View Full Version : Stationair probleem nog altijd GTI 16v PL
Hallo,
Jammer genoeg moet ik me maar weer even melden. Ik kom er gewoon niet wijs uit. Ik heb nog altijd het probleem dat mijn auto onrustig stationair loopt.. :(
Als ik gewoon rijd, en ik trap de koppeling in dan zakt hij gewoon weg naar 500 toeren. En valt soms gewoon weg.
Dingen die ik al heb vervangen;
-De rubber om de stationair schroef.
-Injector rubbers. De kleine en de grote.
-Nieuwe verdelerkap.
Alle slangen na gegaan. Ook de temperatuur sensor die aan de onderkant op de buis zit vanaf de luchtfilter. Deze is gewoon helemaal dicht. Geen lekkages.
De vorige eigenaar heeft de Temparatuur sensor die rechts in het blok zit vervangen. En de lambasonde. Ik heb al één extra massa kabel naar het blok gelegd. Dit allemaal heeft niks geholpen.
Afgelopen week een STK over forum gekregen. Deze vangt het blok wel al iets beter op. Maar het is nog gewoon altijd kut om te rijden. Nu heb ik mijn oude STK er weer opgezet. En nu valt de motor soms helemaal uit. Dus ik maar weer de andere er op. En deze vangt hem net op het nippertje altijd op. Maar dit is gewoon niet te rijden. Als ik moet sturen en hij valt weg. Dan valt de hele motor uit. Niet echt veilig dus.
Nu is de vraag. Is de STK die ik heb gekregen ook niet meer 100%? Kan het echt aan de stk liggen? Anders ben ik van plan om toch maar een nieuwe te kopen. Als dit alles zou oplossen. Want ik weet echt niet meer wat het nog kan zijn. Iemand eventueel nog ideeën of tips?
Alvast Bedankt,
groeten. Gino.
Niemand, die me hier aan verder kan helpen? :confused: :(
Jammer genoeg nog een reacties gehad,
Ben vandaag maar voor de 3de keer al alles na gegaan met benzine, om de lekkages op te zoeken. Maar ik kan gewoon weg niks vinden. Het hele circuit van de STK na gegaan. Alles pot dicht.
De grote inlaat buizen van rubber zijn ook allemaal gewoon lek vrij. Ik weet het ook niet meer :( Toch niet iemand nog tips voor me?
Groeten, Gino.
DragonGr Dragon
04-02-2010, 17:06
Wat bedoel je met de STK??
Weet je zeker dat je CO goed staat? weet je zeker dat de computers niet in een noodloop staan??
Stationair toerental klep.
Hoe kom ik er achter of de computer in de noodloop loopt? :confused: Eigenlijk nog niks over gelezen.
En hoe weet ik dat het co goed staat? Heb ergens gelezen dat dit bij de PL niet echt is af te stellen. Zelfde als het stationair toerental. Dat doet de computer allemaal. Zo ver ik heb gelezen.
Hoor het graag als ik het fout heb o.i.d Maar dat is wat ik zo ver uit boeken heb gelezen en op internet heb op gezocht.
passatje2
05-02-2010, 06:57
en die toerentalstabilsator op de gasklep werkt die ook goed heb je t vuil in de gasklep en de deseurklep(zit onder de rubber op de spinnekop linksvoor) eens erafgehaald met remmenreiniger en doekje,helpt meestal al veel,co kun je niet regelen zit dicht gaatje op pl spinnekop(dit kan je wel uitboren zodat je m wel kan regelen)succes ermee kan veel zijn heb je de benzine filter al eens vernieuwd?
DragonGr Dragon
05-02-2010, 07:36
Dat gaatje zit niet op alle PLs dicht hoor. Die van mij is gewoon open en daarmee kan je het CO stellen. Maar volgens mij heeft dat alleen invloed als hij in de noodloop staat, want in normale bedrijfsstand wordt dit door de computer geregeld.
Een PL gaat in de noodloop voor zover ik weet, wanneer één van de input waarden voor de computer niet klopt (lees sensor stuk). Hij regelt dan de motor zonder alle sensoren, dus met een soort vast programma. Dat loopt vaak slecht, maar net genoeg om te rijden. Het verbruik gaat dan omhoog. Er is volgens mij zelfs een aansluiting op de computer waar je dit kan aflezen.
die STK heb ik er nieuw op zitten. Is een hele nieuwe.
