PDA

View Full Version : Hulp gevraagd + foto's!

gti-er
25-04-2011, 18:36
Ik kom er niet uit!
Had onder de Bora eerst 18'' RS4 wielen (215/40 banden) die 8J breed waren en een ET-waarde van 33 hadden.
Nu heb ik 19'' Q7 wielen die 8,5J breed en een ET-waarde van 62 hebben, nu heb ik dus adapters gekocht die 35mm breed zijn.
Dus zouden ze uitkomen op ET-waarde 27mm, nu zul je dus denken dat past gewoon. NIET DUS!
Mijn afstand tussen de veerpoot en de velg is een vingerdikte!
Daarbij steekt hij nog ook eens zo'n 1,5 cm uit.
Dus smallere adapters gaat niet, en dikkere al helemaal niet!
Is hier een oplossing voor die iemand weet of is het hopeloos zonder drastische maatregelen?

Misha
25-04-2011, 20:18
Smaller gaat zeker wel .. m'n GLKs toen zaten op rijhoogte echt een mm er vanaf ofzo en aired out er tegenaan.
Je hoeft echt maar minimale speling te hebben. Als je weer hoeveel ruimte er nog zit kan je daar gewoon op aanpassen.

Als je 2mm ofzo speling hebt is dat al ruim voldoende.. gebeurt niks mee.

Misha
25-04-2011, 20:21
Je kan trouwens ook nog eventueel de binnenste randen iets afdraaien om weer wat mm'ers te winnen.
Maar als je een vingerdikte ruimte hebt dan kan je zoieso wel wegkomen met een 20/25mm adapter.

Mike--1991
25-04-2011, 21:28
Ik heb 18 inch van een touareg eronder. Hebben et waarde van 57 en 8j breed.
Voor heb ik een 30 mm adapter er tussen dus kom ook op 27 uit.

Heb zelfs nog minder als een vingerdikte speling en dat gaat goed.

Neem dat het achter geen probleem is?

gti-er
25-04-2011, 22:35
Ja... ben altijd Mk2tjes gewend en dan weet je tot hoever je kan gaan! :thumbup:

Maar een Mk4/Bora.... toen ik de adapter er had gezet, dacht ik echt van oei... het komt wel heel dichtbij!
En dat was nog zonder de banden er op! Vandaar dat ik het i.m.o link vond!

Misha
26-04-2011, 07:51
Rand steekt toch het meeste uit met getrokken bandjes.. en aan de binnenkant heb je vaak een dikke velgrand dus zoals ik al zei hierboven kan je daar ook wel een stukje van afdraaien.. dat icm een smalle(re) adapter krijg je dat zeker wel passend :)

gti-er
26-04-2011, 12:29
En loopt hij dan niet tegen de stelring van de schroefset aan, want dat was het grootste probleem die ik had.
Met de band erop zal hij nog dichterbij komen, en dan nog een 1,0cm of 1,5cm smallere adapters.
Dus de enigste oplossing is dus afdraaien van de velg!

Misha
26-04-2011, 19:43
En loopt hij dan niet tegen de stelring van de schroefset aan, want dat was het grootste probleem die ik had.
Met de band erop zal hij nog dichterbij komen, en dan nog een 1,0cm of 1,5cm smallere adapters.
Dus de enigste oplossing is dus afdraaien van de velg!
Ja dat is een puntje wat nog in de weg zou kunnen zitten. Ik had daar geen last van want de balg zat boven de velg als het ware.. dus ik kon zo diep gaan tot de poot zelf.. Dan zou je eventueel je hulpveren enzo eruit kunnen halen zodat je niet helemaal naar beneden hoeft te schroeven.. maar goed dat weet ik ook niet exact, mijn ervaring met schroefsetjes en nieuwe auto's is 0.0% :tongue:

gti-er
26-04-2011, 19:56
Ja dat is een puntje wat nog in de weg zou kunnen zitten. Ik had daar geen last van want de balg zat boven de velg als het ware.. dus ik kon zo diep gaan tot de poot zelf.. Dan zou je eventueel je hulpveren enzo eruit kunnen halen zodat je niet helemaal naar beneden hoeft te schroeven.. maar goed dat weet ik ook niet exact, mijn ervaring met schroefsetjes en nieuwe auto's is 0.0% :tongue:

