PDA

View Full Version : 1980 golf mk1 project


Pages : 1 [2]

daNpy
27-01-2025, 07:50
Ik heb laatst opgevraagd wat het overspuiten van mijn daf kost (ook geen grote auto) en dat is 2* zo duur als een paar jaar geleden, toen het al absurd was....

Ik zou hem ff zo laten, tenzij je de loterij gewonnen hebt.

En dat was voor alleen spuiten, zonder voorwerk.

Mice
27-01-2025, 11:14
Ik heb laatst opgevraagd wat het overspuiten van mijn daf kost (ook geen grote auto) en dat is 2* zo duur als een paar jaar geleden, toen het al absurd was....

Ik zou hem ff zo laten, tenzij je de loterij gewonnen hebt.

En dat was voor alleen spuiten, zonder voorwerk.

Ga hem ook zeker niet laten spuiten, is inderdaad niet te betalen.
Of ik spuit hem zelf of ik rol hem weer.

Over het beugeltje van de remlichtschakelaar:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/cd825550-631a-48c8-85d9-18a1a76cc752.jpg

Ik zie opties, kijken of dat ook zo is :D (€ 1,69 bij de praxis)

Mice
27-01-2025, 12:32
Kon de verleiding niet weerstaan om even de schuur in te duiken.
(voordeel van thuiswerkende ZZP'er ;) )

Beugel aangepast, afgeslepen, gat opgeboord met de stappenboor.
Gleufjes gezaagd met de decoupeerzaag, past mooi. :thumbup:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/88e75639-448a-48c7-bb5b-2a52004e3347.jpg

Toen ook maar even zwart gemaakt. (foto is niet zo best)

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/69bb27e0-6506-4e0d-a891-3b07870a6b22.jpg

Waarschijnlijk moet de lange zijde nog ingekort worden maar dat bepaal ik even in de auto.

Ook kwam ik er net achter dat er een korte en een lange variant van de schakelaar is. Nu is de korte mooier want dan kan hij verder richting het pedaal geplaatst worden. En ik had natuurlijk de lange variant..... :rolleyes:
Dus die ook even ingekort en het dopje er weer op gelijmd.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/948b8386-7ebb-48e6-b650-568837e99b0b.jpg

Binnenkort maar eens ff kijken hoe dat in de auto gaat.

The Skinnmeister
27-01-2025, 14:24
Nice :thumbup:

Mice
28-01-2025, 13:34
Vanmorgen even gekeken of de beugel past.
Na een kleine aanpassing (achterzijde stukje ombuigen) past hij mooi:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/e442489e-b69e-4f92-b309-cf070196d9fb.jpg

Nu kwam ik er achter dat hij dan maar 1 bevestigingspunt heeft, aan de achterzijde.
Dat lijkt me niet wenselijk, als hij iets draait glipt hij eraf en branden de remlichten de hele tijd.

Dus ik heb een m6 koppelmoer gepakt, daar komt de stelschroef/aanslag van het rempedaal doorheen. Daar heb ik onderin een gaatje geboord en m5 getapt.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/30242340-61ff-422f-86de-68082f1b4c46.jpg

In theorie :D kan ik hem nou zowel achter als vooraan vastzetten.

Mice
28-01-2025, 15:38
Net bij Boelm.nl (kende ik niet, maar heeft veel voorraad en is niet duur) nog even een bestelling gedaan:
- Nieuwe tellerkabel.
- Rubber voor tellerkabel.
- Tandwielen voor einde tellerkabel in versnellingsbak.
- Wat rubbers en klein spul.

Kan ik in ieder geval de volgende keer weer verder.

Mice
29-01-2025, 13:59
En we kunnen weer door: (als ik tijd heb :) )

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/5f5e6abb-3ecd-44fa-b9aa-c071991b6f3c.jpg

Compliment voor Boelm.nl. Gisteren om 15:30 besteld, net al binnen :thumbup:

Mice
02-02-2025, 16:30
Dit weekend nog even tijd kunnen besteden aan de golf.

