View Full Version : Koudstart probleem Golf MK2 1,6 CL
Hallo Allemaal,
Wat is het probleem:
Bij een koude start loopt de motor eerst ongeveer een minuut goed waarna hij heel beroert gaat lopen. volgens mij krijgt hij veel te veel benzine want hij begint te bokken/lopen als een tractor. ook rookt hij zwarte rook. zodra de motor warm genoeg is loopt hij gewoon weer goed (minuutje of 5 ) als ik na het rijden weer lang mijn auto loopt ruikt hij ook vaak naar benzine.
Extra gegevens auto:
-Golf 2 1,6 cl
-1985
-Motor code EZ
-Carburateur Pierburg 2e2
-3 bak automaat.
Wat is er allemaal al gebeurd:
-Vacuumslangen vervangen.
-Getest op valse lucht.
-terugslagklep in vacuumleiding vervangen
-Carburateur laten afstellen(ivm. hoog stationair,gasklep kwam tegen choke aan)
-Wasthermostaat choke schoongemaakt door garage.
Wat vermoed ik:
ik denk dat de o-ring in het inlaat spruitstuk verstopt zit. ik denk dit door dat ik dit stukje tekst tegenkwam op het engelse forum: Golfgtiforum (http://www.golfgtiforum.co.uk). in het volgende topic (http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=18871.0) is te lezen dat als deze o-ring verstopt zit dat dan de volgende dingen kunnen optreden: Slechte koudstart(check) Roken (check) benzine geur(check) nalopen (deed hij wel maar nu niet meer).
er staat dat je dit kan testen door de motor te starten en te voelen of het choke huis heet word. dit heb ik net gedaan en naar 5 minuten kan ik de choke nog steeds vast houden (ongeveer 3-5 sec). de eerst 3 minuten blijft hij helemaal koud.
Wat zou ik graag willen weten:
-Hoe snel moet het choke huis zo heet worden dat je hem niet meer kan vasthouden?
-zou het nog wat anders kunnen zijn dan die o-ring?
-ik moet met aankomde zaterdag met de auto op vakantie. stel dat ik de o-ring vervang, zal de carburateur dan opnieuw moeten worden afgesteld ivm. anders functioneren van de choke en wasthermostaat.
-hoe slecht is het als ik zo door rij?
-ik moet de carburateur loshalen om het inlaat spruitstuk te kunnen loshalen. moet ik daar nog pakkingen/ o-ringen voor halen om te vervangen?
-moet ik nog andere onderdelen halen dan omschreven in het Engelse topic?(pakking inlaat spruitstuk en o-ring)
Met vriendelijke groet,
Robin
golf mkII 16v
04-08-2011, 06:35
Jij bedoeld de voetpakking/rubber tussen carb en spruitstuk??
Carburateur is vaak het problemen bij een oudere golf/jetta
Archiebald
04-08-2011, 07:22
Deze wil ik even volgen... Mijn 1.6CL automaat doet namelijk hetzelfde....
floris-jan1
04-08-2011, 10:17
Ik ben al toe aan mijn derde carb. Ik het laatst de hele carb vervangen. Toen was het probleem opgelost, alleen schokt ie nu bij een koude start...
Je komt met die Pierburg rommel elke keer weer wat nieuws tegen.
Je zou dus een andere complete carb kunnen proberen.. Overzetten is niet heel moeilijk. :thumbup:
DragonGr Dragon
04-08-2011, 13:12
Pierburgs zijn zo'n probleem niet als je ze een beetje kent. Mocht je hulp willen bij het (deels) reviseren van een 2E2 dan moet je het even laten weten. Na (echt) goed afstellen (dus niet wat de meeste garages denken te doen) kan je hem echt heerlijk laten lopen...
Archiebald
04-08-2011, 14:52
Vanwaar kom je Dragon? Als ik ook gebruik mag maken van dat aanbod, that is....
DragonGr Dragon
04-08-2011, 15:27
Delft... aanbod lig er, kan niets beloven, maar wel proberen te helpen...
Omschrijf het probleem enzo en dan lopen we er wel even stap voor stap doorheen
Hallo allemaal,
het is een hele tijd geleden dat ik hier ben geweest maar het probleem is er nog steeds en ik wordt er helemaal gek van.
ik heb de o-ring vervangen in het inlaatspruitstuk. hier was helemaal niks mee aan de hand en zag er uit als nieuw.
als ik nu mijn auto start begint hij meteen slecht te lopen. zo slecht zelfs dat hij uitvalt als ik geen gas bij geef.
wat zou dit nog meer kunnen zijn?
waar kan ik naar kijken?
