View Full Version : VW Golf GTD vs Oettinger & Papmahl!!!
MocroPlay
08-01-2011, 22:30
Tijdens de opkomst van de TurboDiesels van VW zijn er een aantal Officiële Tuners aan de slag geweest met de 1.6TD's, voornamelijk de "JR" motor. Ook "VW T3 1.6TD" is onderhanden genomen, maar hier is de Golf 1.6TD het onderwerp en vraag ik medeforummers die hier kennis, info en plaatjes van hebben, om deze hier te plaatsen.
Eind jaren 80 en begin jaren 90 hebben Tuners, waarvan de 2 meest bekende (betreffende TD's) 'Oettinger' en 'Papmahl' Intercooler- en uitlaatsysteem kits ontwikkeld voor de 1.6TD (motorcode JR). In die tijd kon je dus Oettinger kits via de VW-Dealer aanschaffen en door hen laten inbouwen, maar je kon natuurlijk ook naar 'Oettinger' of 'Papmahl' zelf gaan en je 1600TD laten ombouwen. Hierbij werden de Tuning-kits ingebouwd, de brandstofpomp gemodificeerd en de turbodruk opnieuw afgeregeld. Volgens mij was er ook de mogelijkheid om een andere turbo te laten inbouwen, maar dit weet ik niet zeker.
Om duidelijkheid te creëren voor sommige mensen hier, de GTD is uitgevoerd met 2 motoren, namelijk de 'JR' non Intercooled en de 'RA/SB' Intercooled!
Hier wat specificaties betreffende de motoren;
VW Golf GTD
Cilinderinhoud: 1588cc
Turbo: ja
Intercooler: nee
Leistung: 70ps @4500 RPM
Max. NM: 133nm @2500 RPM
0 - 100Km/h: 13,6 sec
V-Max: 167 Km/h
Oettinger 1600TD Intercooler
Intercooler: ja
Leistung: 110ps @4500 RPM
Max. NM: 193nm @3000 RPM
0 - 100Km/h: 10,0 sec
V-Max: 187 Km/h
Papmahl turbodiesel intercooled
Intercooler: ja
Leistung: 90ps @4500 RPM
Max. NM: 190nm @3000 RPM
0 - 100Km/h: 9,0 sec
V-Max: 191 Km/h
Plaatjes volgen, To Be Continued!
patjetta
09-01-2011, 15:21
Hoe kan het ijgelijk dat de Papmahl 20 pk minder heeft en 3 nm en toch 1 sec sneller op de 100 zit?
En dat de top hoger ligt?
Ik had zelf een golf gtd uit 1989 maar deze was standaart zonder intercooler.
Dit had ik zelf wel ingebouwd en de brandstofpomp opgeschroeft en deze liep 190 op de teller.
Hoe snel hij op de 100 zat weet ik ijgelijk niet.
MocroPlay
09-01-2011, 16:33
Hoe kan het ijgelijk dat de Papmahl 20 pk minder heeft en 3 nm en toch 1 sec sneller op de 100 zit?
En dat de top hoger ligt?
Ik had zelf een golf gtd uit 1989 maar deze was standaart zonder intercooler.
Dit had ik zelf wel ingebouwd en de brandstofpomp opgeschroeft en deze liep 190 op de teller.
Hoe snel hij op de 100 zat weet ik ijgelijk niet.
Nou, dat heb ik mezelf ook al wel afgevraagd en weet niet hoe het zou kunnen (Cijfers komen van folders en brochures). Maar als het dan toch klopt zou ik wel 2 verklaringen kunnen bedenken:
1) De snelheid aangegeven door de speedometer komt vrijwel nooit overeen met GPS-snelheid, volgens mij omdat de tellerbakken allemaal het zelfde zijn terwijl er verschillende uitvoeringen met andere band/velg maten zijn.
