Log in

View Full Version : TDI 110pk in MK2 td body

DoriDaan
23-06-2011, 21:40
Hi all..

Ik heb mijn oude MK2 td terug gekocht.. en wil graag een TDI ombouw doen

Eigenlijk om 1 op 25 te halen...

Diverse vragen...

# Welke motorcode is het makkelijkste ZONDER alle poespas van contactsleutels enzo..

# Welke versnellingsbak te gebruiken? KAN ik makkelijk ombouwen naar een kabelschakeling?

# Zijn er evt ook 6 bakken te monteren op TDI's van `oudere`TDI motoren

# Welke intercooler kan er makkelijk gebruikt worden? (nee ik ga niet de ic van de rallye eraf slopen)

Zijn er TIPS and Tricks hoor ik dat graag! :thumbup:

Pewi Vwteam
23-06-2011, 21:56
in een mk2 past het bijna allemaal redelijk elke tdi eigelijk wel, bedrading is absoluut niet moeilijk dus dat is het werk niet, en een contactslot enzo ben je ook niet nodig daar zijnb andere oplossingen voor! kan ik je eventueel wel mee helpen.

Turbo-Variant
23-06-2011, 23:56
110pk zou ik persoonlijk voor de AFN gaan uit de Golf 3/Ibiza/Toledo/Passat35i enzovoort. Deze is goedkoper te vinden en kent over het algemeen wat minder problemen als bijvoorbeeld de 110pk ASV uit Golf 4.

Als je van plan bent een donorwagen aan te schaffen, is het t makkelijkst om de complete bedrading inclusief contactslot gewoon in de golf 2 te swappen. Startonderbreker hebben in principe alle TDI's.

Versnellingsbak gebruiken die achter de motor hoort. Bak van Golf 3 TDI (CYP meestal) heeft een fijne overbrenging voor een Golf 2. Golf 4 bakken hebben een iets kortere eindoverbrenging.

6 bak erachter kan, maar vergt véél aanpassing en is het eigenlijk niet waard. (6 bak van Golf 4 tdi bijvoorbeeld is niet langer dan een lange Golf 3 5bak (ASD)) Welke '6bak van oudere tdi's' doel jij op?

Zelf rijd ik met de originele GTD intercooler op een gechipte AFN. Deze houd de temperatuur nog aardig onder controle en ziet er leuk uit. Wil je voor front mounted gaan, zul je een G60 IC moeten aanschaffen of zelf iets in elkaar hobbyen.

ronaroot
24-06-2011, 09:10
Als je van plan bent een donorwagen aan te schaffen,

Dat is ook wel de beste tip die ik kan geven, zoek een komplete donor.
Vaak ziet een losse motor er (prijs technisch) interessant uit en wordt gezegd dat die kompleet is.
In praktijk, blijken toch wel vaak een hoop "kleine" dingen te missen en kost uiteindelijk veel tijd/geld om het toch kompleet te krijgen.
Tevens nemen de meeste die een motor demonteren voor de verkoop niet de moeite om alles netjes te demonteren (denk aan kabelbreukjes en dus electrische storingen)

;)

DoriDaan
26-06-2011, 20:18
Thanx guys...

Dan ga ik voor de tip van turbo variant... een 6 bak was een brainfart eigenlijk

`Versnellingsbak gebruiken die achter de motor hoort. Bak van Golf 3 TDI (CYP meestal) heeft een fijne overbrenging voor een Golf 2. Golf 4 bakken hebben een iets kortere eindoverbrenging`

heb al een aaz downpipe en een sebring van een MK2 16v
en een intercooler van een MK2 G60.

In duitsland al wat mensen op scherp gezet ivm de sloopverklaring. dus een complete MK3 slachten... (hopelijk nog wat onderdelen kunnen verkopen wat de kosten drukt)

IS er veel nodig voor ombouw van stangen naar kabel schakeling???

mark89769
26-06-2011, 21:35
ombouw van stangen naar kabelschakeling heb je alleen de complete schakelunit + kabels van de kabelschakeling nodig.

DoriDaan
26-06-2011, 21:36
Dus ik kom weer uit op een complete auto te kopen en te slachten...

de koppeling is toch ook Hydraulisch? moet de pedalen box ook over dan??

Spierings
26-06-2011, 22:20
Dus ik kom weer uit op een complete auto te kopen en te slachten...

de koppeling is toch ook Hydraulisch? moet de pedalen box ook over dan??
Gaspedaal is bij een tdi zoizo electronisch, dus je zal toch het een en het ander aan moeten passen.

