View Full Version : Suzan's Silver Bug !
SuzanSilverBug
28-11-2010, 16:33
Hallo!
Ik heb sinds kort een Silver Bug en ze bevalt prima!
http://94.100.121.249/1169350001-1169400000/1169395701-1169395800/1169395798_5_Byzr.jpeg
http://94.100.123.67/1169350001-1169400000/1169395801-1169395900/1169395829_5_dfm2.jpeg
http://94.100.123.11/1169350001-1169400000/1169395801-1169395900/1169395875_5_ITmY.jpeg
Omdat ik nog niet helemaal into Kevers ben heb ik toch wat vragen...
1) Hoe werkt de verwarming precies?! Ik heb begrepen dat de twee hendels naast de handrem de verwarming bedienen... maar welke hendel doet precies wat (daar ben ik nog niet helemaal uit)?!
2) Wat doen precies de 'air' knoppen in het dashboard?!
3) Wat zijn goede adressen voor Kever-onderdelen (ik heb bijv. nieuwe zijspiegels nodig)?!
4) Er moet wat gelast worden aan de bodem (zie foto, dit is linksachter de bestuurdersstoel); is er in de omgeving van Den Haag een goed adres om dit te laten doen (wellicht een hobby-ist?)?! Het witte op de foto is het gat van ca. 2 bij 2 cm, de rest eromheen is zo'n 20 bij 20 cm dat geroest is.
5) De achterruit is voorzien van verwarming (van die draadjes door het glas), maar nergens kan ik een knop vinden om deze aan te zetten... hoe werkt de achterruit verwarming?!
Foto's:
http://94.100.122.197/1169350001-1169400000/1169395901-1169396000/1169395952_5_HVf5.jpeg
http://94.100.121.13/1169350001-1169400000/1169396001-1169396100/1169396047_5_pVL9.jpeg
http://94.100.118.52/1169350001-1169400000/1169396101-1169396200/1169396138_5_PxXP.jpeg
Hopelijk kan iemand met helpen met de antwoorden op mijn vragen!
Bijvoorbaat thanks!
Suzan.
a.busser
28-11-2010, 16:40
Voor de verwarming is een hendel voor achter (openingen onder de bank) en een voor de voorzijde (opening onder de deur)
Wat die air knoppen op het dashboard precies doen is volgens mijn maar weinig kever rijders bekent...
Voor de achter ruit verwarming zou je eens kunnen kijken of er een knopje onder je dashboard zit, aan de linker kant vlakbij je zekeringen kastje.
Daar zat deze bij mijn project kever ook, in de daily zit er echter gewoon zo'n trekknop in het dashboard, maar ik neem aan dat je daar al gekeken hebt.
leuke kever trouwens! Nog plannen mee?
SuzanSilverBug
28-11-2010, 16:48
Thanks voor je snelle reactie! Ik zal eens op zoek gaan naar die knop onder het dashboard.
De plannen: tsja... voorlopig vooral de technische staat van de kever aanpakken (roest, motorblok, remmetjes, e.d.) en dan later wellicht een beetje opleuken, maar wel het originele karakter behouden.
Misschien nog een vraag:
6) De radio wil ik graag laten zitten (hij werkt niet) en dan zou ik graag een moderne radio ergens anders willen inbouwen. Ik heb eens samen met mn vriend gekeken of hij in het handschoenenkastje zou passen, maar met het blote oog gezien is het kastje daar een beetje ondiep voor... Hoe hebben anderen dit opgelost?! Handschoenenkastje volledige aangepast, of de radio op een andere (onopvallende) plaatst o.i.d.?! Heeft iemand er misschien ook foto's van?!
a.busser
28-11-2010, 16:53
Is dit wat? : KLIK! (http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=509&category=)
Gaaf!
Heb je (of iemand anders) een foto van hoe het eruit zit als het volledig is ingebouwd?!
Heb geen foto van het kastje ingebouwd, maar heb wel een nieuwe liggen die voor de helft weg mag ;-) Als je intresse hebt stuur maar een pb.