Ik had al eens met iemand op het forum er over gehad. Maar hij noodloop zou de motor ook niet zo goed lopen? Maar het vermogen en alles is er gewoon.
De benzine filter heb ik nog niet vervangen. Maar als deze toch dicht zou zitten dan zou hij toch gaan sputteren bij volgas of niet? Ik kan hem wel eens vervangen. Alle kleine beetjes kunnen helpen natuurlijk.
Verbruik ligt bij zon 9 tot 10 liter op de 100. Dus dat valt in mijn ogen ook nog reuze mee. Rij deels autosnelweg. Stukken van 30 á 35 km en gedeeltelijk stads verkeer.
HannoverEdition
05-02-2010, 11:48
wat voor benzine tank jij meestal dan?
de 16v's zijn erg gevoelig met welke soort benzine er gebruikt word,ik tank altijd super(ultimate)!bij BP of Shell,op de euro loodvrije benzine's van de goedkopere onbemande tankstation's liep mijn 16v als ''een krant'' :( ,en je zou het stelschroefje bij de gasklep nog eens kunnen proberen te verstellen bij draaiende motor ;) ,hiermee kun je hem stationair ook iets afstellen :thumbup:
DragonGr Dragon
05-02-2010, 11:52
Stationair verstellen is alleen omgaan met het probleem en niet verhelpen.
Heb je een multimeter en weet je hoe je hem kan gebruiken om stroom te meten??
Meet dan eens de stroom die door de drukregelaar gaat, wanneer deze vast op 10mA staat dan loopt je PL in noodloop...
Ik heb al van alles probeert om te tanken, Van de iets duurdere tot de goedkopere tankstations. Merk tankstations en merkloze kleine tankstations. Maar het bleef gewoon hetzelfde. Merkte alleen dat hij net iets pittiger was als ik bij BP of shell had getankt i.p.v zon merkloos tankstation.
Ik heb gisteren nog even probeert met de stelschroef. Af te stellen, zoals beschreven hier op het forum met die slang van de STK dicht knijpen. Maar heb er naar niet meer mee gereden zal zo nog eens even proberen.
groeten, Gino.
Stationair verstellen is alleen omgaan met het probleem en niet verhelpen.
Heb je een multimeter en weet je hoe je hem kan gebruiken om stroom te meten??
Meet dan eens de stroom die door de drukregelaar gaat, wanneer deze vast op 10mA staat dan loopt je PL in noodloop...
Ja, die heb ik. Weet ook hoe ik stroom moet meten. Maar waar zit die druk regelaar? En hoe ziet die er uit? Dan kan ik hem zo even na meten. Wanneer moet de stroom dan toenemen? Als ik gas geef of?
Gisteren nog het stationair toerental beetje afgesteld, d.m.v dicht knijpen van de STK leidingen. Zo als beschreven.
Ben alle stekker verbindingen. Dus van de STK, temperatuur voeler, computer,etc. Na gegaan met contact spray. En zag dat die van de massa wat op de computer zit een beetje oxideert was dit allemaal schoon gemaakt. Net kleine 20 km gereden. En hij is me geen ene keer weer laag in de toeren gevallen. Alleen bij het starten had hij het even.
Dus maar even afwachten of dit nu zo blijft. En ik hoop er maar op dat het probleem nu is opgelost. Maar helemaal overtuigd ben ik er zelf nog niet van. Maar wie weet :)
Bedankt voor de reacties en tips van jullie,
groeten, Gino
DragonGr Dragon
06-02-2010, 15:10
Het is het grijze blokje dat op de spinnekop zit aan de zijkant.
Meten wanneer de motor warm is en alle stroomverbruikers uit.
Wanneer de motor niet loopt, stekker van het grijze kastje. Een van de twee pinnen direct verbinden zoals het hoort te zitten en tussen de andere de stroommeter aansluiten. Zorg ervoor dat je geen sluiting maakt.
Let op! nu zit de stekker eigenlijk op het blokje aangesloten, alleen meet je nu de stroom die door het blokje loopt. Alleen doen als je het echt begrijpt, anders sloop je het.
Motor weer starten (hij is dus nog warm) en de waardes aflezen. Wanneer hij een constante 10mA geeft loopt hij in open loop, schommelt hij rond deze waarde, dan is hij netjes aan het regelen.
