TijmenBergsma
11-01-2011, 18:41
kort iets over mezelf:
Mijn naam is Tijmen Bergsma, student scheepsbouwkunde en negentien jaar jong. Ik woon in Leeuwarden voor de studie, maar ben eigenlijk echt iemand uit Zeewolde! Ik hoop volgend jaar af te studeren in de jachtbouw, en ben afgelopen twee jaar werkzaam geweest in de "custom carbon build" waarbij we met de hand een 18meter zeiljacht hebben gebouwd volledig van karbon, met hier en daar een houten afwerking.
En dat het belangrijkst:
Ongeveer een kort jaar geleden begon ik rustig aan een auto te denken! Een half jaar geleden een keuze gemaakt: regelmatig zag ik verschillende volkswagens in, maar vooral uit elkaar voorbij komen! Een auto die ik vanaf het begin tot nu heb zien veranderen is een bekkende Jetta1 van het forum, de jetta van tjeerd. De techniek die in deze auto werd toegepast was iets wat ik (kon leren) begrijpen. Tot kort geleden heb ik nooit met auto's gewerkt, en ben nog nauwlijks een jaar in het bezit van een rijbewijs. Hiervoor was de keuz voor een golf1 gemaakt, en dan wel voor een cabria!
voor mij zelf had ik een paar "eisen" gesteld die ik graag in de auto terug zou zien om het zoeken wat makkelijker te makken: het liefst een sonnenland, maar iedergeval goede kap. (omgebouwd) naar een handgeschakelde 5-bak. Verder had ik in mijn hoofd dat de accenten van de GLS mij wel aanspraken.
Na het bekijken van drie verschillende auto's, het niet meer opnemen van een handelaar waarmee ik een accoord had kreeg ik op een zondagavond laat een smsje dat een auto die ik voorheen te duur vond in prijs gezakt was.
Die vrijdag zat ik naast Tjeerd de Vries in de auto om de golf te bekijken, van hem en van Erik Mengerink had ik al een hele lijst met punten gekregen wat er mogelijk mis was met de golf. Maar bij de auto aangekomen leek alles redelijk, perfect was anders maar er moest natuurlijk wat te hobby'n blijven!
Wat uit het oog sprong waren de niet werkende aanjager, een redelijk "lamme" pook en een flinke rotte plek bij de ruitenwisser. Maar dit was dan ook de enige plek in de gehele auto! (tot nu toe)
Na een week en contact gehad te hebben met een schadebedrijf over de rotte plek ben ik samen met Tjeerd in de bus, trein, en tram richting Pijnachker gestapt om mijn eerste auto op te halen: overschrijven, koffie, kap eraf, sjaal om, muts op, hanschoenen aan en starten!
Dat was een kleine maand geleden, sindsdien ben ik regelmatig bij de auto te vinden, en ben hard bezig om de auto weer "orgineel" en fatsoenlijk te krijgen.
De grootste uitdaging lag bij de elektra, de ene na de andere rare constructie van scothbliks, losse draden en extra relais kwam ik tegen. Achteraf aangebrachte schijnwerpers in serie gescahkeld met het grootlicht, doorgerande zekeringkast gebrugt zonder zekering en dus een doorgebrande aanjager, terkhaak aansluiting voledig aangesloten met rkoonsteentjes en zo kan ik nog wel wat dingen noemen. Ik ben dus flink in de weer met soldeerbout en krimpkous, heb de zekering kast vervangen en zoveel mogelijk de bedrading aan het terug brengen naar het originele schakelschema.
In de motorruimte heb ik flink gepoetst en alle filters, bougies en motorolie vervangen, helaas houd de moter een rare tik, alsof hij afwisselend op 3 pitten loopt. Zo schokt de auto tijdens het optrekken en krijgt hij soms uit het niets exstra vermogen. Komend weekend hoop ik een niet setje bougiekabels te testen, nu zijn dit er drie verschillende waarvan er eentje op de verdelerkap een geheel andere aansluiting heeft, en anders heb ik iemand gevonden voor een "moter reviesie/afstel cursus", waarschijnlijk ga ik hier zoiezo gebruik van maken! :)
Ook is de pook vervangen, bedankt tjeerd :thumbup: , en heb ik het schakel mechanisme gereinigd en opnieuw gesmeerd eveals het mechanisme van de ruitenwisser, met tevreden resultaat!