Verder een leuke daily, heb mijn oude kever ook een tijdje dagelijks gereden en is super!
SuzanSilverBug
28-11-2010, 18:19
Dat is een goede optie, zo'n ander handschoenenkastje! Is het dan simpelweg een kwestie van plug en play?! Kastje monteren en radio erin (plus even gaten maken voor bedrading en koffersluitinghendel)? Ik mis namelijk een beetje die rechthoekige vorm waarin het stalen omhulseltje van de radio in gedaan moet worden...
Iemand ervaring met dit soort radio-handschoenenkastjes (foto's?)?!
Dankjewel!
SuzanSilverBug
28-11-2010, 18:26
Ben trouwens ook opzoek naar de 'luchttoevoerbak' aan de bestuurderskant. Deze bak zit zegmaar vanuit de kofferruimte gezien aan de achterkant van het dashboard, waarop twee slangen/buizen zijn aangesloten en vastzit aan de smalle rooster bovenop het dashboard onder de voorruit (IN de auto). Zwart plastic ding.
Enig idee waar dit te verkrijgen is?!
onderdelen, onderhoud, reparaties (http://www.volksrepairs.nl/)
leuke kever, silverbug heb ik ook gehad zag er alleen een stuk minder uit :D
Zal morgen wel even een foto maken van mijn handschoenvakje, zit meer een vierkant vakje in als in die ene van de link. Gemonteerd heb ik hem nooit, dus daar kan ik je niet mee helpen. Zal vast niet zo heel moeilijk zijn, kevers kennende ;-)
rallye g60
28-11-2010, 22:41
mooie kever heb je daar succes ermee ! :thumbup:
leuk ding, succes ermee:thumbup:
Bekend kenteken...heeft deze een paar jaar geleden ook in de provincie Groningen gereden?
VWToon89
28-11-2010, 23:54
Leuke keef :thumbup:, maar van me heeft ook silverbug. Voor onderdelen kun je ook even bij paruzzi :D . Voor las werk adviseer ik je dit goed te late doen, somige mensen zegge dat ze het kunnen maar bakken er vaak niks van :tongue:
Der Einzer
29-11-2010, 00:55
leuke kever , welkom
Welkom hier! In welke regio zit je ivm de onderdelen ?
(p.s. je kunt ook je woonplaats in je profiel zitten :) )
SuzanSilverBug
29-11-2010, 10:17
Thanks iedereen voor t leuke welkom :)
Ik woon in Den Haag en weet niet of deze in groningen heeft gereden, ik heb
hem zelf alkmaar gekocht, bedankt voor alle tips en ik ga s even wat rondsnuffelen.
groetjes
Suzan
a.busser
29-11-2010, 10:54
Nog een tip: keversite.nl (http://www.keversite.nl)
Omdat ik nog niet helemaal into Kevers ben heb ik toch wat vragen...
1) Hoe werkt de verwarming precies?! Ik heb begrepen dat de twee hendels naast de handrem de verwarming bedienen... maar welke hendel doet precies wat (daar ben ik nog niet helemaal uit)?!
2) Wat doen precies de 'air' knoppen in het dashboard?!
3) Wat zijn goede adressen voor Kever-onderdelen (ik heb bijv. nieuwe zijspiegels nodig)?!
4) Er moet wat gelast worden aan de bodem (zie foto, dit is linksachter de bestuurdersstoel); is er in de omgeving van Den Haag een goed adres om dit te laten doen (wellicht een hobby-ist?)?! Het witte op de foto is het gat van ca. 2 bij 2 cm, de rest eromheen is zo'n 20 bij 20 cm dat geroest is.
5) De achterruit is voorzien van verwarming (van die draadjes door het glas), maar nergens kan ik een knop vinden om deze aan te zetten... hoe werkt de achterruit verwarming?!
Je zou eens bij Paul & Leon in Bergschenhoek (www.keverland.nl) langs moeten rijden.
Daar kunnen ze je precies vertellen hoe alles werkt, waar alle knoppen voor dienen en ze kunnen ook het laswerk voor je verzorgen.
