View Full Version : vervangen lagers schokdempers
heeft iemand er ervaring mee om de bovenste lagers waar de schokdempers in zitten te vervangen deze zijn bij mee versleten is dit veel werk of niet?
worden ook wel taatspot genoemd geloof ik
breadfan83
01-02-2010, 13:29
Via de search kun je daar complete how to's voor vinden. ;)
worden ook wel Dom lagers genoemd.
gewoon goed opletten in welke volgorde het zat en in die volgorde weer terug plaatsen.
let wel, de binnenpoot moet met een inbus los, en dit is meestal gewoon een 6mm. maar soms ook een 7mm en die zit niet in je standaard inbus setje en moet je bij de meeste winkels speciaal bestellen.
ook het draadbusje waar de lager mee vast zit is een speciaal vw gereedschap voor, maar zelf tik ik deze meestal los met een schroevendraaier en een hamer.
oja en als je je veerpoot onder los hebt gehad moet je je auto eigenlijk weer uit laten lijnen.
succes!
En vergeet niet een verenspanner te gebruiken of je loopt met een blauw gezicht rond als je geluk hebt.
floris-jan1
01-02-2010, 14:09
En vergeet niet een verenspanner te gebruiken of je loopt met een blauw gezicht rond als je geluk hebt.
Kan goedkoper als je geen spanners hebt. Veerpoot in de bankschroef, en daarna ijzerdraad om de veren wikkelen :D Heb dit zo gedaan.
Succes
Kan goedkoper als je geen spanners hebt. Veerpoot in de bankschroef, en daarna ijzerdraad om de veren wikkelen :D Heb dit zo gedaan.
Succes
Ik ook behalve het ijzerdraad.
gewoon gewisseld op de bankschroef.
Ik vind dat persoonlijk spelen met je leven. En zou het niet aanraden. Maargoed.. :rolleyes:
breadfan83
01-02-2010, 14:47
Ik vind dat persoonlijk spelen met je leven. En zou het niet aanraden. Maargoed.. :rolleyes:
Al eens gedaan dan?
Heb al meerdere sets gewoon zo uit- en zelfs inelkaar gedraaid, en nooit 'n probleem ermee gehad. Bij het uitelkaar draaien hoef je (tenminste bij de veren van een Golf 2) niks in te klemmen of vast te snoeren of weet ik wat.
Maareh, het zit niet meer helemaal fris in m'n geheugen, maar die veerpoot hoeft toch niet uit elkaar om het lager te vervangen, of wel?
Al eens gedaan dan?
Heb al meerdere sets gewoon zo uit- en zelfs inelkaar gedraaid, en nooit 'n probleem ermee gehad. Bij het uitelkaar draaien hoef je (tenminste bij de veren van een Golf 2) niks in te klemmen of vast te snoeren of weet ik wat.
Maareh, het zit niet meer helemaal fris in m'n geheugen, maar die veerpoot hoeft toch niet uit elkaar om het lager te vervangen, of wel?
nee hoeft ook niet.
vanuit het motorruim:
Moer los.(zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
Ronde schijf verwijderen.
Moer met 2 sluiven los, dat is wel wat lastiger zonder doppie, ik ben met een flinke schroevendraaier aan het tikken geweest.(zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
Dan vanonder de veerpoot uit het gat halen, en de toplager verwijderen.
Nieuw toplager erop doen.
Moertje met 2 sleuven weer vastdraaien met de hand.
Veerpoot weer in de wielkast steken.
Beetje druk onder de poot zetten.
moer met 2 sleuven weer vast draaien met t doppie, of vast tikken. (zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
Auto volledig laten zakken.
moer met 2 sleuven goed vast draaien met t doppie, of vast tikken.(zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
schijfje erop.
moertje erop. (zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
ff rijden.
:thumbup:
breadfan83
01-02-2010, 19:35
Dat bedoel ik. :D
dus, had ik het toch goed he....
en bij mij was het hetzelfde als broodgozert, met de hand samendrukken en schroeven maar.
misschien dat het met nieuwe veren moeilijker word, dan pak ik een spanband, want ik zou niet willen dat er een veer uit mn bankschroef vliegt (al een keer gezien vanaf 3 meter afstand ;))
bivw 16vg60
02-02-2010, 16:38
nou nou dat valt ook wel mee is alleen niet zo goed voor de schroefdraad
Renegade
03-02-2010, 08:43
En bij een schroefset hoef je nieteens te drukken om het lager er weer op te kunnen schroeven :D
breadfan83
03-02-2010, 18:00
En bij een schroefset hoef je nieteens te drukken om het lager er weer op te kunnen schroeven :D
Klopt, genoeg terug schroeven en de hele boel komt gewoon los te hangen.
Renegade
03-02-2010, 19:41
Klopt, genoeg terug schroeven en de hele boel komt gewoon los te hangen.
Als je de schroefset gebruikt waarvoor die is (laaagggg :D ) hoef je dat nog nieteens te doen :tongue:
heeft iemand er ervaring mee om de bovenste lagers waar de schokdempers in zitten te vervangen deze zijn bij mee versleten is dit veel werk of niet?
worden ook wel taatspot genoemd geloof ik
is het nog gelukt? :thumbup:
nee hoeft ook niet.
vanuit het motorruim:
Moer los.(zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
Ronde schijf verwijderen.
Moer met 2 sluiven los, dat is wel wat lastiger zonder doppie, ik ben met een flinke schroevendraaier aan het tikken geweest.(zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
Dan vanonder de veerpoot uit het gat halen, en de toplager verwijderen.
Nieuw toplager erop doen.
Moertje met 2 sleuven weer vastdraaien met de hand.
Veerpoot weer in de wielkast steken.
Beetje druk onder de poot zetten.
moer met 2 sleuven weer vast draaien met t doppie, of vast tikken. (zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
Auto volledig laten zakken.
moer met 2 sleuven goed vast draaien met t doppie, of vast tikken.(zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
schijfje erop.
moertje erop. (zuigerstang tegenhouden met inbus 7!)
ff rijden.
:thumbup:
voor de zekerheid nog even een check, ik hoef dus geen veerspanners te gerbuiken bij het vervangen van de veerpootlagers?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.