Log in

View Full Version : koeltemperatuur stijgt bij het hard rijden


benniegtd
10-04-2011, 12:41
heeft iemand hier ook ooit last van gehad, bij mij is het nu sinds kort. Bij het hard rijden dus continue 140km/u stijgt de koeltemperatuur. 3/4 en meer.

Dit moet normaal 90graden zijn toch vooral als je op de snelweg rijd en de wind de radiateur koelt. ik snap dit niet. fan werkt ook gewoon ik hoor hem als ik stil sta. en gaat dan terug naar 90. iemand een idee?

het gaat om een 1.6D golf 2

koelvloeistof is nieuw en schoon en dop expansievat is ook in orde,

geen vreemde rook uit de uitlaat te zien.

de clown
10-04-2011, 15:00
Thermostaat??? ;)

benniegtd
10-04-2011, 16:11
dat dacht ik ook, maar de onderste radiateur slang wordt echt heet. Dus de thermostaat gaat gewoon open,
verwarming doet het ook goed en bij het stilstaan stationair of bij het starten duurt het wel even voordat ie op 90 graden staat (DAT GAAT WEL LANGZAAM ) dan gaat de fan aanslaan en doet zijn werk.

het geld hier alleen als ik hard rijd boven de 120 km/u constant, dus non stop 140 150 km/u gaat ie omhoog en 3/4 of verder. wordt dus heet. Zodra ik 100km/u rijd dan koelt ie af naar 100graden en dan uiteindelijk 90graden

Jel Golf 2 GTI
10-04-2011, 16:16
Mss je radiateur te klein of verstopt.

benniegtd
10-04-2011, 16:20
Mss je radiateur te klein of verstopt.

hoe kan dat te klein orgineel radiateur van die motor ( heeft altijd goed gewerkt) verstopt denkt het niet ziet er goed uit zoals ik het kan bekijken

Jel Golf 2 GTI
10-04-2011, 16:26
hoe kan dat te klein orgineel radiateur van die motor ( heeft altijd goed gewerkt) verstopt denkt het niet ziet er goed uit zoals ik het kan bekijken

Wist niet dat het een orginele was.
Hier op het forum zitten best wel wat ombouw wagens dus het had gekunt natuurlijk. :D

dan zou ik het ook zo direct niet weten. :redface:

Yellowbug
10-04-2011, 17:00
hoe kan dat te klein orgineel radiateur van die motor ( heeft altijd goed gewerkt) verstopt denkt het niet ziet er goed uit zoals ik het kan bekijken
Kan ook van binnen verstopt zitten, en dat zie je niet ;)

wobaddict
11-04-2011, 00:13
ventilator springt mss te laat op?
of de dieselpomp te ver opengedraaid,rookt die ook?

benniegtd
11-04-2011, 09:57
ventilator springt mss te laat op?
of de dieselpomp te ver opengedraaid,rookt die ook?

het vreemde is dat ie niet rookt en gewoon goed rijdt maar het uitlaatgas van de diesel ( hetgeen wat ik uit de uitlaat ruik) stinkt en giftig spul word er duizelig van.

Dieselpomptiming heeft bert voor me gedaan ( gewoon goed op tijd gezet)

oettinger_18
11-04-2011, 10:42
verbind de slangen die naar je kachelradiateur eens ff door of door een koppelstuk tussen te plaatsen.. vaak willen de kanalen van de kachelradiateur wel verstopt raken.. als je hebt door verbonden en dan op de snelweg rijden loopt de temparatuur niet op dan weet je dat je kachelradiateur verstopt zit vergis je niet een verstopte kachelradiateur kan ook goed warmte afleveren..

Renegade
11-04-2011, 12:07
Het is een 1.6D staat in je startpost, zit hij bij 140/150 niet bijna aan zn einde ? Dan draait het blokje onder hele hoge belasting ;)

Mijn gti8v werd ook warm na een klein stukje 200km/h (op de oh zo nauwkeurige teller) !

Jetta MaNiA
11-04-2011, 14:33
Onze 1.6D had precies hetzelfde, bij 145 of harder begon de tempmeter op te lopen

de clown
11-04-2011, 14:37
sensor boven in de radiator misschien stuk, dit heb ik ook ooit eens gehad.

