PDA

View Full Version : VW Golf 1.6D koppakking vervangen, wit/grijze rook uit uitlaat, motor loopt niet goed

hanc
14-05-2011, 00:06
Hallo, ik heb een vraagje ik hoop dat iemand kan helpen..

Ik heb een Golf 2 1.6 diesel uit 1984, en heb de koppakking vervangen en de kop laten afpersen en vlakken.

Nu is de kop weer gemonteerd en de distributieriem ook vervangen. Volgens mij hebben we de timing goed afgesteld. (markeringen gemaakt, op de nokkenas-, brandstofpomp- en krukaswiel en de distributieriem. Deze ook "vastgezet" bij vervangen v/d riem)

Maar bij het starten loopt de motor niet goed en komt er veel witte/grijze rook uit de uitlaat.
Het lampje van de gloeibougies gaat wel branden en weer uit, maar bij de 2e keer starten moet hij weer voorgloeien.
De gloeibougies hebben het altijd goed gedaan, en de motor liep prima voor de reparatie.

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Gr. Hanco

Dokter D
14-05-2011, 07:03
Eerst de timing controleren dmv de originele tekens!

darksupra
14-05-2011, 13:52
als ik jou was zou ik ff checken of je brandstof pomp wel goed staat.
heb je alle kopbouten in de goeie volgorde en op het juiste NM vastgezet?

hanc
14-05-2011, 20:57
Beste Doktor D,
Ik heb de timing volgens de originele tekens goed gezet (nokkaswiel, brandstofpompwiel, en krukas geblokkeerd/op tijd gezet).
De distributieriem is ook vervangen, deze hebben we ook nog gemarkeerd en op de nieuwe overgenomen.

Vandaag zelfs weer het aantal tandjes nageteld, ik weet zeker dat het systeem goed stond.

Beste Darksupra,

De motor liep voor de reparatie perfect, dus de brandstofpomp stond al goed!
Ik heb de kopbouten aangedraaid volgens de beschijving, kruislinks op 40nm, 60nm, 2x 1/4 slag (later moet hij nog 2x1/4).

Ik moet er nog bij zeggen dat de cilinderkop is gereviseerd (afpersen, vlakken klepsteelrubbers vervangen, kleppen gereviseerd)

De motor is gewoon goed, die liep perfect voor de reparatie.. en de timing is ook goed.

Kan het niet aan wat anders liggen, verstuivers, gloeibougies?
Het leek ook of de motor toen ik hem startte maar aan één kant warm werd..

Wat denken jullie?

Samurai
14-05-2011, 21:50
Toch zal hij niet op tijd staan, heb je de nokkenas geblokeert met de riem erop leggen?
Zit een sleuf in de nokkenas gefreesd (bakzijde) die moet gelijk lopen met de cilinderkop! En dan nog zal je pomp af moeten stellen met een micrometer.

Verder: heb je de juiste dikte koppaking gebruikt?
Afvlakken mag wel, maar hou dan rekening met de dikte van de koppakking.
Er zijn gaatjes die de dikte aangeven!

Ik weet niet waar je vandaan komt, anders kan ik je wel helpen ermee. :thumbup:

hanc
14-05-2011, 22:03
Toch zal hij niet op tijd staan, heb je de nokkenas geblokeert met de riem erop leggen?
Zit een sleuf in de nokkenas gefreesd (bakzijde) die moet gelijk lopen met de cilinderkop! En dan nog zal je pomp af moeten stellen met een micrometer.

Verder: heb je de juiste dikte koppaking gebruikt?
Afvlakken mag wel, maar hou dan rekening met de dikte van de koppakking.
Er zijn gaatjes die de dikte aangeven!

Beste samurai,

Ik had de nokkenas met een plaatje in de sleuf geblokkeerd ja.
De motor liep goed, dus de pomp stond goed. Daar is niets aan verandert, het verklaart niet de rook
We hebben alles geblokkeerd al vanaf het begin.

De pakking is die met drie gaatjes (de dikste volgens mij).