Remmen klaargemaakt, nieuwe cilinders achter gemonteerd.
Alles ontlucht, voor zover dat ging met een vacuümpompje.

Remlichtschakelaar gemonteerd, past mooi zo:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/573cf76a-6743-4a22-a988-0413370b13e8.jpg
Het ziet er wat shady uit maar alles wordt nog ff netjes zwart gemaakt.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/3098df60-0311-495a-9491-3c5f6fd7d309.jpg
Schakelaar zit goed vast en functioneert prima, ook is er nog wat stelmogelijkheid.

Ook de tellerkabel erin gemaakt, deze is aan de korte kant maar als je eerst de klokzijde en dan de bakzijde erin maakt past het prima.

Toen zat er nog maar één ding op, stukje rijden:
lQFZKYnN2Ew

Dat (hele) irritante gezoem/gejoel wat je op het filmpje hoort is de (2e nieuwe :eek: ) brandstofpomp (venom van werk 34). Ding maakt een lawaai, niet normaal.
Zou dat aan de pomp zelf liggen of aan de bevestiging?

Mooi opgeschoten zo weer :thumbup:

Nu even ergens kijken of ik op een brug kan, de uitlaat zit er niet helemaal lekker onder, onder andere klem onder de achteras. Maar dat is geen lekker klusje zonder brug.

daNpy
02-02-2025, 17:04
Zou de remmen voor de zekerheid nog even ontluchten via het pedaal ;)
Verder mooi dat ie weer loopt! :thumbup:

Mice
10-02-2025, 10:12
Ik zit toch nog even met de nieuwe brandstofpomp..

zwY6e44gfqs

Dit is toch geen normaal geluid voor zo'n pomp? :confused: :screwy:

vagg freak
10-02-2025, 10:45
Zit er de bezine leiding voor de 1.1 motor er nog onder

vagg freak
10-02-2025, 10:52
Dat is volgens mij maar 6mm dan moet de pomp hard werken en krijg je dat geluid

Mice
10-02-2025, 11:24
Nee, er ligt een nieuwe 8mm leiding voor aanvoer en retour.
Aanvoer vanuit de tank, aansluitingen, alles is nieuw.

vagg freak
10-02-2025, 15:50
En wat voor tank gebruik je

Mice
10-02-2025, 15:59
Een nieuwe 40l gti tank met onderuitvoer.

Mice
12-02-2025, 16:12
Ik heb net een nieuwe Hella 8tf pomp binnengekregen. (gelijk aan de bosch 044)
Die zal ik eens testen of deze ook zo'n gek geluid maakt voordat
er een mail naar duitsland gaat over de venom pomp.

Misschien is de venom pomp wel gewoon te gek voor deze setup :confused:

De hella is 5 bar, 130l/h, de venom is ook 5bar maar 300l/h.

daNpy
13-02-2025, 19:15
Ben benieuwd!

BeetleGrandDad
15-02-2025, 11:36
Ik heb net een nieuwe Hella 8tf pomp binnengekregen. (gelijk aan de bosch 044)
Die zal ik eens testen of deze ook zo'n gek geluid maakt voordat
er een mail naar duitsland gaat over de venom pomp.

Misschien is de venom pomp wel gewoon te gek voor deze setup :confused:

De hella is 5 bar, 130l/h, de venom is ook 5bar maar 300l/h.

Zit er een drukregelaar tussen? Want heb je vijf bar nodig?

Mice
17-02-2025, 10:08
Zit er een drukregelaar tussen? Want heb je vijf bar nodig?

De originele pomp van de golf 3 is 3 bar. Dus nee, ik heb geen 5 nodig.
Er zit een drukregelaar op de injectorrail.

BeetleGrandDad
18-02-2025, 09:07
De originele pomp van de golf 3 is 3 bar. Dus nee, ik heb geen 5 nodig.
Er zit een drukregelaar op de injectorrail.

