Log in

View Full Version : Startmotor mk2 Automaat

breadfan83
23-10-2010, 14:51
Heuj!

Lig net in de regen onder de Golf, aandrijfassen los te slopen om bij de startmotor te komen, maar zelfs met die dingen los kom ik geen stap verder.

Iemand die me effe 1-2-3 d'r doorheen kan praten, zodat ik niet onnodig lang in de regen op straat hoef te liggen? Zou fijn zijn. :tongue:

Het is dus voor een automaat!!! Voor 'n handgeschakelde mk2 lukt 't me zelf ook nog wel. ;) Bij de automaat kun je de startmotor amper zien zitten, laat staan "even demonteren".

Edit, gelijk maar even een kleine how-to erbij gooien:

0. allereerst, maak de accuklemmen los!!

1. maak de beugel los die aan de bijrijderskant tegen de starter zit met twee moertjes (ik dacht 10mm). De beugel komt nu los van de starter, maar blijft vastzitten aan de beschermkap.

2. draai nu de (volgens mij 13mm) boutjes los waarmee de startmotor op de bak vast zit. Eentje is zichtbaar als je onder de auto ligt, en is eenvoudig los te draaien. De tweede zit iets hoger, en met deze zit ook gelijk de beschermkap vast op de starter. Volg de beschermkap, en vind het boutje. ;) Het derde boutje zit heel erg verstopt. Het beste krijg je die los door een groot verlengstuk op je ratel te zetten, en die vanuit de bijrijderskant onder het uitlaatspruitstuk door te steken. Met een beetje gevoel vind je de derde en laatste bout bovenaan de starter waarmee deze op de bak is gebout.

3. de startmotor is nu los te halen. Ga weer onder de auto liggen, en trek de starter voorzichtig los. Houd er rekening mee dat de kabels er nog aanzitten, en dat deze redelijk kort zijn. Houd een kniptangetje bij de hand om de tie-wrap waarmee de kabels aan de starter vast zitten, door te knippen. Een van de kabels, de vaste plus, is met een 10 of 13mm moertje vast gezet, houd dus ook een ring- of steeksleutel, of een ratel met passende dop bij de hand. Als de starter eenmaal los hangt en je moet het gereedschap nog gaan zoeken, moet je de startmotor aan de kabels laten hangen.

nb. Denk er ook aan dat het hitteschild om de starter naar beneden komt vallen als je de starter los haalt van de bak. Zorg er dus voor dat ie je niet in 't gezicht valt als je onder de auto ligt.

breadfan83
23-10-2010, 16:01
Lijkt er op dat het uitlaatspruitstuk los moet om er van boven bij te kunnen komen... dit kan toch niet kloppen hè???

Van onderen kom ik er redelijk bij, maar krijg van daar uit lang niet alles los gehaald. Kan eventueel nog het achterste subframe er van af halen, daar zit een van de motorsteunen op, en die zit ook aardig in de weg, maar dit lijkt me ook wat omslachtig om alleen een startmotor te demonteren...

:screwy:

breadfan83
23-10-2010, 16:41
Ik ben er wel klaar mee. Heel m'n poten open, ijskoud en zeikenat, compleet onder 't smeer en nog geen stap verder.

Te koop: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=76748 :screwy:

René
23-10-2010, 16:48
Kom op Chris...niet zo snel opgeven.

Volgens mij is het zo`n startmotor:

http://img107.imageshack.us/img107/5448/dscf0114792x5948cv.jpg

Misschien heb je hier iets aan? Kan je iig de bevestigingsplek vinden.
verder zit er dacht ik nog een hitteschildje over die eraf moet.

René
23-10-2010, 16:55
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/breadfan_original.jpg

breadfan83
23-10-2010, 17:00
Klopt, d'r zit inderdaad nog een hitteschildje voor, maar dat ding zit met 'n stuk of tien compleet verrotte rond gedraaide boutjes en moertjes vast. De meeste van die dingen kom ik trouwens niet eens bij.