Laat even weten hoe het loopt. Dat hij nu iets beter loopt zou best kunnen, want ik sluit niet uit dat er meerdere problemen zijn...
DragonGr Dragon
06-02-2010, 15:10
Hee ben ik bij jou niet eens een dashboard wezen ophalen???
@ DragonGr Dragon
Ik zal het proberen door te meten. overdag werk ik als elektricien. Dus dat zou me eigenlijk wel moeten lukken he :tongue:
En met dat dashboard, Dat kan niet. Heb nog nooit een dashboard verkocht.
Bedankt voor de informatie. Ik ga het nu even door meten. Zal zo posten hoe en wat. Alvast bedankt voor de informatie weer :thumbup:
groeten, Gino
Zo, Heb het even gemeten. Stationair zit hij zo rond de 7 á 8 mA En als ik gas geef loopt die op tot zon 20 mA dus bij gewoon gas. Maar hij is niet constant op 10 mA. Dus ik neem aan dat hij niet in de noodloop loopt?
Groeten, Gino
DragonGr Dragon
06-02-2010, 17:30
Nee, in de noodloop komt er vaste waarde van 10mA uit. Dat hij fluctueert betekent dat hij regelt. Dat is één ding gecontroleerd.
Ik gok dat doordat de waarde afwijkt hij te arm of te rijk staat (weet even niet welke van de twee) had je al eens geprobeerd het CO iets te verdraaien? (onthouden wat je doet zodat je terug kan en in kleine stappen (1/8 draai).
Je kan kijken of je de waarde daarmee op 10mA kan krijgen.
Sorry als ik je beledigde met kennis over stroom, maar zie te vaak dat mensen die niets snappen van een multimeter het toch proberen en hun elektra slopen.
Nee, daar heb ik nog niet aan gedraaid. Maar ik weet ook niet of ik daar wel aan kan draaien, Of dat gat wel open in bij mij. Dat heb ik nog niet gekeken. Maar kan ik daar niet het beste aandraaien als ik een co meter heb? Of kan ik dit ook met hem op 10 mA proberen te regelen?
Als ik eerlijk ben, heb vaker gelezen dat je beter van die schroef af kunt blijven. Of ik moet al zeker weten dat wat jij zegt ook klopt. Dan kan ik hem natuurlijk proberen om hem op 10 mA te krijgen d.m.v aan die schroef te draaien.
Ik heb wel ergens iets gelezen met een hoek meter zou je de co waarde kunnen afstellen? Ik heb zon meter hier liggen, en heb hem toen ook aangesloten. Maar de meter reageerde niet eens.
haha, dat maakt niks uit dat je me beledigde. Wel handig dat je van te voren waarschuwde. Heb al vaker dingen stuk zien gaan met fout meten :)
groeten, Gino
DragonGr Dragon
06-02-2010, 17:55
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het zo nog nooit geprobeerd heb, was een suggestie. Het CO stel ik meestal op gehoor af en bij die PL maakt dat ook niet zo heel veel uit, aangezien de computer fijn afregelt. De CO schroef hoeft alleen maar in het goede gebied te zitten. Maar inderdaad, als je geen duidelijke reden hebt om de CO te verdraaien, dan zeker niet doen, tenzij je exact bijhoudt waar je gebleven bent.
Jammer dat je zo ver weg zit, had je graag geholpen.
Even je probleem opnieuw lezen... ik had hetzelfde en toen hielp CO verdraaien wel, maar ik had ook slecht starten bij warme motor.
Had je al alle vaccumslangen gecontroleerd?
Wat gebeurt er als hij net loopt en je knijpt de slang naar de STK dicht??
Ik hoop dit weekend ook die 10mA te gaan meten omdat ik twijfel of hij in noodloop zit. Als ik resultaat heb, dan hoor je het...
haha, ja dat is voor mijn ook een reden om er niet aan te draaien he. Als iemand met duidelijk zegt dat het op die manier kan. Dan draai ik er aan. Maar als ik het niet echt zeker weet. Dan blijf ik er liever vanaf.
Als ik hem start, en knijp die slang dicht. Dan blijft hij gewoon hetzelfde lopen. Alleen als ik gas geef en houd die slang dicht. Dan loopt hij niet meer mooi stationair.