0,0% ervaring met schroefsets en nieuwe auto's! :tongue:
Zelfde als ik dus..... alleen jij ging van OE naar Airride. :thumbup:
Ik denk dat ik hem dus gewoon een cm of 1,5 naar boven moet schroeven voor denk ik! :thumbup:
Dan kan hij zeker nog wel een cm naar binnen en dan valt het wel mee denk ik!
Dus zoals jij zegt kan hij in principe dus een halve cm van de veerpoot af. En dan raakt hij in principe niet de veerpoot ook dus niet met inveren! :thumbup:

boravariant1976
26-04-2011, 20:07
Zou toch gewoon moeten passen met een 215/35r19 en et27.
35mm kan altijd nog naar achteren,rijd zelf met et25 met 225 ook op 8.5j
Heb zelf eibach schroefset en ruimte voor houdt ook niet over,maar vrij=vrij
Mss dat je bij jou in de buurt nog ff een kale 215 kan vinden,om echt goed te kunnen meten! Suc6 met je dilemma.....

gti-er
26-04-2011, 20:11
Zou toch gewoon moeten passen met een 215/35r19 en et27.
35mm kan altijd nog naar achteren,rijd zelf met et25 met 225 ook op 8.5j
Heb zelf eibach schroefset en ruimte voor houdt ook niet over,maar vrij=vrij
Mss dat je bij jou in de buurt nog ff een kale 215 kan vinden,om echt goed te kunnen meten! Suc6 met je dilemma.....

als het vrij=vrij dan is het geen probleem.
Dan schroef ik hem iets omhoog en dan moet het geen probleem zijn!
Ik ga morgen nog eens proberen wat de opties kunnen zijn! :thumbup:

FEMME
26-04-2011, 21:45
Ik zat met hetzelfde mijn velgen kwamen ook tegen de stelring van de schroefset, dus heb ik de hulpveer er tussenuit gehaald. Toen ging het net maar net is genoeg..
Nu heb ik hem maximaal laten zakken en toen kon het dus niet meer, ik heb nu mijn stelring van de set een klein beetje vlak geslepen met de slijptol en nu past het precies. Ik rij trouwens met 19'' et 35 8'5j met 215/35/19

gti-er
26-04-2011, 22:40
Ik zat met hetzelfde mijn velgen kwamen ook tegen de stelring van de schroefset, dus heb ik de hulpveer er tussenuit gehaald. Toen ging het net maar net is genoeg..
Nu heb ik hem maximaal laten zakken en toen kon het dus niet meer, ik heb nu mijn stelring van de set een klein beetje vlak geslepen met de slijptol en nu past het precies. Ik rij trouwens met 19'' et 35 8'5j met 215/35/19

Precies dat bedoel ik!
Ik ga morgen eens rekenen van hoe of wat! :thumbup:
Thnx!

RubenD
26-04-2011, 23:25
De hulpveer verwijderen raad ik je af, dat is niet echt een strak plan.

Als de stelring hoger wilt krijgen kun je wel vrij makkelijk andere hulpveren plaatsen van bijvoorbeeld fk-automotive: http://www.fk-automotive.de/Rennsportfedern-fahrzeugspezifisch.htm?websale7=fk-automotive&ci=135-2834&Ctx=

Even zoeken naar de Vorspannfeder.

gti-er
26-04-2011, 23:48
ik ga er ook niks tussen uit halen, de vrouw moet er iedere dag mee na het werk! Ik schroef hem dan liever iets omhoog! :thumbup:

Misha
27-04-2011, 07:56
De hulpveer verwijderen raad ik je af, dat is niet echt een strak plan.Omdat? :rolleyes:

gti-er
27-04-2011, 18:01
Nu met foto's en je ziet het nu waarom! :thumbup: .
Velg steekt 4 cm uit ipv de 1,5 die ik eerst zei! :screwy:
Nu met de adapter van 35mm staat hij dus op ET27.
Met een 20 mm adapter komt hij dus tegen de poot aan omdat de afstand tussen de veerpoot en velg 1,5cm is + dat hij dus nog 2,5 cm uitsteek. Snap er helemaal niks van! :confused:

http://img193.imageshack.us/img193/1450/dsc01395u.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/7227/dsc01396gu.jpg

ik volg het niet meer!

