Juvke
28-10-2010, 13:34
Hallo iedereen.
Om te beginnen zal ik me maar even voorstellen.
Ik ben Jarno, ben 19 jaar en kom uit Lier, in Belgiƫ. Mijn eerste wagen was een Golf 1 cabrio uit 1988. Deze is spijtig genoeg, na er veel werk ingestoken te hebben, door een ongeval total loss gereden. (niet mijn fout, een andere reed uit een parking, op mij,..)
Het VW gevoel kan ik echter toch niet missen en dus heb ik besloten om rond te kijken voor een Kever! En jawel, deze heb ik ook gevonden! Morgen ga ik de wagen in real life bekijken. Ik heb al verschillende foto's gezien, maar enkel de bodem heb ik nog niet kunnen bekijken. Als deze in orde is is de wagen verkocht en komt hij mijn richting uit! Het gaat om een 1300 Kever uit 1973.
Wat is de toekost van deze wagen? Een grondig (body-off) restauratieproject.
Volgens de huidige eigenaar is alles dat gelast moest worden al gelast en moeten de lassen enkel afgewerkt worden. Ook moeten er een paar losse onderdelen vervangen of gerepareerd worden etc.
Nu, de eigenlijke vra(a)g(en) waarom ik dit topic open.
Zoals ik reeds zei moeten de lassen afgewerkt worden. Dit wil zeggen in eerste instantie, afgeslepen worden. Maar wat is de verdere nabehandeling van lasnaden eigelijk?
Wat ik me erbij voorstel:
- De las afslijpen. (moet dit tot op gelijke hoogte met de carroserie van de wagen zelf?)
- Wat moet er hierna gebeuren? Kit over de naden, of eerst epoxy, dan kit,..Ik heb al veel verschillende dingen gelezen, maar niets geeft me een sluitend antwoord.
Dan een volgende vraag. Bedoeling is om de wagen op het einde zelf te rollen. Hier heb ik ook al verschillende dingen over gelezen, en wat me het beste lijkt is bootlak. Moet dit dan 2k lak zijn? En als ik niet kies voor bootlak, welke lak neem ik dan het beste, 2k autolak, of gewone verf uit een verfwinkel of gamma voor buitengebruik?
Nog een vraag, welke voorbehandeling is er allemaal nodig voor dat je kan rollen?
Is het voldoende om de huidige lak gewoon over heel de wagen strak te maken, zodat alle putjes etc weg zijn, maar er nog wel delen van de ori lak overblijven, weliswaar opgeschuurd. (en daarna dan beginnen primeren etc)
Of is het nodig om eerst alle oude lak eraf te schuren en dan pas te beginnen primeren?
Dan (eindelijk) een laatste vraag: Naar wat ik al gelezen heb is het het beste om alle vuiligheid (bitum, rutex, andere roetwerende middeltjes) te verwijderen. Maar, als al deze dingen verwijderd zijn, en alle roest is weggewerkt, is het dan nog nodig om alles (en dan denk ik vooral aan de bodem) terug te behandelen met roestwerende producten? Of is dit overbodig voor jullie (en kunnen deze producten geen schade aanrichten aan de lak erna?)
zo ik denk dat dit het momenteel was, het zou al een hele hulp zijn! Sorry voor de lange post, maar zo kon ik alles goed uitleggen en hopelijk is er iemand die mij kan helpen!
Alvast bedankt!
Gr. Jarno
Om te beginnen zal ik me maar even voorstellen.
Ik ben Jarno, ben 19 jaar en kom uit Lier, in Belgiƫ. Mijn eerste wagen was een Golf 1 cabrio uit 1988. Deze is spijtig genoeg, na er veel werk ingestoken te hebben, door een ongeval total loss gereden. (niet mijn fout, een andere reed uit een parking, op mij,..)
Het VW gevoel kan ik echter toch niet missen en dus heb ik besloten om rond te kijken voor een Kever! En jawel, deze heb ik ook gevonden! Morgen ga ik de wagen in real life bekijken. Ik heb al verschillende foto's gezien, maar enkel de bodem heb ik nog niet kunnen bekijken. Als deze in orde is is de wagen verkocht en komt hij mijn richting uit! Het gaat om een 1300 Kever uit 1973.
Wat is de toekost van deze wagen? Een grondig (body-off) restauratieproject.
Volgens de huidige eigenaar is alles dat gelast moest worden al gelast en moeten de lassen enkel afgewerkt worden. Ook moeten er een paar losse onderdelen vervangen of gerepareerd worden etc.
Nu, de eigenlijke vra(a)g(en) waarom ik dit topic open.
Zoals ik reeds zei moeten de lassen afgewerkt worden. Dit wil zeggen in eerste instantie, afgeslepen worden. Maar wat is de verdere nabehandeling van lasnaden eigelijk?
Wat ik me erbij voorstel:
- De las afslijpen. (moet dit tot op gelijke hoogte met de carroserie van de wagen zelf?)
- Wat moet er hierna gebeuren? Kit over de naden, of eerst epoxy, dan kit,..Ik heb al veel verschillende dingen gelezen, maar niets geeft me een sluitend antwoord.
Dan een volgende vraag. Bedoeling is om de wagen op het einde zelf te rollen. Hier heb ik ook al verschillende dingen over gelezen, en wat me het beste lijkt is bootlak. Moet dit dan 2k lak zijn? En als ik niet kies voor bootlak, welke lak neem ik dan het beste, 2k autolak, of gewone verf uit een verfwinkel of gamma voor buitengebruik?
Nog een vraag, welke voorbehandeling is er allemaal nodig voor dat je kan rollen?
Is het voldoende om de huidige lak gewoon over heel de wagen strak te maken, zodat alle putjes etc weg zijn, maar er nog wel delen van de ori lak overblijven, weliswaar opgeschuurd. (en daarna dan beginnen primeren etc)
Of is het nodig om eerst alle oude lak eraf te schuren en dan pas te beginnen primeren?
Dan (eindelijk) een laatste vraag: Naar wat ik al gelezen heb is het het beste om alle vuiligheid (bitum, rutex, andere roetwerende middeltjes) te verwijderen. Maar, als al deze dingen verwijderd zijn, en alle roest is weggewerkt, is het dan nog nodig om alles (en dan denk ik vooral aan de bodem) terug te behandelen met roestwerende producten? Of is dit overbodig voor jullie (en kunnen deze producten geen schade aanrichten aan de lak erna?)
zo ik denk dat dit het momenteel was, het zou al een hele hulp zijn! Sorry voor de lange post, maar zo kon ik alles goed uitleggen en hopelijk is er iemand die mij kan helpen!
Alvast bedankt!
Gr. Jarno