Het hele slangen gebeuren heb ik 3x na gekeken. En ook alles na gegaan met een kwast met benzine. Er was gewoon niks te vinden. Slecht starten heb ik niet. Bij die dagen waar het zon -10 was. Was het geen probleem één keer draaien aan de sleutel en hij liep. ( Maar even afkloppen. Morgen start hij niet meer haha.. :redface: )
Je helpt me zo over het forum al goed hoor. Als je zelf voor de auto staat is het natuurlijk makkelijker om iets te begrijpen,wat hij doet en niet doet. Maar ik heb op deze manier toch al hoop dingen geleerd. Alvast bedankt hiervoor ! :thumbup:
Zijn er dan kenmerken waar je aan kunt zien dat de auto niet goed staat op de co schroef? Of is dat nergens aan de merken? Ik hoor het wel hoe het bij jou afloopt ;)
Groeten, Gino
DragonGr Dragon
07-02-2010, 12:12
Ergens aan merken... er zijn een aantal problemen die veroorzaakt kunnen worden door een verkeerd CO. slecht stationair is er één, inkakken bij wegrijden is er ook één.
Je moet je zo voorstellen dat het KE-Jetronic systeem meestal wel helemaal werkt, het kan goed inspelen op andere weersomstandigheden en fasen in het warmlopen of bepaalde belastingen. Maar het ouder worden van de motor, daar regelt ie niet zo best voor bij en daarom zal je hem ook alleen maar perfect krijgen als de motor zelf dat ook weer is.
Neemt niet weg dat je een oude motor toch goed draaiend kan krijgen. Wat alleen vaak gebeurt is dat garages of vorige eigenaars die niet zoveel verstand hebben van het syteem, een probleem oplossen door symptomen te bestrijden. Het CO iets verdraaien zodat hij lekkerder loopt of het stationair iets hoger zetten zodat hij niet uitvalt, terwijl eigenlijk een defect component zorgt dat hij in een noodloop zit. Dit is uiteraard geen structurele oplossing. Maar er zijn zoveel componenten die problemen kunnen veroorzaken en het zijn er vaak nog eens meerdere.
Schiet me ineens te binnen: had je de ontsteking al eens met stroboscoop bekeken??
Ja, dat kan ik wel begrijpen. Heb eigenlijk niet zo veel last van die symptomen. Had alleen last van, bij het wegrijden dat wegzakken. Maar dat is nu weg met de nieuwe STK.
Jammer genoeg zit mijn probleem er nog altijd in :( Afentoe doet hij het nog :(
De ontsteking heb ik nog niet na gekeken. Maar als deze niet goed zou staan, zou de motor toch ook problemen hebben in de hogere toeren? Als hij vermogen moet leveren? Dat heeft hij namelijk niet?
Jij al verder met jou probleem?
Groeten, Gino.
DragonGr Dragon
08-02-2010, 20:41
Ja, dat kan ik wel begrijpen. Heb eigenlijk niet zo veel last van die symptomen. Had alleen last van, bij het wegrijden dat wegzakken. Maar dat is nu weg met de nieuwe STK.
Jammer genoeg zit mijn probleem er nog altijd in :( Afentoe doet hij het nog :(
De ontsteking heb ik nog niet na gekeken. Maar als deze niet goed zou staan, zou de motor toch ook problemen hebben in de hogere toeren? Als hij vermogen moet leveren? Dat heeft hij namelijk niet?
Jij al verder met jou probleem?
Groeten, Gino.
Ja en nee.
Ik heb de stroom gemeten en die was 20 mA welke ik met het co heb kunnen terugdraaien naar 10 mA. Hij liep toen zuiverder stationair. Maar het is nog niet zo perfect als ik het zou willen en niet het volle vermogen. Ik vrees dat ik niet onder een revisie uit kom.
De fluctuatie die je had, hoeveel was dat rond die 6 mA? max 1 mA of schommelde hij meer?
Ow, dat weet ik niet meer zo precies, het meeste liep hij stationair op 8 mA, Ik zal kijken dat ik binnenkort nog eens even meet. Want het is me nu beetje te koud buiten :rolleyes: En donker :(
Dus jij kon de CO afstellen d.m.v. de stroom te meten en hem op 10 mA te regelen?
DragonGr Dragon
08-02-2010, 20:46
idd.
steeds een klein beetje draaien en onthouden wat je doet, dan sleutel weghalen en een keer gas geven, dan aflezen
je hoeft maar iets te draaien voor een paar mA
Ok, dan moet ik het toch maar eens voorzichtig misschien proberen :rolleyes: Hoe kom jij er dan op dat hij stationair 10 mA moet zijn?