2) De pk's en nm's aangegeven, zijn alleen piekgetallen van een curve die je op een vermogensuitdraai kan lezen, meestal is de opbouw van de nm's curve geleidelijk aan. Het kan ook zijn dat de lijn in de curve stijgt, iets zakt en daarna zijn piek bereikt of anders. Hoe vroeg de turbo zijn piekdruk bereikt, speelt hier een grote rol.
Tuurlijk zijn er doe-het-zelfers zoals velen hier op volksforum die zijn/haar 1.6TD sneller heeft gekregen dan de 'officially tuned' TD's van Oettinger en Papmahl, maar vergeet één ding absoluut niet, die tuners hebben de prestaties opgekrikt terwijl ze de duurzaam- en betrouwbaarheid zoveel mogelijk moesten proberen te behouden. En geef toe, die professionele jongens bij Oettinger en Papmahl zullen er wel veel beter in zijn den meneer 'Beus de Haas' of één van ons. ;)
Hoe dan ook, hier zijn de beloofde plaatjes!
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/GTDvsOettingerPapmahl1-kopie.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/GTDvsOettingerPapmahl2-kopie.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/OettingerGTD1.JPGhttp://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/OettingerGTD2.JPG
Rallye-VR6t
09-01-2011, 19:51
Ja had vroeger ook nog http://www.kw-systems.de/
En Papmahl dat was een stukje zeldzamer als de Oettinger.
Maar eind jaren 80 was een Papmahl een supersnelle diesel!
Ik reed begin 90 met een 1.6 GTD (JR) en later een 1.6GTDi (SB).
MocroPlay
09-01-2011, 21:35
Ja had vroeger ook nog http://www.kw-systems.de/
En Papmahl dat was een stukje zeldzamer als de Oettinger.
Maar eind jaren 80 was een Papmahl een supersnelle diesel!
Ik reed begin 90 met een 1.6 GTD (JR) en later een 1.6GTDi (SB).
Interesting, maar kan eigenlijk niks hierover vinden op die site.
Die '1.6GTDi SB', was dat ook een tuned uitvoering of gewoon
stock met 80ps en 155nm?
En heb je zelf toevallig ook nog info over de Papmahl uitvoeringen,
want kan hiervan heel weinig terug vinden op t internet :confused: .
MocroPlay
12-01-2011, 22:25
Niemand geen informatie over de Oettinger & Papmahl TD uitvoeringen??
Somebody? Anybody?
Maar wat ik interessant vind is als jij jezelf even introduceerd. ;) Niet toevallig Ron?
Altijd gemakkelijk als er mede tuners zijn.
MocroPlay
14-01-2011, 14:49
Maar wat ik interessant vind is als jij jezelf even introduceerd. ;) Niet toevallig Ron?
Altijd gemakkelijk als er mede tuners zijn.
Of ik mezelf wil voorstellen? Geen enkel probleem, ik ben Marouane (uitgesproken als mar1 op z'n Engels) van bouwjaar '88 dus 22 jahre alt en ik ben gek van diesels, mercedes, vw en vooral IDI Turbodiesels & Torque :D
Of ik mezelf wil voorstellen? Geen enkel probleem, ik ben Marouane (uitgesproken als mar1 op z'n Engels) van bouwjaar '88 dus 22 jahre alt en ik ben gek van diesels, mercedes, vw en vooral IDI Turbodiesels & Torque :D
Welkom op het forum!
Qua diesels hebben we dezelfde interesse.
(Ik was er even vanuit gegaan dat je iemand anders was.)
jettaracing
14-01-2011, 15:18
Ook welkom dan hier , dieselmaniacs genoeg te vinden hier iig !
Altijd wel interessant wat er nog voor info te vinden is over de "oude" manier van dieseltunen ,ipv chippen :thumbup:
MocroPlay
14-01-2011, 17:31
Dá-Brt
Thnx, ook geen probleem dat ik geen Ron ben :D. En godzijdank voor Rudolf Diesel, ik zou niet weten waarmee ik anders mijn tank zou moeten vullen. :D
Jettaracing
Ook thnx, ja gelukkig zijn der hier nog dieselmaniacs :D.