De achterste motorsteun zit in de weg en de downpipe en het uitlaatspruitstuk zouden eigenlijk ook los moeten. Daar begin ik niet aan, en als ik er aan begin, dan omdat er een ander blok in komt...

Zit al 'n tijdje met m'n gezondheid te sukkelen, en dat onder de auto liggen in de vrieskou maakt het er niet beter op. Ik heb een daily nodig die me naar het werk en terug kan brengen, geen project dat weer voor de deur stil staat... daar heb ik er al eentje van, en als ik moet kiezen stop ik liever m'n uurtjes daar in.

Volgens mij is 't trouwens inderdaad zo'n startmotor René. Wat ik erover gelezen heb is die anders dan bij een handgeschakelde bak, dus effe eentje uit 't rek pakken hier gaat dan ook al niet meer op. Verder schijnt er een busje te zijn dat ook vervangen moet worden, en ik gok er op dat dat eigenlijk het hele probleem is.

De laatste keer dat ie startte: heel de dag geprobeerd, deed niks. Auto opgekrikt, en nog eens geprobeerd, en hij sloeg direct aan. Even laten lopen, weer geprobeerd, en hij draaide rond, maar zwakte af alsof de accu leeg was. De accu nagemeten, en die was helemaal vol. Ik gok er dus op dat ie bij de laatste keer starten dus gewoon is vastgelopen of de geest heeft gegeven.

Iets anders: wat bezielt VW trouwens in vredesnaam om een startmotor zo in te bouwen dat het complete motorblok gedemonteerd moet worden om dat ding te verwisselen??? :screwy:

breadfan83
23-10-2010, 17:03
Bij die afdekplaat (2A) zitten bovenin ook nog boutjes, 10mm zeskant, in mijn geval eerder 9,5mm rond. Die steun (3B) aan de zijkant, zit ook nog vast aan de startmotor zelf.

René
23-10-2010, 17:16
Kan je ook wat aan stroom of spanning doormeten aan de kabels die naar de startmotor gaan? Kan je daar bij? Want dan kan je het hele stroomgebeuren naar de startmotor toe uitsluiten. Stel je voor dat het bijvoorbeeld aan het blokje achter je contactslot ligt.....

René
23-10-2010, 17:22
http://www.golfcabrio.nl/viewtopic.php?f=5&p=396867

René
23-10-2010, 17:24
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63257

breadfan83
23-10-2010, 18:37
Hij is er uit. Ik zie er uit alsof ik in de kolenmijn gewerkt heb en zal me waarschijnlijk moeten laten doorspoelen bij de KNO-arts, ik word er weer pijnlijk aan herinnerd dat ik reuma heb, maar die trut heeft verloren. :tongue:

Kan je ook wat aan stroom of spanning doormeten aan de kabels die naar de startmotor gaan? Kan je daar bij? Want dan kan je het hele stroomgebeuren naar de startmotor toe uitsluiten. Stel je voor dat het bijvoorbeeld aan het blokje achter je contactslot ligt.....

Had dat allemaal al doorgemeten voor zover het mogelijk was. De startmotor kreeg gewoon zijn stroom, en bij het starten kreeg ie ook door de aanstuurkabel de benodigde stroom. Startrelais was al vervangen door eentje die ik had liggen, omdat de aansluitingen nogal aanslag vertoonden, maar ook dat veranderde niks.

De aansluitingen op de startmotor zelf zitten compleet verborgen, en daar kom je met de beste wil niet bij als deze gemonteerd zit. Maar ik heb de voelers van de multimeter gewoon op de kabels zelf gezet, zo dicht mogelijk op de aansluitingen, om alles door te meten.

Heb me vervolgens maar gewoon uitgeleefd door met een hamer op die startmotor te meppen. Veel nut had 't niet, maar ik was effe wat energie kwijt...