Volgens mij heeft een golf 3 nog gewoon een koppelingskabel i.p.v. hydraulisch. Ombouw naar hydraulisch is ook niet zo over te zetten van de donor ;)

DoriDaan
26-06-2011, 22:23
OF is het mogelijk de TD pomp van de 1600cc td op de TDI te zetten?

dan is er geen gezeur met de startblok EN electronisch gaspedaal...

De Pul
26-06-2011, 22:26
je kan idd ook voor m-tdi gaan,alleen past je 1600 pomp er dan nog niet 1op1 op.

Turbo-Variant
26-06-2011, 23:07
Hydrokoppeling zit er zo in. Delen van Corrado, 35i of Toledo gebruiken. Als je dan ook nog een tdi toledo of 35i vind heb je het e-gas ook al klaar.

AAZ downpipe kan je laten liggen (daarom verkocht ik hem aan jou ;) ) want je kan de TDI downpipe overzetten.

Mtdi kan natuurlijk ook, maar dan zou je ook de variabele schoepverstelling op de turbo mechanisch moeten gaan aansturen d.m.v. overdruk ipv onderdruk. Pomp ombouwen is tevens ook niet zo gedaan dus zal ook het nodige kosten.

DoriDaan
27-06-2011, 11:25
Hmm genoeg haken en kruizen dan die getrotseerd moeten worden...

Thanx voor de info!

mark89769
27-06-2011, 19:35
je kan bij een mk2, zo het complete subframe met motor van een golf 3 tdi overzetten als je dit doet inc. kabelboom is het bijna plug & play

want wat ik heb gehoord is dat je bij een mk2 ook de pedalenbox van een golf 3 tdi over kan zetten inc. de hydraulische koppeling.

DoriDaan
27-06-2011, 20:44
OW dat wist ik niet van het complete frame... dat een ibiza en een MK3 hetzelfde waren wel..

Dat schept weer mogelijkheden... THANX..

Turbo-Variant
27-06-2011, 23:11
Subframes zijn allemaal hetzelfde verder. Nadeel van de Golf 3 spullen is dat je vooras een stuk breder wordt. Demper komt dus schuiner te staan en je zou problemen kunnen krijgen met uitlijnen als je te breed gaat.
Ibiza heeft alleen MK3 subframe, de rest is allemaal Golf 2.

Pedalenbox Golf 3 kan je beter vergeten. 35i en Toledo is P&P.

Juul
06-07-2011, 09:47
Ik wil ook m'n mk2 1.6TD ombouwen naar TDI. Het is me aangeraden om idd een complete donorauto aan te schaffen en dan ook een mk3 81kw. Ik wil alle nodige informatie verzamelen voordat ik eraan begin want ik wil het zo snel mogelijk achter de rug hebben zonder veel poespas. Dus zit ik zelf ook met wat vragen:
-kan ik het brandstof systeem compleet overzetten?
-kan ik de achteras overzetten? Ik neem aan dat de mk3 81kw schijven heeft ipv trommels.
-welke dashboard is het mooiste? voor de looks zou ik zelf de mk2 dashboard pakken met mk3 klokkenpaneel.
-"Subframes zijn allemaal hetzelfde verder. Nadeel van de Golf 3 spullen is dat je vooras een stuk breder wordt. Demper komt dus schuiner te staan en je zou problemen kunnen krijgen met uitlijnen als je te breed gaat" kan dit niet verholpen worden door de aandrijassen van de mk2 te gebruiken en evt ook draagarmen enz?

Grtz Juul

jeffGolfMK2VR6
22-07-2011, 11:32
Ik wil ook m'n mk2 1.6TD ombouwen naar TDI. Het is me aangeraden om idd een complete donorauto aan te schaffen en dan ook een mk3 81kw. Ik wil alle nodige informatie verzamelen voordat ik eraan begin want ik wil het zo snel mogelijk achter de rug hebben zonder veel poespas. Dus zit ik zelf ook met wat vragen:
-kan ik het brandstof systeem compleet overzetten?
-kan ik de achteras overzetten? Ik neem aan dat de mk3 81kw schijven heeft ipv trommels.
-welke dashboard is het mooiste? voor de looks zou ik zelf de mk2 dashboard pakken met mk3 klokkenpaneel.
-"Subframes zijn allemaal hetzelfde verder. Nadeel van de Golf 3 spullen is dat je vooras een stuk breder wordt. Demper komt dus schuiner te staan en je zou problemen kunnen krijgen met uitlijnen als je te breed gaat" kan dit niet verholpen worden door de aandrijassen van de mk2 te gebruiken en evt ook draagarmen enz?

