Log in

View Full Version : bonken bij gas loslaten en dan weer gas geven.

casss
17-05-2011, 12:14
Bij mijn golf 2 turbodiesel heb ik een probleem/irritatie.
Na aanschaf constateerde ik dat er speling moest zitten in het aandrijfgedeelte,
want als ik gas loslaat, en vervolgens weer gas geef dan voel ik een bonk door de auto gaan. Heel irritant! Om daar vanaf te zijn heb ik het volgende gedaan:

Nieuwe motorsteunen en nieuwe baksteun, van Febi Billstein
Nieuwe draagarmen + rubbers van Febi
Nieuwe fuseekogels van Febi.
Nieuwe veerpootlagers van Meyle.
Compleet uit laten lijnen.

Ik had zelf toch wel erop gerekend dat het nu allemaal als nieuw zou aanvoelen en dat het bonken over zou zijn. Helaas is dat niet het geval. Waar zou ik nu aan moeten denken? Zou dit in het differentieel zitten? Of in de bak? Of in de aandrijfassen? Of zijn de motorsteunen van Febi gewoon slappe zooi? (a 150 euro)??

Melvin
17-05-2011, 13:20
Als je met stilstaande auto, geopende motorkap en de handrem erop de koppeling laat opkomen in de 1e versnelling, en de motorsteunen zijn niet goed, dan moet je het blok enorm zien kantelen. Controleer dat eens even anders! Je kunt ook aan het blok trekken en duwen om te kijken of er ergens nog speling zit. Zoniet, dan zit het probleem daar niet in.

Kan het niet in de afstelling zitten, dat de inspuiting niet vloeiend begint maar gewoon te stoterig gaat? Gaskabel te strak?

Zo zou ik proberen om dingen uit te sluiten! Succes!

Johan1982MK1
17-05-2011, 13:24
Meestal is de voorste motorsteun stuk, dat kan je idd zoals hierboven beschreven controleren.
Maar als die er allemaal nieuw inzitten zou het goed moeten zijn.

Zijn je veerpootlagers wel goed? Miss. dat daar nog speling inzit?
Verder is alles wat je maar kan vervangen nieuw zag ik, dus zou goed moeten zijn..

casss
17-05-2011, 14:29
Als je met stilstaande auto, geopende motorkap en de handrem erop de koppeling laat opkomen in de 1e versnelling, en de motorsteunen zijn niet goed, dan moet je het blok enorm zien kantelen. Controleer dat eens even anders! Je kunt ook aan het blok trekken en duwen om te kijken of er ergens nog speling zit. Zoniet, dan zit het probleem daar niet in.

Kan het niet in de afstelling zitten, dat de inspuiting niet vloeiend begint maar gewoon te stoterig gaat? Gaskabel te strak?

Zo zou ik proberen om dingen uit te sluiten! Succes!

Er zit minimale beweging in het blok, maar dit lijkt gewoon voort te komen uit het rubber wat meegeeft, dus dit zou het niet kunnen zijn.

Gaskabel staat niet onder spanning, dus dat kan het ook niet zijn. Inspuitmoment dat moet ik nog wel controleren, wacht nog op iemand die een adaptertje voor me maakt om die aan te sluiten op de pomp.

Meestal is de voorste motorsteun stuk, dat kan je idd zoals hierboven beschreven controleren.
Maar als die er allemaal nieuw inzitten zou het goed moeten zijn.

Zijn je veerpootlagers wel goed? Miss. dat daar nog speling inzit?
Verder is alles wat je maar kan vervangen nieuw zag ik, dus zou goed moeten zijn..
De veerpootlagers zijn nieuw, van Meyle, wat volgens mij een goed merk is, is origineel volkswagen onderdelen leverancier heb ik me laten vertellen bij Brezan. Dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.

Baal er echt flink van want heb best wat geld uitgegeven om 't in orde te krijgen, maar krijg er niet voor terug wat ik had verwacht...

staande golf
17-05-2011, 18:42
doet de auto het ook tijdens stilstaan? of alleen tijdens rijden?

patjetta
17-05-2011, 19:29
Speling van je homokineeten?

Speling op de center plaat van je koppeling?
Dat zijn die 4 veertjes in je koppelingsplaat.
Als die kapot gaan krijg je ook grote speling in de aandrijflijn

casss
19-05-2011, 18:31
tijdens het stilstaan kan ik het zelfde gebonk niet simuleren.

Wat ik wel van plan ben is om binnenkort de auto omhoog te zetten en dan aan de uitgaande assen bij de bak 1 voor 1 vast te houden en dan het wiel proberen te draaien. Zo weet ik of er speling zit op de homokineten. Ik ga daar echter niet vanuit... Het voelt ook een beetje alsof het van te ver moet komen,, alsof de auto te ver in toeren zakt bij het schakelen. Echter, hij loopt prima stationair, op 850 t/min.

Quote:
patjetta Speling van je homokineeten?

Speling op de center plaat van je koppeling?
Dat zijn die 4 veertjes in je koppelingsplaat.
Als die kapot gaan krijg je ook grote speling in de aandrijflijn
Einde Quote.

Hoe kan ik dat controleren?

Quattro_38
20-05-2011, 11:10
Ik denk ook speling op homokineten.

patjetta
20-05-2011, 11:36
Als je dat wilt controleren moet je de koppeling er uit halen.
Dus dat zou ik even als laatste optie houden.