De oude manier van tunen is zeker leuk en interessant.
Ik heb namelijk al heel lang een grote interesse in IDI diesels en op een gegeven moment ga je opzoek en vind je een heleboel info op bv. vwdiesel.net vwforum en volksforum. Op de laatste twee heb ik overigens veel Posts van jullie gelezen en vond het allemaal interessant, toen heb ik me maar aangemeld. Ik vind het alleen jammer dat er niet één grote topic is met alle simpele Tuningmod's en daarom heb ik 'IDI TurboDiesel Tuning' topic in het leven geroepen (op vwforum), maar één dezer dagen start ik ook hier dezelfde thread.
MocroPlay
16-01-2011, 19:31
Ik had de foto's al eerder, maar bij deze plaats ik ze ook hier. De foto's zijn afkomstig van een franstalig forum al weet ik niet meer welke, iig hier zijn ze dan!
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/OettingerEngine1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/OettingerEngine4.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/OettingerEngine3.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/OettingerEngine5.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/OettingerEngine2.jpg
Het ziet er niet origineel uit, maar dat is mijn gevoel.
Onderbouwing: Positie van de intercooler zou een behoorlijk stuk achter de bumper uit komen. Ook zitten er geen bevestigingspunten aan (zoals het eruit ziet) Daarnaast ben ik verbaasd dat ze de carterontluchting op het onderblok niet open hebben gemaakt, dat er geen externe oliekoeler op zit. (Ja, de alu carterpan doet al aardig wat)
De motor op de eerste foto is anders dan de volgende foto's. Carterpan en kleppendeksel zouden ook goed van een 1.6 of 1.8 Oetinger benzine motor kunnen komen.
MocroPlay
17-01-2011, 19:31
Okey, dat wist ik niet al viel de kleppendeksel wel op ja.
plaatjes verschillen ook totaal van de gepubliceerde foto's uit het tijdschrift.
MocroPlay
18-01-2011, 10:45
Zoals ik al zei, ik heb ze van een ander forum geplukt. Die IC buizen zijn wel het zelfde ;).
oettinger_18
19-01-2011, 00:53
op de foto's die je ziet is een 2 delige oettinger carterpan waarschijnlijk zit daar ook een andere oliepomp in de as is langer de kleppendeksel die je ziet hoort normaal gesproken op een oettinger 2000e (waar ik op zoek ben)
voor de rest vind ik de slangen te lang duurt wel voor ze gevuld zijn.. en de intercooler is niet veel groter dan een orginele van een gtd enigste voordeel wat ik kan bedenken dat die voor de grill zit meer ook niet..
als ik me niet vergis had stijn vroeger ook een hele snele 1.6 TD
hier een zijn ouwe topic staan nog genoeg informatie
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=11504&page=6&pp=20
De motor van Stijn was eigenbouw met een 10mm pomp van mij. Inmiddels in onderdelen verkocht volgens mij.
MocroPlay
20-01-2011, 00:14
@Da-Brt
Doe je zelf nog veel aan IDI's dan
Ik ben er nog redelijk veel mee bezig, maar niet meer zoveel als een jaar of 5 geleden. Tegenwoordig zijn het voornamelijk TDI's die ik aan moet passen en speciale pompen voor bouw.
Wat ik nog vaak doe is het afstellen of een pomp ombouwen naar 10mm plunjer. Begrenzing aanpassen, andere verstuivers bouwen enz. En laatst heb ik weer een 2100TD gebouwd op basis van een AAZ.
Franklin
20-01-2011, 13:37
De motor van Stijn was eigenbouw met een 10mm pomp van mij. Inmiddels in onderdelen verkocht volgens mij.
nee, stijn heeft de motor aan mij verkocht. Een paar maanden terug heb ik deze aan een mede forumlid verkocht. Hij leeft dus nog.
Oh, kijk nog beter nieuws. En wat komt er nu bij jou in? ;)
PS: waar blijven die beloofde foto's? Ben nu wel benieuwd.
Niemand geen informatie over de Oettinger & Papmahl TD uitvoeringen??
Somebody? Anybody?
Hey, ik ben nieuw hier op het forum :)
Naar veel lezen zoeken en via via, weet ik met zekerheid dat de Pin (die door de druk van de turbo op een neer gaat in de pomp) een N°75 is.
Deze kan uitsluitend in een JR pomp gaan omdat de voet van die pin te groot is voor een RA pomp.
Als je Golf bij Oettinger "getuned" werd, plakken ze in de waterbak onder de motorkap een blauw plaatje waar een serie nr was opgeschreven.
Papmahl was meer bekend voor zijn uitlaatsystemen die in RVS waren.
N75 is een magneetklep en de pin waar je het over hebt is de LDA (Lade Druck Anreicherung) je hebt LDA pinnen in 10 en 12mm
IDD ik heb het over de LDA, dat onderaan is er een nummer op, bij Oettinger preparatie is dat nummer 75.
nee, stijn heeft de motor aan mij verkocht. Een paar maanden terug heb ik deze aan een mede forumlid verkocht. Hij leeft dus nog.
De gtd van Stijn leeft idd nog.
Ik heb hem de laatste maanden in ere hersteld en deze motor komt aankomend jaar in een 85,er Jetta.
Aangepaste sprintercooler en egt meter zijn ook reeds binnen,alleen de uitlaat moet nog gemaakt worden. :D
Het kan zijn dat ik tzt nog wel een keer kontakt met je opneem Bert.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/7/PICT4546.JPG
jettaracing
21-01-2011, 21:56
Netjes dat blokje zo !
Netjes dat blokje zo !
Dank je! :thumbup:
Zeer fijn topic dit voor de diesel eigenaren zoals ik.
MocroPlay
31-01-2011, 13:16
De gtd van Stijn leeft idd nog.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/7/PICT4546.JPG
Wow vette blok man, die van mij mag ook wel zo worden :D
:D Wow vette blok man, die van mij mag ook wel zo worden :D
Bedankt voor het compliment. :thumbup:
Enne tegen betaling is alles mogelijk,er gaan alleen zo belachelijk veel uren in zitten.
MocroPlay
31-01-2011, 15:47
Het mooiste is natuurlijk om het zelf te doen, maar dat zou ik helaas niet kunnen:(
Jawel, zo moeilijk is het niet. ;)
En met de hulp van de mensen op het forum kom je een heel eind.
Jawel, zo moeilijk is het niet. ;)
En met de hulp van de mensen op het forum kom je een heel eind.
ook een fatsoenlijke sleutelruimte, goed gereedschap, en een beetje tijd over zijn belangrijke dingen.
Daar heb je idd ook wel een goed punt :redface:
steven16v
31-01-2011, 16:31
ook een fatsoenlijke sleutelruimte, goed gereedschap, en een beetje tijd over zijn belangrijke dingen.
En veel geduld. :tongue:
Intelligence
31-01-2011, 17:10
Heeft iemand foto's van de olieretourleidingen? Waar lopen die precies langs en hoe zitten deze gemonteerd? Boel lekt een beetje bij mij
Deze loopt vanaf de turbo achter de motorsteun langs naar de carterpan.
Net boven de motorsteun hoort een beugeltje waar hij nog een keer extra vast komt.
(bij een Golf 2 /3 tenminste)
Intelligence
31-01-2011, 17:23
Ja, kan er lastig bijkomen, volgens mij alleen vanaf de onderkant, en tis me nog echt te koud om op de grond te kruipen haha
@J-9A-N: Je hebt hem mooi opgebouwd. Ook weer een sportkoppeling neem ik aan.
