View Full Version : Schroefset versus verlagingsveren
Mensen,
Heb de search gebruikt maar kon zo geen topic met voordelen en nadelen van beide vinden.
Dit kan natuurlijk wel zinvol zijn en ook ikzelf ben er nog niet uit wat ik met het nieuwe brik wil gaan doen.
Naar mijn mening veert een schroefset helemaal niet meer, en een verlagingsset met veren nog wel. Daarom is mijn mnening dat een schroefset de auto zo stug maakt dat onderdelen als rubbers e.d. snel kapot gaan. Ook krijgt het chassis enorm op zijn donder. Dit is op basis van een goedkoop setje, anderen heb ik geen ervaring mee.
Een verlagingsset zorgt voor een verlaging maar daarbij nog wel een beetje vering. Het nadeel is dat je geen enorm brede wielen kunt monteren omdat de auto nog wel inveert. Dit is op basis van een Duitse set welke je moet inbouwen in de huidige voorpoten. Ook hier met anderen geen ervaring.
breadfan83
15-06-2010, 11:34
Veren zijn goedkoper, als je tenminste een beetje binnen dezelfde kwaliteit zoekt.
Schroefsetje kun je mooi aanpassen in hoogte. De hoogtes die de fabrikanten van de losse verlagingsveren opgeven komen niet altijd overeen met de daadwerkelijke verlaging, of is uiteindelijk niet helemaal wat jij wil. Met de schroefset pas je dit precies aan tot een hoogte die je zelf wilt.
Als je de veren vervangt moet je weer een verenspanner regelen als je alles volgens 't boekje doet, en de hele schokbreker en veer uit elkaar schroeven. De veer is dan nieuw, de schokbreker is gewoon je oude. Tenzij je meer dan 60mm gaat verlagen, dan moet je ook weer ingekorte zuigers hebben.
Ik zou voor een schroefset gaan. Zo duur zijn die dingen niet meer, en je hebt er uiteindelijk veel meer aan.
breadfan83
15-06-2010, 11:35
Naar mijn mening veert een schroefset helemaal niet meer, en een verlagingsset met veren nog wel. Daarom is mijn mnening dat een schroefset de auto zo stug maakt dat onderdelen als rubbers e.d. snel kapot gaan. Ook krijgt het chassis enorm op zijn donder. Dit is op basis van een goedkoop setje, anderen heb ik geen ervaring mee.
Een verlagingsset zorgt voor een verlaging maar daarbij nog wel een beetje vering. Het nadeel is dat je geen enorm brede wielen kunt monteren omdat de auto nog wel inveert. Dit is op basis van een Duitse set welke je moet inbouwen in de huidige voorpoten. Ook hier met anderen geen ervaring.
De stugheid van een schroefset valt best mee. Als je op bumpstops gaat rijden is het inderdaad niet echt comfortabel, maar het zijn en blijven "gewone schokbrekers", en doen toch echt wel waarvoor ze gemaakt zijn. Als je niet achterlijk laag gaat, veren ze gewoon, al is het iets stugger dan met normale veren.
Als je niet achterlijk laag gaat, veren ze gewoon, al is het iets stugger dan met normale veren.
Het is volgens mij juist andersom, als je een auto laag zet met een schroefset veert deze meer dan wanneer je hem hoger zet.
Als je een schroefset namelijk strakker zet (schroefmoer omhoog draaien knijpt de veer samen) dan gaat de auto ook omhoog. Inveren van de auto gaat dan lastiger doordat de veer strakker staat.
Zet je de schroefset minder strak (schroefmoer omlaag draaien zet de veer losser) dan gaat de auto omlaag. Inveren gaat dan makkelijker omdat de veer losser staat.
(tenzij bijvb je band de carroserie raakt natuurlijk)
Als je een bepaalde verlaging oke vind en niet meer wil veranderen qua hoogte zou ik gewoon voor een verlagingsset gaan.
Er wordt vaak gezegd dat je met een schroefset ideaal elke gewenste hoogte in kan stellen maar dat is wat kort door de bocht. Men vergeet namelijk te vermelden dat je tevens de stugheid óók verandert.