Vóór het sleutelen liep de motor goed (starten/lopen, stationair prima, etc)

We hebben alles vast gezet, kop laten reviseren, gemonteerd, distributieriem erop, alles weer op tijd en vast gezet, toen 2x krukas rondgedraaid. Geen raar geluid. Daarna gestart.

Samurai
14-05-2011, 22:08
omdat je de kop gevlakt heb, zal de riem anders gespannen zijn.
Dus zal de pomp niet op tijd staan, merkteken of geen merkteken.
Dat maakt dan niets uit!

Gewoon een micrometer even de timing nameten.
De pakking die eraf kwam, was die ook met de 3 kerven?

hanc
14-05-2011, 22:41
omdat je de kop gevlakt heb, zal de riem anders gespannen zijn.
Dus zal de pomp niet op tijd staan, merkteken of geen merkteken.
Dat maakt dan niets uit!

Gewoon een micrometer even de timing nameten.
De pakking die eraf kwam, was die ook met de 3 kerven?

Beste samurai,

Dus die 0,1 mm die de kop gevlakt is, maakt dat de brandstofpomp ontregeld is??
Dat had ik niet verwacht.

De pakking die eraf kwam was ook met 3 kerven ja.

René
14-05-2011, 22:46
Als je hem gewoon afstelt met een micrometer, kan je in ieder geval met zekerheid zeggen dat het niet aan de pomptiming ligt....nu ga je er gewoon van uit.

Dingen uitsluiten...dat is de oplossing als je een probleem hebt en niet weet wat de oorzaak is.

hanc
14-05-2011, 22:56
Als je hem gewoon afstelt met een micrometer, kan je in ieder geval met zekerheid zeggen dat het niet aan de pomptiming ligt....nu ga je er gewoon van uit.

Dingen uitsluiten...dat is de oplossing als je een probleem hebt en niet weet wat de oorzaak is.

Ik ga er vanuit omdat de pomp altijd goed gestaan heeft (motor liep prima).

Het klinkt on waarschijnlijk dat 0,1 mm verschil maakt tussen goed lopen en witte rook en waarschijnlijk lopen op enkele cilinders.

Zou het niet kunnen dat er vuil in de verstuivers zit? En daardoor de motor niet goed loopt en de witte rook?

Bedankt voor je advies.
Zou je toevallig ook weten waar zo'n Bosch adapter te krijgen is?

Zollie
14-05-2011, 23:28
je pomptiming luistert ook op de tiende(honderste) millimeter nauwkeurig, er kan gerust verschil zijn!

Maar hij kan ook gewoon nog goed genoeg staan natuurlijk. Ik heb ongeveer dezelfde kuren gehad als jij ,bij mij was het voorgloeirelais overleden. Samen met niet voldoende vastgezette brandstofleiding resulteerde het in hetzelfde!

hanc
15-05-2011, 00:13
je pomptiming luistert ook op de tiende(honderste) millimeter nauwkeurig, er kan gerust verschil zijn!

Maar hij kan ook gewoon nog goed genoeg staan natuurlijk. Ik heb ongeveer dezelfde kuren gehad als jij ,bij mij was het voorgloeirelais overleden. Samen met niet voldoende vastgezette brandstofleiding resulteerde het in hetzelfde!

Hoi Zollie,

Ok dat moet ik ook maar voor de zekerheid checken dan, altijd goed om dat uit te sluiten.

Ik weet alleen niet waar ik zo'n Bosch pomp adapter moet halen..

De gloeibougies deden het ook prima voor de reparatie, en ik hem ze ook gemeten er staat stroom op als ik hem op contact zet, en het gele lampje gaat ook uit.
De leidingen zijn ook aangesloten, we hebben hem ook nog ontlucht.

bedankt voor je reactie!

gooigolf
15-05-2011, 07:48
hallo .

als je nokkenass en kruksass 100 proc goedstaan , en je blokeerpen in je brandstofpomp netjes past ,zou hij toch redelijk moeten lopen .
zou zoizo goed controleren de pomptiming ,, en je gloeistiften
er kan wel spanning opstaan maar kan wel 1 stuk zijn .meestal die achter je pomp
die laten ze zitten en de andere 3 worden vervangen .
succes .
vrgr gooigolf