René
23-10-2010, 18:39
the bitch loses!
Goed werk breadfan! Nu snel een 16V gti erin :tongue:

breadfan83
23-10-2010, 20:15
Eerst maar eens zien wat het probleem nu eigenlijk was... de startmotor zit helemaal niet vast, kan hem met de hand makkelijk ronddraaien.

Bij het openmaken van de starter ben ik ook niks raars tegengekomen. Wil alleen graag nog even weten hoeveel van de aansluitingen worden gebruikt.... twee van de drie aansluitingen op de starter van mijn mk2 zijn in gebruik. Eentje is de directe plus, 30, bevestigd met een moertje.

Dan zijn er nog twee pinnetjes, 15a en 50. Op eentje zit niks, op de ander zit een zwart stekkertje. Uit dit topic: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60359

haal ik het volgende:
15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter
50 Starter control (direct)

Die 15a had geen stekker. Kan iemand me vertellen waar ik wat vandaan moet halen? Dan ga ik morgen maar al eens nieuwe kabels trekken...

breadfan83
23-10-2010, 20:27
Beginpost even aangepast, en een kleine how to geschreven.

René
23-10-2010, 20:31
Thanks....scheelt mij weer straks :tongue:

breadfan83
23-10-2010, 20:50
Begint de jouwe ook de geest te geven dan?

rob-vw
23-10-2010, 20:52
Zow knap werk dat het zo gelukt is..ik heb het gewoon in een put gedaan..en idd even aandrijfassen alles verwijderen anders kom je er echt nie bij! vervolgens heb ik mijne ingeruild en moest 120 euro bij betalen voor een gereviseerde..de beste mannen wisten mij te vertellen dat het exact een zelfde startmotor was van 1 of ander porsche auto type weet ik zo niet meer..alleen was die 600 euro duurder :P

Greetz

René
23-10-2010, 21:01
Begint de jouwe ook de geest te geven dan?

Nee, maar als `t blok eruit gaat moet de bedrading van de startmotor af ;)
kutautomaten :D

breadfan83
23-10-2010, 21:38
Zow knap werk dat het zo gelukt is..ik heb het gewoon in een put gedaan..en idd even aandrijfassen alles verwijderen anders kom je er echt nie bij! vervolgens heb ik mijne ingeruild en moest 120 euro bij betalen voor een gereviseerde..de beste mannen wisten mij te vertellen dat het exact een zelfde startmotor was van 1 of ander porsche auto type weet ik zo niet meer..alleen was die 600 euro duurder :P

Greetz

Haha, lekker naadje dan als je 600 extra betaalt voor 'tzelfde onderdeel. :D

Ik ga eerst nog eens alle bedrading nakijken, want denk toch dat daarin ergens iets niet klopt. De startmotor ziet er verder prima uit namelijk. Misschien dalijk eens kijken of ik er 12v op kan zetten en zien of ie draait...

joostvw
24-10-2010, 00:04
mijne heeft ook al een keer de geest gegeven, maar dat was net voordat ik hem naar de apk wilde brengen 2 jaar terug.
ze hebben hem toen maar naar de garage gesleept en hun hebben de startmotor toen gedemonteerd. ze vertelde me dat ze heel het blok eruit moesten halen daarvoor en daar was de rekening dan ook naar.
die revisie zelf koste idd iets tussen de 130 en 150 euro maar ze hebben hem 2x gedaan want er moesten toch nog meer onderdelen vervangen worden schijnbaar.
ik stond namelijk een dag later weer met panne (en het nadeel van een automaat is dat je die natuurlijk niet kunt aanduwen).
Maar mocht je er 1 nodig hebben moet je me maar even PM'en.
Hij heeft na de revisie niet zo heel lang meer dienst gedaan, hooguit 5000KM.

breadfan83
24-10-2010, 00:16
Dat was volgens mij net zo makkelijk / omslachtig geweest inderdaad, om het hele blok los te halen. Maar uiteindelijk is het zo ook gelukt.

