Log in

View Full Version : Gaat dit goedkomen....

LRR
02-02-2010, 19:20
Mensen,

Even een vraagje over onderstaande:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/2/8/2/spacer002.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/2/8/2/spacer001.jpg

Niet vreselijk duidelijk op de foto, maar er zitten nu dus 1 cm spacers tussen
de achter velgen en de remtrommels. Nu raakt echter het naafgat van de velg
de naaf van de trommel niet meer. De velg hangt nu als het ware aan de
(langere) bouten.

Gaat dit goedkomen als ik er mee ga rijden, of moet ik overstappen op spacers waar een rand opzit zodat de velg daar op gecentreerd word ??

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten
Fred

breadfan83
02-02-2010, 19:24
Voor de zekerheid zou ik spacers met naaf nemen. De velg wordt gecentreerd door die naaf, en hoort door de bouten eigenlijk alleen maar tegen de naaf gehouden te worden.

sixpack
02-02-2010, 19:37
wat boterham zegt is idd beter :)

LRR
02-02-2010, 20:17
Dat vermoeden had ik al, en ik hou ook niet van zulke risico's... Heb niet voor niks 5 jaar aan de GTI gesleuteld...

Maar hebben jullie dan ook nog een idee waar ik zulke spacers kan kopen ?? En wat ze moeten kosten ??

Ronin
02-02-2010, 20:50
Op ebay.de vanaf z'n 4 tientjes
spoorverbreders (http://cgi.ebay.de/Alu-Spurverbreiterung-LK-4x100-VW-Polo-86c-6N-6KV-20mm_W0QQitemZ200424613888QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item2eaa3ce800)

Melvin
02-02-2010, 20:50
De wielen 'hangen' niet en ook niet 'als het ware' ;)

Doordat je de wielen aantrekt creeer je een 'vaste' eenheid en worden de verticale krachten door je trommel opgenomen omdat de wielen ertegen geklemd worden, zo wordt de kracht dus overgebracht via het oppervlak waar hij de remtrommel raakt (of achterkant velg-spacer-trommel)

Bouten kunnen haast 0,0 verticale krachten (afschuiving) opnemen, enkel trekkracht...

Dat is het hele idee achter alle boutverbindingen!

Desalniettemin is het altijd 'beter', maar dit is niet per definitie onveilig hoor! In de normale situatie gaat je velg ook los over het naafding heen, en na het aandraaien kan het zomaar zijn dat je velg de naafrand overal op een 0,1mm na raakt, en dus brengt dat niks extra's...

Mocht hij daar wel op leunen, zou je een strakke passing moeten hebben en krijg je je velgen er niet zo makkelijk af ;)

LRR
03-02-2010, 08:56
Thanx Melvin voor de duidelijke uitleg !!

Zal eens uitkijken naar een setje met naaf.

Marcski
03-02-2010, 10:50
dit is niet onveilig, hoor. Op dit soort adapters zit ook gewoon TUV

LRR
03-02-2010, 11:24
dit is niet onveilig, hoor. Op dit soort adapters zit ook gewoon TUV

Ok, zoiets had ik al een beetje begrepen. Ik heb ze ertussen zitten, dus
ga straks als het voorjaar word maar eens een rondje rijden om te kijken
of alles vast blijft zitten :D :D

Lijkt trouwens wel behoorlijk beter hoor !!

Bedankt voor de reacties !!

Rob g60
03-02-2010, 11:35
setje met centreer ringen kost 35 euro bij mij ;)
heb je fk adapters incl tuv keuring

Split52
03-02-2010, 11:53
gemiddelde kever heeft ook geen centrering... hangt gewoon op de bouten.
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat hier wat te zwaar aan getrokken wordt.

Ik schijt er zelf iig niet paars om.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/407889.jpg

svennie
03-02-2010, 13:38
Heb op de cabrio van mijn vriendin achter ook 0,8mm erop zitten zonder centreerrand. Geen problemen mee.

LRR
03-02-2010, 15:15
Ik ga het proberen, en anders pm ik je wel Rob !!

tiepe ain
03-02-2010, 15:34
ik ben bang dat dit heeelemaal niet goed gaat komen, snel dr onder vandaan halen! gooi ze nog maar niet weg, ik pik ze wel 'n keer op. ben jij dr maar weer vanaf. Probleem opgelost! :thumbup:

breadfan83
03-02-2010, 17:42
Heb ook niet gezegd dat dit niet kan, alleen dat met naaf beter is.

