PDA

View Full Version : Blower/verwarming golf 1


Wus
22-01-2010, 15:47
Ik heb problemen met de verwarming in mijn golf 1
De blower van mijn verwarming blaast niet met constante toeren maar zakt heel vaak weg of stopt gewoon met blazen en alle 3 de standen.
Maar ook als de blower in stand 2 staat te blazen en ik zet hem naar stand 3 stopt de blower even en gaat dan na ongeveer een minuut pas harder blazen of doet het helemaal niet meer.
Ik dacht eerst dat het probleem in de schakelaar zou zitten dus deze heb ik vervangen maar ik heb nog steeds het zelfde probleem.

Heeft iemand een idee

Alvast bedankt

Kaj_A
22-01-2010, 16:02
Kachelmotor kapot?

wildeknak
22-01-2010, 17:33
ik had het zelfde..!!

keuze schakelaar kapot.. bij was er iets weg gesmolten!

succes

Rooney GTI 83
22-01-2010, 22:26
denk ook aan kachelmotor,koolborstels versleten.......en anders kachelweerstand.
suc7

bolku
22-01-2010, 23:28
Waarschijnlijk kachelmotor, vervangen wij ook steeds vaker....ik heb ze op voorraad.

golf mkII 16v
23-01-2010, 08:11
WD40 op het lager en de borstels spuiten[van de kachelblower]
Een paar x herhalen en de rechtstreeks 12 volt op de kachelmotor zetten
Wil dit niet helpen dan alles vervangen

Skup
23-01-2010, 11:29
WD40 op het lager en de borstels spuiten[van de kachelblower]
Een paar x herhalen en de rechtstreeks 12 volt op de kachelmotor zetten
Wil dit niet helpen dan alles vervangen

Dat was bij mij ook de oplossing. Bij mij liep hij zo strak, dat je met de hand redelijk wat kracht moest zetten om 'm rond te draaien. Na een beetje WD40 loopt hij weer soepel.

Jel Golf 2 GTI
23-01-2010, 12:02
Mijn broer heeft ook zo een probleem gehad.

Maar zijn blower zelf maakte ook veel lawaai.

Andere blower en nieuwe relais gestoken.

Heb dit langs de motorkap gedaan. Kabels van de oude relais doorgeknipt en nieuwe fichen op gezet en blowe terug ingebouwd.

Is een beetje frul werk maar op een half uurtje tot een uurtje ben je klaar. :thumbup:

Grtz Jel :thumbup:

Wus
23-01-2010, 18:39
Bedankt voor de tips

Wus
08-02-2010, 17:22
Ik ben laatst met mijn blower bezig geweest.
Als ik er 12v op zet begint hij te draaien maar niet snel.
Verder doet hij het ook in stand 1 tot 3 als ik hem met de hand een beetje op gang help. In stand 0 meet ik geen spanning en in stand 1 tot 3 wel dus dat zit goed
Hebben jullie verder nog tips en anders Bolku waar kan ik een nieuwe op jou site vinden?

Michaelknight
08-02-2010, 21:51
Voilà

http://shop.bolku.nl/product_info.php?products_id=865

:thumbup:

Kaj_A
09-02-2010, 09:53
Hier voor een gti: http://volkswagen.msk.ru/electro/golf83.zip
Even rechtermuisknop opslaan als doen of die link naar je adresbalk kopiëren.

Wus
11-02-2010, 21:18
Ik heb helaas totaal geen verstand van elektronica maar vraag mij dus wel af wat het groene ding waar drie kabels in zitten is. Dit zit voor op mijn blower

ronnie_v
12-02-2010, 07:21
dat is je kachelweerstand, daardoor heb je de 3 standen vd kachelmotor.
Maar eerst WD40 proberen, 9,5 vd 10 keer, is het dan al opgelost.