De Pul
27-04-2011, 18:04
Omdat? :rolleyes:
omdat je veer niet meer ingespannen is....het is opzich niet gevaarlijk,behalve als je te sportief gaat hoeken dan is het weggedrag ineens onvoorspelbaar.

mk1diesel
27-04-2011, 19:51
zoals ik via pb al zei

test het even in belaste toestand

mijn 8,5j met et30 met weitec schroefset past prima incl 215/35 19

gti-er
27-04-2011, 19:54
zoals ik via pb al zei

test het even in belaste toestand

mijn 8,5j met et30 met weitec schroefset past prima incl 215/35 19

:thumbup:
Zou dat zoveel schelen dan, we praten hier wel over bijna 4 cm??

boravariant1976
27-04-2011, 20:02
Zo....die steken idd wel heel erg uit naar buiten!
Sluit me aan bij MK1 dat zonder band en op de krik onbelast geen reeel beeld geeft,maar zal die 4cm niet doen verdwijnen.....
Ruimte bij schroefpoot komt wel goed,vrij is vrij en dus goed!
Bij uitlijnen kan je ook altijd nog wel beetje spelen met wielvlucht.
Wagen iets hoger zetten kan ook altijd nog,maar verandert nix aan het uitsteken.
Zijn die wielen wel 8.5j en per niet ongeluk verkeerd gestempeld?
Bij 9-10j zou ik jouw probleem logisch vinden,maar nu snap ik het ook niet.
j=inch=2.54cm bij benadering 8.5j=21.59cm velgbreedte
Ff ruimte tussen velgranden meten!

gti-er
27-04-2011, 20:04
Zo....die steken idd wel heel erg uit naar buiten!
Ruimte bij schroefpoot komt wel goed,vrij is vrij en dus goed!
Bij uitlijnen kan je ook altijd nog wel beetje spelen met wielvlucht.
Wagen iets hoger zetten kan ook altijd nog,maar verandert nix aan het uitsteken.
Zijn die wielen wel 8.5j en per niet ongeluk verkeerd gestempeld?
Bij 9-10j zou ik jouw probleem logisch vinden,maar nu snap het ook niet.
j=inch=2.54cm bij benadering 8.5j=21.59cm velgbreedte

de breedte van de velg was 24,5 cm dus van buiten naar buiten! :thumbup:
zou het dus gewoon 9j zijn??
Er staat toch 8,5J in de binnenkant! :confused:

boravariant1976
27-04-2011, 20:11
In de aziatische replica fabrieken maken ze wel eens van dit soort foutjes!
Dit zou nl. naar 9.5-10j neigen idd en dat komt voor NOOIT goed.
Volgens mij orgineel door audi op Q7 als 9-9.5j geleverd met 265/50r19.....
En als je meet tussen de binnenzijden van de velgrand???

gti-er
27-04-2011, 20:19
In de aziatische replica fabrieken maken ze wel eens van dit soort foutjes!
Dit zou nl. naar 9.5-10j neigen idd en dat komt voor NOOIT goed.
Volgens mij orgineel door audi op Q7 als 9-9.5j geleverd met 265/50r19.....
En als je meet tussen de binnenzijden van de velgrand???

Dat heb ik toevallig net gemeten en dat was 21,4 plm.
Dat heb ik dus door 2,54 gedeeld en dat zou zo'n 8,4 zijn.
Dus wel 8,5J!
Het zijn trouwen Italiaanse wielen, maar goed ik begin het steeds vreemder en vreemder te vinden! :confused:

Gerben
27-04-2011, 20:22
Laat de auto eens van de krik zakken met een houten balkje onder het wiel, dan komt het wiel al een heel stuk naar binnen.

Rijdt zelf ook met 19x8,5 en een 215/35 banden voorom, inclusief adapters ET28 en dat zit een paar mm van de veerpoot. De schroefset heb ik zo laag als mogelijk (veilige afstand) richting band geschroeft en dat is ook de stand waarop de wielen de wielkast net niet meer raken. Kwam allemaal na wat afstellen precies mooi uit.

boravariant1976
27-04-2011, 20:24
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/6/8/Bora201114.jpg

Bij mij steekt het ook wat uit,maar met getrokkenere/schuinere 215 band klopt het plaatje wel! Voor staat bij mij nu max naar beneden +-70mm achter op stelring +-60mm

Zou toch ook een 215/35r19 monteren en dan laten zaken op de grond en dan weet je het zeker of het past of niet.Zou het anders ook niet meer weten......

boravariant1976
27-04-2011, 20:28
Dan zouden het wielen moeten zijn van RUOTE of WSP en die zijn volgens mijn info alleen in 9j gemaakt.Heb zelf 9j 20" gepast maar dat gaf Voor vergelijkbare probleem als jou en staken te ver uit.......9j 19" gaat dan helaas gewoon niet lekker passen!

gti-er
27-04-2011, 20:31
alle mensen iig bedankt voor het meedenken, ga morgen WEER eens passen maar dan op een houten blok kijken wat hij dan doet! ;)

En anders bestel ik gewoon nieuwe wielen van die simpele dingen want ben het even zat! :redface:

ThomasIV
27-04-2011, 23:22
Ik snap dit echt niet, ik heb meerdere wielen gehad op mijn mk4, vaak 8,5j en dan het liefst et25 voor en et20 achter....

