PDA

View Full Version : 1600td vragen

Steven28
24-04-2010, 23:14
Had graag wat meer vermogen gehad.
Na het lezen van enkele topics over boostpin/governor blijft ik toch nog met enkele vragen zitten:

Wat doet de min/max throttle limit screw en idle screw die aangeduid zijn op volgende tekening?
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=24497.0

Bedoeling is ook om onderin al een snelle respons te hebben, voor welke setup kan ik dan best kiezen?

Turbo-Variant
24-04-2010, 23:32
Voor onderin al veel vermogen te hebben is de makkelijkste weg een TDI inbouwen. ;)

Dingen die je kan doen om onderin al redelijk vermogen te hebben is zorgen dat de motor al meer brandstof krijgt onderin, kleinere turbo erop en een downpipe met grotere diameter monteren.

Thomas
25-04-2010, 15:04
Had graag wat meer vermogen gehad.
Na het lezen van enkele topics over boostpin/governor blijft ik toch nog met enkele vragen zitten:

Wat doet de min/max throttle limit screw en idle screw die aangeduid zijn op volgende tekening?
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=24497.0

Bedoeling is ook om onderin al een snelle respons te hebben, voor welke setup kan ik dan best kiezen?

Even een woordje uitleg:

MAX Fuel screw:
Hiermee regel je de hoeveelheidbrandstof die er wordt ingespoten.
Indraaien voor meer trekkracht.

min/max throttle limit screw:
Met deze twee kan je de positie van de gashendel bepalen.
Min kan je het stationaire regelen en de Max dus hoever je gashendel kan doorgetrokken worden. Dit is wel ook nog afhankelijk van je gaskabel. Als deze namelijk te kort of te lang is afgesteld begrijp je natuurlijk wel dat het verdraaien van deze schroefjes weinig zin heeft.

Idle adjust:
Nog een manier om je stationaire toerental te regelen.
Als je de MAX fuel screw gaat indraaien zal je merken dat je stationaire ook sterk zal stijgen.
Het stationaire kan je dus op deze manier terugdraaien.

Voor meer trekvermogen & dus meer rijplezier:
De max fuel screw zover indraaien dat je het stionaire niet meer lager krijgt met de idle adjust.
Vervolgens even bekijken als hij niet te fel rookt.

Wel opgelet, dit is een extreme manier, de betrouwbaarheid zal dus achteruit gaan. Kheb echter meer als een jaar zo rondgereden met daarbij nog eens de turbo op max. Je moet ook weten met welk blokje dit kan doen. Als je blok al in slechte staat verkeerd moet je dit uiteraard niet gaan toepassen.

Steven28
25-04-2010, 20:42
Merci voor de uitleg.

Heb daarstraks eens op mijn pomp gekeken en deze is precies iets anders.
Op de paddestoel heb ik ook nog de torx met borgmoer om de brandstofhoeveelheid te regelen. Maar ik zie nergens de "idle screw"?

Johan1982MK1
26-04-2010, 21:24
Even een woordje uitleg:

MAX Fuel screw:
Hiermee regel je de hoeveelheidbrandstof die er wordt ingespoten.
Indraaien voor meer trekkracht.

min/max throttle limit screw:
Met deze twee kan je de positie van de gashendel bepalen.
Min kan je het stationaire regelen en de Max dus hoever je gashendel kan doorgetrokken worden. Dit is wel ook nog afhankelijk van je gaskabel. Als deze namelijk te kort of te lang is afgesteld begrijp je natuurlijk wel dat het verdraaien van deze schroefjes weinig zin heeft.

Idle adjust:
Nog een manier om je stationaire toerental te regelen.
Als je de MAX fuel screw gaat indraaien zal je merken dat je stationaire ook sterk zal stijgen.
Het stationaire kan je dus op deze manier terugdraaien.

Voor meer trekvermogen & dus meer rijplezier:
De max fuel screw zover indraaien dat je het stionaire niet meer lager krijgt met de idle adjust.
Vervolgens even bekijken als hij niet te fel rookt.

Wel opgelet, dit is een extreme manier, de betrouwbaarheid zal dus achteruit gaan. Kheb echter meer als een jaar zo rondgereden met daarbij nog eens de turbo op max. Je moet ook weten met welk blokje dit kan doen. Als je blok al in slechte staat verkeerd moet je dit uiteraard niet gaan toepassen.

Idd! Ik heb ook een tijdje met een opgeschroefde td gereden, daar lag binnen 2mnd de koppeling eruit en de motor begon steeds meer heen en weer te wankelen in het vooronder :D