Eerst alle draden morgen eens nakijken, denk dat daarmee iets toch niet in orde is. Als het uiteindelijk toch de startmotor is laat ik je wat weten Joost. In ieder geval bedankt voor het aanbod. :)

Ik weet in ieder geval alvast zeker dat er voor mij geen automaat meer komt. :chair:

breadfan83
24-10-2010, 13:44
Nog maar even een vraagje...

Iemand die me kan vertellen welke aansluiting op de solenoïde van de startmotor precies wat doet?

30 input from + battery terminal, direct
Constante plus dus.

50 Starter control (direct)
Is dit de actuator die ervoor zorgt dat het asje van de startmotor naar buiten schiet tijdens het starten?

15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter
Als ik het goed begrijp komt er nog een kabel tussen de bobine en de starter, en die moet op 15a zitten?

Ik wil dalijk gewoon alle kabels er uit gaan jenken en nieuwe trekken, maar moet dan wel effe weten wat wat doet. En ik wil even de starter testen buiten de auto, maar dan graag zonder de boel in de fik te zetten. Handig te weten waar ik welke kabel aan moet aansluiten. ;)

Moet toch wel iemand zijn die weet hoe je een startmotor aansluit!

En misschien de bendix vast? Heb de startmotor gedemonteerd, en overal zit beweging in. Het armpje dat het asje naar buiten moet drukken zit los genoeg om makkelijk met de hand naar voren te drukken, en als ik het loslaat gaat het automatisch weer terug naar de beginpositie. De as zelf krijg ik ook makkelijk uitgedrukt en ingedrukt. Alleen als alles weer in elkaar zit krijg ik het asje niet verder naar buiten getrokken. Als ik dit op de een of andere manier kan testen hoor ik dat ook graag. :thumbup:

breadfan83
24-10-2010, 16:10
Net de startmotor aan de accu gehangen en getest...

Hoop vonken, warme draden, een uitschietende maar minimaal draaiende starter-as... probleem lijkt dus toch in de starter te liggen.

Vervolgens nog maar eens open gedraaid, en het probleem (denk ik) gevonden. Het omhulsel van de draden binnenin het middelste deel van het huis van de starter heeft een kleine beschadiging. Het gaat dus om die met zwart kunststof omsmolten draden die de stroom overbrengen naar de metalen blokken die de spoel doen draaien.

Heb geprobeerd deze blokken er uit te draaien, maar die platkop-schroeven in het middelste huis zitten echt vreselijk vast. Zelfs met een flink brede bit op de ratel krijg ik er nog geen beweging in. Eentje is los, de rest blijft muurvast.

Nu heb ik nog een starter van een 1.3 liggen. Hiervan kan ik misschien het middelste deel omzetten, dus dat ga ik maar eens proberen dalijk. Eerst de WD40 maar eens laten inwerken op de schroefjes die de startmotor in elkaar houden. Want ook die zitten echt muur- en muurvast! :screwy:

breadfan83
24-10-2010, 16:41
Foto van de beschadiging aan de ommanteling:

http://img219.imageshack.us/img219/5576/dsc02762a.jpg

http://img530.imageshack.us/img530/324/dsc02759e.jpg

Kan het hierdoor komen dat de startmotor niet meer draait?

breadfan83
24-10-2010, 19:13
De startmotor draait weer als een malle. Morgen maar nieuwe kabels trekken en monteren als ik er de tijd voor vind, anders dinsdag.

Merk wel dat de info die je aangerijkt krijgt als je naar zoiets vraagt een stuk minder is dan wanneer je vraagt wat voor soort velgen er onder 'n auto passen of hoe je hulpveren kunt verwijderen. :D

René, bedankt voor 't printscreentje trouwens nog, had geholpen. ;)

Der Einzer
24-10-2010, 23:48
en dan uit de verkoop ? :)