Robin
DragonGr Dragon
28-10-2011, 07:52
Zal je niet eens je carb reinigen?? maar dan grondig en weer helemaal netjes afstellen?
Als je hulp nodig hebt...
Ja heb daar inderdaad ook al vaker aan zitten denken.. Heb er alleen nul koma nul ervaring mee.. En weet niet goed hoe je dit moet aanpakken.. Hoe krijg je hem weer afgesteld naardat hij uit elkaar is geweest?
Hulp is inderdaad gewenst.. Zie alleen dat u uit delft komt.. En ik zou daar zeker wel een ritje voor naar delft overhebben alleen heb ik het vrij druk met school op het moment..
U heeft veel ervaring met pierburg 2e2 cabereteurs?
Oh wat ik nog was vergeten in mijn vorige post is dat als ik de auto start.. Hij 3 seconden ongeveer hoog stationair loopt en het moment dat het hoog stationair er af gaat het moment is dat hij slecht begint te lopen. Kan ik hier uit concluderen dat mijn wastheromstaat van de cabereteur goed is?
Robin
DragonGr Dragon
28-10-2011, 11:40
Wasthermostaat doet z'n werk. Zou je het gaspedaal inhouden, dan blijft hij lopen. Dat doet de WT, die geeft extra gas als het wat kouder is.
Daarna zorgt de warmloop regeling dat er wat meer gas op staat totdat de motor een bepaalde temperatuur bereikt heeft.
Als nu de mengselmenging te slecht verloopt, lossen deze systeempjes het niet meer voldoende op en gata hij te slecht lopen. Veelal is dit gewoon vuil in de kanaaltjes. Je kan dan met allerlei reinigers aan de gang. Grondig aanpakken is carb open en ultrasoon reinigen. Pakkingen vervangen, in elkaar en afstellen.
Bij die 2E2 moet de basis goed zijn anders blijf je oplappen en niet het echte probleem aanpakken.
Heb je de auto hard nodig of kan je de carb evt opsturen? heel misschien heb ik genoeg liggen om een complete EZ in elkaar te zetten dan zou je die kunnen proberen.
oke dus ik kan de wasthermostaat al uitsluiten van het probleem.
ik heb wel een ultrasoon reiniger tot mijn beschrikking maar ik kan de rest helaas niet.
ik heb de auto op het moment helaas nodig voor mijn werk. ik zou ook liever zelf zien wat er gebeurt zodat ik de werking ook in de gaten krijg en het evt. in de toekomst zelf nog een te kunnen.
maar als ik het goed begrijp heeft u de apparatuur om carburateurs schoon te maken en af te stellen? over een tijdje heb ik weer wat meer tijd en dan zou ik graag een keer samen met mijn auto langs komen voor de carburateur als u dat goed vindt?
ps. kom net terug van de APK en ik heb een CO van 5%. dit kan ook niet goed zijn neem ik aan? in hoevere is dit van invloed op het slechte starten? te veel CO= te rijk toch?
Robin
DragonGr Dragon
28-10-2011, 12:25
Ok, geen probleem... dan wachten we even.
De geavanceerde afstel apparatuur die benodigd is bestaat uit een set van een platkop schroevendraaier en een kruiskop schroevendraaier. Stel je er dus niet te veel van voor.
Het moeilijke zit hem in weten wat je moet afstellen en waarom en hoe. Als je het een keer gedaan hebt en het systeem begrijpt dan is het kinderspel.
Idd, wat jij omschreef is exact de WT werking bij een bepaalde temperatuur (lagere temp is langer verhoogd stationair). Hij zou dan even ongeveer 3000 toeren moeten draaien. Daarna neemt de warmloopregelaar het over die geleidelijk minder gas gaaf naarmate de motor warm wordt.
Op hetzelfde moment regelt de choke de aanrijking van het mengsel met de chokeklep. Daar zit dan weer een demper op (zwarte potje dat horizontaal ligt) om te zorgen dat hij niet helemaal dicht kan (smoren).