SuzanSilverBug
03-01-2011, 19:53
Ik heb weer een vraag! :) Twee eigenlijk:
1) Voor 'het mooie' zou mn kevertje aan de voorkant ca. 5 cm verlaagd moeten worden (de voorkant lijkt nu wat hoger dan de achterkant te staan; niet erg mooi)... maar aangezien het mijn daily auto is en ik liever niet volledig slammed op het asfalt rondrijd, denk ik liever niet aan ingekorte assen en andere rigoreuze aanpassingen... Zijn er nog andere opties om de voorkant ietsjes te verlagen?!
2) Alle banden wil ik dit voorjaar vervangen (tegen die tijd wil ik er meteen white walls tussen plaatsen) en nu vroeg ik me af welke maat banden jullie aanraden die mooi staan i.c.m. met de white walls op de originele stalen velgen...
Bij voorbaat dank voor de reacties!
Der Einzer
03-01-2011, 20:03
1) een verstelbare vooras monteren of andere schokdempers
2) als je op de standaard velgen blijft rijden zou ik gewoon de standaard bandmaat die er nu ook op ligt aanhouden
dropped spindels halen, daar verlaag je de auto 6 cm mee.
spindels kosten 95euro.
VWToon89
07-01-2011, 15:13
Ben het met levis eens, spindels zijn denk makkelijker en goedkoper dan bijv. Een verstelbaren vooras. Ook omda je hem als Daily gebruikt denk beste oplossening.
White walls op een silver bugg? Vin da persoonlijk niet echt staan met da zilver maar goe, zou dan wel inderdaad zelfde maat houden.
Grts
White walls op een zilveren kevert staan best goed hoor! Zeker als de harten van de velgen wat donkerder grijs zijn voor het contrast (ala antraciet)... Poosje terug nog een Silverbug met een dergelijke combi zien rijden en het zag er best goed uit :)
dropped spindels halen, daar verlaag je de auto 6 cm mee.
spindels kosten 95euro.
Idd verlaagde spindels eronder monteren. Een verlaagde vooras kan ook, maar dan gaat je comfort ook naar de knoppen. Bij een verlaagde vooras word door de constructie/askanteling je voorwiel ook verder naar voren geplaatst, zie foto's;
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=452&g2_serialNumber=2
Met verlaagde spindels en verstelbare as op normale hoogte;
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=687&g2_serialNumber=2
Leuke kever! Functies kan ik je zo niet vertellen, want die heb ik allemaal niet meer.. :redface: Een beetje verlagen aan de voorkant is wel mooi :) Succes met je ideeën en keuzes :thumbup:
SuzanSilverBug
23-01-2011, 14:20
Namens Suzan:
even een vraagje: We zijn bezig een moderne radio in het kastje in te bouwen, maar het aansluiten geeft problemen.
De PLUS hebben we van een vrij lipje in het electrakastje dat spanning krijgt zodra het contact aangaat (omdraaien van de sleutel). Zie foto (witte draad):
http://94.100.118.154/1217200001-1217250000/1217218901-1217219000/1217218959_5_Gx7m.jpeg
De MIN hebben we genomen achter het klemmetje van de voorklep, zie foto (eveneens witte draad):
http://94.100.113.15/1217200001-1217250000/1217219101-1217219200/1217219114_5_3qE-.jpeg
Er is spanning tot aan de radio. De radio is verwisselde met een werkende donorradio en deze werkt ook niet, dus het ligt niet aan de radio zelf.
Ik vermoed dat het massa-punt niet goed is. Wat denken jullie?! En als het inderdaad het massa-punt is: waar kan ik deze beter plaatsen?
Bij voorbaat dank!
Rick.
PS: zo ziet het kastje er nu uit:
http://94.100.120.67/1217200001-1217250000/1217219201-1217219300/1217219277_5_1fdd.jpeg
Massa is op zich wel prima. Geen "officieel" massa punt, maar het werkt wel.