Gerard Polo MK2
25-10-2010, 00:32
Zoveel leden hier rijden ook geen automaat in hun MK2 denk ik ;)
Maar mooi dat ie weer draait, en wanneer je een velgenkeus moet maken, dan horen we het wel :D

breadfan83
25-10-2010, 10:04
Zoveel leden hier rijden ook geen automaat in hun MK2 denk ik ;)
Maar mooi dat ie weer draait, en wanneer je een velgenkeus moet maken, dan horen we het wel :D

Sowieso maar bar weinig over te vinden op 't internet. Ben uiteindelijk via een Mazda-forum verder gekomen. :D

Velgen trek ik waarschijnlijk gewoon onder de witte uit, maar als ik daar hulp bij nodig heb stuur ik je effe 'n PB-tje. :tongue:

@Martijn: als ie weg gaat gaat ie weg en gaat 't geld naar de witte. Als ie braaf is en blijft rijden mag ie blijven. ;)

Der Einzer
25-10-2010, 17:41
@Martijn: als ie weg gaat gaat ie weg en gaat 't geld naar de witte. Als ie braaf is en blijft rijden mag ie blijven. ;)

haha zit je maar te stangen Chris... we zien wel wat je doet :D

breadfan83
25-10-2010, 18:15
I know, maar zo denk ik er wel over. :tongue:

Heb 't ook al tegen de Golf gezegd. Dat ze zich maar gedraagt, anders mag ze met een of andere maffe Pool voor de export mee. :D

breadfan83
26-10-2010, 15:02
Ok, volgens mij begin ik helemaal simpel te worden en is er iets dat ik mis...

Ik heb de starter aangesloten op een losse accu met 13v spanning. De pluskabel op de plus-aansluiting van de starter, de massa op het huis en een aanstuurkabel op de juiste aansluiting direct vanuit de plus. Zolang de aanstuurkabel stroom heeft blijft de startmotor op volle toeren draaien.

Daarna de startmotor aangesloten in de auto met de massa via een startkabel, direct op het huis. De aanstuurkabel heb ik van de auto zelf genomen. De constante plus doorgemeten, die was ok, en dus ook gewoon aangesloten. Bij het starten gebeurt er echter niets. Vervolgens heb ik alles, op de aanstuurkabel na, laten zitten. Toen heb ik een losse kabel gebruikt, zoals in de eerste opstelling, om als aanstuurkabel te fungeren, en de startmotor draaide direct rond.

Probleem lag dus in de aanstuurkabel van de auto, dacht ik. Die doorgemeten, en gaf prima 0v bij niet-omgedraaide sleutel. Met de sleutel in start-stand gaf ie dikke 12v door.

Is m'n startmotor dan zo eigenwijs dat ie op de ene kabel niet wil starten en op de andere wel, terwijl beide keurig dikke 12v doorgeven? Ik weet langzaamaan niet meer waar ik 't moet zoeken, ieder afzonderlijk onderdeel werkt perfect, maar als ik ze allemaal bij elkaar zet werkt 't niet.... :screwy:

breadfan83
26-10-2010, 15:57
Is er dan tenminste iemand die me effe kan zeggen welke aansluiting achterop het contactslot voor 't starten is? :rolleyes:

hajong
26-10-2010, 16:09
Ok, volgens mij begin ik helemaal simpel te worden en is er iets dat ik mis...

Rest van het verhaal van post #31

Je schrijft dat je de massa op het huis hebt aangesloten en een directe kabel op de + gezet, waarmee je startmotor draait. Daarna heb je alles aangesloten behalve je + draad vanaf je contactslot, die heb je apart genomen, en het werkt niet. Maar deze kabel geeft wel 12V.

Je hebt dus een + spanning, via je contactslot of direct, maar hij werkt alleen als je de eerste opstelling gebruikt.

Waarschijnlijk kan je de volgende vraag uit mijn verhaal halen: werkt de massa wel op de startmotor? Op het huis blijkbaar wel, maar ook op de aansluiting?

breadfan83
26-10-2010, 17:02
Je schrijft dat je de massa op het huis hebt aangesloten en een directe kabel op de + gezet, waarmee je startmotor draait. Daarna heb je alles aangesloten behalve je + draad vanaf je contactslot, die heb je apart genomen, en het werkt niet. Maar deze kabel geeft wel 12V.

