PDA

View Full Version : 16v 1.9 TDI?


joostvw
13-06-2010, 23:27
zomaar een gek ideetje hoor, en misschien ooit al eens gedaan.

maar is het mogelijk om een kop met 16 kleppen op een 1.9TDI van een mk3 golf te zetten?

ik weet dat er vanaf de golf 5 een 2.0 16v TDI bestaat.
maar is er een kop (benzine/diesel) die met weinig/geen aanpassingen op de 1.9 past en komt hier nog meer bij kijken?

wat zou zoiets eigenlijk opbrengen qua vermogen en wat zou het inleveren qua verbruik?



Joost

Jel Golf 2 GTI
13-06-2010, 23:34
hahaha voor je projectje?? :D

Ik weet niet of het gaat maar ben ook wel benieuwd :thumbup:

joostvw
13-06-2010, 23:37
nee zomaar een idee. vroeg me af of het kon.
mijn projectje leg ik nu een motor in met 330.000km op de klok. gewoon omdat die gehele auto goedkoper was dan een los blok met 200.000km en dan heb ik de aanbouwdelen en kabelboom er gelijk bij. dus misschien dat ik met de tijd er nog een keer een ander blokje in ga tassen, en die zou ik dan wel eens flink onder handen willen nemen als ik die toch los heb liggen en alle tijd heb :D
wil sowieso een keer een leuk blokje opbouwen om van te leren.

joostvw
13-06-2010, 23:39
misschien een hele stomme vraag maar wat voor verschillen zitten er tussen een benzine en een diesel in de kop?

ik weet sowieso de gloeibougie ipv de normale bougie. maar verder ??

anders zou misschien wel een kop van een 1.8 of 2.0 16v benzine passen?

vwmk2driver
14-06-2010, 08:37
benzine kop gaat nooit passen.

waar komen de verstuivers?
en de benzine koppen,hebben veelal een compressie ruimte in de cilinderkop en de diesel heeft de compressie ruimte in de zuiger.

kortom het gaat niet passen.

DÁ-BRT
14-06-2010, 08:58
Ben het met Frank eens. Zelf ooit ook een keer het idee gehad, maar toen zag ik dat er verbrandings kamers in de kop zitten bij een KR

Nu ligt er een 2.0 16v (BKD) motor om aan te passen naar mechanische injectie. ;)

smeerpeer
14-06-2010, 10:19
Compressie is toch vele malen hoger van bij een benzine blok->verstevingen in de kop / kleppen?

Wel een stoer idee hoor!

DÁ-BRT
14-06-2010, 10:51
Diesel ligt de compressie ergens tussen de 1:21.5 (oude diesel hokken) tot 1:16.5 bij de nieuwe commonrail motoren.

Benzine 1:10 en 1:8.5 (turbo)

Het is niet (lees nooit) mogelijk om een cilinderkop van een benzine om te bouwen naar diesel als er verbrandingsruimte in de kop zit......

De 2.0 16v (BKD) is een TDI motor.

joostvw
14-06-2010, 12:15
past de kop van een 2.0L 16v TDI ook niet op een 1.9 misschien?

Gertjan
14-06-2010, 12:17
Maar dan kan je beter het hele motorblok pakken :D

DÁ-BRT
14-06-2010, 12:19
Ja hoor geen probleem. Moet je alleen wel zuigers van een 16v TDI bij zien te regelen. Of tewel dan heb je toch 2.0 16v TDI.

joostvw
16-06-2010, 00:19
oke, laat maar zitten dan ;)

Matheo
16-06-2010, 07:47
oke, laat maar zitten dan ;)
lol :D weer een toekomstig project van de baan ;)

Thomas
16-06-2010, 15:22
Even voor de interesse, in welke wagens heeft die 2.0 16v (BKD) zoal gelegen?!

joostvw
16-06-2010, 16:06
golf 5 /jetta 5.
seat leon
skoda?