Rallyegolf20vt
15-05-2011, 09:03
Witte rook is heel vaak koelwater wat verbrand.
Mijn eerste gedachte gaat uit van een koppakking die toch doorslaat of zo iets.
Is er niks mis met de compressie ?
Heb je hydro stoters?
Als één hiervan vol olie staat en niet helemaal fris meer is , kan deze ook veroorzaken dat er een klep open blijft staan.
Hierdoor zal de motor dan ook slecht lopen.

hanc
15-05-2011, 13:21
hallo .

als je nokkenass en kruksass 100 proc goedstaan , en je blokeerpen in je brandstofpomp netjes past ,zou hij toch redelijk moeten lopen .
zou zoizo goed controleren de pomptiming ,, en je gloeistiften
er kan wel spanning opstaan maar kan wel 1 stuk zijn .meestal die achter je pomp
die laten ze zitten en de andere 3 worden vervangen .
succes .
vrgr gooigolf

Ja dat dacht ik ook.
Maar iemand zei net, omdat de kop gevlakt is (en dus lager is) zou de pomp ontregeld kunnen zijn.
Maar zoveel rook is een wereld van verschil met daarvoor.
De motor liep heel mooi.
(zou de kop 0.1 mm zakken dat veranderen?)

hanc
15-05-2011, 13:23
Witte rook is heel vaak koelwater wat verbrand.
Mijn eerste gedachte gaat uit van een koppakking die toch doorslaat of zo iets.
Is er niks mis met de compressie ?
Heb je hydro stoters?
Als één hiervan vol olie staat en niet helemaal fris meer is , kan deze ook veroorzaken dat er een klep open blijft staan.
Hierdoor zal de motor dan ook slecht lopen.

Ik heb mijn koppakking al vervangen. Daar was het allemaal om begonnen, ik had namelijk olie in het koelwater.
volgens mij niets mis met de compressie, zo te voelen als ik de krukas draai

Ja er zitten hydrostoters op.

De motor liep perfect voor de koprevisie.

René
15-05-2011, 13:53
.....je kan niet concluderen dat je compressie goed is door aan de krukas te draaien...ook hier heb je weer speciaal gereedschap voor nodig ;)

MauSeR35
15-05-2011, 13:55
Ik denk dat je eerst eens moet gaan meten en testen om al de genoemde zaken te elimineren, met vermoedens gaat je motor echt niet beter lopen.

gooigolf
15-05-2011, 14:42
hallo ...

als je auto idd lekke kop heeft gehad ,, zal waarschijndelijk je voorpijp vol zitten met koelwater etcc ..
met paarkeer goed warm draaien moet het wegzijn ,,
maar dat vreemde lopen ,, dat klopt niet
vermoed ook je timing pomp kan bijna niet anders ..
zou toch even micrometer er bij pakken als ik jou was ..
de werking daarvan kun je hier wel op forum vinden .
meende dat stijn daar mooie topic over had ,

succes .

vrgr gooigolf

hanc
15-05-2011, 15:25
Ik denk dat je eerst eens moet gaan meten en testen om al de genoemde zaken te elimineren, met vermoedens gaat je motor echt niet beter lopen.

Ok, ik ga jullie raad opvolgen en het uitzoeken en meten.

Een micrometer kan ik wel vinden, maar ik kan nergens zo'n Bosch adapter vinden, waar zou ik die kunnen halen?

hanc
15-05-2011, 16:09
hallo ...

als je auto idd lekke kop heeft gehad ,, zal waarschijndelijk je voorpijp vol zitten met koelwater etcc ..
met paarkeer goed warm draaien moet het wegzijn ,,
maar dat vreemde lopen ,, dat klopt niet
vermoed ook je timing pomp kan bijna niet anders ..
zou toch even micrometer er bij pakken als ik jou was ..
de werking daarvan kun je hier wel op forum vinden .
meende dat stijn daar mooie topic over had ,

succes .

vrgr gooigolf

Beste gooigolf,

Gek genoeg was er niks mis met de koppakking of de kop (ik kon geen scheurtjes zien of oliesporen op de koppakking en de kop was goed volgens het revisiebedrijf)

Er was wel één rekbout die wel heel makkelijk los ging. Het lijkt daarmee te maken te hebben.

