View Full Version : TDI'ers in de tent?
Even richting de TDI mensen onder ons.. ik ben dus aan het kijken voor een goede MkIV TDI.
Nu vraag ik me af of er nog noemenswaardigheden zijn met betrekking tot de verschillende blokken.
Zijn er probleemblokken, of waar moet je op letten bij de verschillende pk-varianten.. onderhoud, slechte punten?
Wat ik vooral tegenkom (binnen mijn eisen) zijn de 2002/2003 modellen met 101pk/74kw..
Dus mochten er specifieken dingen zijn wat op die varianten van toepassing zijn hoor ik dat graag.
Educate me :thumbup:
ik rijd een 90 pk tdi kan er alleen maar positief over zijn,wat een heerlijke autos en rijden als het moet lekker door..
goede vriend van mij heeft een tdi uit 2003 met 101 pk, een ocean rijd ook super zeker een aanrader mooi intrieur en een leuk teller unit
kwa onderhoud denk ik niet dat je erg bang hoefd te wezen, heb die van mij nu al bijna een jaar en alleen de nodige beurtjes gegeven..verder geen problemen gehad nog.!!
maar waarom niet 1 uit 2000 2001 met 110 pk, :thumbup: zijn relatief goedkoper en bij een beetje zoeken ook wel met een leuke km stand te vinden..
succes!
Ja, ik ben zo eens aan het kijken.. zo'n Ocean uitvoering vind ik inderdaad erg mooi, leuke extraatjes/details.
Hoe nieuwer hoe beter, pk's doen me niet zo heel veel.. een 101pk met een chip gaat ook als de brandweer.
Liever een wat nieuwere, leukere opties of een leuke kleur dan eentje met wat meer pk's onder de kap.
Bedankt voor je info in ieder geval!
Wat ik je aan kan raden, zijn dan tog wel de 115 en 130 PK TDI's.. Maar als je niets om de pk's geeft, dan zou ik gewoon de voor jouw compleetste en mooiste opzoeken.
Ik zou met het oog op eventuele doorverkoop een 115 of een 130 pk kiezen...6bak is ook nooit mis als je veel km's gaat rijden. Ik rijd zakelijk een 105 PK tdi uit 2005, had er tot vorige maand nooit wat mee, toen klapte de turbo op 150.000 km.
Ik rij een 130 pk met 6 bak en het is een genot, maar 101 of 105 is wel het minimum wat zou nemen. 90 pk in een golf 4 is wat aan de lage kant.
Suc6
Lars
Ik ben ook in t bezit van een mk4 130 pk versie,rijdt erg fijn en je laat menig auto bij het stoplicht gewoon achter dus klagen mag je niet.
onderhoud is niks bijzonders gewoon z'n apk's en je hebt nerges last van.
Fijna auto's :thumbup:
90 en 110 pk versies zijn gelijk. met een chipje zou je op een ca130 pk uitkomen
zwakke plek zijn de versnellingsbakken die geregeld kapot lopen
100pk pd's hebben als extra zwakke plek de turbo (zeker gechipte exemplaren).
auy 130pk en arl 150pk hebben betere turbo's maar bij gechipte versies willen de klepstoters nog wel eens overlijden bij hogere kilometerstanden 200000+
mk1diesel
21-12-2009, 09:07
rij zelf met een 100pk pacific en bevalt me super.
heb in meerdere gereden voordat ik deze kocht (90 en 110pk), maar vind een pompverstuiver toch beter rijden.
mijn ouders hebben ook een 100pk pompverstuiver (inmiddels +/-145pk) en loopt echt lekker. wil die van mij ook binnenkort naar jd hebben voor een clip.
maar als ik het had geweten had ik wel liever 1 met 6 bak gehad, aangezien ik vrij veel km op de snelweg zit
Ik rijd zelf ook een GTI TDI (ARL) 175 pk 6 gang, maar als je zuinig wilt rijden is dit niet echt aan te raden. Ik had hiervoor een 90pk ALH dat is het oude type TDI met VP (verdeler pomp) en de ALH is degene met variabele turbo, loopt ook zeer goed en met een paar kleine aanpassingen naar 150+ pk te brengen.
Let wel op!! dat het 2 delig vliegwiel niet kapot is... dure grap +/- €750 en bij de nieuwere types de PD motoren oftewel Pumpeduse dat bij de 100 en de 115 pk de koppakking nogal eens last kan krijgen van eruit klappen of zweten/lekken, verders zijn het zeer fijne auto's om mee te rijden en kwa onderhoud goed te doen.