Komende week gaat de cabrio uit logeren om het gaat bij de ruitenwisser te laten lassen en de parafan/raamstijlen opnieuw te laten spuiten. Als het mee zit worden direct alle kleine schades (klein deukje en een antal putten in de lak) bijgewerkt, maar enkel als het rustig blijft binnen het bedrijf!
Verder heb ik zojuist een nieuw setje deurpanelen opgehaald, mijn huidige zijn egaal zwaart met afgebladderd chroomverf en voorzien van een aantal grote speakergaten. Het nieuwe setje bestaat uit zowel leer, grijze stof met een (vind ik) mooi klein zwart ruite, en een chromen strip in goede staat. Ik van van plan deze nieuw deurpanelen opnieuw te bekleden, en het gehobbelde mdf te vervangen voor een watervast plaatmateriaal. Gelijk "kussentjes" te maken achter het stoffen gedeelte om zo panelen iets meer reliëf te geven.
Hierna is het geld een beetje op en ben ik van plan te begiinen aan het cleanen en reinigen van de auto, het opvullen en zwarten (nog geen idee hoe) van alle rubbers, het verwijderen van de trekhaak, het netjes en zwart maken van het dak fame etc etc! en hierbij verwacht ik wel wat hulop van jullie te kunnen gebruiken, daarom deze iets langer geworden inleiding.
Voorlopig heb ik alvast een tweetal vragen waar ik niet uitkom:
Is het noodzakelijk (apk verplicht) dat de claxon werkt als de auto niet op contact staat, in de auto was een houtje touwtje constructie aangebracht met een niet werkend relais wat was aangesloten op de drukschakalaar in het stuur en de claxon, dit heb ik moeten verwijderen en nu claxoneerd de cloxon orgigineel maar enkel op geschakeld contact.
Ook is er een relais bijgeplaatst wat stroom schakelt op een stalen (onder)deel van de motor (onder het luchtfilter), dit relais schakelt naar aanleiding van een "sensor" in de koelwaterleiding (ik zal proberen foto's te plaatsen van deze verbindingen) Is er iemand die dit systeem herkent?
Met vriendelijke groet
Tijmen Bergsma
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/foto1296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_03321296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_04221296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_05101296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_04171296x968.jpg
Mijn naam is Tijmen Bergsma, student scheepsbouwkunde en negentien jaar jong. Ik woon in Leeuwarden voor de studie, maar ben eigenlijk echt iemand uit Zeewolde! Ik hoop volgend jaar af te studeren in de jachtbouw, en ben afgelopen twee jaar werkzaam geweest in de "custom carbon build" waarbij we met de hand een 18meter zeiljacht hebben gebouwd volledig van karbon, met hier en daar een houten afwerking.
En dat het belangrijkst:
Ongeveer een kort jaar geleden begon ik rustig aan een auto te denken! Een half jaar geleden een keuze gemaakt: regelmatig zag ik verschillende volkswagens in, maar vooral uit elkaar voorbij komen! Een auto die ik vanaf het begin tot nu heb zien veranderen is een bekkende Jetta1 van het forum, de jetta van tjeerd. De techniek die in deze auto werd toegepast was iets wat ik (kon leren) begrijpen. Tot kort geleden heb ik nooit met auto's gewerkt, en ben nog nauwlijks een jaar in het bezit van een rijbewijs. Hiervoor was de keuz voor een golf1 gemaakt, en dan wel voor een cabria!
voor mij zelf had ik een paar "eisen" gesteld die ik graag in de auto terug zou zien om het zoeken wat makkelijker te makken: het liefst een sonnenland, maar iedergeval goede kap. (omgebouwd) naar een handgeschakelde 5-bak. Verder had ik in mijn hoofd dat de accenten van de GLS mij wel aanspraken.
Na het bekijken van drie verschillende auto's, het niet meer opnemen van een handelaar waarmee ik een accoord had kreeg ik op een zondagavond laat een smsje dat een auto die ik voorheen te duur vond in prijs gezakt was.
Die vrijdag zat ik naast Tjeerd de Vries in de auto om de golf te bekijken, van hem en van Erik Mengerink had ik al een hele lijst met punten gekregen wat er mogelijk mis was met de golf. Maar bij de auto aangekomen leek alles redelijk, perfect was anders maar er moest natuurlijk wat te hobby'n blijven!
