Log in

View Full Version : koppeling versleten???

GoAzBox
08-12-2010, 20:21
hoi,

mijn vriendin heeft een polo 6n 1.4 uit 96

sinds ze deze kocht lag het koppelingspedaal al erg laag.
nu klaagt ze dat hij niet meer helemaal ontkoppelt als het pedaal gevloerd is.

de koppelingskabel was al nieuw en deze is zelfstellend.

lijkt me dus de koppeling die op is???

kan iemand me hoeveel werk het is deze te vervangen?? en hoe precies?

heb wel een idee, maar moeten alle motorsteunen aan de bakzijde hierbij ook los? zo ja heb ik er geen gereedschap voor en breng ik em naar de dealer.

alvast bedankt

Spierings
09-12-2010, 15:10
De versnellingsbak moet eruit, je hebt dus op zijn minst een motortakel of goede krik nodig. Daarnaast het nodige gereedschap om alle bouten los te draaien.

neef_m
09-12-2010, 15:42
bak moet eruit, is niet zo heel lastig, wijst zich zelf aardig.

wat ik persoonlijk eerst nog zou controleren is het druk vingertje van het druklager. deze zit achter het groene dekseltje achterin de bak, hier loopt de koppelings as door heen ( die as waar ook je koppelingskabel aan vast zit ) dat druk vingertje wil nog weleens scheuren waardoor hij niet meer kan ontkoppelen

GoAzBox
09-12-2010, 18:29
bedankt voor de reacties!

aangezien het toch wel heel erg was en me vriendin hem dagelijks nodig heeft, heb ik hem vandaag naar de dealer gebracht. deze lost het voor me op. kost wat maar dan heb je ook wat!!

heb trouwens gezien dat bak eraf kan zonder het subframe eraf te moeten halen, scheelt nogal wat werk

neef_m
09-12-2010, 21:36
subframe hoeft er niet onderuit.

ze zullen de bak er binnen een 3 kwartier naast hebben liggen

breadfan83
09-12-2010, 21:39
Wil niet graag een topic kapen, maar toevallig net de Peug van 'n vriendin opgehaald van een "garage" waar ze de auto niet in orde kregen.

Hij is weggebracht met 'n defecte koppeling, en deze is compleet vervangen door 'n nieuwe.

Probleem nu is dat de koppeling slipt als je het pedaal niet intrapt. Met een gedeeltelijk ingetrapt pedaal ontkoppelt ie, en trap je het pedaal helemaal in, ontkoppelt ie niet meer / kun je niet schakelen.

Gaat om 'n 2001 Peugeot 206 Benzine met gastank. Koppelingskabel is nieuw en zelfstellend... kan 't zijn dat daar toch de fout in ligt?

Iemand 'n idee waar 't door komt? 't Meisje is nou al ruim twee weken d'r auto kwijt vanwege een defecte koppeling, en kan nergens meer heen zonder dat ding.

Spierings
09-12-2010, 22:54
Wil niet graag een topic kapen, maar toevallig net de Peug van 'n vriendin opgehaald van een "garage" waar ze de auto niet in orde kregen.

Hij is weggebracht met 'n defecte koppeling, en deze is compleet vervangen door 'n nieuwe.

Probleem nu is dat de koppeling slipt als je het pedaal niet intrapt. Met een gedeeltelijk ingetrapt pedaal ontkoppelt ie, en trap je het pedaal helemaal in, ontkoppelt ie niet meer / kun je niet schakelen.

Goede "garage" , ik hoop dat je er niet veel voor de reparatie betaalt hebt ;) .

Zou zeggen dat er of een verkeerde of verkeerd gemonteerde koppeling in zit en/of de kabel weer kapot is.

breadfan83
09-12-2010, 23:03
Goede "garage" , ik hoop dat je er niet veel voor de reparatie betaalt hebt ;) .

Zou zeggen dat er of een verkeerde of verkeerd gemonteerde koppeling in zit en/of de kabel weer kapot is.

Ik heb sowieso niks betaald, maar vind 't rot voor die meid omdat de laatste tijd sowieso al veel tegenzit, en nou maken zo'n beunhazen de auto nog meer kapot dan ie al was.

Met de koppeling zijn ze al eens terug geweest naar de Heuts (plaatselijke onderdelenboer) omdat ze dachten dat het de verkeerde was, hij pastte namelijk niet meteen. Nummers nagekeken, en 't was toch echt de juiste. Na wat voorzichtig en met rust monteren pastte ie ook prima. Verkeerd materiaal zal 't dus niet zijn.

Maar kan 't zijn dat er aan die kabel alsnog iets gesteld kan / moet worden, ook al issie zelfstellend? Of dat er iets versteld is wat niet moest, bij montage?

neef_m
09-12-2010, 23:08
denk inderdaad dat het in de bediening zit, of in dit geval de kabel, ook het goedkoopste om te proberen of dat het is, kan je zelf eventueel doen

breadfan83
09-12-2010, 23:14
Gaan we morgenmiddag ook gelijk aan beginnen, had al 'n beetje op dat antwoord gehoopt en gerekend.

Zou fijn zijn als dat ding morgen weer de weg op kan, ook al is 't een Peug. ;)