View Full Version : Golf afgekeurd op handrem
Bumper83
18-07-2011, 14:40
Vandaag met de GTI voor de eerste keuring in mijn bezit geweest: helaas afgekeurd :(
M'n mistachterlicht en achterlicht linksachter branden even fel en zat geen verschil in. Dat is verder geen probleem, kom ik wel uit.
Maar hij is ook afgekeurd op de handrem linksachter. Deze deed helemaal niets meer. Ik heb schijfremmen achter ivm GTI uitvoering. De keurmeester adviseerde mij om er een nieuwe remklauw/remtang of hoe je t noemen wilt op te zetten want handremmen op schijven achter bij Golfjes 2 was een bekende kwaal. Alleen heb ik met remmerij achter nog geen ervaring.
Mijn vraag aan jullie is of dit nog te repareren of te reviseren valt, zonder een compleet nieuwe aan te schaffen? Ik heb namelijk even research gedaan en een nieuwe remklauw kost 260 pleuro. Imitatie remklauw merk Hitec: 184,25 ex en een ruilklauw van Bosch: 121 ex.
Ik zou graag wat advies krijgen :thumbup:
meestal wil het ook wel eens zin hebben om te boel goed op en neer te bewegen en met wd40 goed smeren. handrem wordt meestal niet vaak gebruikt dus beweegt dat nauwelijks.
ik zit met exact hetzelfde probleem, nieuwe klauw kostte mij op ebay 47 euro.
Alleen wat ik niet wist is dat er verschil zit tussen de oude en nieuwe modellen, dus de klauw die ik heb gekregen is gespiegeld t.o.v. wat eronder zat.
gooigolf
18-07-2011, 15:26
hallo ..
er is wel wat aan te doen hoor ..
meestal gaan ze vast zitten ,, en komt hefel niet trug ..
wat ik meestal doe maar dan moet je wel voorzichtig zijn ,,
m6 boutje van de veer even loshalen wat aan je hefel zit ,,
dan tik je de hefel klein stukje omhoog ,,
goed inspuiten met wd 40 ,, trugtikken veer vast .
dan even met de tang goed heenweer doen , tot dat hij uitzich zelf trugkomt . kun jij weer poosje vooruit .
je kan ook even klein gaatje boren en dan inspuiten , later even een drupje kit en tis klaar ,
succes ermee ..
vrgr gooigolf .
Gerard Polo MK2
18-07-2011, 16:06
Ik had het bij beide remklauwen dat ze niet terugkwamen, auto achter op bokjes gezet, heel veel wd40 op de klauwen, 1 iemand in de auto, 1 die het heveltje weer terug duwt.
Dit drie miljoen keer gedaan, 1 klauw gangbaar en de andere gereviseerd.
darksupra
18-07-2011, 16:09
als je verstandig bent haal je de remklauw er even af, dan kan je de hevel makkelijker bewegen, anders druk je hem direct tegen de blokken aan.
wel opletten dat de zuiger er niet helemaal uit komt met het bewegen van de hevel anders loopt je remvloeistof eruit.
Bumper83
18-07-2011, 16:16
Bedankt voor al jullie reacties en tips. Ik was inderdaad van plan om de remklauw te demonteren. WD40 erin en heen en weer bewegen moet goed komen :)
Ik snap alleen de werking van dit principe nog niet helemaal. Voor mijn eigen visie denk ik even hard op....klopt het dat dmv het aantrekken van de handremkabel je dus de hevel verdraait, en door het verdraaien van de hevel druk je dan de zuiger tegen je remblok aan en vervolgens tegen schijf/remblok?? Als dit het geval is, moet bij vastzittende hevels het toch mogelijk zijn om het hele spulletje uit elkaar te halen, goed schoon maken, smeren en weer terug monteren of denk ik daar te makkelijk over? heb namelijk nog nooit dit type remklauw in mn handen gehad..
Bumper83
21-07-2011, 16:27
Helaas nog geen bal kunnen doen door het werk :(, ben er nu ook achter dat mijn wielkastranden achter, onder die kunststof verbreders voor 1/3 weggeroest zijn :(:( tevens heb ik wat roest gevonden op mn subframe linksvoor. Bij het ophangingspunt van de draagarm zit een verstevigingsplaatje overheen gelast en deze begint door te roesten... vond de keurmeester nog geen enkel probleem, wat is jullie mening? :confused:
positieve punten zijn dat mn dorpels en mn bodemplaat nog keihard zijn :thumbup:
steven16v
21-07-2011, 16:36
Ik heb het ook gehad met mijn handrem op mijn golf 1. Daar zitten ook golf 2 remschijven en klauwen op van een gti.