Bij de duurdere setjes kan je ook de stugheid instellen maar dat is dan altijd van de demper en de stugheid wordt, des strakker je hem draait (lees hoger), meer en meer bepaald door de veer.
Deze setjes zijn ook vaak meer dan 1000 euri.
Als je een schroefset namelijk strakker zet (schroefmoer omhoog draaien knijpt de veer samen) dan gaat de auto ook omhoog. Inveren van de auto gaat dan lastiger doordat de veer strakker staat.
Zet je de schroefset minder strak (schroefmoer omlaag draaien zet de veer losser) dan gaat de auto omlaag. Inveren gaat dan makkelijker omdat de veer losser staat.
(tenzij bijvb je band de carroserie raakt natuurlijk)
Dat is niet waar, de voorspanning blijft altijd gelijk. Als je een schroefset omhoog draait, draai je alles mee, zuigerpen, veer, bovenste veerschotel, carosserie
en inderdaad, niet alle schroefsets zijn stug. Goedkopere over het algemeen wel stugger dan duurdere, omdat ze de mindere kwaliteit veren compenseren met stugge schokbrekers
Ik heb een vaste 80/80 set (dempers en veren) van KAW en mijn auto veert vooraan praktisch niet en achter een beetje. Helaas is er voor mijn auto niet 1 2 3 een schroefset te vinden (lees: alleen voor 1200 euro). Ik geef de voorkeur aan een schroefset.
http://i72.photobucket.com/albums/i180/erikwel/schroefset1.jpg
Misschien heb jij een andere schroefset maar als je bovenstaand setje bekijkt kan je de veer indraaien door de onderste 2 blauwe moeren (met de groene pijl) omhoog te draaien.
Als je dit doet als de veer onder de auto zit gaat de auto omhoog zodra de kracht op de veer groter wordt dan de drukkende massa van de auto.
De bovenste veerschotel blijft zitten waar hij zit (zwarte pijl)
Op deze manier gaat de auto dus omhoog én de spanning op de veer wordt groter. (lees: auto stugger)
Bij deze set kan je dus de hoogte niet aanpassen zonder ook de spanning van veer te veranderen.
Er zijn dus ook setjes waarbij dat wel kan?
Zo ja, welke?
de spanning op de veer zal nooit groter worden, de auto wordt toch niet zwaarder??
Als je de onderste veerschotel verdraid, draai je de bovenste mee
Je verschroeft de hoogte, niet de voorspanning
Dat laatste is correct. De auto gaat niet omhoog omdat je de voorspanning verhoogt :screwy:
Schroef (bij de afgebeelde set) de onderste moeren maar omlaag dan zul je zien dat de auto omlaag gaat en dat de vering slapper wordt.
Dat wordt toch weer gecompenseerd als de auto weer op zijn wielen staat? Jij bedoelt waarschijnlijk als de auto uit zijn veren hangt op een brug?
Volgens mij snap je niet dat die bovenste veerschotel variabel in hoogte is, Erik.
Hij zit alleen vast aan de zuigerpen om de schokken op te vangen en rust alleen op de veer, welke weer op de onderste ring rust.
Draai je de ring lager, dan draait alles mee, inclusief de auto.
De veer zal dus nooit stugger of slapper worden door hoogteverstelling.
martiepartie
15-06-2010, 16:30
Schroef (bij de afgebeelde set) de onderste moeren maar omlaag dan zul je zien dat de auto omlaag gaat en dat de vering slapper wordt.
1. Het onderste rustpunt is de onderste veerschotel (waar de 2 moeren zitten). Daar rust de veer op.
2. Het bovenste rustpunt is de bovenste veerschotel, daar ' hangt ' de auto op. Dit punt wordt dus door de auto ingedrukt.
Hoe hoog je de veren ook schroeft, het blijft altijd dezelfde auto die op de bovenste veerschotel drukt, daardoor zal de voorspanning ook gelijk blijven.