Jij komt op et27 uit op een 8,5J, dan kan dat wiel toch nooit zo ver uitsteken??? natuurlijk als je hem laat zakken trekt hij hem wel iets naar binnen maar geen 4cm idd....

Enige advies wat ik je kan geven is dat je je adapters ook eens goed na meet, misschien ligt daar de fout???

Met mijn stars (18" et45 20mm adapters) en oem BBS le mans (8,5J et25) heb ik nooit geen problemen gehad en heb ooit ook eens glk's erop gehad met ongeveer dezelfde et's dmv adapters en nooit geen enkel probleem...

gti-er
27-04-2011, 23:37
Ik snap dit echt niet, ik heb meerdere wielen gehad op mijn mk4, vaak 8,5j en dan het liefst et25 voor en et20 achter....

Jij komt op et27 uit op een 8,5J, dan kan dat wiel toch nooit zo ver uitsteken??? natuurlijk als je hem laat zakken trekt hij hem wel iets naar binnen maar geen 4cm idd....

Enige advies wat ik je kan geven is dat je je adapters ook eens goed na meet, misschien ligt daar de fout???

Met mijn stars (18" et45 20mm adapters) en oem BBS le mans (8,5J et25) heb ik nooit geen problemen gehad en heb ooit ook eens glk's erop gehad met ongeveer dezelfde et's dmv adapters en nooit geen enkel probleem...

toevallig heb ik mijn adapters opgemeten, en die zijn gewoon 35mm. Dus daar ligt het niet aan!
Dan nog het feit dat het misschien de verkeerde breedtes in de velg zit gestanst. Maar na wat metingen kom ik toch gewoon uit op 8,5J. :confused:
Ik vindt dit maar heel apart! En ik ga er nog eens een nachtje over slapen!
Want dit gaat echt boven mijn pet! :tongue:

Misha
28-04-2011, 07:59
omdat je veer niet meer ingespannen is....het is opzich niet gevaarlijk,behalve als je te sportief gaat hoeken dan is het weggedrag ineens onvoorspelbaar.Ja, no shit .. maar waarom haal je je hulpveren weg? Omdat je lager wil maar niet lager kan. Je wint dan de ruimte van een helemaal ingeveerde hulpveer.. het zou inderdaad niet handig zijn om met niet ingespannen veren te rijden, maar dan is er ook geen rede om je hulpveren te verwijderen omdat je niet laag genoeg bent om die gewonnen ruimte te benutten.

Anyhow.. ik snap het ook niet echt hier. Moet echt iets niet helemaal jofel zijn met de wielen/adapters of de auto(??) .. Je zou inderdaad een kale band ofzo erop moeten drukken en dan passen > auto op zijn wielen zetten. Het zou allemaal prima moeten passen met die maten in ieder geval..

Samurai
30-04-2011, 21:26
Staat het camber wel goed afgesteld?

gti-er
30-04-2011, 21:57
Staat het camber wel goed afgesteld?

camber staat ook goed! Toen de RS4 eronder zat had ik dat probleem namelijk ook niet! :thumbup:

Samurai
01-05-2011, 07:02
Ow, sja dan zou ik het ook niet weten.

Wellicht is de spoorbreedte gewoon anders bij een Bora TDI?

gti-er
01-05-2011, 22:49
Ow, sja dan zou ik het ook niet weten.

Wellicht is de spoorbreedte gewoon anders bij een Bora TDI?

komt wel goed, ik heb al gezegd gaat dit niet lukken bestel ik gewoon nieuwe 19'' wielen! :D :thumbup:

gti-er
05-05-2011, 19:58
mag dicht, ben bij ThomasIV geweest en passen d'r gewoon onder! :redface:
schaam me kapot! :redface: :redface: :redface:

thnx nog Thomas! :thumbup:

Samurai
07-05-2011, 22:02
Foei Gti-er!

Maar mooi dat het past, zal vast wel erg gaaf staan.

gti-er
07-05-2011, 22:05
Foei Gti-er!

Maar mooi dat het past, zal vast wel erg gaaf staan.

haha, dat weet ik wel zeker heb ze vanmiddag gepast en het kennet! :D
alleen de camera was leeg dus kon geen foto maken! :redface: