PDA

View Full Version : golf2 gti 8v edition tdi ombouw


Franky B
04-01-2011, 15:13
Hallo allen,

Ik ben bezig mijn tdi motortje klaar te maken om in de golf2 te hangen. Ja ja, je zal wel denken daar heb je er al weer een.... En ja het klopt. Nog iemand die een tdi in een golf 2 gaat bouwen.

Er zijn al zo veel ombouwen gepost dat ik er hier niet een heel uitgebreid topic voor aan ga maken maar wellicht zal ik hier van tijd tot tijd eens wat vorderingen posten.

En niet te vergeten, ik zal vast en zeker wel eens wat kennis moeten lenen van de knappe koppen hier dus, ik zal ook vast en zeker wel eens wat vragen.

Ik ben dus bezig mijn AFN blok netjes te maken. Alle roestige delen vervangen boel even netjes spuiten enz. De motor heeft een totale revisie gehad. Maar jammer genoeg kan je er aan de buitenkant niet vanaf zien. Dus vandaar dat ik daar nog even wat tijd en moeite in ga steken voor het blokje in de golf2 moet komen.

Mijn eerste vraag, hoe krijg ik het vaatje wat boven de oliefilter zit los? ik heb al wel een klemmetje los moeten draaien en kan het vaatje nu zelf ook gewoon rond draaien maar hij komt er niet uit ook als ik er een beetje aan trek lijkt er weinig beweging in te komen. Ik zal er even een plaatje bij doen om het wat duidelijker te maken,

Allereerst sorry voor de onduidelijke foto/tekening maar ik heb even niets beters. Kon gelukkig een afbeelding maken uit ETKA. Het is het vaatje wat op de plek zit van de rooie cirkel.

http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/hoezitdit.jpg

En uiteraard even foto's van het slachtoffer :D Een mooie golf 2 gti 8v edition uit 1990. Ja, ik weet het eigenlijk zonde om een edition om te bouwen maar hij staat er nou eenmaal en het is zonde om nog weer een golf aan te schaffen.
Let trouwens niet op de prachtige spiegels enz. Daar moeten nog even andere op.

http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/044.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/046.jpg

brabomk1g60
04-01-2011, 18:02
Lekker goedkoop een mooie mk2 rijden?!
is toch helemaal nix mis mee, basis is op de spiegels na zeer zeker de moeite waard toch.

succes ermee :thumbup:

Franky B
04-01-2011, 18:26
nee, zeker niet. niks mis mee :) Alleen is dit geen oldtimer he... dus de wegenbelasting moet wel gewoon betaald worden. Heb gelukkig wel een semi oldtimer verzekering. dus dat is maar een kleine 80,- per jaar.

Verder gebruik ik de auto als hobby. heb een auto van de zaak dus wil er eigenlijk alleen maar tijdens het meeting seizoen mee rijden en de rest van de tijd (s'winters) schorsen en dan komt ie gewoon binnen te staan.

brabomk1g60
04-01-2011, 18:34
Als ie puur voor het meeting seizoen is moet ik eerlijk zeggen dat ik niet snap dat je er een tdi inlepeld tenzij je alle meetings afgaat dan is het zeer zeker een aanrader ;) :tongue:
Maar goed het is een keer wat anders dan een sneller gti blok erin hangen.
Ga je de mk2 ook officieel omkeuren?

gr,
roy

Lars90
04-01-2011, 18:36
Waarom hou je er niet gewoon de GTI motor in?

Het is best een tof idee, maar als de wagen niet belastingvrij is, zie ik er niet zo zeer het nut van in, vooral met dat lekkere geluidje bij een GTI als er een leuke uitlaat onder ligt!

Franky B
04-01-2011, 18:52
jullie hebben allebei gelijk. het is financieel niet de beste keuze maar, ik heb alle onderdelen liggen om het te doen.

Plus dat de motor een jaar geleden volledig gereviseerd is en ik het zonde vind om er niets mee te doen. er zit zo veel geld in. Zou de motor natuurlijk kunnen verkopen maar ik krijg er nooit voor terug wat er in gestoken is.