Jij denkt ' verkeerd ' , jij gaat er van uit dat de zuigerstang niet mee verplaatst als je de onderste veerschotel omhoog draait. Dat doet hij dus wel :cool:
breadfan83
15-06-2010, 16:56
Het klopt inderdaad wat de anderen zeggen Erik. Als je de stelmoer van de schroefset omhoog draait, gaat de zuigerstang mee omhoog en de bovenste schotel gaat ook mee. De afstand tussen de onderste en bovenste schotel blijft gelijk, en de spanning op de veer blijft dan ook gelijk.
Wat ik trouwens bedoelde was dat de set niet zo achterlijk stug is als je hem niet tot op de bumpstops verlaagd. ;)
Het klopt idd dat de zuigerstang mee omhoog gaat als je de hem omhoog schroeft.
(totdat deze aan het einde van zijn slag zit natuurlijk)
Ik heb aardig wat zitten verstellen met het schroefset en wat ik zag als ik hem verder omhoog draaide dat hij hoger kwam te liggen én dat hij tegelijk steeds stugger werd, en andersom lager en minder stug. En dat was ook wel logisch want de afstand tussen de groene en de zwarte pijl werd ook steeds korter.
Dit klopt niet met de theorie zoals ik die hierboven lees wat toch ook wel erg logisch klinkt. :)
Toch nog maar eens kijken onder de auto hoe het nu zit. ;)
martiepartie
15-06-2010, 21:16
De afstand tussen de groene en zwarte pijl wordt niet kleiner bij ingebouwde toestand.
De voorspanning op de veer blijft gelijk.
F = c * u (kracht = veerconstante * uitwijking)
F= kracht = m *g
m= massa auto
g= gravitatie constante (zwaartekracht)
F blijft gelijk (immers M en g veranderen niet)
C blijft gelijk = veerconstante
dan blijft U (uitwijking, natuurlijke indrukking) ook constant.
Nog nooit iemand zo eigenwijs meegemaakt ;) Iedereen is gek, behalve Erik :tongue:
toch heb ik hetzelfde als hem,bij onze rode mk3...
er zit een supersport set onder,toen die plat op de grond lag deinde die als een bezetene,nu staat die in standje boodschappenauto en is ie retestug...
nog nooit meegemaakt,met geen enkele andere set.
heeft ook zeker niks te maken met de veervoorspanning oid,mer aan de bouw van de demperunit.(denk ik)
Mijn setje was ook echt stug toen ik de auto hoog had staan, toen ik hem verder verlaagde rijdde hij een stuk fijner en waren de veren ook niet meer stug. Dus alle berekeningen zouden het tegendeel moeten bewijzen maar voor mij tellen alleen de ervaringen.
Wat betreft on topic zou ik toch voor een schroefset gaan. Rij zelf met Vmaxx en bevalt me echt perfect! gekocht voor 260 euro nieuw dus dat valt ook reuze mee.
Suc6 met de zoektocht groetjes
Nog nooit iemand zo eigenwijs meegemaakt ;) Iedereen is gek, behalve Erik :tongue:
Zie je nou wel er zijn er meer met dezelfde ervaringen, opa! :tongue:
Wellicht ligt het aan de set.
@martiepartie
De theorie ken ik, goed zelfs. Maar de ervaringen laten toch anders zien dat is het vreemde.
Dat ze bovenin stugger zijn klopt, maar dat ligt aan de schokbreker, niet aan de verstelbare veer!
Elke schokbreker heeft een ideaal bereik, omdat ze zo anders kunnen reageren op snelle en langzame schokken. Om laag te kunnen zijn de schokbrekers van een schroefset echter ingekort. Schroef je ze te hoog, dan komen ze buiten dat ideale bereik en worden ze superstug.
Maar binnen het ideale bereik zullen ze op elke hoogte even stug zijn!