Je hebt dus een + spanning, via je contactslot of direct, maar hij werkt alleen als je de eerste opstelling gebruikt.

Waarschijnlijk kan je de volgende vraag uit mijn verhaal halen: werkt de massa wel op de startmotor? Op het huis blijkbaar wel, maar ook op de aansluiting?

Hoe meet ik die precies door? Heb wel een massakabel op de massa-aansluiting van de startmotor gezet, maar daarmee deed ie niks. Omdat deze aansluiting verder eigenlijk nergens mee verbonden is, ging ik ervan uit dat de starter zijn massa van de versnellingsbak haalde, waar ie op vastgebout is.

Heb een andere startmotor getest, en die deed ook niks buiten vonken als ik de massakabel op de massa van de startmotor zette. Met de kabel op het huis deed ie het wel. Zelfde verhaal dus als met de starter van de auto die nu niet wil rijden.

Heb ondertussen al een losse kabel van de pluspool van de accu naar binnen getrokken, en die met een knopje er tussen weer door naar buiten gehaald, naar de startmotor. Ben nou bezig met inbouwen en zien of ie het in ingebouwde stand ook doet. Uitgebouwd doet ie het wel, met de massakabel op het huis.

Ik vermoed dat er toch ergens iets met de aanstuurkabel mis is, hoewel deze wel gewoon 12v geeft.

Bij het starten hoor ik wel een zachte klik vanuit de startmotor, maar meer dan dat komt er niet. Als ik de standaard aanstuurkabel uitschakel en een aparte kabel trek, werkt ie wel.

De opstelling zoals ie werkt is dus:
- Constante plus op de startmotor gebout.
- Massa op het huis, op de plaats waar de starter op de bak wordt gezet.
- Aparte 12v kabel vanuit de plus op het aanstuurpunt zetten.

Doe ik die opstelling gelijk als hierboven, maar dan met de originele aanstuurkabel, die bij starten net zo goed 12v geeft, werkt ie niet...

hajong
26-10-2010, 19:52
Hhmm, mijn tweede idee was een andere starter gebruiken en kijken of deze het wel deed, maar dat heb je al gedaan.

Ik ken de VW automaat starters niet, maar je hebt 3 kabels naar je starter: +, massa en stuur/schakel. Toch? Zo werkt het bij R5jes.

Massa is voldoende via het blok (ervan uitgaande dat als je je starter op je bak zet, dat deze dan verbinding maakt), + weet ik niet, stuur is 12V vanaf contactslot maar is niet voldoende, via directe kabel wel.

Kan het niet zo zijn dan je + niet voldoende is, dat ie daarom de spanning via het contactslot pakt, maar dat je 12V van het contactslot is afgeschermd en daarom niet voldoende geeft. Maar als je een directe kabel vanaf de accu legt, hij wel voldoende door deze kabel geeft om het mindere van je + op te vangen?

breadfan83
26-10-2010, 20:15
Nee, d'r gaan maar twee kabels naar de starter. Eentje is een dikke constante plus, direct vanuit de accu. De ander is de geschakelde plus die de starter inschakelt.

De massa haalt ie als het goed is meteen van de bak af. Er zit wel nog een kabel tussen de solenoïde en de starter zelf, wat volgens mij de massa van de solenoïde is. Het is in ieder geval een blote kabel, dus zonder plastic er omheen. Dit is bij de andere starter ook zo, dus zal wel zo moeten.

Morgen ben ik op 't werk, donderdag heb ik vrij gekregen, dus dan ga ik weer aan de slag. Meteen ook even de weerstand door de aanstuurkabel meten, misschien dat dat wat geeft...

De plus zou met 13v wel genoeg moeten zijn, maar zal de accu's morgen de hele dag aan de druppelaar zetten, kijken wat daar het resultaat van is.