Ik heb er in 1e instantie een nieuwe valeo koppeling ingezet aangezien het een daily voor de vriendin word.
Maar ik begin nu wel ernstig te twijfelen.
Misschien laat ik op de valeo plaat toch nog sinterringen plaatsen. :rolleyes:
Gr Jan.
Hmmm. hij kon het bij Stijn niet aan vandaar dat er een Sinterplaat in zat. Heb je de motor bij Franklin gehaald?
Ja, ik heb de motor van Franklin gekocht , maar heb hem niet bij hem thuis gehaald helaas. (gezien de verhalen over de dikke tdi's) :thumbup:
Franklin had de koppeling destijds al verkocht jammergenoeg.
Zijn er nog speciale dingen die ik moet weten over de afstelling van de pomp?
Klopt de koppeling is naar Heerlen gegaan en daar weer op een TD gekomen die nu bijna omgebouwd gaat worden naar 10mm pomp ;)
Laat maar weten als je problemen hebt.
Turbo-Variant
02-02-2011, 11:30
Heerlen? Wie is bezig met een TD projectje?
Rallye-VR6t
02-02-2011, 12:21
Interesting, maar kan eigenlijk niks hierover vinden op die site.
Die '1.6GTDi SB', was dat ook een tuned uitvoering of gewoon
stock met 80ps en 155nm?
En heb je zelf toevallig ook nog info over de Papmahl uitvoeringen,
want kan hiervan heel weinig terug vinden op t internet :confused: .
Wat algemene info
http://www.papmahl.eu/index.htm
Ze bestaan nog steeds.
Wat algemene info
http://www.papmahl.eu/index.htm
Ze bestaan nog steeds.
Goed gevonden. :thumbup:
Er bestaat schijnbaar meer verwarring gezien de tekst:
-um Irrtümer und Verwechselungen zu vermeiden: die Adresse "papmahl.de" hat nichts mit Sepp Papmahl bzw. Papmahl Dieseltuning (eingetr. Warenzeichen) zu tun. Die dort aufgeführten Tuner möchten auf fragliche Art und Weise von unserem guten Ruf profitieren.
Mijn nieuwe originele 1.6 TD koppeling (Passat 32B) houdt het totnutoe goed met ongeveer 120pk/250 Nm aan de voorwielen. Eigenlijk best verbazingwekkend en vraag me wel es af wat het maximale aan koppel is wat zo'n koppeling kan verwerken.
Na wat aanpassingen aan de motor is mijn koppeling gaan slippen zodra de motor boven de 3k komt.
Orginele nieuwe plaatsen of toch voor een andere kiezen??
Gezien de ervaringen van anderen zou ik toch voor een geveerde sinterplaat gaan.
Idd. Als de mijne begint te slippen, ga ik ook voor een variant die meer krachten kan verwerken, ben je er ook meteen vanaf als het vermogen ooit noig es weer hoger wordt..hehe ;)
Rallye-VR6t
02-02-2011, 18:50
Vroeger. Met de Golf 1 G60 nog een tijdje met 020 bak gereden. Die koppeling kon toen 223pk/280nm hebben. Met 229pk/300nm was het over en uit.
Werd de plaat iets te blauw :D
gti_power
03-02-2011, 19:21
Heerlen? Wie is bezig met een TD projectje?Hij bedoelt mij,
ik heb die koppeling destijds gekocht,is wel een aanrader vanwege het hoge koppel.
HEb het met bert besproken en er komt zelfs een 11mm pomp op. :D
Sorry Dennis, het moet Kerkrade zijn. Ko woont in Heerlen. :rolleyes:
Sinterplaat niet heel lastig rijden in dagelijks verkeer?
Met een geveerde sinterplaat met sinterringen is het best te doen hoor.