Je hebt de 15 aangesloten, geschakelde plus. Maar de 30 is niet aangesloten neem ik aan? Dat is de constante plus.
Op de bedrading van de ISO stekker op je radio staan waarschijnlijk alle coderingen. Je hebt er in principe maar die nodig; 15, 30 en 31 (massa, de min).
Er zit nog meer op zoals antenne, mute en nog wat geneuzel wat toch niet van toepassing is. :)
Hmmmm...
Kun je dat wat verduidelijken Gijs... Ik weet niet precies wat je nu bedoelt...
In ISO stekker van de radio (dat zwarte vierkante blokje, het 'vrouwtje'), heb ik losse schuifstekkertjes gestoken (zonder dat ze elkaar aanraken uiteraard) voor de PLUS en MIN, in plaats van de ISO stekker (het mannetje) die er in moet. In feite zou dit toch niks moeten uitmaken...?
Uit de radio komen idd nog twee draadjes:
- 1x geel 'geheugen' (?),
- 1x oranje 'voeding antenne'.
Kortom: you've lost me! Kun je het wat meer uitleggen?!
Ow wacht... je bedoelt dat ik een ander lipje in het electrakastje moet pakken in plaats van #15? Maar in plaats daarvan de #30... ??
En als dat zo is: staat deze #30 dan ook wel 'over het contact' aangesloten'?
Begrijp ik je goed?!
Hehe :)
Nee de 30 is constante plus, dus niet over het contact. Alleen als ik me niet vergis moeten de geschakelde plus (15) en de constante plus (30) altijd aangesloten zijn. In ieder geval de 30 zowiezo.
Je kunt op je zekeringkastje makkelijk meten wat geschakeld en constant is. Multimeter ergens massa maken, en dan, met contact uit, meten waar je spanning krijgt. Als ik me niet vergis, zijn dat de eerste 6 zekeringen vanaf rechts gezien (als je het vanaf de voorklep benaderd).
Btw, geel is volgens mij je constante plus bedenk ik me nu. Die zorgt voor het onthouden (geheugen) van de zenders.
Apart... Dat heb ik dus gedaan... en toen kwamen we erachter dat het lipje waarop de PLUS nu is aangesloten (linksonder, zie foto) alleen spanning geeft als het contact 'aan' staat. Oftewel: geschakelde plus...
Dus de radio zou stroom moeten krijgen zodra de sleutel wordt omgedraaid, de MIN zou ook in orde moeten zijn, maar toch gaat de radio niet aan. Is het zo dat het geheugendraadje OOK altijd moet aangesloten zijn, en dat de radio niet werkt als deze niet wordt aangesloten??? Dan zou het er zo uit gaan zien:
1x PLUS op een geschakeld zekeringslipje
1x MIN op een massapunt
1x GEEL geheugendraadje op een constant zekeringslipje
Zou dat de oplossing zijn? (lijkt me beetje apart, maartoch...)
Jep, maar zo moet het volgens mij wel.. :) Ben ook geen super expert in electra en radio's heb ik ook niet veel gemonteerd, maar weet het 99% zeker ;)
SuzanSilverBug
29-01-2011, 16:58
Hoi :),
Nou de radio werkt, hoe Rick het heeft gedaan weet ik niet precies maar dat zal hij zelf nog wel ff posten onder mijn naam. Bedankt voor alle tips. Nu nog even een ander vraagje; wat hebben jullie met de speakers gedaan en hebben jullie daar foto's van?
groetjes
Suzan
Kan ik je niet mee helpen, heb geen radio in m'n kever :)
Je kan er voor kiezen om iets in de kattenbak te maken (achter de bank). Voorin heb je niet écht een goede plek om iets fatsoenlijk te maken. In de deuren zit wel een uitsparing (haal het paneel er maar af, zie je een cirkel), maar persoonlijk vind ik dat zonde om daarin te snijden.
ik heb toendertijd in mijn kever een soort van hoedenplankje gemaakt met 2 6x9 speakers erin,vond het geen gezicht dus als ie ergens te show stond gooide ik die in de koffer.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.