Zie je nou wel er zijn er meer met dezelfde ervaringen, opa! :tongue:
Wel zelfde ervaringen, maar geen gelijk helaas, opoe :D
Johan-dtc
15-06-2010, 23:00
de stugheid blijft altijd onveranderd omdat de zuigerstang de stugheid opvangt en niet de veren
Renegade
15-06-2010, 23:19
En wat nou als :tongue:
de fabrikant de zuigerstang niet lang genoeg heeft gemaakt om de ringen in de hoogste stand te schroeven ? Er van uit gaande dat niemand/vrijwel niemand een schroefset koopt om zijn auto te verhogen.
Dat zou een hele hoop verklaren toch ?
als je je veren omhoog schroeft tot de hoogte dat je binnenpoot aan zn einde zit heb je nog draad over (naar boven). en inderdaad als je hem dan hoger schroeft dan komt je veer een stukje op spanning te staan. maar dat stukje wat hij dan in veert, had hij anders ook wel gedaan met het gewicht van de auto erop.
als de slag van je binnenpoot erg kort is dan zou hij misschien nog veel strakker kunnen komen te zitten dan in gemonteerde toestand en zou je wel verschil kunnen merken, maar zal toch wel meevallen?
wat er in eerste instantie bedoeld werd ging om echt op zn laagst, dan ligt hij op z'n bumpstops en veert hij alleen maar op dat rubber dus. en daarom "stugger"
en waar het uiteindelijk om ging was je mening betreft schroefset of veren:
veren zijn relatief goedkoop, maar als je het goed wil hebben MOET je je schokdempers mee vervangen. als je veer een heel stuk stugger is en je schokdemper nog steeds slap origineel dan krijg je een veel te stuiterend effect.
dit is bij de ene set anders als bij de andere, maar zul je nooit een perfecte wegligging mee krijgen.
schroefset blijft toch echt mijn voorkeur hebben!
hoewel: een goede veer verlagingsset is vaak beter dan een budget schroefset.
en wat je doel is natuurlijk.
alleen maar laag, of beetje comfi laag, sportief straatgebruik, circuit gebruik?
BIEZELWERKS
16-06-2010, 00:32
de stugheid blijft altijd onveranderd omdat de zuigerstang de stugheid opvangt en niet de veren
Mijn Ervaring:
Naar mijn ervaring met V-Maxx en Supersport als je deze in
hoogte veranderd, veranderd de stugheid ook?
Heb supersport onder mijn Golf mk 2 en die ligt zo laag als die kan,
dan bedoel ik de auto. Zo is hij behoorlijk comfortabel maar het deinen
daar heb ik geen last van.
Stel ik deze hoger word die ook stugger.
Nu mijn vraag:
Hoe ik, en hoop goed begrijp. Als die hoger staat moet de zuigerstang meer verplaatsen, als dat hij in lage stand toch zal doen.
Dus dan zal de stugheid dus juist wel veranderen....? :confused:
Misschien zie ik het verkeerd hoor.... :redface:
Zelf blijf ik ook liever voor een schroefset t.o.v. verlagingsveren,
bij alleen veren zal de originele demper ook sneller stuk/lek zijn...
( Maar als je op bumpstops ligt met veren, gewoon stijgerpijpen halen? :D )
een kennis van mij heeft om budgettaire redenen gekozen voor een schroefset van rond de 200 euro ipv 4 nieuwe dempers. hij heeft de auto op originele hoogte gelaten omdat ie niet van lage auto's houd. dat ding is zo verschrikkelijk stug niet normaal, stugger dan wanneer je hem lager zet :screwy:
En dan nog een vraag, op marktplaats zie je verschillende sets, Super Tech, TA Technics, JS Suspension e.d.
Hoe is de kwaliteit van die sets? Waar staat VMaxx qua kwaliteit? En hoe is de kwaliteit van die van Sjaak? (http://link.marktplaats.nl/354115219)
Interessant topic, wil ook wel eens weten wat een goeie schroefset/verlagingsset is (voor onder de Jetta Mk1). Ik zoek iets dat er goed uitziet en niet stug is.
Het is inmiddels al wat duidelijker wat er bij mij aan de hand is en wrs ook bij de andere mensen met een Tec Tuning/Supersport schroefset icm een golf die de auto niet al te laag willen hebben.
