PDA

View Full Version : electronische ontsteking ???

Rico
01-01-2005, 20:47
De motor van onze bus stopte met lopen op weg naar het adres waar we oud en nieuw zouden gaan vieren en nu kwam bij mij de vraag: bestaat er electronishce ontsteking voor de luchtgekoelde 1600 boxer? :confused:

weet iemand dat en wat gaat zoiets kosten? :confused:

Groet
Rico

Iedereen een goed en gezond 2005!!! :) :) :) :)

Don
01-01-2005, 21:02
Stopte met lopen Rico??

Er bestaat een 123 ontsteking, maar de meningen daarvan zijn nogal verdeeld.
Een 009 ontsteking is voor mij persoonlijk de beste oplossing.
Wat deed de bus wel of niet?
Zijn de contactpunten toevallig niet op? Heb die toen niet meer verwisseld hee!!

klaas
01-01-2005, 23:24
hoezo de meningen zijn verdeelt over die 123 ontsteking?
ik ben erg benieuwd waarom dan, wil er misschien zelf ook een aanschaffen namelijk

Don
01-01-2005, 23:32
Er zijn mensen die hem perfect vinden, en er zijn mensen die hem minder goed vinden.
Ik heb zelf nog geen persoonlijke ervaringen met de 123 ontsteking. Ik ga hem dus ook niet afkraken, en ook niet ophemelen.
Het beste is dat je iemand spreekt die er persoonlijke ervaring mee heeft. En de ene gaat dan zeggen, geweldig, de andere heeft gelijk zijn 009 er terug opgezet.
Maarja dat is met alles zo.
Succes ondanks wordt je hier niet mucho wijzer van.
Don

Don
01-01-2005, 23:34
Mooie site heb je trouwens Klaas. Ik ken die ijscobus nog van een tijd geleden.
Ik ben een vrachtwagenchaffeur voor een meubelbedrijf. Ik moet altijd naar de grotere steden om te leveren. En ik heb hem daar een jaar of 3 geleden al eens zien staan op een pleintje geparkeerd.(The Hague)
Mooie T2a camper trouwens. Is de max

volksaddiction
01-01-2005, 23:48
Er zijn mensen die hem perfect vinden, en er zijn mensen die hem minder goed vinden.
Don
123 ROELT !!!
Volksaddiction rijd met alle aircoolers met 123 en het loopt uitermate mooi !!
Zit er in allebei de kevers eentje, in de spijlbus, in de ponton van clemens..........echt super !!
Sabine heeft er 1 in de vliegroest mex, Keverpech heeft er 1 in de ponton.
Ik vind het een top uitvinding !

Don
01-01-2005, 23:52
Er zijn schijnbaar ook 2 varianten?
Toch?

Waar halen jullie ze? Wa kosten ze?

klaas
02-01-2005, 00:01
sorry voor de offtopic
maar
heb hem daar een jaar of 3 geleden al eens zien staan op een pleintje geparkeerd.(The Hague)
dat klopt! ik heb hem daar een jaar geleden weg laten halen, is toch zonde :biggrin: !!
on topc:
wat zijn dan daadwerkelijk de voordelen van deze 123 ten opzichte van een 009, ik heb altijd begrepen(van hot-rod) dat een 009 niet werkt op een standaard blok(in mijn geval een 1600 blok) :confused:
wat ik zoek, en volgens mij rico ook, is een heel mooi lopend en betrouwbaar blok
wat moet ik dan allemaal aanpassen cq verbeteren aan mijn busmotor

Rico
02-01-2005, 09:14
Stopte met lopen Rico??

Er bestaat een 123 ontsteking, maar de meningen daarvan zijn nogal verdeeld.
Een 009 ontsteking is voor mij persoonlijk de beste oplossing.
Wat deed de bus wel of niet?
Zijn de contactpunten toevallig niet op? Heb die toen niet meer verwisseld hee!!

Nee Don, dat heb ik nog niet gedaan, Ik ben alleen bezig geweest met het interieur. hij begon te stooteren en verloor toen vermogen.
dat gebeurde allemaal in 2 km.

ik weet zeker dat het de contactpunten en de verdeler zijn maar een vriend van mij vroeg waarom ik niet gelijk electronische ontsteking er in ging zetten dus vandaar deze vraag.

Groet
Rico
ps, bedankt voor je SMSje en jij ook met de hele familie en de jongens van The Barn gelukkig 2005!!! :)

Rico
02-01-2005, 09:18
123 ROELT !!!
Zit er in allebei de kevers eentje, in de spijlbus, in de ponton van clemens..........echt super !!

Mooi, maar waar kan ik dat krijgen? gewoon bij de brezen? wat gaat zoiets kosten? ik ga zondag (9 jan) naar Rosmalen, kan ik het daar krijgen?

dan moet ik wel speciaal voor het KWF eerst mijn bus aan de praat krijgen want ik kan daar niet aankomen zonder bus en met een niet VW :) :) :)

volksaddiction
02-01-2005, 10:24
Oke, even in het kort over de 123:

123ignition is een volledig computergestuurde ontsteking.
Je hebt dus geen contactpunten meer of andere elementen meer die kunnen slijten.
De ontstekingsmomenten zijn uitgezet in een curve, waarbij de 3e cilinder een iets eerdere vonk krijgt dan normaal waardoor deze ook minder snel warm zal lopen als bij een normale ontsteking.
Ook de vacuum vervroeging is electronisch geregeld, dus veel nauwkeuriger dan een centrifugaalvervroeging als op de 009 (die gewoon op een standaardblok kan, zijn fabeltjes)
je motor loopt rustiger, regelmatiger en zuiniger.
enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken (rij er nu 6 maanden mee) is dat bij extreme motortemperaturen (120+ graden in de zomer) de motor gaat ploffen, maar dat kan geen kwaad verder.
Ontstekingen zijn duur, hang me er niet aan op maar ik dacht een 225,- euro.
Op het KWF zullen ze vast wel weer met een beurs aanbieding staan.
anders zijn ze ook te koop bij www.volksrepairs.nl en www.thebusbrothers.com

http://www.123ignition.nl/images/IMAGE14.JPG

Rico
02-01-2005, 10:54
Ontstekingen zijn duur, hang me er niet aan op maar ik dacht een 225,- euro.