En ja dan is aan jou de keus welke uitvoering, de Highline, Pacific, Ocean, Exclusive (alleen bij GTI TDI) enz...
Groeten Nick.
caddy '85
21-12-2009, 10:36
ik zlef rijd een tdi met 130 pk 6bak met 4wielaandrijving echt een genot om te rijden, vooral met dit weer:P.
Let er wel op als je een ajm blok koopt dat de koppakking er niet uit ligt.
mvg
Bedankt voor jullie info voor zover! :)
The_Rabbit
21-12-2009, 13:33
Ik rijd zelf al 4 jaar met een 90pk/66Kw TDi met motorcode ALH van 2001 en heb hier nog geen problemen mee gehad buiten het normale onderhoud! Rijdt lekker ook! :thumbup:
Grtz!
tiefflieger
21-12-2009, 15:24
De mk4 tdi's die ik gehad heb waren ook 90pk en dat rijd prima vond ik.
Let op het dubbel massa vliegwiel (zoek maar eens wat op op tdiclub enzo).
Mijn jazzblauwe had dat ook en die stond stationair te trillen als een gek, reparatie is erg duur !
Ik heb een 90pk 210Nm AGR basic en ik heb er geen problemen mee. Het rijd super en zuinig.
Deze is zelfs te koop. Mijne heeft nu 160000km gelopen en nog als een zonnetje.
Ik ben het niet overal mee eens wat hier boven staat. Ik heb voor deze versie gekozen omdat dit een waste-gate turbo is en niet een met een VGT. VGT is veel minder betrouwbaar. Ik hoef geen zware aanhanger te trekken (heb wel een trekhaak) dus vind de 90pk @ 4000rpm en 210Nm @ 1900rpm prima.
obimaster
21-12-2009, 18:52
ik rij met een 90 pk AGR mijn broer met een 100pk mijn autotje rijd fijn, zou em niet willen ruilen, maar het verschil met een 100 pk is wel groot pompverstuiver rijd idd iets prettiger . maar ik vind een 90 pk ook wel leuk cruisen en wil je toch trekken aan de lichten of altijd sportief rijden dan koop je beter een nafte
grtjs
De TDI met motorcode AJM is de 115pk-variant vooral uit de modeljaren 2001 en 2002. Deze staan inderdaad erom bekend dat de koppakking vaker kapot gaan dan de andere TDI-uitvoeringen. Ik rijd zelf een Bora met deze AJM-motor en heb direct na aanschaf de koppakking ook moeten laten vervangen doordat er overdruk op het koelsysteem stond. Inmiddels heb ik er in een goed jaar tijd alweer 42.000 probleemloze kilometers bijgezet en staat de totaalstand op 282.000.
Overigens verkort de levensduur van een 2-massavliegwiel drastisch bij een gechipte TDI in combinatie met hoge kilometerstanden, wel even een aandachtspuntje dus. Bij vervanging kun je er wel voor kiezen om een 1-massavliegwiel te nemen, dan ben je in ieder geval van die ellende verlost.
En net wat de rest al zegt; maak je veel snelwegkilometers, ga dan voor eéntje met 6-bak, absolute aanrader!
Wil je perse een pompverstuiver of is een TDI met losse pomp ook ok?
Zit ook verschil in...
2-massa vliegwiel is niet zo een groot probleem.
als deze kapot gaat kun je deze vervangen voor een oud type vliegwiel plus koppeling
zo uit mijn hoofd g60 vliegwiel met een sachs ak3590 koppeling.
Wil je perse een pompverstuiver of is een TDI met losse pomp ook ok?
Zit ook verschil in...
Wat raad je aan dan.. ik heb er nog niet zo gek veel verstand van vandaar dit topic :)
Beetlefreak
22-12-2009, 08:17
Of je perse een pompverstuiver motor wilt of een 'oud' type TDI.
Dit is wel een mooie :rolleyes:
http://link.marktplaats.nl/303893711
Of je perse een pompverstuiver motor wilt of een 'oud' type TDI.
Ik snap de vraag wel hoor ;) .. maar ik maak dit topic om info te vergaren over de verschillende TDI's die er te koop zijn. Wat de voordelen zijn van een nieuwe tov een oude, wat verstandig is kwa pk's etc. Het liefst wil ik een wat nieuwere auto, maar dit staat los van de motor...