Bij een plaat met sinterblokken is het allemaal wat bruter.
Intelligence
07-02-2011, 11:13
Aangezien hier de dieselfreaks zitten,
hoe vast mag die banjobout van de olieleiding in de turbo? De retour...
Heb die van mij weer iets strakker gezet ivm dat hij daar olie lekt, ging redelijk soepel, maar je kan er bijna geen slag maken ivm weinig ruimte, en ben bang dat ik m te vast zet en hij breekt in de turbo...
Weet iemand ook welke ringetjes daar tussen moeten? Anders vervang ik die namelijk, mijn nieuwe straat zit namelijk een beetje vol olie ;)
Je moet altijd de ringetjes vervangen als je dingen los pakt...
De dealer heeft de goede maat hoogstwaarschijnlijk op voorraad.
Vast zetten op gevoel, als hij dan nog lekt zijn de aanleg vlakken waarschijnlijk beschadigd of vies.
gti_power
09-02-2011, 09:25
Met de sinterbrons koppeling rijden is best goed te doen,deze pakt wel of niet.
je kan bijna niet slippendoptrekken maar hij houdt het diesel geweld wel goed vast.
Alleen in de file rijden is niet zo prettig.
Intelligence
09-02-2011, 10:27
Ik heb niks los gehad, vermoed de vorige eigenaar die t ff losgehad heeft ivm vervangen downpipe vlak voor verkoop...
Maar, je hebt een PB ;)
Zo, even dit topic weer omhoog halen.
En direct maar even een "sneak preview" van mijn Gtd project. :D
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/7/DSC_0021.JPG
Yes! Een echte auto met een echte motor! Ga gerust verder Jan ;)
Komt goed Bert. :thumbup:
Ik denk dat ik tzt wel even een topic aanmaak voor project:
"Go Go Diesel the sequel" :D
Ik heb nog wel wat werk voor de boeg aan het carrosserie, dus besteed mijn tijd nu liever in de garage dan achter de PC. ;)
Gr Jan.
MocroPlay
11-09-2011, 00:18
Komt goed Bert. :thumbup:
Ik denk dat ik tzt wel even een topic aanmaak voor project:
"Go Go Diesel the sequel" :D
Ik heb nog wel wat werk voor de boeg aan het carrosserie, dus besteed mijn tijd nu liever in de garage dan achter de PC. ;)
Gr Jan.
En Jan, hoe staat het ermee, je GTD project?
Staat nu nog op de brug in de garage , de laatste loodjes aan het laswerk en dan gaat ie naar de spuiter.
Heb besloten dat ie dit jaar niet meer de weg opgaat , maar volgend jaar voor de worthersee tip top moet zijn.
Daar zou ik wel meer pics van willen zien :)
Daar zou ik wel meer pics van willen zien :)
Zodra het einde van het project in zicht is maak ik wel een keer een topic.
Ik heb ongeveer 360 foto's. :D
Gr Jan.
MocroPlay
17-09-2011, 23:32
Haha dats meer dan genoeg :P
En euhh Jan doe je ook wat aan het uiterlijk onder de motokap of?? Want heb nog nooit echt een mk II td met mooi/net zicht onder de motoriek gezien...
Haha dats meer dan genoeg :P
En euhh Jan doe je ook wat aan het uiterlijk onder de motokap of?? Want heb nog nooit echt een mk II td met mooi/net zicht onder de motoriek gezien...
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/7/DSC_0025.JPG
:thumbup:
RPM_Performance
18-09-2011, 13:52
Niiiiice! :)
MocroPlay
19-11-2013, 16:21
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/7/DSC_0025.JPG
:thumbup:
Zo, dat is een hele tijd geleden. Wat een pracht zeg pfff dat is toch niet meer normaal man hahaha. Wat zou ik die graag willen hebben :D
VwGolfMK2VW
19-11-2013, 17:16
Sow, netjes zeg!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.