EelcoB
12-04-2011, 16:24
Hmm, heb mijn golf 1 ook. Gewoon niet te hard rijden, 140 is tyoch bijna z'n einde :D

oakgreen20vt
12-04-2011, 20:13
misschien is de waterpomp niet zo fris meer, dan loopt de temperatuur bij hoge belasting ook omhoog

benniegtd
27-05-2011, 12:11
hallo daar ben ik weeer

de koelvloeistof is vernieuwd. nog steeds het zelfde probleem. ik heb bij andere gemerkt dat ie normaal warm wordt als ze 140 rijden en iet op de maximum. dus er is degelijk een probleem. ik probeer nog om de tempsensor op de radiator te vernieuwen en de radiateur te spuiten met hoge druk.

fcapri
27-05-2011, 20:41
bij mij loopt die ook naar het rode op als ik +140 rijd met men 1.6D. pomp staat wel ietsje meer open gedraaid dan normaal.

voor de rest heb ik er zo geen last van. motor moet serieus kracht leveren voor zen top aan te houden, en dan krijgt die het warm. lijkt mij normaal, zoniet heb ik hetzelfde probleem :D

benniegtd
28-05-2011, 10:46
weet je wat het vreemde is dat ik het ook soms heb bij 100 110 120 km/u

echt bizaar

fcapri
28-05-2011, 11:39
die golf 2 diesels hun temp loopt wel hard op hoor. deze staat niet halverwege zoals bij andere autos. dat heeft de garage mij ook al verteld toen ik die aankocht

Dexter
28-05-2011, 16:07
die golf 2 diesels hun temp loopt wel hard op hoor. deze staat niet halverwege zoals bij andere autos. dat heeft de garage mij ook al verteld toen ik die aankocht
Leuk verkooppraatje maar wel klinklare onzin.

Bij normaal gebruik is de temp ook gewoon rond de 90 graden. Bij diesels is het zo dat soms bij normaal gebruik de 90 graden niet eens gehaald word.

fcapri
28-05-2011, 19:34
ja, maar waar staat de naald van je temp meter op 90°?

toen ik mijn golf kocht (zo een half jaar geleden) en ik een proefrit maakte merkte ik op dat de temp meter naar 3/4de ging

als ik gewoon rijd staat hij zoals deze foto. en dit is zo bij 50km/H als bij 110km/H (hier trok ik net door naar 160)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfnormaal.jpg

en dit is na een tijdje 160 rijden
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfheet.jpg

bij de golf 2 zou de temp meter altijd redelijk hoog aanduiden maar is de temperatuur van het blok normaal. aangezien men broer de garagist is die het mij zei, en hij al verschillende golf2's heeft gehad, geloof ik die toch wel

mark89769
28-05-2011, 21:35
vuldop radiateur al schoongemaakt of bekeken?, mijn oude opgeschroefde 1.6D kon 2 uur lang 170 op de teller rijden zonder te warm te lopen :) (wel wind mee:P)

fcapri
28-05-2011, 21:45
de meter duid wel hoog aan, maar de blok is normaal. de slangen staan heet maar niet te heet dat je je eraan verbrand.
voor mij lijkt de motor ok, en duiden die tempmetertjes gewoon teveel aan.

water kookt nooit over en hoef er ook geen bij te voegen.

Dexter
29-05-2011, 10:28
ja, maar waar staat de naald van je temp meter op 90°?l
Normaal gesproken is 90 graden precies in het midden. Maar ja, die metertjes zijn ook maar een indicatie en die wijken regelmatig wel wat af. Op basis van het originele metertje is het dus ook lastig te beoordelen.

Daarnaast zit er natuurlijk nog een sensor die die temperatuur moet meten die ook wel eens wat af wil wijken.


Ik heb maar weinig golfjes gehad die echt precies in het midden stonden en daar ook bleven. Mijn 1.3i word volgens de meter ook warmer dan normaal. Mijn oude TD bleef altijd onder het midden hangen qua temp volgens het metertje.


Als de thermostaat zijn werk gewoon normaal doet en de koelventilator ook dan zou ik me er weinig zorgen om maken.