Ik heb enkele mooie 'Ocean' uitvoeringen gezien, eentje met 130pk en een met 101pk.. beide uit 2003.
Wellicht nog specifieke dingen die van toepassing zijn op deze modellen?
Jan-Jelle
22-12-2009, 10:43
www.carrec-technocenter.nl
daar staat erg veel informatie over pompverstuivers op.
succes met je zoektocht!
hallo,
ik heb een bora 2001 met 110pk
op 135.000 2 massa vliegwiel stuk. kosten dealer +-850euro
op 170.000 airco pomp stuk. kosten locale garage +- 800euro
op 185.000 batterij vervangen (7 jaar oud)
nu 200.000 zonder verdere problemen.
al bij al ben ik nog tevreden ervan. rijdt ruim vlot genoeg.
Dit is wel een mooie :rolleyes:
http://link.marktplaats.nl/303893711
Wie doet er nou zo'n mooie auto weg :screwy: .... :D
Pompverstuiver is een efficientere inspuiting in principe. de brandstof wordt onder een vele malen hogere druk in je cilinders gepompt dan bij een ouder type verstuiver. dit zorgt ervoor dat met minder brandstof verbruik, trillingen en vervuiling, hetzelfde vermogen gehaald kan worden. dus zal dat zeker beter lopen.
zelf rijd ik in een MKIV 90pk AGR(oude type) en dat vind ik persoonlijk al erg lekker lopen.
zo naar jou eisen kijkende zou ik voor de pompverstuiver gaan. zoek gewoon de jongste met het minste km en zoveel mogelijk opties binnen jouw budget dan zit je wel goed denk
succes
Wie doet er nou zo'n mooie auto weg :screwy: .... :D
Pompverstuiver is een efficientere inspuiting in principe. de brandstof wordt onder een vele malen hogere druk in je cilinders gepompt dan bij een ouder type verstuiver. dit zorgt ervoor dat met minder brandstof verbruik, trillingen en vervuiling, hetzelfde vermogen gehaald kan worden. dus zal dat zeker beter lopen.
zelf rijd ik in een MKIV 90pk AGR(oude type) en dat vind ik persoonlijk al erg lekker lopen.
zo naar jou eisen kijkende zou ik voor de pompverstuiver gaan. zoek gewoon de jongste met het minste km en zoveel mogelijk opties binnen jouw budget dan zit je wel goed denk
succes
Uitstioot is lager met een Pompverstuiver, dat hij zuiniger is wil ik echt niet zeggen, eerder iets minder zuinig/.
weet nog een leuke uit 2002 te koop, 180pk, 165000km, gti-tdi, leuke kleur ;-)
Laat maar, heb 'm gezien.. niet helemaal mijn stijl zullen we maar zeggen :D
Ik heb ook een Golf IV TDI .
90 pk AGR. Heeft een kuurtje van JD gekregen en rijd heerlijk.
Heb hem gekocht met 210.000 op te teller en staat nu op 246.
Heb er eigenlijk nog schokkends mee gehad.
Keer kapotte deursensor en versleten vering rondom.
Ik heb nu rond de 120 / 125 pk en rijd heerlijk.
Met 224-40-18 BBS CH rijd het ongv 1:16 / 1:17.
Ik heb ook een Golf IV TDI .
90 pk AGR. Heeft een kuurtje van JD gekregen en rijd heerlijk.
Heb hem gekocht met 210.000 op te teller en staat nu op 246.
Heb er eigenlijk nog schokkends mee gehad.
Keer kapotte deursensor en versleten vering rondom.
Ik heb nu rond de 120 / 125 pk en rijd heerlijk.
Met 224-40-18 BBS CH rijd het ongv 1:16 / 1:17.
Klopt...mijn AGR is ook door JD gechipt en komt behoorlijk goed mee op de autobahn...urenlang doorstampen met 190km/h is geen probleem... ook niet met 220000km.
AGR blokken schijnen ook zo'n beetje onverwoestbaar te zijn..
En je kunt lang gasgeven.. Ding blijft gaaaaan..
Verder heb ik ook totaal geen problemen met de auto.
Een pompverstuiver blok heeft voor- en na-inspuiting volgens mij. Daardoor wat schadelijker qua brandstof verbruik, maar beter voor de uitstoot.
Mijn Passat heeft een AVG motor. Deze is met "losse" brandstofpomp (PDE genaamd). Deze rijdt erg goed.. ik heb geen ervaring met een VW pompverstuiver motor, dus echt vergelijken kan ik niet..
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.