Eehm eens kijken, er is nog de stationair regelklep / cut-off klep die aan de ene kant zorgt voor aflsuiten gas als je op de motor afremt en aan de andere kan de gasklep voldoende openhoudt als je het gas loslaat (stationair draait). Die kan eventueel stuk zijn dat hij hem niet open houdt, maar dat stopt juist niet als de motor op temp is.
Mengsel verhouding bij stationair stel je in met de schroef en voor de rest wordt hij bepaald door het stelsel in de carb. Dat gaat hier wat te ver. Daar stel je niets aan af, maar kan wel vuil zijn en slecht lopen en slecht CO geven.
Nu zo weet je al weer iets meer.... vragen staat vrij!
Hallo allemaal,
Het is al weer een tijd geleden maar ik kan nu met veel blijdschap zeggen :
Het probleem is opgelost! Mijn pull down unit/ vacuumpotje/ zwarte dempertje
Was kapot. Het membraam was gescheurd.
Ik dacht misschien handig voor mensen die dit probleem ook hebben.
Groet Robin!
Mooi dat het is opgelost :D
DragonGr Dragon
04-12-2011, 09:56
Super joh! die dingen gaan vaak stuk helaas. Heb je een nieuwe of een gebruikte gemonteerd?
Walter&Jolanda
18-02-2012, 13:49
Heb het zelfde probleem als Robin.
Weet iemand welk onderdeel nummer dat ding heeft?
Of wat de Nederlandse benaming is van de pull down unit.
Op google vind ik alleen engelse resultaten.
DragonGr Dragon
18-02-2012, 14:19
Er zijn er twee...
Kan je het nummer van je carb doorgeven, dan kan ik opzoeken welke je nodig hebt.
Globaal is het tot 1985:
Pulldowndose / Starterklappen-Spalt: 2,8 + 5,7 4.07268.54 07.83 - 01.85 VW = 026129220
vanaf 1985:
Pulldowndose / Starterklappen-Spalt: 2,3 + 6,0 4.07268.56 02.85 - VW = 030129220A
Het eerste nummer is van Pierburg zelf, tweede VW
Ding kost een 10tje of vier, dus misschien haal je beter een complete carb voor die prijs op de sloop. Heb je nog wat reserveonderdelen. Ik heb er helaas geen liggen voor je.
Oh, eBay staan ze ook, zoek op VW nummer.
Succes en laat even weten hoe het afliep!
Igor
Walter&Jolanda
18-02-2012, 17:09
Alvast bedankt Igor,
Dit zijn de nummers die op de carburateur staan.
027
1290150
5 106
DragonGr Dragon
20-02-2012, 12:31
Zou het 027 129 015 Q kunnen zijn? heb je een GU motor met automaat?
Zou zeggen dat je de tweede nodig hebt...
Igor
daan 1974
20-02-2012, 15:40
ik heb nog een complete liggen 2e2 pierburg
voor 1.8 8v motor gu
20 euro ex verzenden..............
Walter&Jolanda
20-02-2012, 21:51
Zou het 027 129 015 Q kunnen zijn? heb je een GU motor met automaat?
Zou zeggen dat je de tweede nodig hebt...
Igor
Ja is inderdaad een GU met automaat.
Ben vanmiddag bij de dealer geweest en was inderdaad het tweede nr.
Ze hebben hem woensdag binnen.
Thanks! nu hopen dat het bij mij ook werkt.
Walter&Jolanda
20-02-2012, 21:53
ik heb nog een complete liggen 2e2 pierburg
voor 1.8 8v motor gu
20 euro ex verzenden..............
Ik wacht ff af hoe het met de pulldowndose afloopt.
DragonGr Dragon
21-02-2012, 07:40
Super, laat even weten hoe het afloopt!
Walter&Jolanda
22-02-2012, 19:31
En jawel hoor! Hij start weer als vanouds.
Bedankt voor de hulp.
DragonGr Dragon
22-02-2012, 19:33
Hahaha gaaf he!! in tegenstelling tot wat velen over de 2E2 zeggen, is het een best leuk dingetje...
Zijn er misschien leden die wat foto's kunnen maken van hun EZ carb? Volgens mij mis ik ook wat voor mij waselement.