Misschien een stomme opmerking: Kan het niet zijn dat je het rondpompen hoort?

Mice
27-05-2025, 17:12
Vandaag na lange tijd eindelijk weer eens tijd gevonden om wat te prutsen.

De vorige keer liep hij wel maar niet helemaal netjes.

Dus ik wilde de distributie even controleren.

Als het tandwiel van de nokkenas op de markering staat:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/ecc01cf5-7cd4-44d0-910b-b050c89c560d.jpg

Staat het krukas tandwiel volgens mij niet goed:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/c0df9759-6671-458c-8261-3d44fb6477d4.jpg
Er zitten wel markeringen op maar hij zit overal naast :confused:

Ook de rotor staat niet op het streepje dan:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/5465b88e-c71c-45ed-bbd6-0628586790ef.jpg

Ook kan ik geen duidelijke markering vinden op de versnellingsbak:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/5c46efe9-61d4-4e4c-a128-904914f185b3.jpg
Er staat wel een soort van pijltje, maar dat is slecht te zien op de foto.

Veel verder rijkt mijn kennis dan ook niet :(

Maargoed ik had ook even het gasklephuis schoongemaakt, een nieuwe pakking
er tussen gedaan en een nieuwe gasklep positie sensor erop gezet.
Maar nu loopt hij dus helemaal niet meer.
Hij krijgt brandstof (dus geen lege tank denk ik) en hij vonkt maar loopt niet.

Niet echt een lekkere middag dus..... :chair:

Iemand een idee?

daNpy
27-05-2025, 22:36
Je moet bij de bak even die dop eruit draaien, dan zie je meer.
Het is soms wel lastig om daar een markering te vinden inderdaad.

RobertVoorst
28-05-2025, 07:04
Aan de tweede foto te zien staat er inderdaad iets niet goed. Tandwiel van de waterpomp zou een ingeslagen 'puntje' op moeten zitten welke dan in lijn moet komen met eenzelfde puntje op het krukastandwiel.

https://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/t-belt/index.htm

Even een stukje naar onderen scrollen op die site dan kom je m wel tegen.

Als die goed staat zou de verdeler (wel even de verdelerarm terugmonteren) naar het kerfje op het verdelerhuis moeten wijzen.

The Skinnmeister
28-05-2025, 09:36
Lijkt er idd op dat ie niet goed op tijd staat onder.....

Mice
28-05-2025, 11:59
Heb een nieuwe distributieset besteld (moest toch gebeuren) met waterpomp en thermostaat.

Binnenkort maar ff alles goed zetten.

Mice
29-05-2025, 16:17
Vandaag nog even verder gepuzzeld...

De groene dop moest uit de bak voor het zien van de goede markering.
De dop was al stuk en zat kneitervast en ik heb geen 27mm buitenwerkse dop.
Nog even geprobeerd met een kunststof moer die ik nog had maar het werkte allemaal niet. Dus hop naar de praxis, de enige winkel open vandaag.

Zelf maar een tool gemaakt met een 12mm knel naar 1/2duims binnendraad koppeling uit het installateursschap :) Boutje door de 12m knel geboord om deze goed tegen te houden.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/0229a5b1-d779-4182-8ec5-b52fe5f3069e.jpg

Kan gewoon een dop 20 op en toen was hij zo los. :D

Dus, dop los. De markering gevonden:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/1499c1e7-33b2-40f4-8176-c51d2a72c30a.jpg

Da's mooi, one down..

Maar dan staat het nokkenastandwiel way off.....

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/183fffe8-036a-4eea-8a9c-2479878c1368.jpg

Er zat maar 1 ding op, de distributie eraf...