Grtz Juul

gewoon t type 3 subframe met het golf2 sabelisatorstang en het golf2 stuurhuis gebruiken en de draagarmen en fusees ook dan moet het goed komen:)

gr jef

DoriDaan
22-07-2011, 11:34
Bij mij ga ik eerst met de oldskool 1,6 gtd rijden....

dit idee druk ik in de vrieskist...

roy-gti
28-09-2011, 19:54
Hallo mede vw freaks,

Mijn naam is Roy Bruyns uit Breda en ben 21 jaar.
Zo juist ben ik ook een klein project gestart.
Heb een mk2 1.6D uit 1985. Nu heb ik een mk3 1.9TD uit 1993 als donor auto gekocht. Maar nu ben ik aangekomen bij het aansluiten van de bedrading maar weet niet welke zekeringkast ik moet aanschaffen. En passen daar ook alle huidige stekkers die ik nu in me auto heb zitten ook in?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, vind het jammer dat me project nu op zn gat ligt.

Heel erg bedankt alvast

De Pul
28-09-2011, 19:57
misschien was het beter geweest als je je voor de ombouw wat had ingelezen?

maargoed nee de bedrading past niet zekeringkast originele gebruiken met behulp van schema kabelboom van mk3 uitpluizen en aansluiten op mk2 kabelboom en klokkenspel.
succes.

roy-gti
28-09-2011, 20:24
Oke okee,
Op internet heb ik ook gelezen dat de zekeringkast van een mk2 van naar 1990 het zelfde is als die van een mk3. Maar er word niet gesproken of het over wat voor type mk2 het gaat.
Maar is er iemand in het bezit van een draadschema van een mk3? Of weet iemand waar ik die van daan kan toveren.

grtzzz

De Pul
28-09-2011, 20:28
even langs een garage met uitleesapparatuur,beide schemas uit laten printen en aan de slag.

roy-gti
28-09-2011, 20:43
Dan zal ik vrijdag eens op pad gaan dan ben ik vrij.
Dus dan is het alleen nog een kwestie van stekkers solderen.
Jullie horen nog van me als hij loopt.

Grtzz

De Pul
28-09-2011, 20:44
als je even doorzoekt op de search kom je veel handige weetjes en trucjes tegen,simpelweg omdat dit al 14704x gedaan is.

J-9A-N
28-09-2011, 20:50
http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html

http://www.a2resource.com/electrical/CE1.html

Met deze schema's kom je ook vast al een heel eind.
iig staan daar alle kleuren en stekkerindelingen op.
Succes!

Mk1driver
28-09-2011, 21:05
Je kan toch gewoon je voorgloeirelais van je 1.6D en de bedrading op de brandstofpomp van je 1.6D gebruiken? Electronica zit er verder niet op op een 1.9TD

roy-gti
29-09-2011, 11:21
Om de brandstofpomp?
Die is mechanisch aangedreven.

grtzz

Mk1driver
29-09-2011, 19:02
Om de brandstofpomp?
Die is mechanisch aangedreven.

grtzz

Dat snap ik, maar er zit bedrading op voor de brandstofklep, een td is toch ook mechanisch aangedreven

roy-gti
30-10-2011, 20:03
Wat betreft de aandrijfassen. Die van me mk2 passen niet op de v-bak van de 1.9TD die flens is namelijk groter. Maar passen die van een mk3 gewoon op een mk2? Ik hoop van wel namelijk.

grtz

roy-gti
31-10-2011, 19:31
iemand ?? :shake:

gooigolf
31-10-2011, 19:34
type 2 en 3 zijn niet uitewisselen ..

als je 100 mm flens hebt ..
moet je paar van gti opzoeken zijn op mp wel in omloop ,
vrgr gooigolf

roy-gti
31-10-2011, 19:57
Oke oke, is het niet mogelijk om alleen de homokineet met flens te verwisselen?

De Pul
31-10-2011, 19:59
flenzen op de bak kunnen in sommige[meeste] gevallen zo gewisseld worden.

roy-gti
31-10-2011, 20:09
Njaa daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten.
Dan moet ik zeker de bak gaan splitsen?

grtz

bobby-digital
20-12-2011, 18:26
zal deze discussie nog eens oprakelen;)

ga van het weekend miss golf 2 GTD aanschaffen en heb een 110 AFN seat cordoba. Als ik het goed lees is dit dus wel een goeie combi??

Dokter D
20-12-2011, 20:29
Ja, het subframe van een cordoba/ibiza is zo te plaatsen onder een golf 2.

mark89769
21-12-2011, 08:21
Njaa daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten.
Dan moet ik zeker de bak gaan splitsen?

grtz

nop, plastic plaaltje eruit halen daarachter zit een veerring welke je met een tang eruit moet halen en dan kan je de flenzen er zo uit trekken met wat gedraai en gedoe.