De veerpoot van mijn schroefset is dusdanig kort dat ik (met name achter) de moeren voor een mooie en nog praktische hoogte ver naar boven heb moeten schroeven. Zo ver dat de zuigerpen onbelast (auto op krik) in de hoogste stand stond. En daarna nog verder zodat de lengte van de veer kleiner werd en dus de voorspanning toe nam. Dit zorgde ervoor dat bij het laten zakken van de krik de auto nauwelijks naar beneden zakt. Hierdoor was de hoogte goed maar tegelijk ook behoorlijk stug.
Het was alweer even geleden toen ik de set eronder gezet heb maar daar kwam mijn ervaring dus vandaan dat de veer korter werd en de auto elke keer iets hoger kwam te liggen (na het laten zakken van de krik want het schroeven deed ik in onbelaste toestand)
Het is helaas de enige manier om hem niet in zijn kont te laten hangen want vóór wil ik hem niet lager ivm de onderspoiler en drempels.
Het langer maken van de veerpoot zou een optie zijn om hem minder stug te maken.
Johan-dtc
17-06-2010, 17:57
had hiervoor op de golf 3 een tec tuning set, prima prijs kwaliteitverhouding, set was zo stug dat op een gegeven moment de voorpoot van de carroserie ging afscheuren (dit was ook een vw kwaal)
nu op de variant heb ik een ta technix, kwaliteit is eigenlijk hetzelfde als tectuning, ben er ook goed te spreken over
Dat valt allemaal onder die 200 euro shit.
Johan-dtc
17-06-2010, 19:52
die van golf 3 wel, de variant is stukken duurder
jettaracing
17-06-2010, 22:52
Ik zou eerst niet reageren ,maar dit schreeuwd om een reactie !
Ik rij al een hele tijd met meerdere 'shit' set's :confused: ,en heb er eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee !
Geen lekkerij ,geen afgescheurde veerpoten :eek: , zelfs met de tec set ,waar m'n vrouw dagelijks mee rijd , en die al 3 jaar oud is ,hebben we geen enkel probleem !!!
Die staat op een normale rijdbare hoogte , en is zeker niet te stug !
Onder mijn auto zit een Vmaxx set ,die staat al goed laag ,en is lekker stug , en dus ook stugger dan de tec set onder de groen vari van ons .
Dus het verhaal wat betreft hoe hoger hoe stugger gaat ook niet op in dit geval , want de sets hebben beide namelijk precies dezelfde achterschokbrekers (nummers op de dempers zijn zelfs gelijk!)
Als een schroefset op rubbers staat zijn ze iid altijd stug :rolleyes:
en de stugheid komt dus ook door de dempingskarakteristiek van de schokbreker , die kan dus ook stugger worden naarmate de auto hoger of lager komt te liggen ,net zoals Marcski al zei .
Hangt er gewoon van af wel merk type je hebt , en zelfs daar kan nog wel verschil in zitten .
Ik heb zelf een FK highsport set onder de jetta , en dat rijd wel iets comfortabeler dan de zwarte golf vari ,maar ik ben toch zelfs voor dagelijks gebruik zeer goed te spreken over de V maxx set ( rij minimaal zo'n 500 km per week ermee )
En een setje van een vari is nu even duur als die van een normale golf trouwens .
Toch blij met je reactie Wytze, ik kan dus gerust zoon setje gaan kopen dus.
Scheelt toch 500 euro die ik dan weer anders leuk kan besteden ;)
Dank allen, dingetje maar even bestellen.
Die tec set zit dus onder een golf 3.
Het kan kan natuurlijk goed zijn dat een golf 3 een kortere veerpoot nodig heeft dan een golf 1. Dan hoef je hem niet zo hoog te schroeven en wordt ie idd niet stug.
Wat raden jullie aan voor onder een Jetta Mk1?
Ik had veren, maar daar kun je niet laag én breed mee.
Laag en breed is geen must bij mij, gewoon dat hij uiterlijk lekker sportief staat (maar niet overdreven stug en laag ivm dagelijks gebruik), ipv de standaard hoogte. :P
Ik had op mijn Jetta 1 een verenset. Deze moest ik inbouwen op de originele set. Wel vervang je daarbij de dempers.