DragonGr Dragon
23-02-2012, 23:04
Maak zelf eens een foto, dan kijk ik wel wat er mist...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNHBVAM8.jpg
Dit is wat ik zie, het waselement (welke ik nog niet gecontroleerd heb op werking evenals de afstelling van de smoorklep), boven de gaskabel dit een schaniertje waar ik het vermoeden van heb dan er wat mist. De gaskabel staat ook vrij slap. Zelfs na het afstellen. Vandaag hoorde ik ook een klep een geruime tijd hard tikken.
Ik heb ergens gelezen dat de kleppen ook kunnen blijven hangen en zo slecht gaat lopen.
Wat me eerder al opviel was dat de bougies pik zwart waren, ik kwam terug van een ritje en toen zag ik dat het voorwerp wat dicht bij mijn uitlaat stond ook roetzwart is geblakert.
Vandaag weer even gestart met koude motor. Dit maal een hand bij de uitlaat gehouden. En binnen 5 sec was de handpalm roetzwart en ook wat vettig.
gooigolf
26-02-2012, 20:39
je mist wel inbusboutje ..
is voor je afstelling koude start toerental ..
vrgr gooigolf ..
DragonGr Dragon
27-02-2012, 16:48
De inbus is van de warmloop regelaar. Zou die inbus er snel weer inzetten en afstellen.
Dit zou wel eens als oplossing voor een defecte wasthermostaat zijn gedaan. Als de was niet meer in wil gaan bij warm wordende motor blijft hij hoog stationair lopen.
Ik heb het inbusboutje er in gezet en hij blijft nu idd hoog stationair lopen.
Hij heeft nu 2 problemen:
Motor slaat goed aan en loopt een paar minuten beroerd. Bokken en op een paar cilinders lopen, later hoor je dat de andere cilinder langzaam oppakt.
Met warme motor een hoog toerental. Ik ga het waselement maar eens omwisselen.
DragonGr Dragon
26-03-2012, 09:30
Lijkt me een goede eerste stap...
Houd ons op de hoogte!
angeline70
18-06-2012, 20:13
Hm geloof dat ik hetzelfde probleem heb, komt dit vaak voor bij automaatjes dan?
Mijn carb hebben we wel gereinigd, na een tip met een paar flesjes citroensap poosje laten koken.
echt mooi schoon geworden.
Alleen al die slangetjes pfffff we hadden ze een op een teruggezet dachten we, maar we vroegen een kennis om even langs te komen met zijn mk2 en hebben zijn slangetjes sa voorbeeld genomen.
Was dus heel anders.........en nu weet ik nog niet of ze goed zitten.
Zit dat bij allemaal hetzelfde of is er een verschil tussen automaat en schakelbak, of 1.6 en 1.8 bv.
Mijn motorcode is rf heeft dat er nog mee te maken??
Ik wil zo graag rijden, maar moet nu elke keer nog de andere auto nemen.
jorg-maashees
18-06-2012, 20:24
weber dmtl vervangings carb erop zetten. pierburg is echt een ramp. spreek uit ervaring.
angeline70
18-06-2012, 21:21
Jah klinkt leuk,maar die is bijna net zo duur als heel mijn autootje was :-)
angeline70
19-06-2012, 18:42
Maar hoe stel je de choke klep af, weet iemand dat ?
DragonGr Dragon
21-06-2012, 08:27
Ik zal je helpen, zie mail...
En for the record... Pierburg is geen ramp maar een uitdaging! ik rijd al jaren heerlijk met een originele 2E2, geen enkel probleem.
Archiebald
28-02-2013, 13:38
Als ik even gebruik mag maken van dit topic:
Ik heb het volgende:
Als ik mijn Jetta (1.6 automaat 1988) 's ochtends start maakt ie sowieso al een takke herrie, dan loopt ie stationair nog wel oke, maar als ik dan weg wil rijden slaat ie dood. Als je het weet en oplet valt ie net niet uit. Maar dat wil hij wel!
Als je dan een beetje pompend gas geeft, 2 a 3x, dan pakt ie op en is er verder niets meer aan de hand.
Wat ik me verder nog afvraag. Ik heb nog een Golf 1.6 handbak uit 1988 staan en als je die start loopt ie eerste 10/15sec hoog stationair en daarna heerlijk rustig. VEEL minder toeren dan de Jetta maakt. Zou bij de Jetta de choke altijd open staan? (Beide hebben geen toerenteller, maar gok dat de Golf normaal 800rpm doet en de Jetta haalt de 1200rpm wel!)
Wat zou dit kunnen veroorzaken?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.