Die afschuifkrachten verbinding dinges houdt de boel ook wel op de plek, maar d'r is zoiets als goed - beter - best. ;)

vw hooligan
14-05-2010, 15:06
he derk ik heb nog wel 2 van die spacers met naaf neem ze wel eem mit noar knoal

beste kerel

svennie
14-05-2010, 19:22
Heb ook even een vraag over een soortgelijk probleem.
Ik moet bij mijn Golf 1 voren spoorverbreders monteren vanwege de schroefset. Velgen hebben een ET van 37 en komen dus tegen de schroefset aan. Nu wil ik 5mm spoorverbreders ertussen zetten, maar die vind je (bijna) niet met centreerrand. Zou daarmee dus op een Et van 32 uitkomen en vrij van de schroefset zijn.
Heb ik nu als ik een spoorverbreder van 5mm monteer, genoeg aan de originele centreerrand van de auto om de velg te centreren of is dit te krap?

De Pul
14-05-2010, 20:03
is te krap,maar ik gebruik vaak universele,dus zonder centrering en heb nog nooit iets geks meegemaakt.
nog sterker,onder m'n audi heb ik op de vooras 25mm en achter 40mm zonder centrering.en ik rij met een gerust hart boven de 180,zou niet weten wat daar mis aan moet gaan....;)

svennie
14-05-2010, 21:44
Ok. mij gaat het hoofdzakelijk om het trillen dan. of de velg dan genoeg op dat randje centreert en daardoor niet trilt.
De bevestiging zelf ben ik niet zo bang voor inderdaad.

De Pul
14-05-2010, 22:19
m'n audi trilt wel iets,maar dat deed ie op de ori. 13ers ook bij hoge snelheden.

knedel16vweber
14-05-2010, 23:14
m'n audi trilt wel iets,maar dat deed ie op de ori. 13ers ook bij hoge snelheden.
dat noemt men nieuwigheid ;)
love it!

LRR
15-05-2010, 06:47
he derk ik heb nog wel 2 van die spacers met naaf neem ze wel eem mit noar knoal

beste kerel

Is prima slaifie !!! Neem maar ff mee t.z.t. !! :thumbup:

WouterP
15-05-2010, 15:32
heb je wel bolkonische bouten gebruikt?? als ik het zo gok niet namelijk....

Johan-dtc
15-05-2010, 16:32
heb je wel bolkonische bouten gebruikt?? als ik het zo gok niet namelijk....

je was me voor, inderdaad zijn hier geen bolkonische bouten gebruikt
als we het toch over veiligheid hebben, zou ik daar ook wat beter naar kijken :thumbup:

svennie
16-05-2010, 13:22
Heb ook even een vraag over een soortgelijk probleem.
Ik moet bij mijn Golf 1 voren spoorverbreders monteren vanwege de schroefset. Velgen hebben een ET van 37 en komen dus tegen de schroefset aan. Nu wil ik 5mm spoorverbreders ertussen zetten, maar die vind je (bijna) niet met centreerrand. Zou daarmee dus op een Et van 32 uitkomen en vrij van de schroefset zijn.
Heb ik nu als ik een spoorverbreder van 5mm monteer, genoeg aan de originele centreerrand van de auto om de velg te centreren of is dit te krap?

Maar dit kan dus wel?

Johan-dtc
16-05-2010, 13:26
Maar dit kan dus wel?

zoals melvin zegt

De wielen 'hangen' niet en ook niet 'als het ware' ;)

Doordat je de wielen aantrekt creeer je een 'vaste' eenheid en worden de verticale krachten door je trommel opgenomen omdat de wielen ertegen geklemd worden, zo wordt de kracht dus overgebracht via het oppervlak waar hij de remtrommel raakt (of achterkant velg-spacer-trommel)

Bouten kunnen haast 0,0 verticale krachten (afschuiving) opnemen, enkel trekkracht...

Dat is het hele idee achter alle boutverbindingen!

Desalniettemin is het altijd 'beter', maar dit is niet per definitie onveilig hoor! In de normale situatie gaat je velg ook los over het naafding heen, en na het aandraaien kan het zomaar zijn dat je velg de naafrand overal op een 0,1mm na raakt, en dus brengt dat niks extra's...

Mocht hij daar wel op leunen, zou je een strakke passing moeten hebben en krijg je je velgen er niet zo makkelijk af ;)

er zijn trouwens ook 3mm spoorverbreders te koop

ErikvanBilsen
16-05-2010, 13:35
Maar dit kan dus wel?

Ik heb bij mijn Golf 1 ook 5 mm spacers,
Met orgineel staal valt hij net buiten de centreerrand (van de auto), aangezien de naaf van de velg iets verder naar buiten ligt.
Maar met mijn ATSen valt hij wel op de centreerrand, aangezien dat de naaf bij de ATSen gelijk ligt met de achterkant van het vlak dat tegen de auto aam komt.

Erik.