Achter was deze trapsgewijs verstelbaar. Voor vast. Was 40/60-80 volgens mij.
Zag er zo uit:
http://pic100.picturetrail.com/VOL1082/4203336/21945430/376435791.jpg
Wat raden jullie aan voor onder een Jetta Mk1?
Als ik ervan uit ga dat het onderstel van een jetta redelijk gelijk is aan dat van een golf dus dan raad ik je een tec/supersport set eigenlijk af aangezien je niet laag wil gaan. Denk dat je hem dan te stug vindt.
Ik ga mijn set iig modificeren zodat het wat minder stug rijdt.
Supersport op normale hoogte (niet heel erg laag) is gewoon comfortabel is mijn ervaring. Ik had hem onder m'n Jetta op APK hoogte, en toen reed het gewoon lekker :)
Ik heb er nu TEC onder maar dat is gewoon stuiterspul, ook al schroef je hem wat omhoog.
Voor de keuring hier moet de bodemvrijheid 11 cm zijn (9 cm met bestuurder erin). :D Hij hoeft niet plat op z'n bek, maar ook niet op offroad-hoogte. Als ik maar met gemak drempels kan nemen etc. Dus iets van 40/40 of 60/40 denk ik aan.
Dan moet je veren kiezen en geen schroefset.
Dus iets van 40/40 of 60/40 denk ik aan.
Dat vind ik nog redelijk hoog en dan zou ik idd geen schroefset nemen.
Dat vind ik nog redelijk hoog en dan zou ik idd geen schroefset nemen.
Maar hoe zit het dan met de stug-heid? :icon_spin
Ik had op mijn Jetta 1 een verenset. Deze moest ik inbouwen op de originele set. Wel vervang je daarbij de dempers.
Achter was deze trapsgewijs verstelbaar. Voor vast. Was 40/60-80 volgens mij.
Zag er zo uit:
http://pic100.picturetrail.com/VOL1082/4203336/21945430/376435791.jpg
Zoiets dus qua look. :thumbup:
Een normale verenset is normaal gesproken niet stug.
jettaracing
18-06-2010, 13:19
Ik heb er nu TEC onder maar dat is gewoon stuiterspul, ook al schroef je hem wat omhoog.
Mijn TEC set onder degroene vari is dus helemaal niet stug ,en die is nu ong 5 a 6 cm verlaagd tov origineel .
Een normale verenset is normaal gesproken niet stug.
Hangt ook heel erg van de staat van je schokbrekers af !
Mijn TEC set onder degroene vari is dus helemaal niet stug ,en die is nu ong 5 a 6 cm verlaagd tov origineel .
Hangt ook heel erg van de staat van je schokbrekers af !
Heb zelf ook liever verlagingsset met veren én schokbrekers, zo weet je zeker dat de veren goed zijn i.c.m die schokbrekers.
TEC set aangeschaft bij MBH trading, krijg ik hem net binnen via Hottuning. Terwijl ze beide die dingen voor een andere prijs aanbieden.
Maargoed, ik ga zo maar een sleutelen.
En dan nog een vraag, op marktplaats zie je verschillende sets, Super Tech, TA Technics, JS Suspension e.d.
Hoe is de kwaliteit van die sets? Waar staat VMaxx qua kwaliteit? En hoe is de kwaliteit van die van Sjaak? (http://link.marktplaats.nl/354115219)
Ik ben ook ontzettend benieuwd naar ervaringen met deze schroefset.
Door het verhaal wat Sjaak verteld zou je bijna over stag gaan.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik ben ook ontzettend benieuwd naar ervaringen met deze schroefset.
Door het verhaal wat Sjaak verteld zou je bijna over stag gaan.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Het is idd wel een mooi verhaal, maar ondertussen krijg je maar 1 jaar garantie waar je bij een Super-Tech set al 2 jaar krijgt :confused:
Misschien is het een goede set maar dan zou ik toch ook op zijn minst 2 jaar garantie verwachten/willen..
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.