Poe, das veel geld.
daar moet ik even goed over nadenken.
ik heb nog contactpuntjes liggen (Met Dank aan Don) dus heb dan alleen nog maar een rotor en bougiekabels nodig.

Ik ga die puntjes er eerst maar eens inzetten, ga dan naar het KWF en kijk daar wel of ik de electronische er in ga zetten ja of nee.

het is wel aantrekkelijk, zeker omdat ik de bus veel ga gebruiken.

volksaddiction
02-01-2005, 11:15
Is inderdaad een hoop geld, maar je hoeft er nooit meer naar te kijken.
Goede en goedkopere vervanger is evt. een 009 met ignitor element.
160,- euro samen, ben je ook van de contactpunten af.
Heeft Clemens 5 jaar probleemloos mee gereden, totdat hij overstapte op de 123

vwicked
02-01-2005, 17:24
Waarom een 009 op een standaard 1600as blok. De standaard ontsteking met een vervanger voor de contactpuntjes werkt perfect.

Rico
02-01-2005, 17:36
Waarom een 009 op een standaard 1600as blok. De standaard ontsteking met een vervanger voor de contactpuntjes werkt perfect.

wacht ff, eh.. een 009 is toch al standaard??? of moet ik en een 009 aanschaffen en een vervanger voor de contactpuntjes?

is zag iets bij Volksrepair (http://www.volksrepair.nl) maar dat koste 259,- en dat is bijna evenveel als een 123.

nou, ik ga gewoon volgende week zondag kijken en in de tussentijd hou ik het even op ordinaire contactpuntjes.

primer-look
02-01-2005, 17:47
is niet standaard 009 heeft n.l geen vacuum vervroeging:
De verschillen van 009 tov STD.:
- Cylinder nr 3 (de heetste) staat geen 2 graden later meer, vind ie niet fijn!
- Het onstekingstijdstip trekt zich niets aan van de belasting v/d motor (vacuum wel)
- In sommige gevallen staat ie duidelijk te vroeg
- Het koppel gaat achteruit

dennis

vwicked
02-01-2005, 17:48
De 009 werkt alleen centrifugaalvervroegd, de originele is vacuumvervroegd.

vwicked
02-01-2005, 17:50
Dennis was sneller en completer

volksaddiction
02-01-2005, 18:00
Dus de goedkope optie is een ignitor in je standaard ontsteking schroeven, de dure optie een 123 ignition........

Rico
02-01-2005, 18:38
Er zijn schijnbaar ook 2 varianten?
Toch?

Waar halen jullie ze? Wa kosten ze?

Ok, het begint mij te dagen. Alleen een 009 is dus eigenlijk gewoon een verslechtering en een electronische unit kan alleen op een 009.

Dus ik blijf bij de contactpuntjes of ga een (dure) 123 kopen.

Don had het over twee varianten. Hebben jullie het dan ook over de 009 en de 123 of zijn daar ook weer varianten oven.

Ik heb van de 123 nog geen site gevonden die hem aanbied.

volksaddiction
02-01-2005, 19:26
Ok, het begint mij te dagen. Alleen een 009 is dus eigenlijk gewoon een verslechtering en een electronische unit kan alleen op een 009.
Nee, ik vertelde eerder al, een ignitor kan ook in de standaard ontsteking......hoeft niet perse alleen in de 009

Don had het over twee varianten. Hebben jullie het dan ook over de 009 en de 123 of zijn daar ook weer varianten oven.
Ik heb van de 123 nog geen site gevonden die hem aanbied.
de 123 is er in 2 varianten, MET en ZONDER vacuum
en hier wordt ie aangeboden, www.123ignition.nl

Rico
02-01-2005, 19:32
Nee, ik vertelde eerder al, een ignitor kan ook in de standaard ontsteking......hoeft niet perse alleen in de 009

ok, dat bied mogelijkheden.
dan ga ik daar ook maar eens naar kijken

Bedankt

veebee
02-01-2005, 20:26
kan die 123 ook op mijn 1500 blok, ik wil dan ook zo'n ontsteking

volksaddiction
02-01-2005, 20:31
123 kan overal op, 1200/1300/1500/1600/1641/1776 enz enz
Ook 6V en 12V geen probleem

Humby
03-01-2005, 12:23
Waarom nemen jullie geen elektronische ontsteking van een WBX motor?
Op de sloop zijn er redelijk wat te vinden...
Ik ga binnenkort als ik mijn High voltage bobijn heb in m'n standaard 1600 AS blokje de elektronische ontsteking van een 1.9 WBX plaatsen en als het wat meevalt in m'n opgevoerde 2L type 4 blok.

Ik zal jullie op de hoogte houden...

Aircooled greetz,

Humby :cool:

Bussie komt zo
03-01-2005, 13:40
Hieronder een link naar keversite waar ook een hele discussie aan de gang is over elec ontsteking.

Link keversite (http://www.keversite.com/forum/viewtopic.php?t=2989&highlight=)

Rico
03-01-2005, 18:09
Waarom nemen jullie geen elektronische ontsteking van een WBX motor?

ok, een WBX motor? komt die uit een Citroen BX?

Ik vind het leuk om aan auto's te sleutelen maar namen van motoren en types weet ik niets van af.

In wat voor een auto zit die WBX?

Zijn er nog andren die hier ervaring mee hebben?

Groet
Rico

Humby
03-01-2005, 19:15
WBX is de afkorting van WasserBoXer, watergekoelde boxermotoren dus. Deze motoren zitten/zaten in de VW T3 busjes.

De stroomverdeler past perfect in een type 1 of type 4 blok. "Gewoon" de "elektronicamodule" aansluiten en een High Voltage bobijn plaatsen en je hebt een elektronische ontsteking. Nooit meer contactpuntjes vervangen en een betere vonk onder alle omstandigheden...

