View Full Version : Puntlas loshalen
breadfan83
05-01-2010, 19:31
Hoe krijg ik puntlassen los?
Ik weet dat je ze normaal wel kunt uitboren, maar dat is geen optie in dit geval omdat het zich om een klein stuk plaatwerk handelt, waar ik liever niet de helft van het materiaal weg wil boren.
Moet ik gewoon een wigje (punt van een platkopschroevendraaier bijvoorbeeld) tussen de twee verlaste plaatdelen zetten en met geweld te werk gaan? Of is er een betere manier, waarmee ik niet het een en ander verbuig of sloop?
Eén van de verlaste plaatdelen mag helemaal vernield, het ander niet. De enige manier die ik tot nu toe kan bedenken is gewoon het onnodige plaatwerk mm voor mm weg te slijpen van het nodige deel...
martiepartie
05-01-2010, 19:54
wegbikken = nee! Het is een lasverbinding, dus beide delen zitten aan elkaar 'gesmolten'. Loshalen zonder buigen/scheuren ga je niet redden.
Afslijpen totdat je voorbij het stuk plaatwerk bent is een betere optie. Zo doet Edd China het ook :D
gewoon rustig slijpen, zeker als het ene deel niet van belang is
jettaracing
05-01-2010, 19:58
Met een goede puntlasboor lukt het ook wel hoor ,maar dat is wel een secuur werkje om te doen .
Slijpen (voorzichtig) is denk ik dan de beste oplossing .
Met geweld lukt inderdaad niet ,dmv een schroevedraaier of beitel , want een puntlas zit erg goed vastgesmolten !
Even een puntlas boor kopen.
http://www.products4engineers.nl/indeximages/producten_6203_240.JPG
Of anders een goede puntlasfrees
breadfan83
05-01-2010, 20:33
En dan lukt het om één van de verlaste delen ongeschonden te houden?
Dus geen gaten er in oid?
Met zo'n freesje in pricipe wel
http://www.rustbuster.nl/Plaatwerken/puntlasfrees%20ingedrukt.JPG
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=14934
jettaracing
05-01-2010, 21:24
En dan lukt het om één van de verlaste delen ongeschonden te houden?
Dus geen gaten er in oid?
Jazeker ,ander zou een schadebedrijf ook allemaal gaten in de te lassen delen hebben , deze puntlas boren zijn er speciaal voor gemaakt .
Ik heb zelf beide varianten die hier boven staan thuis , werken allebei wel goed .
Met beide boren geld ,met een rustig toerental boren ,dan scheeld je een nieuwe boor ,en kun je mooi zien hoe ver(diep) je gaat met boren .
scirocco9
05-01-2010, 22:22
ik heb zo'n freesje gekocht van facom en dit gaat zeer goed en dan krijg je dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XEEKJEW.jpg
ik vindt dit beter dan een puntlasboor en je kan de diepte ervan ook instellen
breadfan83
05-01-2010, 22:24
Denk dat ik me zo'n freesje dan maar moet gaan halen.
Wat kost een goed betrouwbaar exemplaar ongeveer? Neem aan dat de Brezan zoiets wel kan leveren?
eurotje of 12.
Midlock schijnt wel goede te hebben.
Die van midlock zijn super!
Echter de puntlasjes op een golf 1 vind ik klein en de diameter van de puntlas frees is in verhouding vrij groot.
Tip:
Center de puntlas.
Koop een verhard boortje van 3.2.
Boor een putje/gat in de puntlas.
Ga vervolgens met de puntlas frees.
Anders loopt de frees weg en beschadig je alleen maar meer plaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/puntlasfrees.PNG
http://www.volksforum.com/albums/showimage.php?i=65278&catid=member&imageuser=3597
breadfan83
06-01-2010, 20:11
Bedankt allen. Morgen even bij de Brezan langs.
Ruub, ik kijk even of ze die Midlock die in jouw afbeelding staat hebben, dat lijkt me de ideale oplossing.
breadfan83
07-01-2010, 18:50
Net bij de Brezan geweest, en die konden me niet verder helpen. Het freesje konden ze niet bestellen, en de enige boor die ze hadden was wel erg klein.
Doorgestuurd naar een ander bedrijf, en daar vertelden ze me dat ik voor die Midlock 1240 alsnog een gat door beide plaatdelen moest boren, om de centreerpin door te voeren.
Ik heb uiteindelijk maar een gewoon freesje gekocht van een paar mm, en zo'n ring die je normaal om een boortje doet, om een maximale boordiepte vast te stellen. Ik ga ervan uit dat het daarmee ook wel gaat lukken.
jettaracing
07-01-2010, 19:06
Anders heb ik nog wel zo'n puntlasboor liggen (wel een gebruikte ,maar wel goed!)
Kan je wel even één toesturen , kun je dat ook even proberen :thumbup:
Chris, dat is echt bullshit. Als die ik gaten had moeten doorboren dan had ik die Midlock niet gebruikt.
Dacht dat je dat wel in de smiezen had ;) Die van midlock, zoals hier staat (http://www.volksforum.com/albums/showimage.php?i=65278&catid=member&imageuser=3597) kun je de aanslag van verstellen.
Dan weten die prutser van die winkel daar niet hoe ze met prima gereedschap om moeten gaan ;)
jettaracing
07-01-2010, 22:56
Chris, dat is echt bullshit. Als die ik gaten had moeten doorboren dan had ik die Midlock niet gebruikt.
Dacht dat je dat wel in de smiezen had ;) Die van midlock, zoals hier staat (http://www.volksforum.com/albums/showimage.php?i=65278&catid=member&imageuser=3597) kun je de aanslag van verstellen.