Motortje is ook gechipt andere zuigers verstuivers enz, dus is ook behoorlijk vlot. denk dat het wel lekker vooruit komt in een golfje 2.

Wij-be
04-01-2011, 19:29
dan zou ik deze GTI gewoon verkopen en een oltimer terugkopen zodat je daar de tdi inbouwt.
ook als je hem dan ooit weer wilt verkopen levert hij het dubbele op.

brabomk1g60
04-01-2011, 20:15
Als je 100% zeker weet dat je dit wilt gewoon doen het is tenslotte jou project :thumbup:

joostvw
04-01-2011, 20:25
dat "vaatje" is je vacuumpotje. die zorgt voor vacuum op je rembekrachtiger.
heb er ook eens aan bezig geweest om het los te krijgen maar kreeg het ook niet voor elkaar. ondertussen ben ik gewisseld naar een TDI blok uit een golf 4 en daar zit de vacuumpomp heel ergens anders.
heb je andere vragen of problemen dan help ik je graag. ben ook nog steeds met mijn conversie bezig.

Koudijs
04-01-2011, 20:54
Heel veel succes, best of both world een Fire and Ice en een TDI in een Golf 2. Ik zou het zelf nooit doen doordat het financieel niet echt zin heeft en een GTI toch ook wel erg mooi spul is. Ik ga het zeker in de gaten houden!

Thomas
04-01-2011, 20:57
Nadat je het beugeltje los hebt gehaald en rondom rond het vuil en roest hebt verwijderd kan je hem er gewoon uittrekken.
(wordt er normaal nooit uit gehaald dus doorheen de jaren kan daar wel wat vuil/roest zitten).

Wat ook kan helpen is de poulie van je olie pomp samen met de as uit je blok te halen.
Deze vindt je terug aan de distributie zijde maar de as loopt door tot aan dit vacuüm pompje...

Succes!

Franky B
04-01-2011, 22:39
Als je 100% zeker weet dat je dit wilt gewoon doen het is tenslotte jou project :thumbup:

:goodpost:

Franky B
04-01-2011, 22:42
@ Thomas en joostvw bedankt voor de tips. Zal dit weekend eens wat proberen.

Oh en Joost, ik denk dat ik je aan dat aanbod ga houden. Heb vast nog wel eens wat te vragen :)

Pewi Vwteam
05-01-2011, 11:29
hey franky b jij hebt toch iets of had toch iets met die meid die aan de langewijk woont? heb je mk3 eerder wel zien staan, mijn mk3 of mk4 wat reed ik toen stond er regelmatig achter. neem aan dat je die motor nu gaat gebruiken als donor voor je mk2.

tiepe ain
05-01-2011, 12:39
Mooie Golf trouwens....

Thomas
05-01-2011, 13:43
Ga je trouwens een manuele TDI bouwen of gewoon alles overzetten...

Franky B
05-01-2011, 14:13
hey franky b jij hebt toch iets of had toch iets met die meid die aan de langewijk woont? heb je mk3 eerder wel zien staan, mijn mk3 of mk4 wat reed ik toen stond er regelmatig achter. neem aan dat je die motor nu gaat gebruiken als donor voor je mk2.

Haha ja, dat klopt! kun je weer zien... klein wereldje he ;)
Ik kan me een zwarte golf 4 tdi met een r32 voorbumper herinneren. Die was van jou dan denk ik?
Zie er nu regelmatig een golf 5 staan. overgestapt?

Het is inderdaad ook het blok uit die golf 3. Kas was verrot en was van plan alles in een andere kas over te zetten
(ook nog staan... Te koop ook eventueel) maar de plannen zijn veranderd. Dus alles gaat in de golf2 komen is toch net wat aparter.
En dat heeft toch ook wel wat, ook al zie je het niet aan de buitenkant :rolleyes:

Franky B
05-01-2011, 14:17
Mooie Golf trouwens....