Aircooled greetz,

veebee
04-01-2005, 00:43
dat ding van mij liep vandaag ook niet meer, contactpunten compleet versleten, ik heb maar eens even gekeken maar ik heb een 009 ontsteking op m'n 1500 cc zitten, wat is volgens jullie voor mij het beste om te doen, contactpunten of een 123tje

ik ga nu maar eens pitten, tot morgen ;) ;)

primer-look
04-01-2005, 08:32
BJ er vanuit gaande dat jou 1500 std is kan je het beste kiezen voor een 123 onsteking hier nogmaals de nadelen op een rij:
- Het onstekingstijdstip trekt zich niets aan van de belasting v/d motor (vacuum wel)

Weet je zeker dat je een 009 hebt (dus geen vacuum doos!)

groeten dennis

primer-look
04-01-2005, 08:36
Btw waarom zoek je geen orig 1500 verdeler? werkt al jaren ook goed mischien vind je er wel een op KWF volgende week dit nummer moet je hebben :
VW nr. 113 905 205 K
Bosch nr. 023 113 7009

dennis

Rico
04-01-2005, 11:53
hm, Hij doet het nog steeds niet.
- verdelerkap vervangen (weet zeker dat de touwjtes goed zitten)
- contactpunten vervangen (waren inderdaad versleten)
- verdeler vervangen
- bougies vervangen

en toch doet hij het nog steeds niet?
wat doe ik fout of beter gezegt, niet goed?

Rico
04-01-2005, 12:56
Kijk, vroeger had je een reclame over computers.
Iemand kocht een nieuwe IBM, sloot alles aan en kwam er dan achter dat hij het niet deed. Zijn slimme dochter zij dan "of je stopt de stekker er in".......

en dat was er bij mij ook aan de hand.
de voedingskabel was afgebroken en de bobine kreeg geen stroom, en ja dan doet hij het niet.

Nu loopt hij weer als een zonnetje!

veebee
04-01-2005, 19:07
er staat op : z42 nr 0231 178 009, ik heb er geen vacuum doos opzitten.

Rico
04-01-2005, 21:50
Ik ga toch voor de 123ingintion
nu alleen even kijken hoe ik aan genoeg fondsen kan komen om deze uitgave te bekostigen.

vwcrewcab
09-01-2005, 23:54
De reden waarom een 009-ontsteking niet goed zou werken op een standaard motor is, om dat de 009-ontsteking ontworpen is voor (opgevoerde) motoren die met hoog toerental rijden, een Hi-Performence Ignition.

Aangezien er geen vacuumvervroeging op zit om belastig te "meten", zal de ontsteking dus verkeerd reageren als je bij lage toeren veel gas geeft (effect: warm lopen). De vervroeging reageerd alleen op centrifugaal kracht en dat ontstaat alleen genoeg bij hoge toeren.

Maar ik ben ook op zoek naar vervanging van de contactpunten (en eventueel meer) en toen kwam ik http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=NFD%2D5600%2DBL]dit tegen.

Zou iemand kunnen vertellen of dit een goede kit is??!!

Het schijnt ook dat op een standaard motor het niet echt nodig is om zo'n dure elekronische ontsteking te kopen, gewoon een vervanging setje voor je contact punten (kost 40-70 euro ongeveer) is al voldoende.

Rico
10-01-2005, 09:33
Nou, de kogel is door de kerk!

Gisteren tijdens het Kever Winter Festijn liep ik als eerste tegen de jongens van volksrepairs op en heb toen na een korte uitleg gelijk de 123 ignition aangeschaft.

Morgen, dinsdag ga ik hem in bouwen en zal er foto's van maken en aangeven hoe het loopt en de inbouw is verlopen.

Dus vanaf morgen op de website!

vwcrewcab
10-01-2005, 12:38
Ben wel benieuwd naar je ervaring ermee (vooral wat inbouwen betreft).

Nu heeft je motor wel de beste vonk die hij kan krijgen als alles naar wens verloopt.

Wat heb je nu betaald voor die 123- ignition, als ik mag vragen???

Rico
10-01-2005, 12:55
Wat heb je nu betaald voor die 123- ignition, als ik mag vragen???

239,-

Bij volksrepairs de normale prijs.

vwcrewcab
10-01-2005, 13:00
Heb je dan een hele elektronische kast in plaats van verdeler bij die 123-ignition???

Aangezien de site van 123-ingintion nog niet geupdate is voor de vw ontsteking.

volksaddiction
10-01-2005, 13:00
Veel plezier ermee !
Weet zeker dat het je gaat bevallen.
Inbouwen is 2 minuten werk !
:D

Rico
10-01-2005, 13:17
nbouwen is 2 minuten werk !
:D

ja inbouwen wel maar eerst moet die oude er uit :mad:

vwcrewcab
10-01-2005, 13:19
Maar is die ontsteking dan ook helemaal verdelerloos??

Rico
10-01-2005, 13:21
Maar is die ontsteking dan ook helemaal verdelerloos??

Nou nee dat ook weer niet maar ik heb al gezien dat de klem krom is. Bij het afstellen vorige week durfde ik het niet aan om er aan te zitten omdat ik bang was dat hij af zou breken.

Ik ga er morgen gewoon naar kijken, hij moet er af........

vwcrewcab
10-01-2005, 13:30
Wat zit er dan in een kit van een 123-ignition???
Ik dacht dat dat een komlpete vervanging was van mechanische ontsteking.

Dan ga ik eerst toch maar eens kijken voor insteking van WBX-motor.

Rico
10-01-2005, 14:08
dat klopt, hij is helemaal compleet: huis, rotor en verdelerkap.
de kelm die om de oude zit gaat hier ook gewoon omheen dus in princiepe geen probleem.

kijk morgen maar op mijn site, dan heb ik er (als ik er aan toe kom) een verslag over gezet met foto's

vwcrewcab
10-01-2005, 14:28
okidoki :biggrin:

Rico
10-01-2005, 14:35
www.volksrepairs.nl en www.vwbusbrothers.com

http://www.123ignition.nl/images/IMAGE14.JPG

kijk zoals hij er op dit plaatje uitzien, zo krijg jehem ook.

je vervangt het hele huis en sluit 2 draadjes aan. geen condensator wel het slangentje voor de vacum.