DragonGr Dragon
09-02-2010, 20:31
Dat heb ik ergens in een artikel op internet gelezen. Als je het niet vertrouwd moet je het niet doen. Je zit er al erg dicht bij.
Maar is het bij jou wel goed gekomen dan? Met het regelen naar die 10 mA? Wil dat anders toch wel eens proberen.
DragonGr Dragon
09-02-2010, 20:53
Hij loopt nu lekkerder stationair en hij start in een keer. Daarvoor moest ik wel eens wat gas bijgeven.
Maar om eerlijk te zijn had ik dit op gehoor ook wel gekund. Het voordeel van de PL is dat je een stat. regelklep hebt, dus je kan je stationair schroef helemaal dicht draaien en dan regelt hij de rest. Als je het co dan verdraait en hij gaat beter lopen weet je dat het door een beter mengsel komt en niet doordat hij wat harder stationair draait door een rijker mengsel b.v.
DragonGr Dragon
11-02-2010, 09:24
Ik lees net dat de tolerantie tussen 4 en 16 mA ligt, dus je zit goed...
DragonGr Dragon
11-02-2010, 10:26
Gino: Ik kwam dit tegen:
http://volkswagen.forum-xl.nl/viewtopic.php?f=383&p=1283
Ze hebben het daar over de impuls verhouding, maar ik wwet niet zeker wat daar bedoeld wordt. Zou dat de duty cycle zijn van het signaal dat naar de STK gaat?? heb jij (of iemand anders) daar enig idee van??
Hmm, dus de stroom van het stationair, kan schommelen tussen 4 en 16 mA. Dus dan zit hij bij mij nog goed in de buurt :) Ik moet dat dan toch nog maar eens proberen met die stroom te meten, En eens een beetje aan de schroef draaien.
Die site is inderdaad best interessant. Ik heb hem eens opgeslagen. Was een lange dag vandaag. Dus zal hem binnenkort eens goed doorlezen. En dat met die duty cycle, had iets met die hoekmeter te maken dacht ik. Daar zit ook een aansluiting van onder de motorkap. Waar je die tester op kunt aansluiten.
Groeten, Gino.
DragonGr Dragon
12-02-2010, 08:37
Nou, als je hem afleest ergens tussen 4 en 16 mA dan hoef je niets af te stellen. Ligt hij er buiten dan stel je hem af op 10 mA. Maar je kan er dus aan draaien tot hij op 10 staat.
Het is maar een eerste instelling, de computer kan hem in dat gebied verder goed bijregelen, maar daarbuiten redt hij dat niet.
Ik begin toch het idee te krijgen dat die impuls verhouding de verhouding is tussen klep open en klep dicht. Als je aan de schroef draait op de gasklep laat je een vaste hoeveelheid lucht binnen en zal de verhouding wijzigen om toch het toerental aan te houden. Ook deze hoort op een optimale waarde te worden afgeregeld om te zorgen dat bepaalde schommelingen kunnen worden afgeregeld door de compu.
Leer zo steeds meer van het systeem... nu even kijken hoe ik dat ga aflezen...
Heb jij enig idee wat de andere twee testaansluitingen doen. Een is de foutlezer van de ontstekingsunit en de ander zou iets met de bobine zijn... is dat toerental? eens meten!
DragonGr Dragon
12-02-2010, 15:24
Nou ik heb net even wat momenten met de auto doorgebracht om hem af te stellen.
Ik kwam erachter dat ik een heel mooi apparaatje heb: een moto multimeter van tektronix. Daarmee kan je die impulsverhouding meten. Netjes op 29% gezet en het CO op 10mA en hij loopt heerlijk. Toerental regelt ie netjes op 850.
Ik kwam er alleen achter dat mn koude start ventiel niet spuit... hij krijgt geen signaal. Misschien mn termotijdventiel kapot.
Had jij al eens gemeten wat het toerental was stationair?
Hey,
Sorry ik heb diverse dingen aan de auto kapot gehad :( en ben dus hier niet meer verder gegaan. Ik moet nog eens even de draad opnieuw oppakken en er mee verder gaan. Jij nu al verder gekomen met de problemen?
groeten, Gino.