Als ik nu de nokkenas op de rode markering gelijk zet, de krukas op de markering in de bak en de rotor op het streepje:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/ed897918-02b5-4a96-93b0-4271c98c18fa.jpg

Dan staat het tandwiel van de ontsteking aan de bovenzijde nergens op....:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/c0df9759-6671-458c-8261-3d44fb6477d4.jpg

Maar aan de onderzijde staat het puntje in lijn met de middelpunten van de krukas en het ontstekingstandwiel.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/b79e71a5-d4f8-40d0-bce2-0509c63800ce.jpg

Wat overeenkomt met de instructie op de website die robert hierboven gepost heeft.
https://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/t-belt/Dsc04236.jpg

Dus ik denk maar gewoon aanhouden:
- Nokkenas op de rode markering.
- Krukas op de markering in de bak.
- Rotor op het streepje (is 1)
Nieuwe distributie erop en gas op de lolly?

Of de ontsteking moet in het verleden eens gedraaid zijn, maar kan dat wel met een 2e?

RobertVoorst
31-05-2025, 11:43
Check voor de zekerheid even of cilinder 1 in het bovenste dode punt staat. Bougie eruit en lange schroevendraaier erin. Tandwiel van de tussenas/verdeler staat helemaal prima zo! Dus nokkenas terugdraaien, nieuwe riem erop en dan even met de HAND (dus niet starten) meermaals ronddraaien. Kijken of er niks aanloopt (kleppen tegen zuiger etc.), dan nogmaals krukas op markering zetten met cilinder 1 op BDP en de rest even controleren. Dan kun je gerust proberen te starten.

Ontsteking van de 2E werkt geloof ik met een elektronische vervroeging in telefunken blokje op de ECU of intern in de ECU. Dus op de juiste voorontsteking afstellen is voldoende, hier heb je wel een stroboscoop voor nodig.Waarde zal wel de 6 graden zijn, dat is die extra kerf op het vliegwiel

Mice
01-06-2025, 10:02
Thanx voor jouw goede tips Robert :thumbup:

In diverse documentatie lees ik inderdaad dat als je de ontsteking op het streepje zet de ECU de rest regelt.

Ik heb gisteren nog de waterpomp eraf gehaald, blok even doorgespoeld en alles schoongemaakt.

Gisteren de nieuwe distributieset en waterpomp binnengekregen. Als ik de tijd kan vinden wil ik deze zsm "even" monteren.

Mice
09-06-2025, 07:51
Hij doet het weer :D :thumbup:

Na alles 300x gecheckt te hebben (best spannend een distributieriem vervangen als niet automonteur) de distributie er weer op gezet. Vaak met de hand rondgedraaid en de markeringen bleven goed, toen rond gestart zonder brandstofrelais en bougies, alles bleef goed. Nieuwe waterpomp, thermostaat, rubbers, slangklemmen e.d.

Toen starten/lopen :cool: Loopt mooi rustig, pakt goed op bij gas, dikke prima.

Het viel mij alleen op dat hij mooier loopt met de lmm afgekoppeld. Dus die zal wel stuk zijn.

Ook heb ik nog even de brandstofpomp opnieuw bevestigd. De beugel van mk1 garage zinde mij toch niet. Ik had nog een originele ophanging liggen met het rubber blok waar de pomp in zit. Dus die schoongemaakt, rubbers vervangen en eronder geprutst.

Kon het gisteren niet laten om even naar de wasbox te rijden om hem voor er eerst in 15 jaar eens te wassen:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/964207c6-3522-4a95-a762-6bc08de6dde0.jpg

Lekker weer d'r bij ook :shake:

Op naar het volgende klusje, goede plek zoeken voor de ECU in de auto in plaats van in de waterbak :wow:

Maar het apk lijstje wordt korter :thumbup:

Mice
09-06-2025, 14:42
Ik had de kabelboom van de bobine al langer gemaakt om meer speling te hebben in de ecu kabelboom.

Vandaag een gat gemaakt achterin de waterbak.
Kabel door een tule, netjes waterdicht.