Volksrepairs levert hem voor de kever en hij doet het echt. Op het Kever Winter Festijn heb ik meerdere motoren gezien en gehoord met de 123ignition.
het is allemaal iets duurder dan een omgebouwde 009 maar hij loopt wel een stuk beter en zuiniger.

geef me je e-mail via PM dan stuur ik je wat ik van Volksrepairs toegestuurd heb gekregen.

vwcrewcab
10-01-2005, 17:33
@ Rico: eeey, bedankt voor je mailtje.

zoals eerder gezegt, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

@ iedereen: Ik heb het al een keer eerder gevraagd maar zou dit een goed setje zijn.
http://www2.cip1.com/photos/NFD-5600-RD-1.jpg

Bestaat uit:
* Accufire elektronische ontsteking
* 12V Bosch blauwe bobine
* Originele Bosch 009 verdeler
* Set 8mm bougie kabels (rood, geel of blauw)

Prijs 124,95 dollar (dat is toch niet zo veel).

volksaddiction
10-01-2005, 17:42
ja inbouwen wel maar eerst moet die oude er uit :mad:
draai anders met een ring 13 gewoon de hele klem los !!!
Kan je m op je gemakkie in een bankschroef openbuigen, demonteren, rechtmaken, ontvetten, stralen, spuiten, terugplaatsen........(een nieuwe kost 2 euro trouwens ;))
succes !

vwcrewcab
10-01-2005, 17:55
ik vrees dat ik toch ook maar een 123-ignition ga aanschaffen, zijn toch al behoorlijk veel positieve reacties over.

Wat ook wel gaaf is dat het toch wel op originele ontsteking blijft lijken.

Rico
10-01-2005, 18:32
draai anders met een ring 13 gewoon de hele klem los !!!
Kan je m op je gemakkie in een bankschroef openbuigen, demonteren, rechtmaken, ontvetten, stralen, spuiten, terugplaatsen........(een nieuwe kost 2 euro trouwens ;))
succes !

Ja bedankt, ik heb dit verhaal ook gehoord en ga het morgen zeker doen.
Het Gaat Goed Komen!!!!!

Rico
10-01-2005, 18:34
Wat ook wel gaaf is dat het toch wel op originele ontsteking blijft lijken.

ja dat vond ik ook.
Wat ik ook mooi vind is dat er om het KWF meerdere motoren bij verschillende clubs of mensen 123 ignition op zat. Die waren ook (voor zover ik ze gesproken heb) allemaal zeer tevreden.

vwcrewcab
10-01-2005, 19:37
Dan zou je toch gaan denken dat het z'n geld wel waard is. ;)

volksfahrer.nl
10-01-2005, 21:19
Ik zal hem trouwens wel effe met een stroboscoop (laten) afstellen.
Het afstellen met het ingebouwde LED-lampje is nooit 100% zuiver.

vwcrewcab
10-01-2005, 22:29
Hoe werkt dat dan met dat ledje in die 123-ignition???

volksaddiction
10-01-2005, 22:37
Hoe werkt dat dan met dat ledje in die 123-ignition???
Cilinder op 8 graden voor zetten, dan de ontsteking draaien tegen de klok in tot groen ledje op de grondplaat gaat branden en klaar.......
Heel simpel............

vwcrewcab
10-01-2005, 22:51
Als het ledje groen is heeft hij de juiste voor ontsteking.

Hoe komt die ontsteking dan aan z'n ijkpunt??

Rico
11-01-2005, 08:41
Ik zal hem trouwens wel effe met een stroboscoop (laten) afstellen.
Het afstellen met het ingebouwde LED-lampje is nooit 100% zuiver.

De jongens van Voklsrepairs (http://www.volksrepairs.nl) gaven ook aan dat het beter is om ook de stroboscoop er op te zetten.
ik heb alleen het probleem dat hij bij de koude start heel slecht aan wil blijven en je veel gas moet bijgeven. Maar ik ga het proberen.

vwcrewcab
11-01-2005, 10:13
das lastig om dan af te stellen als je veel gas moet geven.

Beetspeed
12-01-2005, 10:56
123 ROELT !!!
Wat hebben jullie voor die 123 ontsteking moeten betalen?

vwcrewcab
12-01-2005, 11:26
Het zou wel chill zijn als je de ontsteking ergens goedkoper kunt halen!!!

Rico
12-01-2005, 11:42

239,- zoals eerder vermeld, maar ik heb nog wel een vraag aan jou, als je er zoveel mee rijdt.

Nadat ik hem heb geinstalleerd, de motor heb gestart en agesteld ben ik voor de eerste keer gaan rijden. na 500 meter, motor uit, niet meer starten.
ik alle kabels nakijken, niets gevonden, 3 minuten gewacht en daarna weer starten en lopen.
vandaag hetzelfde, na 400 meter nadat ik van huis was weggereden stopt hij er mee. ook weer 3 minuten gewacht en toen weer vrolijk starten en wegwezen.

enig idee?

vwcrewcab
12-01-2005, 11:48
Oei dat klinkt minder fijn?
Maar oorzaak zou ik niet weten (vraag was ook niet voor mij).

Beetspeed
12-01-2005, 11:50
239,- zoals eerder vermeld, maar ik heb nog wel een vraag aan jou, als je er zoveel mee rijdt.

Sorry, maar de vraag was niet aan jou gesteld, maar aan Volksaddiction en de groep mensen die hij erbij noemde.
De (retorische) vraag staat dus nog steeds open...

volksaddiction
12-01-2005, 16:05
Kan ik helaas niet vertellen want wij hebben m gekocht in de test fase.....
Hij was iig voor een gereduceerd tarief, omdat er nog helemaal niemand mee reed en ze wilden mensen hebben met verschillende type motoren om ze uit te testen..

volksaddiction
12-01-2005, 16:07

Nadat ik hem heb geinstalleerd, de motor heb gestart en agesteld ben ik voor de eerste keer gaan rijden. na 500 meter, motor uit, niet meer starten.
ik alle kabels nakijken, niets gevonden, 3 minuten gewacht en daarna weer starten en lopen.
vandaag hetzelfde, na 400 meter nadat ik van huis was weggereden stopt hij er mee. ook weer 3 minuten gewacht en toen weer vrolijk starten en wegwezen.

enig idee?
Ligt aan de bobine
Blue coil wil wel helpen.
Ook het type bougie kabels kan hierbij van belang zijn.
Beste is even VR bellen voor tips.
Suc6

Beetspeed
12-01-2005, 16:59
Kan ik helaas niet vertellen want wij hebben m gekocht in de test fase.....
Hij was iig voor een gereduceerd tarief, omdat er nog helemaal niemand mee reed en ze wilden mensen hebben met verschillende type motoren om ze uit te testen..
Hmm, ik dacht van Jan van Volksrepairs begrepen te hebben dat het gereduceerde tarief ongeveer 0 euro was. Daar is op zich niks mis mee natuurlijk, maar ik denk dat je dan niet echt meer objectief iets kan zeggen over het product als je erdoor 'gesponserd' wordt zeg maar...