Ja strak ding he!
Vorige eigenaar heeft er prima voor gezorgd :thumbup:

Weet je ook meteen wat er mee gaat gebeuren... moet zeggen dat ie het nog steeds prima doet. Verbruikt ook geen olie of niets. heb er nog best wat kilometers mee gereden. En gewoon zonder problemen.

Hoe staat het met de beide type ain's? al weer mee verder geweest?

Franky B
05-01-2011, 14:20
Ga je trouwens een manuele TDI bouwen of gewoon alles overzetten...

Het was de bedoeling om zo alles over te zetten. Heb al wel het een en ander gelezen over manuele tdi's. Maar ik heb daar nog niet zo veel kaas van gegeten. voordelen nadelen enz. Dus ik dacht, speel op safe en vervang alles 1 op 1.

Pewi Vwteam
05-01-2011, 16:36
ik moest ff denken wat voor een auto ik toen ook alweer reed, toen mijn vriendin daar nog woonde, heb er al aardig wat gehad hahaha die mk4 met r32 bumper was inderdaad van mij, dat was een snelle jonge, en is nu een nog snellere tdi 200+pk heeft ie nu mijn maatje heeft hem opnieuw klaar gemaakt, ja inderdaad we rijden nu golf5 tdi.
succes met je project is goed te doen tdi in mk2!

Franky B
05-01-2011, 16:46
haha ja daar gok ik ook op. kwam in de 3 al behoorlijk van zn plek. Zal in de 2 vast nog wel iets beter zijn. Wil ook nog wel het een en ander aan het blok versleutelen dus met die snelheid komt het wel goed :)

Die golf van jou dat was een Arl toch? die had standaard al 150pk of niet? Heb er wel eens naar staan te kijken. Was best een mooi ding. Alleen had ie wel een verlagingssetje kunnen gebruiken ;)

Franky B
10-01-2011, 13:09
Heeft iemand misschien een dynamo steun voor een golf 3 tdi motor liggen?
Ik heb nu een steun voor dynamo en airco compressor maar ik ga de airco niet meer gebruiken. Dus heb ik een andere steun nodig voor de dynamo.

Mocht iemand iets hebben hoor ik het graag!

bprijs
10-01-2011, 13:58
Heb je al een geboorte certificaat van je auto op gevraagd?
Het kan zijn dat ie in 86 gemaakt is en dan kun je alsnog straks belastingvrij rijden ;)

Franky B
10-01-2011, 14:38
Ik kan me het bijna niet voorstellen... het is een nieuw type golf2 en het is een edition (ook op kenteken) en die zijn gemaakt van 89 tot 91 als ik het goed heb.
Dus dan zou er wel een behoorlijk verschil in moeten zitten.

Maar het is misschien toch leuk om eens zoon certificaat op te vragen. wel mooi om die er bij te hebben. En je weet maar nooit misschien krijg je nog wel eens gelijk ;)

Franky B
22-01-2011, 18:32
Zo vandaag weer eens flik bezig geweest. Heb de achter as en het subframe kaal gemaakt zodat het naar de straler kan.

Voor:
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0147.jpg

Na:
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0152.jpg

Zo, alleen maar een foto van na:
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0150.jpg

heb nog wel weer even een 2tal vragen.

Hoe kan je deze rubbers van de stabilisatie stang af krijgen?
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0154.jpg

En als je de onderstaande rubbers wilt gaan vervangen, Moet je dat het stuk compleet met het staal/aluminium vervangen of kan je de rubbers er wel op de een of andere manier uitkrijgen?
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0151.jpg

Alvast bedankt voor de hulp, en nu maar wachten tot volgende week. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als het nieuw in de lak staat! Alles zal iig een stuk schoner zijn :D

Franky B
24-01-2011, 16:57
niemand een idee hoe dat zit met die rubbers?

hummer
24-01-2011, 19:33
Als het goed is moet je die er zo af kunnen schuiven. En vervangen door nieuwe

De Limburger
24-01-2011, 20:18
Ja kun je er gewoon afschuiven, even met een hamertje er tegen tikken.
Of door snijden.
Gr Ronnie

Franky B
24-01-2011, 20:19
Hmm... zal nog eens kijken. bij de stang met die 2 rubber naast elkaar zit er metaal om de rubbers.
Ik heb ze er al geprobeerd uit te trekken maar de rubbers zitten buiten het metaal ook vast.
Dus je zou het metaal al om moeten buigen ofzo om ze er uit te krijgen.