In ieder geval al bedankt voor 't meedenken. :thumbup:

breadfan83
29-10-2010, 17:37
Vanmorgen maar weer de startmotor gemonteerd, nadat we alles hadden nagelopen.

De startmotor draaide, de aanstuurkabel had genoeg spanning en bood geen weerstand, de accu was vol genoeg, de constante plus was in orde en de massa was ok.

Dus, ingebouwd, en hij deed 't.

Vervolgens naar Frank gereden, ongeveer 'n uurtje rijden, en onderweg bleef relais 17 (wat volgens mij het startrelais is) de hele tijd tikken. Elke twintig seconden ofzo hoorde je tik-tik, alsof ie in- en uitschakelde.

Bij de pomp eraf gereden, relais eruit getrokken, en verder gereden. Geen problemen gehad onderweg, maar toen we aankwamen en de motor uitzetten, wilde ie niet meer starten.

Daarna een paar uur gesleuteld, relais 17 er weer in, en de Golf weer tegen beter weten in willen starten, en hij sloeg aan. :screwy:

Vervolgens weer naar huis gereden, met relais 17 er weer uit, en geen problemen meer gehad onderweg. Eenmaal thuis toch weer geprobeerd te starten, en hij sloeg aan... bedacht me toen dat relais 17 nog in de middenconsole lag. :confused:

Daarna een paar keer gestart, met en zonder relais 17, en hij startte telkens probleemloos.

Iemand 'n idee? Want ik weet steeds minder goed waar ik 't moet zoeken...

jobro
31-10-2010, 15:44
ik heb zelf bij een golf 1 1.5 automaat hetzelfde probleem gehad,geen vertrouwen in die klote startmotor want had een eigen wil.
had eerst een andere startmotor geprobeerd(is dus super te monteren bij mk1 haha) en leek een tijdje goed.toch weer problemen,meestal bij warme motor werkte hij niet.

auto is daarna verkocht.maar had wel meer info gevonden hierover,schijnt toch een overgangsweerstand in de aanstuur draad te zitten dan. je hebt in deze circuit ook de beveiliging van de stand van de automaatpook.

je kan eens proberen om een h7 pit te laten brandden op de aanstuurdraad bij de starter en die verders een losse massa te geven. op het moment dat de auto dus niet wil starten zou je dit moeten testen met die lamp,dan gaat de lamp niet aan. al meet je dan misch wel 12v maar kan hij gewoon geen amperes trekken.

breadfan83
31-10-2010, 16:07
ik heb zelf bij een golf 1 1.5 automaat hetzelfde probleem gehad,geen vertrouwen in die klote startmotor want had een eigen wil.
had eerst een andere startmotor geprobeerd(is dus super te monteren bij mk1 haha) en leek een tijdje goed.toch weer problemen,meestal bij warme motor werkte hij niet.

auto is daarna verkocht.maar had wel meer info gevonden hierover,schijnt toch een overgangsweerstand in de aanstuur draad te zitten dan. je hebt in deze circuit ook de beveiliging van de stand van de automaatpook.

je kan eens proberen om een h7 pit te laten brandden op de aanstuurdraad bij de starter en die verders een losse massa te geven. op het moment dat de auto dus niet wil starten zou je dit moeten testen met die lamp,dan gaat de lamp niet aan. al meet je dan misch wel 12v maar kan hij gewoon geen amperes trekken.

Spanning, stroomsterkte en weerstand heb ik allen gemeten, tussen het contactblokje en de aansluiting op de startmotor. Dit was alles in orde, ook toen ie niet wilde starten. De startmotor getest, en die draaide elke keer perfect rond als ik hem aansloot zonder de aanstuurkabel van de auto te gebruiken. Alles werkt dus prima, en doet exact wat het moet doen, behalve als alles op elkaar is aangesloten. Dan doet ie het niet. Afgelopen twee dagen heeft ie het echter gedaan zoals 't moet, dus we houden de hoop er maar gewoon effe in. ;)

Probleem is dat ik niet "effe" een lampje kan aansluiten op de stekker van de aanstuurdraad, omdat ik deze pas los krijg als de startmotor is uitgebouwd. En daarvoor moeten eerst de bevestigingsbeugel, aandrijfas, veerpoot en hitteschild los.