Het is zeker een mooi product, maar is in mijn ogen technisch niets meer dan een electronische vervanging van de bestaand ontsteking. Het enige echte voordeel zit in de electronische overbrenging, waar voorheen mechanische puntjes zaten, maar dat kan een Compufire module ook voor een paar tientjes.
Er is geen dus vonkverbetering met de 123! In andere woorden: er komt niet meer vonkenergie vrij. Dat krijg je namelijk alleen met een High voltage bobine en een onsteking die daar op aangepast is.
De standaard luchtgekoelde transporter blokken (en idd de 1,9 ltr waterboxers, niet de 2,1 modellen) hebben standaard een onstekingsmodule die ca. 40.000V schakelt via een Hall sensor. Dat geeft een veel krachtiger vonk (en is ook electronisch) dan een 123 verdeler met je standaard bobine, of-ie nu blauw of zwart is maakt daarbij niks uit. Ze zijn alle ca. 15.000 Volt.
Dergelijke High Voltage modules en bobines kun je erg gunstig van de meeste sloopauto's (Golfjes II en III en andere merken met Bosch ontstekingen) afhalen. Op de keversite heeft Rogier een technisch artikel geschreven hoe je zelf zo'n module in je standaard kever of 009 stroomverdeler inbouwt.
Voor ca. 25 euro kun je dus bijna 3x meer vonkenergie hebben dan met de 123 onsteking!
Een hogere vonkenergie is wat voor een zuiniger lopen kan zorgen, niet het electronisch nabootsen van de standaard vervroegingscurve en op een slijtvaste manier (electronisch) de vonk laten overspringen.
Ik durf dan ook wel te berweren dat de 123 nauwelijks het verbruik zal verminderen. Nauwelijks, want het perfect stabiele ontstekingstijdstip wat door de electronische ontsteking komt, geeft na een paar duizend km wel voordeel, tenzij je iemand bent die altijd netjes zijn puntjes (en condensator) op tijd vervangt; dan zie ik helemaal geen verbruikvoordeel vanuit technisch oogpunt.

De absoluut meeste vonkenergie geven overigens CDI (Capacitive Discharge Ignition) systemen. Ze zijn er aftermarket van Mallory of MDS. Alle porsches vanaf de zeventiger jaren zijn die ook gaan begruiken (met reden). Daarbij ontsteken de Mallory en de MDS onder de 3000 tpm ook nog eens meerdere keren vlak achter elkaar om ook het laatste restje mengsel te doen ontbranden.
Met de enorme vonkenergie van deze systemen kun je dus zelfs met een veel grotere electrode afstand rijden (ca. 1,0 mm!), waardoor je optimaal van de sterke vonkboog gebruik kan maken.
Die systemen geven maken dus echt zuiniger rijden mogelijk.

Sorry voor de lange uitleg, maar hopelijk is nu wat duidelijker waar zuiniger rijden door veroorzaakt wordt bij ontstekingen en waarom de 123 een mooi product is, maar dat zuiniger rijden dus nauwelijks een koopargument zou moeten zijn.

Groeten,
Walter

PS Ik rij zelf met een transporter ontsteking dagelijks en zo'n 30-35.000km op jaarbasis 1:10 gemiddeld en dat met LPG op een 1800 motor.
En op de kever zit een stroomverdelerloze ontsteking (direct fire) die via het zgn 'wasted spark' systeem de vonk direct via de DIS bobine schakelt.

Rico
12-01-2005, 17:03
Ligt aan de bobine
Blue coil wil wel helpen.
Ook het type bougie kabels kan hierbij van belang zijn.
Beste is even VR bellen voor tips.
Suc6

ok, ik heb nieuwe bougie kabels die goed waren voor dit type.
ik ga inderdaad VolksRepairs bellen
Bedankt

volksaddiction
12-01-2005, 17:18
Hmm, ik dacht van Jan van Volksrepairs begrepen te hebben dat het gereduceerde tarief ongeveer 0 euro was.
HUHUH !!
van 239,- en dan zullen wij er 5 voor niks krijgen zeker........
Alleen zo'n ontsteking aan onderdelen en inkoop ligt al ver boven de 100,- euro......
Sinterklaas is al geweest hoor !

vwcrewcab
12-01-2005, 17:35
De standaard luchtgekoelde transporter blokken (en idd de 1,9 ltr waterboxers, niet de 2,1 modellen) hebben standaard een onstekingsmodule die ca. 40.000V schakelt via een Hall sensor. Dat geeft een veel krachtiger vonk (en is ook electronisch) dan een 123 verdeler met je standaard bobine, of-ie nu blauw of zwart is maakt daarbij niks uit. Ze zijn alle ca. 15.000 Volt.
Dergelijke High Voltage modules en bobines kun je erg gunstig van de meeste sloopauto's (Golfjes II en III en andere merken met Bosch ontstekingen) afhalen. Op de keversite heeft Rogier een technisch artikel geschreven hoe je zelf zo'n module in je standaard kever of 009 stroomverdeler inbouwt.
Voor ca. 25 euro kun je dus bijna 3x meer vonkenergie hebben dan met de 123 onsteking!

Id dat dan keversite.nl? :o

sjef
12-01-2005, 19:22
239 euro voor een 123 ontsteking terwijl ik bij hot rod op kwf een compleet nieuwe puntjes ontsteking kocht voor 150 en dat om eigenlijk alleen maar het vervangen van contact puntjes te voorkomen. mmmmmmmmmm hoeveel contact puntjes kan ik wel niet kopen voor het verschil? aangezien ik ze zelf verkoop kan ik er daarvoor dus zo,n 14 kopen a 1 puntje per jaar kan ik nog 14 jaar vooruit.

Tiki Madness
12-01-2005, 19:34
hee walter ik rijd nu al zo'n 3 jaar met transporter ontsteking en je hebt gelijk vonkt vele malen krachtiger dan een 009 of wat dan ook.kost 2de hands ook niet zo gek veel dus dit is een goed alternatief.

seeya michael

Humby
12-01-2005, 20:54
Dergelijke High Voltage modules en bobines kun je erg gunstig van de meeste sloopauto's (Golfjes II en III en andere merken met Bosch ontstekingen) afhalen.

Just like I said in my previous post... :biggrin:

Aircooled greetz,

Rico
12-01-2005, 21:17
123 ROELT !!!