DragonGr Dragon
22-02-2010, 22:18
Nou hij liep eigenlijk perfect, alles afgesteld.
Toen heb ik de distributieriem vervangen en nu loopt hij beroerd, maar heb nog geen tijd gehad om goed te kijken. Ik denk dat de luchtpijp lekt. Er zat een omgebogen stuk in op de plek waar de beugel zit. Hoop dat ik dit nog kan maken.
Kan ik je nog helpen met je problemen?
Ja, ik was eigenlijk van plan om toch eens aan de CO schroef te draaien, En met behulp van de ampère meter hem op 10 mA te gaan regelen. Zo te horen is dat wel goed gelukt bij jou. Want ik zag dat ik het gat bij de spinnenkop er in heb zitten. Dus ik zou er zo aan kunnen draaien.
Dat met die stekkertjes had ik ergens opgeschreven dat moet ik nog eens even gaan zoeken. Waarvoor die allemaal waren.
Maar ik snap eigenlijk niet echt hoe dat met die impuls verhouding zit. Heb er al meerdere dingen over gelezen. Snap het alleen niet echt wat hier de bedoeling van is. En volgens mij heb ik niet eens zon meter, Zijn die duur?
groeten, Gino.
DragonGr Dragon
23-02-2010, 07:42
Die ik heb was wel prijzig, maar ik heb hem gelukkig kado gekregen.
Bij mij zitten drie stekkers, rood, geel en transparant. Uit mn hoofd was het de transparante, maar dat merk je snel genoeg.
De impulsverhouding (of eigenlijk duty cycle) is het percentage van een volledige cycle dat het signaal hoog is (of juist laag). Dit signaal stuurt de STK. Hoe hoger de IV hoe langer de STK open is en dus hoe meer lucht er in de inlaat komt en hoe hoger de toeren. Het regelsysteem regelt het beste (kan het beste inspringen op veranderingen) wanneer de IV op 29% staat.
Draai je de schroef dicht (rechtsom) dan moet alle lucht van de STK komen en zal de IV op 35-40 staan, maar zal de motor moeilijker lage toeren kunnen compenseren (hellingproef op de koppeling zonder gas). Draai je de schroef te ver uit, dan komt er standaard te veel lucht in de inlaat en kan de STK dat niet terugregelen (IV <20%) en zal het stationair toerental boven de 850 uit komen.
Heb je geen goede meter, dan zou je hem ergens halverwege kunnen zetten tussen helemaal dicht en het punt waar de toeren gaan oplopen boven 850 rpm. Dan zit je bij benadering al een end in de goede richting.
Je weet je bent super welkom om in mn garage langs te komen, maar helaas is de afstand groot. Je hebt ook geen oscilloscoop toevallig?
Een heel verhaal, hoop dat je er wijs uit kan...
Nog een laatste tip: ga je aan het CO draaien, haal dan steeds de inbus eruit, gooi toeren naar +3000 en laat de ampere waarde even stabiliseren voordat je verder draait, dat kan soms wel eens 30 seconden duren voordat hij echt constant wordt.
Deels snap ik het wel. Ik heb wel een oscilloscoop kan ik deze daarvoor ook gebruiken? Ik moet eerlijk zeggen het is wel een tijd geleden dat ik hem heb gebruikt. :redface:
Waar woon jij dan ergens? Is het echt zo ver dan?
Alvast bedankt voor de informatie :thumbup:
Groeten, Gino.
DragonGr Dragon
23-02-2010, 20:49
Best eenvoudig, sluit de probe aan op de juiste plug.
Als je het juiste bereik instelt (max ampl 12/15V tijd in de orde van milliseconden) dan komt er een soort blokpuls te staan. Lijkt als je aan de schroef draait, dan zal de breedte van de blok veranderen (breder / smaller) zo niet dan heb je de verkeerde plug. Draai nu zolang aan de schroef dat de breedte van de blok 29% is van de totale breedte (begin blok1 tot begin blok2). Dan staat hij goed.
Let op met de stelschroef heb je maar een bereik van 35% tot 20% ofzo, dus als je hoge waardes hebt (80% ofzo) dan is het lage signaal het stuursignaal.
Ik woon in Delft en voor dit soort metelarij en afstellen is men altijd welkom!
Ik kom niet heel vaan in de buurt van Limburg!
Dus je weet ook niet welke ik van die 3 aansluitingen ik moet hebben van de kabelboom?
