View Full Version : 5-bak op een 1.3i uit 1990 ????
hellow!
een kennis van mij rijdt in een Golf 2 uit 1990 met een 1.3i motortje erin.... er zit een normale 4-bak in en hij wil hem nu graag opwaarderen naar een 5-bak
welke versnellingsbak moet hij daarvoor kiezen en van welke auto moet die komen??
is het een grote ombouw en moeten er nog meer dingen vervangen worden??
laat maar horen! Groeten rene :)
wel ff bij de "new posts" houden hoor!!! :p
Check polo86c.nl:
overzicht versnellingsbakken (http://www.steilheck.nl/info/versnellingen.shtml)
4 -> 5 bak topic (http://www.polo86c.nl/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?;act=ST;f=4;t=428)
Ik weet alleen niet of het schakelmechanisme-verhaal opgaat voor een Golf
MauSeR35
19-12-2004, 16:55
moet je ook vervangen anders kun je hem niet in zijn 5 krijgen geloof ik
Ik meen een kwestie van stangetje verlengen(stukkie tussenlassen) Maar heb het zelf nooit bij de kop gehad nog.
zal er straks zelf ook tegenaanlopen.
ps. ff zoekfunctie doen... zijn al meerdere topics over geweest.
Het enige wat je je af zult moeten vragen is of het zin heeft en of je het opwaarderen kunt noemen, de 5e versnelling heeft bij zo'n standaard 1.3 niet veel nut. Boor dagelijks gebruik zal het op zich geen probleem zijn, zolang je maar niet gaat verwachten dat de auto dan een hogere topsnelheid zal gaan bereiken.
Denk persoonlijk en waarschijnlijk nog vele met mij dat je gewoon beter een 4bak kunt nemen
Denk persoonlijk en waarschijnlijk nog vele met mij dat je gewoon beter een 4bak kunt nemen
Ik zou zelf kiezen voor een 5 bak vanwege het lagere toerental bij dezelfde snelheid. Rust en zuinigheid is ook belangrijk ;)
Koen is sleeping
19-12-2004, 18:46
Ik zou zelf kiezen voor een 5 bak vanwege het lagere toerental bij dezelfde snelheid. Rust en zuinigheid is ook belangrijk ;)
Dan moet je ff goed op de bakcode letten. Ik heb bij mijn Polo een tijdje een 5-bak gehad die zo'n beetje hetzelfde toerental draaide als de originele 4-bak in de topversnelling. En echt zuiniger worden ze er niet van hoor. Check anders www.polo86c.nl , daar komt deze discussie regelmatig voorbij
Dennis@polo86c.nl
19-12-2004, 21:22
De origineel geleverde 5-bak voor een 1300 (NZ) Golf/Jetta 2 is de 8N.
Qua verhoudingen een 4-bak met een extra versnelling..
Sneller niet, maar wel rustiger en zuiniger op de lange afstand.
Heb er al eentje liggen voor mijn Jetta 1.3, moet er ooit nog eens op..
Jurgen Santana
19-12-2004, 21:26
Inderdaad, mijn Santana draaide met een 4-bak toerentallen daar werd je eng van :eek:
Dennis, weet jij misschien zo hoe het zit met het schakelmechanisme?
Dennis@polo86c.nl
19-12-2004, 21:32
Wat ik weet is dat er wat aangepast moet worden, maar niet veel meer dan een stukje mechanisme verlengen..
ah oke...
ga ff archief spitten.
Ron polo1f
19-12-2004, 21:57
rené,
misschien is het wel makkelijk als je eerst eens kijkt welke bakcode er nu in zit.
Er zitten idd behoorlijke verschillen in de overbrengingen van 4 bakken, zowel bij de tandwielen van de versnellingen, als van de eindoverbrenging (dit zijn al 3 verschillende)
Of je moet met heel veel geluk een 3D bak tegenkomen (langste vierbak die ooit geleverd is op Formel-E modellen)
ps. niks in archief kunnen vinden :frown:
Toch sfeer ik dat Stijn en ik geloof sjampoo er zelfs een uitleg met tekening bij hadden in een ander topic...
kan die anders alsnog ff geplaatst? wat er precies verlengd zou moeten...
Dennis@polo86c.nl
20-12-2004, 09:56
Durv haasd wel te sferen dat Sjampoo daat geen tekening van geplaatst heeft ;)
Stijn wel eens meen ik, maar dat was in een topic waar iemand problemen met schakelen had..
Durv haasd wel te sferen dat Sjampoo daat geen tekening van geplaatst heeft ;)
Stijn wel eens meen ik, maar dat was in een topic waar iemand problemen met schakelen had..
whahahaha... lol! wat een sfeertje heh? Heb ik de laatste tijd trouwens erg veel, dan typ ik iets wat ook ergens in men hoofd zweeft en er op lijkt... :frown:
maareh... zweer dan. :)
ps. er zit een verschil in typfout en denkfout heh... :rolleyes: :redface: :tongue:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.