Wat vinden jullie van de kritiek die hierboven wordt geuit?

volksaddiction
12-01-2005, 22:06

Ik trek me er helemaal niks van aan............
wat ik zeg, wij rijden met vreselijk veel plezier met een 123ignition.
ik heb in het half jaar dat we er mee rijden (experimenteren) nog geen problemen mee ondervonden.
Zowel in de kever, de spijlbus als de typIII, ze lopen allemaal even mooi !

Het kan altijd beter, goedkoper, sneller, harder...... tis maar net wat je wil.

volksaddiction
12-01-2005, 22:13
Ook Sabine rijd met een 123......nooit problemen :

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10550&mode=fullsize

Rico
13-01-2005, 09:03
Ik trek me er helemaal niks van aan............
wat ik zeg, wij rijden met vreselijk veel plezier met een 123ignition.
ik heb in het half jaar dat we er mee rijden (experimenteren) nog geen problemen mee ondervonden.
Zowel in de kever, de spijlbus als de typIII, ze lopen allemaal even mooi !

Het kan altijd beter, goedkoper, sneller, harder...... tis maar net wat je wil.

tot nu toe ben ik ook tevreden, maar als je net 239,- uit hebt gegeven en je leest dat er vele zijn die veel minder betalen en betere prestaties zeggen te hebben, dan heb je wel even van "heb ik dat???"

heb jij een idee waarom hij na een paar honderd meter stopt en vervolgens gewoon de hele dag verder goed rijdt?

SplitBien
13-01-2005, 10:18
VEEL minder dan 239 euro heb ik er ook niet voor betaald hoor!!
Hij was dus NIET gratis zoals Walter van Jan van VR had begrepen.....
Als je iets in de testfase koop betaal je er uiteraard minder voor maar
niks in de wereld is gratis, vooral niet iets ter waarde van 239 euro!!!
Ik heb er al heel lang plezier van en had laatst een keer mijn oude
ontsteking erop gezet omdat hij begon te knallen uit de uitlaat,
(was dus niet de ontsteking), hij was laag in toeren nog langzamer en niet
vooruit te branden!!!
Dus gelijk de 123 er weer op gezet en hij liep weer veel lekkerder!
Hij trekt beter en pakt hem na het overschakelen veel lekkerder op!
Mensen zullen denken: "jaja, zeker alleen door de ontsteking" maar dat
is dus echt zo!
Rij maar eens met een gewone ontsteking en dan met een 123, het verschil
merk je (iig in een kever) heel goed!!
En daar komt ook nog eens bij kijken dat je je nooit meer zorgen hoeft te
maken over die schijt contact puntjes!

Beetspeed
13-01-2005, 11:44
Rico, lees zorgvuldig: het is geen kritiek die ik uit, maar puur technisch gezien kan ik geen structurele voordelen vinden in de 123 ontsteking, anders dan de electronische vervanging door puntjes, wat echt idd een groot voordeel is. Ik werd ook gek van die puntjes, zeker omdat ik erg veel ermee rijd en het ontstekingstijdstip fors verloopt na een paar duizend km.
Een gewoon goede standaard ontsteking zou het net zo goed moeten doen als de 123. De 123 is namelijk qua vervroeging een zo goed mogelijke kopie van het origineel.
Mensen die in de markt zijn voor zo'n onsteking zullen vaak al een meer of minder frisse onsteking hebben en dan is een nieuwe natuurlijk altijd een forse verbetering (duh).
De kevermotor is verder redelijk vergevingsgezind qua vervroegingskarakteristiek en heeft in mijn ogen de ongetwijfeld super stabiele curve van de 123 nauwelijks nodig. We hebben het hier nog steeds over een motor met compressieverhouding 1:7,5 uit de dertiger jaren!! Motoren met veel hogere compressieverhouding zijn veel gevoeliger op de ontsteking, maar die hebben dan ook af fabriek al een electronisch (high voltage) ontstekingssysteem.

En tenzij de ontsteking absoluut betrouwbaar is, vind ik de gedachte dat als er iets electrisch of electronisch kapot gaat niet prettig. Bij een mechanische ontsteking kun je op de kevermethode nog wat frutten tot-ie het weer doet, maar bij een electronisch defect doe je onderweg echt helemaal niks meer, anders dan zorgen dat je je oude mechanische ontsteking nog bij je hebt...(die heb ik dan de eerste 10.000km die ik met mijn electronische ontsteking rij, ook altijd erbij gehad :rolleyes: ). Voor een 25 euro onsteking niet erg, maar voor een 10x duurdere moet het niet nodig zijn.

Het is ook goed om te weten dat ik Volksrepairs als geen ander een warm hart toedraag (ik ken ze (ook) nog voordat ze met hun zaak begonnen), maar vind wel dat ik objectief over nieuwe producten moet kunnen schrijven. Dat is uiteindelijk beter voor iedereen denk ik.
Het nadeel van 'sponsering' (of dat nu 100% of 10% is) is dat je dan nooit zeker weet of je naast de positieve verhalen ook wel alle eventuele negatieve verhalen hoort als ze er zijn (geweest).
Uiteraard hoor ik graag tegenargumenten als ik ernaast zit en de 123 heel anders in elkaar zit dan ik denk, waarna ik graag mijn mening herzie, maar tot nu toe heeft niemand mij die kunnen geven.

Mijn insteek is dat je alles (ook mijn verhalen) wat je op internet leest, eerst maar met een korreltje zout moet nemen. Informeer je vervolgens eerst totdat je zelf weet waarover je praat en neem dan pas je beslissing.

Groeten,
Walter

vwcrewcab
13-01-2005, 11:59
hee walter ik rijd nu al zo'n 3 jaar met transporter ontsteking en je hebt gelijk vonkt vele malen krachtiger dan een 009 of wat dan ook.kost 2de hands ook niet zo gek veel dus dit is een goed alternatief.

seeya michael

Was het moeilijk om dat ik te bouwen?
Al die onderdelen zijn zeker makkelijk te verkrijgen?
Is een transporter ontsteking hetzelfde als de ontsteking van golf 2?

Want als ik dat artikel lees op de keversite begrijp ik het nog niet direct (komt misschien omdat ik niet alle onderdelen kan voorstellen).

Humby
13-01-2005, 12:51
Was het moeilijk om dat ik te bouwen?
Al die onderdelen zijn zeker makkelijk te verkrijgen?
Is een transporter ontsteking hetzelfde als de ontsteking van golf 2?

