PDA

View Full Version : stuurbekrachtiging er vanaf halen?

Gino89
14-06-2010, 14:51
Hallo,

Sinds een tijdje lekt mijn stuurbekrachtiging. Nu ben ik al een hoop winkels inc. de dealer af gegaan. Maar ik kan die kering nergens uit halen die lekt. Dus ben ik maar van plan om hem helemaal er vanaf te halen. Nu is het zo dat ik heb gehoord dat ik de pomp er vanaf kan halen met de olie er uit. En dan zo verder kan rijden. Maar ik zelf heb er mijn twijfels over. Het zou fijn zijn als dat zo zou kunnen. Of kom ik toch nog het stuurhuis om te zetten?

En nu nog een vraag, Als ik het stuurhuis moet omzetten. Wat moet ik dan allemaal veranderen? of hoef ik alleen het stuurhuis om te zetten en de rest past allemaal?

Groeten, Gino.

GerardMkIIVR6
14-06-2010, 14:59
Je zal alles er af moeten halen stuurhuis,pomp,slangen.
En een standaard stuurhuisje erop zetten klaar.
Wel even kijken ivm de spoorstangen of die niet te kort of lang zijn.

golf mkII 16v
14-06-2010, 16:15
Onbekrachticht huis past zo erop
Let wel op dat je dan wel de lange stuuras moet hebben[die met de 2 kruiskoppelingen

Gino89
14-06-2010, 17:47
Moet ik dan de complete stang er uit halen die naar het stuur gaat? Of kan die blijven zitten? En is dit veel werk?

Want ik heb nu namelijk maar één kruiskoppeling er in zitten.

groeten, Gino.

wobster
14-06-2010, 18:11
meen dat ik ergens gehoord hebt dat je een bekrachtigd stuurhuis ook de leidingen met elkaar kunt verbinden en al de rest verwijderen dat dit ook goed zou gaan.

maar of het waar is zou het niet kunnen zeggen

breadfan83
14-06-2010, 19:09
D'r zijn van die slangetjes te koop waarmee je het stuurhuis kunt kortsluiten als 't ware. Je verbindt dan gewoon de ingaande en uitgaande openingen van het stuurhuis met elkaar, zodat je de hele rest kunt laten vervallen.

Heb het zelf nog nooit gedaan, maar wat mij verteld is, is dat het stuurgedrag nog iets directer en iets zwaarder is dan bij een normaal onbekrachtigd stuurhuis. Ideaal dus voor slalom of om je armen wat vlotter te trainen.

Beter is 't om gewoon alles in één keer te vervangen. De pomp, de leidingen en het stuurhuis kunnen dan in één keer worden uitgebouwd. Zo heb je niks met vloeistoffen te maken, en is het naderhand misschien makkelijker te verkopen, en je hebt minder kans om iets te slopen.

Daarnaast moeten de spoorstangen vervangen worden, en iets onderin het stuurhuis. Maakt niet uit wat je in het stuurhuis moet vervangen, meer dan 'n half uurtje ben je er niet mee bezig. Als 't nodig is kom ik wel effe langs om te helpen, je woont hier toch in de buurt geloof ik, en heb van die stuurhuizen demonteren onderhand al een complete studie gemaakt. :tongue:

Dus, effe op zoek naar een nieuw stuurhuis, nieuwe spoorstangen en nieuwe stuurkolom, en misschien wat boutjes en moertjes bij de dealer bestellen. D'r zitten hier en daar wat rekboutjes en eemalig te gebruiken bouten en moeren in je stuurinrichting.

Typ 81
14-06-2010, 19:38
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een goed 'gebruikt' bekrachtigd stuurhuis, lijkt me veel makkelijker. Je gaat toch niet die hele zooi eraf halen en dan ook nog eens een normaal stuurhuis plaatsen, terwijl je alleen de bekrachtigde kan vervangen :confused: En dan heb je ook geen stuurbekrachtiging meer. Dus: minder werk + stuurbekrachtiging = beter dan meer werk - stuurbekrachtiging :d

Dit is mijn gedachtegang in deze.

De Pul
14-06-2010, 19:41
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een goed 'gebruikt' bekrachtigd stuurhuis, lijkt me veel makkelijker. Je gaat toch niet die hele zooi eraf halen en dan ook nog eens een normaal stuurhuis plaatsen, terwijl je alleen de bekrachtigde kan vervangen :confused: En dan heb je ook geen stuurbekrachtiging meer. Dus: minder werk + stuurbekrachtiging = beter dan meer werk - stuurbekrachtiging :d

Dit is mijn gedachtegang in deze.
ook die van mij ;)

Typ 81
14-06-2010, 19:44
En trouwens, ik weet niet of het om die Golf van je gaat, maar dit vind ik in ETKA:

Pakkingset voor stuurbekrachtiging (ZF): 3A0 498 020 (€97,11)
Pakkingset voor stuurbekrachtiging (TRW) 1H0 498 020 (€35,64)

Dus gewoon even kijken welk merk je stuurhuis is, ZF of TRW en dan gewoon die keringen vervangen. Ik hoop qua prijs voor je dat je een TRW hebt :)

Dit zit er allemaal in zo'n reparatieset:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/1/2/0/naamloos_original.jpg

Renegade
14-06-2010, 23:32
En anders kun je nog altijd googlen :thumbup:

Sfk en dan op de site bij de keerinkjes je maten inkloppen en welke soort afdichting je nodig hebt, hebben vrijwel altijd wel wat !

http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&lang=en&newlink=4_1_1

Turbo-Variant
15-06-2010, 08:23
Vergeet niet dat een stuurhuis reviseren 'niet zomaar even' is. Gaat vaker fout dan dat het lukt.

Ik zou ook gewoon een ander stuurhuis plaatsen. Bekrachtigd stuurhuis zonder pomp stuurt inderdaad tamelijk zwaar. (heb ook enkele maanden zo gereden voordat de motorombouw van start ging)

Gino89
15-06-2010, 19:42
ja, waar kan ik zien welk typ ik heb? Ik zie namelijk alleen ergens GT in geslagen?

En dat ETKA heb je daar een site van evt.?

Mvrg Gino

golf mkII 16v
16-06-2010, 21:33
Is het glad dun dan is het een TRW
Is het van alu en ribbelig dan ist ZF
Zit als het goed is een label aan