Je kunt ook revisie setjes kopen bij de dealer dan kun je je klauw reviseren. Maar wat hierboven gezegt wordt moet ook werken.
Misschien zijn dan je wielkastranden uitgeslepen of gerold en dan gaan ze vaak roesten. Kan in de toekomst ook een apk punt zijn. De binnenkuip en buitenkuip moeten aan elkaar vast zitten namelijk.
Wat betreft dat subframe weet ik zo niet wat je bedoeld. Misschien kun je daar eens een foto van maken.
ik zit met exact hetzelfde probleem, nieuwe klauw kostte mij op ebay 47 euro.
Alleen wat ik niet wist is dat er verschil zit tussen de oude en nieuwe modellen, dus de klauw die ik heb gekregen is gespiegeld t.o.v. wat eronder zat.
Verschil is 36 mm of 38 mm
staat wel op de klauw , de ene heeft de handrem kabel boven en de andere onder
is er niet ergens een ''hoe te doen'' een rem klauw revisie ?
meen door jettaracing (wytze)wel eens beschreven
Vandaag met de GTI voor de eerste keuring in mijn bezit geweest: helaas afgekeurd :(
M'n mistachterlicht en achterlicht linksachter branden even fel en zat geen verschil in. Dat is verder geen probleem, kom ik wel uit.
Maar hij is ook afgekeurd op de handrem linksachter. Deze deed helemaal niets meer. Ik heb schijfremmen achter ivm GTI uitvoering. De keurmeester adviseerde mij om er een nieuwe remklauw/remtang of hoe je t noemen wilt op te zetten want handremmen op schijven achter bij Golfjes 2 was een bekende kwaal. Alleen heb ik met remmerij achter nog geen ervaring.
Mijn vraag aan jullie is of dit nog te repareren of te reviseren valt, zonder een compleet nieuwe aan te schaffen? Ik heb namelijk even research gedaan en een nieuwe remklauw kost 260 pleuro. Imitatie remklauw merk Hitec: 184,25 ex en een ruilklauw van Bosch: 121 ex.
Ik zou graag wat advies krijgen :thumbup:
Autoparts online kan de klauwen leveren voor +/- voor 100 tot 150 licht eraan welk type. Klauwen weer gangbaar met wd 40 is een optie maar dat
zal een tijdelijk oplossing zijn. Revisie is ook mogelijk maar is bij dit type niet makkelijk . Ik had begin dit jaar het zelfde bij de APK keuring toen gelijk maar alles vervangen klauwen schijven lagers etc kosten ongeveer 450 euro .
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UIZJRXR8.jpg
retro_hok
21-07-2011, 18:25
je hebt trouwens geen mistlampen plicht in dit bouwjaar :)
mijne was afgekeurtop handrem en heb de 10er boutjes aan gedraait op de hendel en met vlag en wimpel er weer door heen :)
golf mkII 16v
22-07-2011, 07:05
Revisie van de klauw is niet zo moeilijk
Zuiger eruitdraaien[linksom]
Dan zit er een as met schroefdraad,deze met een waterpomptang eruit trekken[gaat best moeilijk]
Dan kom je een kort pennetje tegen,en veel prut/vet
Als je alles schoon hebt moet je een keerring hebben en een rubber O ring
Keerring is voor de afdichting van de hevel
De O ring is voor de afdichting van de as met schroefdraad
Die moet je dan insmeren met zuurvrije vaseline en met een passende stempel erin drukken
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/1/5/Afbeelding167.jpg
Op de voorgrond de prut
Daarachter de as waar de zuiger op zit
keer ring voor de hevel kwam toch van een lupo ?
golf mkII 16v
22-07-2011, 14:06
Heb de keerring bij PEHAVO gehaald
Kosten een paar euro
Bumper83
28-07-2011, 11:02
Even een update, gister even bezig geweest, hevel zat muurvast. Hier heb ik weer beweging in gekregen door een hamer/doorslag, en aardig wat WD40. Even een dag in laten trekken en straks weer ff proberen. Tevens zal ik ook ff het stelboutje onder de handremhandel aandraaien. Werkt dat nog niet dan gaat de hele klauw er af en reviseer ik hem zoals golf mk II 16v hierboven beschrijft.
Revisiesetjes zijn nog bij de dealer te krijgen? want ik heb hier geen PEHAVO in de buurt o.i.d.