Wat uit het oog sprong waren de niet werkende aanjager, een redelijk "lamme" pook en een flinke rotte plek bij de ruitenwisser. Maar dit was dan ook de enige plek in de gehele auto! (tot nu toe)
Na een week en contact gehad te hebben met een schadebedrijf over de rotte plek ben ik samen met Tjeerd in de bus, trein, en tram richting Pijnachker gestapt om mijn eerste auto op te halen: overschrijven, koffie, kap eraf, sjaal om, muts op, hanschoenen aan en starten!
Dat was een kleine maand geleden, sindsdien ben ik regelmatig bij de auto te vinden, en ben hard bezig om de auto weer "orgineel" en fatsoenlijk te krijgen.
De grootste uitdaging lag bij de elektra, de ene na de andere rare constructie van scothbliks, losse draden en extra relais kwam ik tegen. Achteraf aangebrachte schijnwerpers in serie gescahkeld met het grootlicht, doorgerande zekeringkast gebrugt zonder zekering en dus een doorgebrande aanjager, terkhaak aansluiting voledig aangesloten met rkoonsteentjes en zo kan ik nog wel wat dingen noemen. Ik ben dus flink in de weer met soldeerbout en krimpkous, heb de zekering kast vervangen en zoveel mogelijk de bedrading aan het terug brengen naar het originele schakelschema.
In de motorruimte heb ik flink gepoetst en alle filters, bougies en motorolie vervangen, helaas houd de moter een rare tik, alsof hij afwisselend op 3 pitten loopt. Zo schokt de auto tijdens het optrekken en krijgt hij soms uit het niets exstra vermogen. Komend weekend hoop ik een niet setje bougiekabels te testen, nu zijn dit er drie verschillende waarvan er eentje op de verdelerkap een geheel andere aansluiting heeft, en anders heb ik iemand gevonden voor een "moter reviesie/afstel cursus", waarschijnlijk ga ik hier zoiezo gebruik van maken! :)
Ook is de pook vervangen, bedankt tjeerd :thumbup: , en heb ik het schakel mechanisme gereinigd en opnieuw gesmeerd eveals het mechanisme van de ruitenwisser, met tevreden resultaat!
Komende week gaat de cabrio uit logeren om het gaat bij de ruitenwisser te laten lassen en de parafan/raamstijlen opnieuw te laten spuiten. Als het mee zit worden direct alle kleine schades (klein deukje en een antal putten in de lak) bijgewerkt, maar enkel als het rustig blijft binnen het bedrijf!
Verder heb ik zojuist een nieuw setje deurpanelen opgehaald, mijn huidige zijn egaal zwaart met afgebladderd chroomverf en voorzien van een aantal grote speakergaten. Het nieuwe setje bestaat uit zowel leer, grijze stof met een (vind ik) mooi klein zwart ruite, en een chromen strip in goede staat. Ik van van plan deze nieuw deurpanelen opnieuw te bekleden, en het gehobbelde mdf te vervangen voor een watervast plaatmateriaal. Gelijk "kussentjes" te maken achter het stoffen gedeelte om zo panelen iets meer reliëf te geven.
Hierna is het geld een beetje op en ben ik van plan te begiinen aan het cleanen en reinigen van de auto, het opvullen en zwarten (nog geen idee hoe) van alle rubbers, het verwijderen van de trekhaak, het netjes en zwart maken van het dak fame etc etc! en hierbij verwacht ik wel wat hulop van jullie te kunnen gebruiken, daarom deze iets langer geworden inleiding.
Voorlopig heb ik alvast een tweetal vragen waar ik niet uitkom:
Is het noodzakelijk (apk verplicht) dat de claxon werkt als de auto niet op contact staat, in de auto was een houtje touwtje constructie aangebracht met een niet werkend relais wat was aangesloten op de drukschakalaar in het stuur en de claxon, dit heb ik moeten verwijderen en nu claxoneerd de cloxon orgigineel maar enkel op geschakeld contact.
Ook is er een relais bijgeplaatst wat stroom schakelt op een stalen (onder)deel van de motor (onder het luchtfilter), dit relais schakelt naar aanleiding van een "sensor" in de koelwaterleiding (ik zal proberen foto's te plaatsen van deze verbindingen) Is er iemand die dit systeem herkent?
Met vriendelijke groet
Tijmen Bergsma
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/foto1296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_03321296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_04221296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_05101296x968.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/0/9/3/IMG_04171296x968.jpg