PDA

View Full Version : Aluminium spuiten

polopower
18-02-2005, 16:35
Laatst wat op de verfafdeling van een bouwmarkt lopen rommelen en mijn oog viel op een pot primer voor aluminium en zink. Deze was dus bedoeld om met de kwast op te brengen alvorens je deze materialen kon verven.

Is het nodig om aluminium voor te behandelen alvorens je het metaal kan spuiten?

Het leek mij erg stug maar aan de andere kant: Ik heb van iemand ook wel eens gehoord dat alu eerst aangestraald moet worden en dan in de epoxy als grondlaag anders zou de finish niet volledig beschermd zijn tegen oxidatie van het aluminium eronder.

Marco
18-02-2005, 18:55
Absoluut noodzakelijk om aluminium met een aluminium primer te behandelen danwel te spuiten, anders blijft je lak echt niet zitten. Afgelopen week op mn werk nog verschillende alu delen moeten spuiten, maar wel eerst behandeld met Alu primer.

Licht opschuren van Alu is voldoende.

Opmerking, gewone primer voldoet dus niet

Edward
18-02-2005, 22:37
Sikkens Verkoop en Distributie
Fruitweg 28/30
2321GK Leiden
Tel: 071 5769240

bel um op en vraag naar info, die gasten weten wel iets over verf.

polopower
19-02-2005, 17:57
Bedankt jongens! Misschien voor de hand liggend, maar ik wist het echt niet.

arnus71
04-03-2005, 12:03
Hmmm, vreemd. Ik heb vorig jaar nog alu velgen eerst met primer, toen verf en vervolgens blanke lak gespoten, zien er nog prima uit na ruim een jaar!

Ik zou dus durven zeggen dat het gewoon kan, dus niet met speciaal alu primer...

Marco
06-03-2005, 17:22
Het blijft ook zeker wel zitten, ik heb 2 jaar geleden setje OZ's opgeknapt en daar zit het ook nog steeds op.

Maar het verdiend wel de aanbeveling om het met alu primer te doen

Edition_one
13-04-2006, 19:32
zoek ff naar allgrund dit is prof alu primer en strikte noodzaak

Reaper Kustoms
13-04-2006, 20:28
ik heb eens een alu poort geverfd. deze ging bladeren toen ik gewone primer had gebruikt. na het gebruik van alu primer zit het er nu al dik 10 jaar op zonder bladeren.

dus alu primer moet je echt wel gebruiken.

vwmk2driver
21-04-2006, 23:05
Hmmm, vreemd. Ik heb vorig jaar nog alu velgen eerst met primer, toen verf en vervolgens blanke lak gespoten, zien er nog prima uit na ruim een jaar!

Ik zou dus durven zeggen dat het gewoon kan, dus niet met speciaal alu primer...

een velg is ook geen echt aluminium, is meer een legering van... ;)

heel vroeger maakte nog echte aluminium velgen maar die spatten bij hogere snelheden nog wel is uit elkaar( maar dat is zeker al zon 50 jaar geleden ;) )

boy.schouten
04-05-2006, 18:41
je moet voor alluminium en kaal ijzer/metaal een etsende primer gebruiken, die vreet zich alsware in het oppervlak en de lagen die je daar verder opspuit die hechten dan gewoon, en gelijk ook een roestwerende werking!!

Racelook
04-05-2006, 23:30
Er is speciale primer voor aluminium.

Maar je kan ook gewoon (goede) epoxy primer gebruiken. Epoxy kan je op vrijwel elk materiaal zetten (zwarte kunstof (is dat ABS?) van bumpers volgens mij niet).

polopower
05-05-2006, 06:51
Ik ben op het moment idd bezig met epoxy-primer.

@ Racelook: Prachtig hoe jij alles zoveel mogelijk zelf doet aan je project. Vind je het goed als ik je eens PM wanneer ik vragen heb met betrekking tot het spuiten etc? Hiervoor had je ook nog nooit gespoten toch? Ik denk dat je dan enkele zaken net even beter uiteen kan zetten dat de 'vaklui' met hun eigen jargon.

Racelook
05-05-2006, 14:56
@ Racelook: Prachtig hoe jij alles zoveel mogelijk zelf doet aan je project. Vind je het goed als ik je eens PM wanneer ik vragen heb met betrekking tot het spuiten etc? Hiervoor had je ook nog nooit gespoten toch? Ik denk dat je dan enkele zaken net even beter uiteen kan zetten dat de 'vaklui' met hun eigen jargon.
Dank je

Je mag mij altijd pm-en met vragen. Maar hier een vraag (openbaar stellen) kan ook informatief zijn voor andere die ook deze vragen zouden hebben.
Maar indien nodig, zend een pm en ik reageer.

Veel suc6 alvast Wiebrand

Edward
08-05-2006, 19:07
epoxy is sterk genoeg als jij je ondergrond maar erg goed schoonmaakt, dan kan er niets gebeuren.