Ga er nu van uit dat ik het probleem toch in de zekeringenkast moet zoeken. Kan m'n vraagbaak effe niet vinden, maar als ik weet waar relais 17 voor dient kan ik weer verder.

Der Einzer
01-11-2010, 00:59
volgens mijn Olving vraagbaak is nr.17 'vrij voor zekeringsadapter' , met de opmerking : 'zekering voor mistachterlicht' ??

breadfan83
01-11-2010, 12:12
volgens mijn Olving vraagbaak is nr.17 'vrij voor zekeringsadapter' , met de opmerking : 'zekering voor mistachterlicht' ??

Vreemd dat dat ding dan met elke keer dat ik de sleutel omdraai mee tikt. :D

Zal daar wel ergens de fout in zitten. Ga sowieso dalijk effe de kabels door de achterklep doormeten. Denk dat daar ergens een storing zit omdat de ruitenwisser en kentekenplaat verlichting niet werken. Misschien dat dat samenhangt met dat mistachterlicht, misschien niet, maar nagekeken worden moet het toch. ;)

breadfan83
05-11-2010, 16:30
Net weer effe starten, slaat ie aan. Uurtje later weer, en doet ie niks.

Aanstuurkabel los gehaald van het contact en direct op de accu gezet, en hij wil wel maar hij kan 't niet, zo lijkt 't. Startmotor draait heel mooizaam even rond voor ie vast lijkt te lopen. De keren hierna draait ie telkens minder rond, ook nadat ik de starterpack en een tweede accu heb toegevoegd.

Ik weet langzaamaan niet meer waar ik het precies moet zoeken, en ben het ook een beetje beu eerlijk gezegd.

breadfan83
15-12-2010, 21:38
Zo, toch maar weer effe het topic omhoog halen.

Zojuist het contactblokje vervangen, en de auto start nog steeds niet.

Startmotor is uitgebouwd en gecontroleerd, en die draait perfect rond.
Draden zijn doorgemeten, alles is in orde.
Contactblokje is vervangen.
X-relais is vervangen, maar ben er niet zeker van of dit het startrelais is.

De ene keer start ie een hele dag perfect, paar keer achter elkaar, en dan gaat ie weer dagen achter elkaar niet aan. Als ik de aanstuurkabel direct op de accu zet slaat ie elke keer direct perfect aan.

Het probleem moet dus ergens tussen het stuk van de accu naar binnen en weer terug naar buiten naar de aansturing van de startmotor zitten. Wat zit daar nog wat ik door kan meten of vervangen wat dit probleem kan veroorzaken?

breadfan83
16-12-2010, 20:13
Net maar effe een schakelaar gemonteerd om de motor toch van binnen gestart te krijgen, denk ik net ik probeer het effe, en hij doet 't. Wil ik de ruitenwisser proberen, doet ie niks meer. Kachel doet ook niks meer... relais en zekeringen nagekeken, alles in orde.

Misschien ligt 't dan aan het contactblokkie dat ik van de week gemonteerd heb of zit de stekker er niet goed in... kom ik tegen een van de draden aan, begint opeens alles het weer te doen.

Conclusie: draadbreuk in tenminste één van de draden die uit de stekker in 't contactslot komen. Dat verklaart ook waarom ie het de ene keer wel doet en de andere keer niet, en waarom we met doormeten toch de juiste waardes (spanning en weerstand) kregen. Het ligt er maar net aan hoe je de draad houdt.

Dit weekend maar alweer in de kou het hele dashboard uit elkaar slopen en kijken wat allemaal vervangen moet worden. Hoop dat dat het dan eindelijk is en het probleem ermee verholpen is.