Maar kan ik hier mee dan wel nauwkeurig afstellen? Anders moet ik toch maar eens kijken voor zo een meter.
Nog even over dat CO, Dus ik kan hem op 10 mA afstellen? Als ik het met kleine stappen doe. En hem laat stabiliseren? Kan hier niks aan fout doen? Want het gat zit er namelijk in de spinnenkop. En ik wil dit echt proberen. Kijken of dit helpt. Anders weet ik dat ik verder moet zoeken naar het probleem. Of heb ik toch echt een Co meter nodig?
Groeten, Gino.
ps, dat is inderdaad een stukje uit de buurt :(
DragonGr Dragon
23-02-2010, 21:00
Volgens mijn herinnering is het de transparante. Als je wat geduld heb wil ik het wel voor je nakijken, maar kan even duren. Je hebt het snel genoeg door. De andere twee zijn toerental en foutlezen ontsteking, die veranderen niet als je aan de schroef draait.
Er kan niets mis gaan als je maar kleine stapjes maakt. Van ongeveer 4 mA van jou naar 10 mA is echt millimeter werk. Belangrijkste is, sleutel eruit als je gas geeft en geen druk naar beneden uitoefenen bij het draaien. Je hebt kans dat de schroef wat roestig is de eerste keer. Stop de inbus er dan in met motor uit. Dan kan je het eerst zo voelen.
Kom je er niet uit of durf je het niet aan: leuk ritje delft!
Ja, komend weekend gaat het denk ik niet lukken om er na te kijken. Word denk ik pas volgend weekend een dag. Jammer genoeg kan ik het 's avonds niks doen. Omdat het buiten donker is :(
Durf er wel aan te draaien hoor. Jij legt het duidelijk uit, Dus dan kan ik ook wat mee. En ga het zeker proberen komende dagen. Want het is gewoon niet fijn rijden op deze manier :( ben echt blij als het probleem verholpen is.
Groeten, Gino
DragonGr Dragon
23-02-2010, 21:25
Zit je dicht bij Swolgen / Tienray?
Nee, dat zijn nog een 120 km van mij vandaan. Ik woon echt helemaal onderaan in het zuiden. Buurt van Maastricht. :(
Zo, daar ben ik weer eens net een beetje tijd gehad, Toch maar eens een kans gewaagd en aan de co schroef gezeten. Hij liep op zon 4 tot 5 mA en ik heb deze nu naar -/+ 10 mA gedraaid, en tot nu toe loopt hij stuken beter en valt niet telkens weg en blijft zo stuiteren met het toerental.
Maar nu heb ik nog een probleem er in zitten, soms blijft hij heel lang op 1100 toeren hangen. En als hij dan mooi 900-960 toeren draait zakt hij opeens helemaal weg naar 800 en nog lager en blijft dit dan ook lopen zo. De hele auto trilt dan. En als ik gas geef neemt hij heel slecht gas aan.
Maar tot nu toe niet meer naar de 500 gezakt bij het afremmen. Morgen nog eens proberen en kijken wat hij dan doet met koud starten enz. Wat zou dat andere nog kunnen zijn dan? Iemand enig idee?
Groeten, Gino.
DragonGr Dragon
02-03-2010, 21:09
Zou eens kijken naar impulsverhouding, die oet ook goed staan.
Gaf hij nou constant 10mA of schommelt hij er omheen en hoeveel dan??
PS: Het is het transparante stekkertje
Hallo,
Ja, ik heb niks om dat fatsoenlijk af te lezen die impuls verhouding. En die mA was vrij constant. tussen de 9.8 en de 10 schommelt er tussen in. En in het boek stond dat deze mag afwijken +/- 1 mA dus dat is ook vrij goed dus.
Maar ik wou nog even kijken dat ik fatsoenlijk kabels maak voor te meten. En de co waarde dan nog eens goed afstel.
Nu moet ik alleen nog even kijken met de impulsverhouding. Zijn er geen goedkope meters voor om dit af te lezen?. En wat is de naam van zo een meter die het kan aflezen?
Groeten, Gino.
DragonGr Dragon
03-03-2010, 07:46
Kijk op conrad.nl bijvoorbeeld. Daar heb je diverse voltcrafts.
Zoek naar een met de functie om impulsverhouding of duty cycle te meten. Heel vaak is het gecombineerd met toerental.
