PDA

View Full Version : Dak overzetten

Zollie
03-01-2010, 12:14
ff quoten uit mn Coupe topic...

Next dilemma

De schade-coupe heeft schade, plaatwerk kost me nieuw zo'n 350 eurie... en dan zit het er nog niet in en rijd je alsnog met een importkenteken...

Het dak heeft schuifkanteldak origineel, en is knap. HOE moeilijk/makkelijk is het voor een ervaren lasser om zo'n dak over te knallen? gewoon afzagen bij de stijlen en overlassen? is dat de beste manier?

want de blauwe coupe moet toch opgeknapt verder, kan ik gelijk de knappe rechter deur en wat ander plaatwerk uitslijpen en de gele schadejongen wegmikken, kostte toch geen drol :)

iemand idee / ervaring met dak overlassen???

danku!

Voor de beeldvorming, de gele zou t dak (met schuifdak) dus afgetjopt worden:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/schadecoupe.JPG

en op de blauwe komen:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_0084_klein.jpg

lastig? of... wie kan t voor me doen?

nickyy
03-01-2010, 13:28
is niet zo heel lastig alleen als je het netjes wilt doen veel werk, netjesa alle punlasen losboren en voorzichtig loshalen.
vooral bij de gele omdat deze losgeboort moet worden en niet tot weinig mag vervormen..

fabbi
03-01-2010, 13:58
Je kan de gele in de stijlen doorslijpen en dan op de kop enz voorzichtig rondom alle wegslijpen knippen hakken zodat enkel de dakplat met frame overblijft
daarna de blauwe net het andere weg halen....

Is de gele zo rot?? niet beter een andere achterschermpie erin lassen enz
Aan dat import kenteken kun je ook wat doen als die blauwe al een nLer is

René
03-01-2010, 13:59
RH Customshop even een mailtje doen...heeft het al vaker gedaan bij caddy en golf mk1`s.

Erwin G60
03-01-2010, 16:50
RH Customshop even een mailtje doen...heeft het al vaker gedaan bij caddy en golf mk1`s.
RH stond ook met een mk1 op de op de Watercooled meeting waar toen een opgelast dak op zat was netjes gedaan.

Zollie
03-01-2010, 16:54
De blauwe is inderdaad NL, en de gele een duitser met flinke schade dus. nieuw plaatwerk kost al veul geld, en dan zit het er nog niet in... moeilijk te krijgen spul voor de 2-drs versie :(

de blauwe ga ik niet opofferen voor de zijkant van de gele, dan liever andersom voor het dak! :)

De stijlen doorslijpen en dus ook aan de stijlen weer op de blauwe lassen is een lastiger optie dan alleen de dakplaat?? leek mij juist makkelijker, of ben ik nu gek?

knedel16vweber
03-01-2010, 17:04
ik heb het ook gedaan met mijn mk1 golf.
laten doen door een bedrijf maar het blijft een lastige klus.
bij mij zijn gewoon de spijlen afgezaagd, nieuwe dak op maat maken er weer op lassen.
ik weet alleen niet hoe je met spannigen van de koets zit.
bij mij was namenlijk eerst een volle rolkooi er in gelast en daarna pas het dak er af gehaald.
dat is wel goed gelukt.
maar toch is het niet onzichtbaar.

groet frank

Zollie
03-01-2010, 17:09
Ja, de constructie raakt natuurlijk uit zn spanning op die manier... hmmm

En met zo'n kooi etc, hoeveel lichter raak je daarvan? las net dat bij RH zoiets al op 550e ofzo komt te liggen... poe!

Renegade
04-01-2010, 09:53
Als je geen kooi wilt kun je ook proberen om de caroserie eerst te verstevigen zoals ze het doen bij oudere auto's waar de body vanaf gehaald word :thumbup: erna de verstevigingen er weer tussenuit halen.

DHeitkonig
04-01-2010, 10:55
Ik ken iemand die dit al meerdere keren heeft gedaan met BMW E30's M3 .
En ook al een keer met een E46 M3.
Maar dit zal vast niet veel anders zijn...

Hij bouwt namelijk circuit auto's en die willen ze ZONDER dakraampje hebben....
Dan zet ie er gewoon een raamloos dakje op...

Die jongen woont in de buurt van Hoogeveen.
Als je geinterreseerd bent kan ik je wel zijn contact gegevens door Pb'en/mailen.

Zollie
04-01-2010, 11:37
He dat zou mooi zijn! ik heb daar kennissen zitten, dus dat scheelt :D

PB maar, kan ik m een mail sturen!

danku!

Gijs
04-01-2010, 22:55
En met zo'n kooi etc, hoeveel lichter raak je daarvan? las net dat bij RH zoiets al op 550e ofzo komt te liggen... poe!
Dat vind ik om eerlijk te zijn nog wel meevallen. Twee dagen werk ben je zo kwijt met zo'n klus, als je het netjes en goed wilt doen.