Vandaar dat ik me afvroeg of je het zo compleet koopt. Dus stuk metaal met rubbers.

Franky B
26-01-2011, 18:49
subframe is nu vetvrij en ziet er nog best goed uit. hebben al die lagen smeer de boel toch goed geconserveerd :D

Enneuh bedankt voor het poetsen he Henny! :thumbup:

http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/26012011071.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/26012011072.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/26012011073.jpg

Franky B
21-02-2011, 21:33
Zo, weer een update. Iets later dan verwacht maar ik heb liever dat het wat langer duurt en dat het goed gebeurd dan andersom :rolleyes:

De boel is gestraald en in de zink spray gezet. Als alles goed is zal het deze week met Dtm lak gespoten worden en kan ik alles volgende week weer ophalen.

Ben wel benieuwd hoe het er weer uit zal gaan zien.

Hier even een paar foto's van hoe het er nu bij ligt. (De rubbers worden allemaal nog vervangen)
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/21022011105.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/21022011102.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/21022011106.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/21022011104.jpg

Franky B
11-04-2011, 17:46
Zo, eindelijk weer eens een kleine update. Heb het subframe de achteras enz weer terug van de straler. Ben best blij met het resultaat!

http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0199.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0198.jpg

Foto's van de rest komen later een keer. Tis wat donker in de schuur, en om nou het subframe in de vensterbank te leggen om een foto te maken....

Ook afgelopen weekend wat anders leuks gekocht!
setje 4 zuiger rem klauwen. passen zo op mn g60 fusee's!

http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0197.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0196.jpg

Nu nog ff sparen voor rubbers rem schijven enz en dan kan het onderstel onder de gti komen.

heb er nu al zin in!!!

Franky B
19-09-2011, 07:43
Even een kleine update. Ben van het weekend bezig geweest om het subframe van de golf 3 onder de golf 2 te steken.

Nu heb ik het volgende, de gaten op de foto (binnen de rooie cirkel) komen niet overeen met het golf 2 subframe. Als ik naar het subframe van de golf 2 kijk lopen de 2 uitstekende stukken niet zo lang door. Zie de rooie streep hier houd het golf 2 subframe op.

http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/subframerond.jpg

Nu de vraag, Hoe los ik dit het makkelijkst op? gat in bodem boren schroef erin? lassen? of deze stukken van het subframe slijpen? Ik zet ze liever vast. dingen zitten er vast niet voor niets?!

Iemand ervaring hiermee? Bedankt alvast!

neef_m
19-09-2011, 19:04
afslijpen, alleen een g60 carrosorie heeft deze gaten, en een enkele vroege mk2.

ziet er top uit allemaal! :thumbup:

Nol
19-09-2011, 20:42
afslijpen, alleen een g60 carrosorie heeft deze gaten, en een enkele vroege mk2.

ziet er top uit allemaal! :thumbup:

En de Corrado.... :D

Afslijpen is makkelijker als gaten boren en draad tappen. Het zorgt wel voor iets meer stevigheid (je zet er de stabi stang nog eens mee vast)

Jouw keus, ik had gaten geboord :thumbup:

En het ziet er idd top uit!!

MvG Nol

Franky B
19-09-2011, 20:57
Ik denk dat ik dan voor de optie boren ga. Stevigheid/stugheid is alles wil ook een stabi upgrade doen dus vaster=beter :)

Nol, heb jij mijn pm dit weekend nog gehad?

Dokter D
15-02-2012, 21:03
Hoe staat het ermee?
Ben ook met een ombouw bezig, zie linkje in de handtekening.