Dan weten die prutser van die winkel daar niet hoe ze met prima gereedschap om moeten gaan ;)
Inderdaad , die werkt ook ,als je dan even centert werkt het goed !
breadfan83
07-01-2010, 22:59
Ze hadden dat ding niet op voorraad, en ze hebben naar Midlock zelf gebeld om hem te bestellen. Voor de zekerheid heeft ie het nog even nagevraagd, wat betreft die centerpunt. Daar zeiden ze dat ie niet te verstellen is, en je gewoon een gat moet boren met de zelfde dikte als die centerpunt...
Vond het wat vreemd, maar om zo'n ding te bestellen en er daarna niks mee te kunnen vond ik onzin. Dat ding dat ik nu heb werkt overigens ook voor de kloten niet. Ik stuiter die hele plaat over met dat freesje op de boormachine. Inspannen in de kolomboor gaat ook niet, omdat het plaatje zo'n rare vormen heeft, en ik het op geen enkele manier vast en steving onder de juiste hoek vast krijg.
Ben nu maar met de haakse slijper begonnen alle overtollige materiaal weg te slijpen, om hem daarna in de kolom in te spannen. Eens zien of het werkt.
Heel 't huis stinkt onderhand wel al naar verbrande tectyl. :tongue:
Slecht nieuws voor Frank (Knedel). Je Golf was onderhuids aan 't rotten. Een flink deel van 't plaatwerk is gewoon uit elkaar gevallen toen de tectyl er vanaf ging. :D Gelukkig niet het deel dat ik nodig heb. ;)
breadfan83
08-01-2010, 00:17
Net de eerste beugel los gekregen. Klote werk, maar het is gelukt.
Bedankt voor de tips in ieder geval, en de aangeboden hulp. :hug:
martiepartie
08-01-2010, 09:32
Ik heb bij de Brezan winkels waar ik tot nu toe ben geweest altijd het idee gehad dat ik de persoon achter de balie uit moest leggen hoe het zit. Bij onderdelen bestellen kan het eigenlijk alleen via een kenteken, zelfs als je het onderdeelnummer thuis al opgezocht hebt of het merk/bouwjaar/type/uitvoering op kan dreunen.
@Chris, mooi dat het gelukt is. Zo'n puntlasfrees werkt sowieso minder goed op gekromde delen, dan gaat hij inderdaad aan de wandel.
Laag toerental, goed centeren (met een scherpe centerpunt en een hamer!) en niet teveel druk op de frees kan nog wel eens helpen, maar the good old slijptol heeft jou uiteindelijk geholpen ? :thumbup:
hij heefd nu een gewone frees mee gekregen en dus niet een puntlas frees. dat wil dus voor geen meter.
breadfan83
08-01-2010, 15:32
Ik heb zo veel mogelijk materiaal rond de steun weggeslepen, zodat ik het materiaal met de uit te boren puntlassen omhoog onder een kleine kolomboor kon vast zetten.
Toen ben ik gewoon materiaal weg gaan halen, totdat alles los liet. De frees die ik gebruikt heb is volgens mij bedoelt voor een bovenfrees, maar het is er mee gelukt. Er zat geen centreerpin op oid. dus hij wilde nogal eens happen en het stuk metaal wegslingeren.
Enige jammere is nu dat het materiaal op sommige plaatsen iets dunner is geworden dan ik wilde, maar als het ronddom volledig verlast is, zit het steviger en beter vast dan af fabriek.
Ik had er nog zo'n ringetje bij gekocht dat je om een boor, of in dit geval een frees, kunt klemmen om zo een maximale diepte in te stellen. Zodra ik die diepte bereikt had vloog dat stop-ringetje echter omhoog, en schoot de frees door het materiaal heen. Gelukkig ben ik zo verstandig geweest om het eerst op een plaats te testen waar dat niks uitmaakte.
Ik heb de spullen overigens niet bij de Brezan vandaan, daar konden ze het ook met onderdeelnummer niet bestellen. Uiteindelijk ben ik bij een bedrijf in de buurt terecht gekomen waarvan ik niet eens wist wat ze verkochten: Fabory Sittard. Geweldig bedrijf, met allerhande professioneel gereedschap, en wat ze niet hebben was makkelijk te bestellen. Geen idee of het 'n Limburgs bedrijf is of niet...
Fabory Sittard. Geweldig bedrijf, met allerhande professioneel gereedschap, en wat ze niet hebben was makkelijk te bestellen. Geen idee of het 'n Limburgs bedrijf is of niet...
Maar geen puntlas boor.................waar hier het hele verhaal om draaid.
breadfan83
08-01-2010, 16:24
Maar geen puntlas boor.................waar hier het hele verhaal om draaid.
Jawel, ook, maar ik denk ik probeer het daar eens mee. :D
Koen is sleeping
08-01-2010, 16:28
Ik heb bij de Brezan winkels waar ik tot nu toe ben geweest altijd het idee gehad dat ik de persoon achter de balie uit moest leggen hoe het zit.
HEEL HARD PRATEN werkt soms...
Fabory, dat is de grootste supplier van bevestigingsmaterialen ter wereld.
Elk, zichzelf respecteren, bedrijf heeft een boek van Fabory, genaamd Borstlap, liggen. Dat is de bijbel voor boutjes, moeren en daarop lijkende onderdelen ;)
Als jullie met Brezan medewerkers willen praten die niet aan het einde van de rij stonden toen het verstand uitgedeelt werd, dan moeten jullie maar even naar Raalte komen. Daar weten ze gelukkig wel waar ze het over hebben! Het kan dus wel ;)
Maar Chris, goed bezig!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.