Jetta MaNiA
28-07-2011, 11:11
Autoparts online kan de klauwen leveren voor +/- voor 100 tot 150 licht eraan welk type. Klauwen weer gangbaar met wd 40 is een optie maar dat
zal een tijdelijk oplossing zijn. Revisie is ook mogelijk maar is bij dit type niet makkelijk . Ik had begin dit jaar het zelfde bij de APK keuring toen gelijk maar alles vervangen klauwen schijven lagers etc kosten ongeveer 450 euro .
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UIZJRXR8.jpg
Te lui geweest om er een GTI achteras onder te zetten :D ?
Bumper83
28-07-2011, 11:13
hoezo is dat geen GTI achteras, want bij mijn gti ziet het er ook zo uit...
richard-polo
28-07-2011, 11:41
Verschil is 36 mm of 38 mm
staat wel op de klauw , de ene heeft de handrem kabel boven en de andere onder
bij een schijven ombouw voor polo2f is het gemakkelijker om de versie met handremkabel onder te nemen zodat er geen water in kan blijven staan en alles lekker ganbaar blijft
wat ik veel lees is dat bij de versie waar de kabel boven zit er water in blifjt staan met alle gevolgen van dien :(
Jetta MaNiA
28-07-2011, 11:48
hoezo is dat geen GTI achteras, want bij mijn gti ziet het er ook zo uit...
Heb denk ik iets over het hoofd gezien, mijn fout ;)
steven16v
28-07-2011, 11:59
Heb denk ik iets over het hoofd gezien, mijn fout ;)
Vind het sowieso al knap dat je aan deze foto kunt zien wat voor een as er onder zit. :confused:
Bumper83
29-07-2011, 00:26
Vandaag voordat ik naar t werk ging nog ff snel verder gekeken. Blijkt dat mn kabel voor linksachter ook niet meer door het juiste gootje onder mn handremhendel loopt en er compleet naast ligt. Oftewel als ik mn handrem aantrek, trek ik alleen de speling uit de kabel en beweegt de hevel geen mm. Morgenochtend eerst dit maar eens fixen, stelmoertjes aandraaien en dan zal het ongetwijfeld stukken beter gaan (hopen we haha)
Bumper83
30-07-2011, 16:02
nou kabel ligt nu weer perfect, alleen hevel wil nog niet bewegen. Hele klauw eraf gehaald en in de bankschroef gezet. Zuiger heb ik er al uit gedraaid maar ik loop te pielen om die as met schroefdraad eruit te krijgen, als ik goed kijk zie ik aan het einde van die as een zegering zitten, moet deze eerst los of trek je in 1x het hele spul eruit? Kan je trouwens ook die as van de handremhevel eruit krijgen??
Seegering moet er uit , als je het boutje er uit draait kan de hevel as er uit .Voor montage moet hevel as er in voor je de plunjer as er in kunt zetten , zit een los stukje as tussen hevelas en plunjer as.
Bumper83
31-07-2011, 21:47
ok dank je dat vermoeden had ik al. Morgen maar eens even om zo'n tangetje want die heb ik nog niet. Revisiesetje bestellen en spulletje reviseren :D
Bumper83
01-08-2011, 17:06
Nou ik heb de klauw helemaal uit elkaar gehaald, die as met schroefdraad zit idd behoorlijk vast. Die moet je door een oring heen trekken. Ik heb de uitsparingen bekeken waar het pennetje in beweegt voor de handrem maar die waren aardig uitgesleten, heb uiteindelijk besloten om er een nieuwe klauw op te zetten om deze problemen in de toekomst te voorkomen. Tevens vond ik ook metaalkrulletjes/schraapsel achter die as met schroefdraad.. zal toch niet helemaal lekker hebben gezeten.
BTW revisiesetjes bij de dealer zijn slechts nog enkele op voorraad......worden niet meer geleverd door fabriek.
Bumper83
02-08-2011, 16:56
Vanochtend de nieuwe klauw opgehaald en hem er vanmiddag even opgezet. Vrouwlief er even bijgeroepen om het spul te ontluchten (moet toch iemand even pompen ;))en hij remt weer als een wilde. Handremkabeltjes even opnieuw afgesteld en is weer helemaal prima. Morgen weer voor de herkeuring en hopelijk dan weer een jaartje apk :D
Bumper83
03-08-2011, 10:28
Vanochtend langs de keurmeester geweest en kan er met 1 jaar apk weer tegenaan.
Dus zondag ook in de GTI naar MIVW :D
Volgende keer als rechtsachter ook moeilijk begint te doen dan gooi ik er gelijk een nieuwe onder en de oude reviseer ik dan op t gemakje ;)
Bedankt voor het advies mensen!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.