Joy_Goessens
02-11-2010, 13:26
Heb t zelfde probleem gehad, heb nu met WD40 gedpoten en hij draait al beter. Maar als ik de blower zou willen vervangen moet ik dan n gedeelte van het Dashboard los halen of kan ie er van buiten uit?
mvg Joy

Skup
02-11-2010, 13:53
Bij mij hielp WD40 perfect (werkt nu weer een jaar probleemloos). Kachelmotor vervangen hoeft niet van binnen uit, maar je moet onder de motorkap zijn. Rooster losdraaien (2 schroeven) en vervolgens de houder van de kachelweerstand verwijderen. Diezelfde schroef houd de ventilator ook op z'n plek. Bij mij zat er toen nog geen beweging in (afdichtband met zeer goede lijm), maar wat lompigheid heeft ervoor gezorgt dat hij los kwam. Om hem te verwijderen moet je overigens wel het ruitenwissermechanisme verwijderen...

Succes ermee!

Joy_Goessens
29-11-2010, 09:50
K heb m vervangen lager was kapot. was idd niet moeilijk.

Rallye-VR6t
01-12-2010, 14:04
Ebay in Duitsland of Engeland zoeken. Kosten rond de 40euro. Even uitkijken met de verzendkosten. Ben je rond de 55euro klaar.

LowMk1
22-11-2013, 21:21
Sinds ik de relais van mijn pinkers heb vervangen gaat gy gewoon niet meer aan mijn chauffage en ervoor wel .. en vroeger maakte die soms echt een krijsend en irritant geluid iemand die weet wat dit zou zijn ? rijd met een 1100 cc van 82

Joris_MK1
22-11-2013, 22:00
Klinkt alsof je relais 17 niet helemaal goed erin zit. Doet je ruitenwisser het wel? Anders even met de hand aanslingeren onder de kap? Kan zijn dat je koolborstels op zijn... Ik ga hier morgen zelf ook naar kijken want die van mij heeft een vogel aan boord, een hele irritante vogel wel te verstaan!

Joris_MK1
23-11-2013, 18:39
Vandaag alles los gehad en motor gesmeerd, gaat weer heerlijk soepel nu. Wel een rotklus om dat ding uit elkaar te halen zeg, is er niet echt voor gemaakt geloof ik...

dubster.be
07-04-2015, 12:00
Even dit topic gebruiken...

Gezien mijn caddy een defecte ventalatiemotor had (ook de spreekwoordelijke schreeuwende vogel die er in zat) heb ik deze vervangen daar wd40 niet meer hielp. Dus andere motor er in, langs het schutbord uitgenomen en andere er in

Ik had, voor vervanging, de indruk dat de weerstand erg heet werd. Dacht dat dit te maken had met de defecte motor. Nu loopt alles terug perfect, maar de weerstand wordt even heet...

Met heet wil ik zeggen mt moeite nog vast te houden na 2 minuutjes ventilator gebruiken... Is dit normaal?

Joris_MK1
07-04-2015, 12:36
Klinkt als volkomen normaal gedrag ;) die horen vrij warm te worden, vandaar het metalen beugeltje ook...

VeeDubber
07-04-2015, 12:51
Klopt, ze worden zo heet dat je ze niet vast kunt pakken

dubster.be
07-04-2015, 13:12
Mooi zo, thanks!!!

stene
13-05-2015, 16:52
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum dus bij deze kleine voorstelling.

Heb sinds een half jaar een golf 1 cabrio gekocht van 1987. Er zit al een nieuw dakje op, wat spuitwerk hier en daar, en nu klaar voor de zomer :-)

Heb gisteren mijn kachelmotor uitgehaald en opgengedaan om te vervangen. De 2e hands die ik kocht is wel groter dan diegene ik eruit haalde, en dus past niet meer in de plastic behuizing.

Weten jullie of er dus effectief verschillende maten bestaan voor de ventilator?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten
Stijn

golfcabriolet
13-05-2015, 17:39
er zijn 2 types.
auto's met airco en zonder airco.