Want als ik dat artikel lees op de keversite begrijp ik het nog niet direct (komt misschien omdat ik niet alle onderdelen kan voorstellen).

Je moet dus gewoon zien dat je een T3 (bus) verdeler hebt (die van een golfje gaat niet passen), de "elektronicamodule" en een high voltage bobijn.

Vervolgens monteer je de verdeler en de bobijn, sluit je de elektronicamodule aan (je kan bijna niets verkeerd doen, want er zitten van die "fiches" aan..).
Zet de eerste cilinder in z'n BDP, kijk of de rotor naar de 1e cilinder wijst, sluit de bougiekabels in de juiste volgorde aan en start your engine.

Stel nu je onsteking af met een strobolamp en klaar...

Aircooled greetz,

vwcrewcab
13-01-2005, 13:16
That's all :confused:

Ik gaat maar eens op jacht dan naar een T3 transporter (want dat past gelijk als ik het goed begrijp).

grt Frederic

Rico
13-01-2005, 13:19
Je moet dus gewoon zien dat je een T3 (bus) verdeler hebt (die van een golfje gaat niet passen), de "elektronicamodule" en een high voltage bobijn.

Vervolgens monteer je de verdeler en de bobijn, sluit je de elektronicamodule aan (je kan bijna niets verkeerd doen, want er zitten van die "fiches" aan..).
Zet de eerste cilinder in z'n BDP, kijk of de rotor naar de 1e cilinder wijst, sluit de bougiekabels in de juiste volgorde aan en start your engine.

Stel nu je onsteking af met een strobolamp en klaar...

Aircooled greetz,

Ok, maar dit is electronica na je contactpuntjes als ik het goed begrijp? of zit er in een T3 altijd elektronishe ontstekting?(zonder contactpuntjes??)

vwcrewcab
13-01-2005, 13:20
Ik denk dat er in plaats van contact punten een hall-gever in zit.

Tiki Madness
13-01-2005, 16:34
BJ er vanuit gaande dat jou 1500 std is kan je het beste kiezen voor een 123 onsteking hier nogmaals de nadelen op een rij:

Weet je zeker dat je een 009 hebt (dus geen vacuum doos!)

groeten dennis

de derde cylinder moet juist 2 graden vroeger staan

vwcrewcab
16-01-2005, 23:11
Om warmlopen te voorkomen.

Humby
18-01-2005, 14:49
Ok, maar dit is electronica na je contactpuntjes als ik het goed begrijp? of zit er in een T3 altijd elektronishe ontstekting?(zonder contactpuntjes??)

In een T3 verdeler zit idd een Hall-gever...
Dus bij wijze van spreken nooit :rolleyes: meer de ontsteking af stellen of contactpuntjes vervangen. + Je vonk is ook nog vele malen krachtiger dan standaard wat je verbruik ten goede komt :p en dat kan soms wel wenselijk zijn bij een busje...

Aircooled greetz,

vwcrewcab
18-01-2005, 17:31
Heeej Rico, rijd het al een beetje :confused:

volksaddiction
18-01-2005, 17:41
12345 in onze spijlbus:
(met gescheurde kachelslang op weg naar A'foort :D )

http://www.keverpech.nl/Resize%20of%20DSCF3676.JPG

vwcrewcab
18-01-2005, 18:07
Tis net een originele ontsteking, met uitzondering van vaccuum doosje!

Rico
21-01-2005, 12:44
Beste Rico,

We hebben de discussies op het forum uiteraard gevolgd.

Nu beseffen wij best dat men zal denken dat wij bevooroordeeld zijn, en dat wij de 123 de enige echte juiste keuze zullen vinden.

Helemaal ontkennen wij dat ook niet, maar we proberen op zijn minst de kritiek te weerleggen op een zo objectief mogelijke manier:

Waarom is de 123 ontwikkeld?
----------------------------
Er rijden veel oude auto's rond ( ook andere dan VW's ), waarvoor geen complete ontsteking meer te koop is. Er is van alles te koop om de stroom door de contactpunten te verminderen, en zelfs setjes, waarmee de contactpunten geheel vervallen, maar AL DIE produkten gaan ervan uit dat de BESTAANDE mechanische verdeler wordt aangepast.

Ten eerste ben je nergens meer als je dan stil komt te staan, en ten tweede is in zo'n verdeler vaak juist die mechanische vervroeging versleten, en dat is veelal de oorzaak van een minder goede motorloop.

We denken op allebei deze problemen een antwoord gevonden te hebben in de vorm van de 123-Ignition: de oude verdeler blijft 'intact' ( in de motorruimte ) en de vervroeging valt buiten iedere verdenking.

Het enige dat af en toe nog moet worden vervangen is de rotor en de kap : verder slijt er NIETS.

De vervroeging
--------------
Zoals je weet is er op het gebied van nieuwe verdelers een poos lang alleen de '009' van Bosch leverbaar geweest.

Deze verdeler is prima voor opgevoerde motoren met dubbele Webers en een fantastisch goede vullingsgraad, maar is veel minder geschikt voor de doorsnee Kever. Maar als er niets anders te koop is……..

Enfin, de 123-Ignition komt hier dan ook sterk uit de hoek. In ontwikkeling is een model, waarbij de vervroegingscurve kan worden ingesteld door de gebruiker. Curves volgens fabrieks-opgave voor type 1, 2 & 3, maar ook voor Porsche 356, Porsche 912, ja zelfs die '009' is aanwezig: voor elk wat wils.

Grootte van de vonk
-------------------
Dit is een interessant punt! Als je nou een ontsteking eens vergelijkt met een pace-maker : heb je liever een grote spanning die naar het hart wordt geleid, of heb je hem liever op precies het juiste tijdstip?

Omdat er voor een doe-het-zelver niet veel is te rommelen aan de timing, resteert er vaak niets anders, dan die vonkspanning maar zo ver mogelijk op te voeren.....

Met gebruikmaking van een 123, in combinatie met een standaard bobine neemt de hoogspanning overigens wel degelijk toe. Door met moderne elektronische componenten te werken, kan de bobine-stroom zeer snel worden onderbroken. Waar contactpuntjes 'denderen' en een slecht gedefinieerd schakelmoment hebben, is hier de 123 in het voordeel, ZELFS met de standaard bobine.