Henk_Pigo
04-01-2010, 23:35
Ik heb het in de tijd ook bij RH laten doen voor mijn golf 1, kostte me toen iets minder dan die 550. Hij is er toen idd even mee bezig geweest, maar het werd resultaat was prima...

marcelmk1
05-01-2010, 21:33
Ik denk dat als je de dak van de gele er ruim afslijpt, dus de stylen doorslijpen en dat dak samen met de blauwe passat brengt heb ik er een 15 a 20 uur werk mee

20 uur x 20 euro is 400 euro, beetje materiaal zoals plamuur grondlak enz heb je hem voor maximaal 500 euro in de grondlak staan, moet ie alleen nog worden geschuurd en gespoten :thumbup:

Jurgen Santana
05-01-2010, 22:08
Ja, de constructie raakt natuurlijk uit zn spanning op die manier... hmmm

Als je alleen de huidplaat loshaalt niet. Bij de blauwe zou ik geen stijlen doorzagen. Alleen het dak eraf "pellen".

golf mkII 16v
06-01-2010, 19:43
Is bij mijn golf1 ook gedaan
Op de stijlen doorslijpen
Koets verstevigen,in de sponning van de ramen strippen lassen en dan het dak van de andere pas maken

Arne
07-01-2010, 15:16
Ik vind de kosten nog wel meevallen eerlijk gezegd....

marcelmk1
07-01-2010, 22:22
Ik vind de kosten nog wel meevallen eerlijk gezegd....

beunhaas tarief he :D

Zollie
18-01-2010, 17:08
Op een ander forum kreeg ik de mededeling dat de dakplaat overzetten veel te ingewikkeld is voor wat ik wil.

Daar zegt iemand dat het veel makkelijker is om het schuifdakspul gewoon onder je oude dak te schroeven en een gat in je dak te zagen, alleen het ombuigen van de randjes zou dan enig vak/priegel-werk zijn. Maar in zn geheel veel minder gedoe dan de hele plaat te wisselen.

zijn hier ervaringen mee? graag jullie mening!

:)

martiepartie
18-01-2010, 17:17
Ik denk dat de plaat wisselen minder gedoe is dan een lekvrij/zelfgemaakt schuifdak in een dichte dakplaat pas te maken. Dan vervang je een deel dat precies gelijk is aan het andere deel, maar dan voorzien van een schuifdak. Nu moet je zelf een passend gat gaan maken, waarbij de afwerking bepaald hoe mooi het er uit ziet en de constructie of het uberhaupt lekdicht gaat zijn?

Hoe zit een schuifdak origineel aan de dakplaat vast? Zijn de geleiders daarvan ook niet aan het dak gelast?

randjes omvouwen/afwerken lijkt mij een klus die je amper netjes krijgt.

Pewi Vwteam
18-01-2010, 17:21
daar zou ik maar niet aan beginnen!! je mist dan je waterafvoer enzo!! dan krijg je 1 bak ellende! gewoon dakplaat lospellen kit tussen dakplaat en spant door snijden, dak van die gele ruimer loshalen dan bij de blauwe en dan binnen te passen en dan stukje voor stukje weg zagen\slijpen van de dakplaat tot ie netjes past.
kijk gewoon ff op vwvortex en dan onder golf1 daar staat precies hoe ze het doen bij een golfje 1

Zollie
18-01-2010, 18:17
heb al eens zitten zoeken op vortex, maar kon m echt niet vinden... heeft iemand die link??

thanks

Zollie
29-01-2010, 10:04
Heeft niemand de link naar vortex, topic van t dak wisselen bij een mk1???

Kan m echt niet vinden daar... wie heeft de link?

Rallyegolf20vt
29-01-2010, 16:26
Ik zou de dakplaat er echt niet af pellen.
Deze is gerollast , en dat krijg je nooit echt mooi los, en deze weer vastlassen is al helemaal een drama.
De rode golf 1 die in Assen op de meeting heeft gestaan heb ik bekeken ,en kon er niet over naar huis schrijven.
Er zat een dikke laag kit in de dakgoot wat er normaal niet in zit.
Dit is niet bedoeld om deze wagen af te kraken , maar om te zeggen dat je het op deze manier nooit weer orgineel wordt.
Met die afwerking haal je iig geen schoonheidsprijzen, laten we dat vooropstellen.
Maal je niet om orginaliteit en schoonheids prijzen, en intresseert jou een laag kit in de dakgoot niet, kun je hier voor kiezen.
Ik zou bij jou passat gewoon de stijlen doorzagen.
Deze zijn iig weer netjes af te werken.
En het zijn er maar 6 ;)

Bas
29-01-2010, 18:17
Zouden hier (http://cgi.ebay.de/VW-Passat-ab-1981-org-Ordner-Karosserie_W0QQitemZ220546347914) misschien wat tips voor je in kunnen staan?