Maar goed, de kop en de kleppen zijn gereviseerd dus moet nu goed zijn, nu maar eerst alles nalopen en meten

Samurai
15-05-2011, 17:09
Ik heb een afstel setje (micrometer nokkenasblokeertool en adapters) via ebay besteld, was ongv 50 euro kwijt incl verzenden.

Veel plezier met het vinden van het probleem, zoals Rene ook zegt.
Dingen uitsluiten, niet gaan raden!

gooigolf
15-05-2011, 17:45
Beste gooigolf,

Gek genoeg was er niks mis met de koppakking of de kop (ik kon geen scheurtjes zien of oliesporen op de koppakking en de kop was goed volgens het revisiebedrijf)

Er was wel één rekbout die wel heel makkelijk los ging. Het lijkt daarmee te maken te hebben.

Maar goed, de kop en de kleppen zijn gereviseerd dus moet nu goed zijn, nu maar eerst alles nalopen en meten
hallo .

ja dan zou hij zoizo niet beroerd moeten lopen ..
zou eerst maar eens rustig alle punten nalopen , er is toch iets verkeerd
merkteken vliegwiel ,, liniaal of ringsteeksleuteltje in je nokkenas ,
pomppen ,2 x rond draaien controleren ,
en maar weer proberen ,
wens je veel succes .
vrgr gooigolf .

hanc
24-05-2011, 11:05
Hij stond inderdaad niet op tijd. Het is inmiddels opgelost, bedankt allemaal voor de hulp!!
Moet nu alleen nog het koelsysteem de resten olie eruit halen.

Verder staat de peilstok na een stuk rijden omhoog, zegmaar 5 cm, soms iets minder.

Iemand vertelde mij dat dat kan duiden op versleten zuigerveren..
Is dit het enige of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Groet, Hanco

Audi1981
24-05-2011, 11:13
Het kan zijn dat die pannespons die de olie uit je carterdamp moet halen dicht zit door die lekke kop pakking en daardoor de carterdruk zo hoog op loopt dat je peilstok eruit komt. Zit boven op je klepdeksel als ik met niet vergis ;)

hanc
24-05-2011, 20:24
Het kan zijn dat die pannespons die de olie uit je carterdamp moet halen dicht zit door die lekke kop pakking en daardoor de carterdruk zo hoog op loopt dat je peilstok eruit komt. Zit boven op je klepdeksel als ik met niet vergis ;)

Beste honda1981, dus even naar die spons kijken (daar zit ook een slang op volgens mij)?

Hoe kan ik dan zien of die verstopt zit?

Wat heeft een lekke koppakking daarmee te maken?

De koppakking was trouwens niet echt lek, maar 1 v/d rekbouten zat niet echt vast als de rest van de bouten. Waarschijnlijk is daardoor olie naar het koelsysteem gelekt.
De koppakking was niks aan te zien.

fcapri
24-05-2011, 21:00
die oliestok komt bij mij ook omhoog. waarschijnlijk is het plastiek versleten waardoor de stok niet meer vastklikt bovenaan. ik heb er een ring van een sleutelhanger over gezet en probleem is weg

hier goed te zien
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/100_9956.jpg

hanc
26-05-2011, 13:24
die oliestok komt bij mij ook omhoog. waarschijnlijk is het plastiek versleten waardoor de stok niet meer vastklikt bovenaan. ik heb er een ring van een sleutelhanger over gezet en probleem is weg

hier goed te zien
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/100_9956.jpg

Beste fcapri,

Ja daar dacht ik ook nog aan, dat ie gewoon niet goed vast meer zit (plasticje is gebroken).
Maar het begon ineens met omhoog te springen na een rit, tegelijk met dat ik constateerde dat er olie in het koelsysteem zat.

Dus nu dacht ik daarom dat er misschien compressie verloren ging via de slecht aangedraaide rekbout, en daardoor in het carter de peilstok omhoog ging.
Maar ben een beginneling dus ik raad maar wat...