Elektronische contacthoekregeling
---------------------------------
De contacthoek ( zeg maar de tijd waarmee de bobine geladen wordt ) is bij een gewone verdeler zodanig: dat bij lage toerentallen te lang wordt 'geladen' (de bobine wordt warm).

De 123 doet dat anders : de bobinestroom wordt precies zo lang aangeschakeld als nodig is, niet langer. Omdat die stroom wordt gemeten, wordt automatisch gecompenseerd voor bijv. een slechte accu: de bobine komt later 'in verzadiging', en de contacthoek wordt daarom automatisch iets vergroot.

Overigens wordt bij stilstaande motor de stroom door de bobine automatisch onderbroken. Oververhitte bobine's behoren dus ook al tot het verleden....

Start-verbetering
-----------------
Tijdens het starten wordt de accu zwaar belast, en om die reden wordt de contacthoek daarom sterk vergroot door de 123.

Maar er is nog meer : tijdens de start, wordt het ontsteekmoment door de 123 verplaatst naar het bovenste dode punt waardoor de motor uiterst gemakkelijk aan wil slaan. Zodra de motor meer dan 400 rpm draait is alles weer bij het oude, en is het statisch ontsteekmoment dat, wat is voorgeschreven voor de betreffende motor.

Gelijkloop-optimalisatie
------------------------
Dit is volgens ons een van de belangrijkste dingen!

Heel veel oude mechanische ontstekingen hebben een schrikbarend slechte gelijkloop.

Dat wil zeggen dat de 4 individuele cylinders ( bij constant motortoerental ) niet op gelijke afstanden een vonk krijgen. Het vliegwiel krijgt zijn 'energie-bijdrage' dus eveneens niet op juiste tijdstip, waardoor er micro-versnellingen ontstaan.

Nu vergeeft zo'n motor een hoop, dat weten we ook wel, maar het feit dat de 123 deze afwijkingen wegrekent levert zonder meer een mooier draaiende motor op.

Compressie-verschillen van cylinder tot cylinder zouden normaal gesproken een beperkt 'rond-lopen' tot gevolg hebben : met een 123 worden kleine verschillen ( +/- 3 graden krukas ) gecorrigeerd. Vooral bij hoge toerentallen leidt dit tot een stillere motor.

Bij dit alles is wel belangrijk dat de bougiekabels van goede kwaliteit zijn (siliconen van minimaal 7mm), als dit namelijk niet het geval is, wordt er teveel weerstand opgebouwd en gaat de 123 in zijn beveiligingsmodus. Ook de bobine is van belang, wij adviseren hierbij de blauwe Bosch bobine te gebruiken.

Onze conclusie
---------
De 123 vervangt een mechanische ontsteking, maar doet ECHT wel wat meer!

We hopen je hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven. Bovenstaande is samen met de bedenker van de 123 (Albert de Gier) voor je op papier gezet.

Vriendelijke groet,

VolksRepairs
Industrieweg 36-38
2651 BD Berkel en Rodenrijs
tel: 010-5223577
fax: 010-5226809
e-mail: info@volksrepairs.nl
website: www.volksrepairs.nl (http://www.volksrepairs.nl)

en ja, wij rijden er nu ruim 2 weken mee en ik ben er ZEER tevreden over.!

Beetspeed
21-01-2005, 15:41
Leuk! Eindelijk eens echte informatie ipv '123 roels' enzo :p

Wie van onze volksrepairs vrienden heeft dit eigenlijk geschreven (afgezien van regisseur De Gier :rolleyes: ??
Anyway, ik ben blij dat er aan een 'groot' bezwaar tegemoet gekomen gaat worden voor de meer getunde motorenliefhebbers onder ons: het kunnen instellen/aanpassen van de vervroegingscurve. Dat is een van de grote voordelen van bv een Mallory ontsteking. Daar moet het mechanisch, dus als deze het electronisch kan in combinatie met een meting van de belasting (de extra vacuumvervroeging) voor (ook) straatgebruik, wordt zelfs ik nog bijna enthousiast :rolleyes:

Overigens is de electronische 'T3 transporter' ontsteking superstabiel en is het geen kwestie van een grotere vonk bij een nog even onzeker ontstekingstijdstip. De stroboscoop geeft hier een heel duidelijk 'bewijs' voor. Ik denk dat de Hall gever, schakelmodule en 40kV bobine van de T3 ontsteking de zekerheid geven dat zowel op het exacte tijdstip als een fors grotere vonk gegeven wordt. Ik heb toch liever én én dan of of in mijn 'pacemaker' ;)

Kunnen we er binnenkort wellicht ook een 40 kV bobine aan de 123 hangen? Dat zou mooi zijn. Want De Gier zal dan ook wel weten dat de standaard bobines, zelfs de Bosch blauwe (ook daar zijn 5 soorten van met diverse kwaliteiten!) ook niet altijd een optimale vonk verzorgen vooral niet als de toeren hoger worden, zelfs niet met electonisch aansturing en 15kV blijft 15kV, waarbij bij hogere toeren dit al snel véél minder wordt...
Zeker als je op lpg rijdt (zoals ik) is een fors betere vonk ook een voordeel bij lage toeren. LPG heeft namelijk meer moeite om te ontbranden dan een benzinemengsel. (Daarom heeft lpg ook zo'n idioot hoog octaangetal).

Een volgende kleine stap moet zijn om in het electronische pakket een toerental begrenzer in te bouwen. Een van de dingen die vaak standaard zijn op CDI ontstekingen van MSD, Mallory of dr. Jacobs (Jacobs Electronics), welke laatste als proffessor onderzoek naar dit onderwerp heeft gedaan en een interessant boek destijds geschreven heeft over ontstekingen, waarin veel van bovenstaande zaken terugkomen.

Gelukkig blijven er ontwikkelingen in de luchtgekoelde techniek ontstaan, daarvoor een grote pluim!

Groeten,
Walter

JeeWee
21-01-2005, 19:16
Lache, ik heb ook electronische onsteking in m'n T3 ;-) Op mijn site nog even een overzicht van de verkrijgbare T3 motoren: http://www.volks-factory.nl/motorcoderingen.htm

Rico
22-01-2005, 16:23
http://www.fam.mijsen.nl/T2a/GFX-INT/123-Ignition.jpg

wilde ik jullie niet onthouden. Komt dus bij Volksrepairs vandaan

vwcrewcab
23-01-2005, 12:57
Wel netjes, een mailtje met alle uitleg van Volksrepair!