Heb je trouwens het hele inlaat traject nagelopen op lekkages?
Ik zal op zoek gaan naar een meter er voor. Bedankt alvast !!
Ja, het inlaat traject heb ik na gekeken, en ook diverse rubbers al vervangen. Die kapot waren. Maar het hielp allemaal niks :(
heb een meter gevonden die waarschijnlijk de functies heeft, dit staat er bij ;
Overige technische spec.: Contacthoekmeting voor 4, 5, 6 en 8 cilinders · Toerentalmeting 600 - 12000 t/min · Pulsmeting 0,1 - 10 mS.
is dat de goeie? juiste meet bereik kan ik hier iets mee?
Groeten, Gino.
Hoi Gino,
had je de handleiding al bekeken in de werkplaats?
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=36132
DragonGr Dragon
14-03-2010, 17:27
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=36132
LET OP!! deze handleiding is niet goed!! er staan verkeerde afstelwaarden in!
Wat is er verkeerd? Ik heb zo wel mijn stk eens afgesteld? Met het dichtknijpen van die leiding, en dan op 800 toeren regelen. Maar dat heeft niet echt geholpen.
Ik kan op het moment even niet verder met afstellen want mijn uitlaat lekt ergens. Dus dat moet ik eerst even verhelpen. Kijken of ik er tijd voor krijg in het weekend. :thumbup:
DragonGr Dragon
15-03-2010, 22:30
STK "afstellen" doe je door de impulsverhouding op 29% te zetten bij een toerental van 800-900
Houd me op de hoogte. Ik heb een heel drama met pompen gehad, kan je hier ergens lezen. Hij start weer en ik kan weer opnieuw afstellen!
Die van mij had net weer een paar tikken, zakt gewoon weg naar de 500, rode lampje van de dynamo gaat aan. Maar ik moet eerst kijken dat ik nu dat lek maar in de uitlaat. Anders heb ik aan dat afstellen allemaal niks.
DragonGr Dragon
16-03-2010, 19:50
Dat lek in de uitlaat beinvloed de afstelling niet tenzij het voor de lambda sonde zit...
Zo, tot net onder de auto gelegen, Hij lekte voor de katalysator. Dit heb ik deels verholpen. Maar hij is nog altijd niet 100% dicht :( En ik zag dat ze van alles met de lambasonde hadden gedaan. er zat tape om heen en de draden waren beschadigd. En daar bij komt dat de katalysator ook helemaal leeg is. Dus ik neem aan een kat vervanger zit er in onder. Kan dit een oorzaak zijn? Anders ga ik eens kijken voor een goeie kat. met een goede lambasonde. Als dit het probleem zou verhelpen.
groeten, Gino.
DragonGr Dragon
19-03-2010, 07:10
Als de stuurstroom netjes rond 10mA blijft en het afstellen heeft effect, dan werkt de lambda sonde. Je kan het signaal ervanaf eens meten met een voltmeter terwijl hij is aangesloten. Moet zo rond de 800 mV liggen met schommelingen. Ga ineens naar een andere gasstand en hij zal even anders zijn en daarna weer op 800 mV gaan ook als je hem in die stand blijft houden.
Controleer ook even of er met draaiende motor wel spanning op de verwarming staat.
Beide stekkers bevinden zich onder de waterbak achter het uitlaatspruitstuk. Lambda is een enkele oranje/zwarte rare plugstekker en de verwarming is een standaard twee polige stekker.
hoezo is die verwarming dan? Snap ik niet, ik heb die enkele stekker wel gezien en ook die dubbelpollige. Maar wat is dat met die verwarming dan?
Ik ken normaal de lambasonde met 1 draadje er aan. maar met 3 draden had ik ook nog nooit gezien :confused:
Onze lambda wordt door de twee extra draden direct verwarmd zodat ze snel op bedrijfstemperatuur zijn. De oudere lambdas worden nog door de uitlaatgassen verwarmd tot de temp. waar ze goed functioneren.
Check ook dit maar eens: http://www.lambdapower.co.uk/diagnosis/diagnostic_index.asp#q10
DragonGr Dragon
20-03-2010, 09:58
3 of 4 draden is met verwarming. De lambda sonde werkt het beste bij een bepaalde temperatuur. Omdat het even duurt voordat hij warm is van de uitlaat, wordt hij verwarmd.
Heb je al gemeten?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.