En de ecu op zn nieuwe/droge/warme plek :thumbup:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/a467da91-3603-4cb0-9f6a-4705e5977905.jpg

Past mooi zo, de middenconsole valt erover dus je ziet er niks van en hij is niet kwetsbaar.

vdWal.
09-06-2025, 18:10
netjes! lekker bezig zo

RobertVoorst
10-06-2025, 07:08
Mooi man! Fijn als het na een hoop werk en spanning allemaal goed loopt! Dat ie met de LMM slechter loopt dan met de stekker los ligt er waarschijnlijk aan dat deze niet goed afgesteld staat. Zal wel weer te maken hebben met die ie zo belachelijk ver van tijd af stond. Hierop zit een inbusschroef waarmee de basis CO-instelling geregeld kan worden.

Deze kun je aan een viergasmeter afstellen, moet stationair 0,5 zijn. Heb je de ontsteking ook met een stroboscoop op 6 graden gezet? Hoewel die hier stationair niet enorm op zal reageren als die een graadje verkeerd staat, merk je dat onder belasting wel enorm.

Mice
10-06-2025, 15:32
Mooi man! Fijn als het na een hoop werk en spanning allemaal goed loopt! Dat ie met de LMM slechter loopt dan met de stekker los ligt er waarschijnlijk aan dat deze niet goed afgesteld staat. Zal wel weer te maken hebben met die ie zo belachelijk ver van tijd af stond. Hierop zit een inbusschroef waarmee de basis CO-instelling geregeld kan worden.
Deze kun je aan een viergasmeter afstellen, moet stationair 0,5 zijn.

Ok, dat moeten ze dan bij de APK maar ff doen. Ik heb geen viergasmeter ;)

Heb je de ontsteking ook met een stroboscoop op 6 graden gezet? Hoewel die hier stationair niet enorm op zal reageren als die een graadje verkeerd staat, merk je dat onder belasting wel enorm.

Ik begreep uit wat documentatie dat je de ontsteking van een 2E niet verdraaien kan en derhalve afstellen met een strobo geen zin heeft. ECU regelt dit zelf (mits hij goed op het streepje staat) , met vagcom kan je dan uitlezen hoeveel graden. Maar ik heb ook geen vagcom... :rolleyes:

RobertVoorst
11-06-2025, 07:13
Ik begreep uit wat documentatie dat je de ontsteking van een 2E niet verdraaien kan en derhalve afstellen met een strobo geen zin heeft. ECU regelt dit zelf (mits hij goed op het streepje staat) , met vagcom kan je dan uitlezen hoeveel graden. Maar ik heb ook geen vagcom... :rolleyes:

Je kan inderdaad de ontsteking niet verstellen, maar dat betekend niet dat ie geen goede basisinstelling moet hebben ;) De basis is dus die 6 graden voorontsteking bij stationair, vanuit dat punt kan de ECU dus aan de hand van de last, toerental etc. het ontstekingstijdstip bijregelen. Nou zit je hier natuurlijk niet op een kritieke factor met 115 pk, dus op zich kun je het streepje wel aanhouden. Dan staat ie waarschijnlijk 95% correct en dus prima rijdbaar.

Mice
11-06-2025, 12:38
Je kan inderdaad de ontsteking niet verstellen, maar dat betekend niet dat ie geen goede basisinstelling moet hebben ;) De basis is dus die 6 graden voorontsteking bij stationair, vanuit dat punt kan de ECU dus aan de hand van de last, toerental etc. het ontstekingstijdstip bijregelen. Nou zit je hier natuurlijk niet op een kritieke factor met 115 pk, dus op zich kun je het streepje wel aanhouden. Dan staat ie waarschijnlijk 95% correct en dus prima rijdbaar.

Ohh zo, dan moet je hem met vagcom oid op de basisafstelling zetten.
Naja, dat kan ik dus niet dus eerst maar even kijken hoe het gaat ;)

Nog even een kleine aanpassing in de middenconsole gedaan:

Van (in mij ogen) lelijke carpoint meters met witte platen en blauwe verlichting naar origineel vdo :cool:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/260e418d-eb55-4b3d-aef5-14daa19fb8c4.jpg

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/011dd2c8-e9c4-432c-8b87-d2c56b4f1ffe.jpg