PDA

View Full Version : MK1 diesel koudstart


Melvin
16-12-2009, 16:50
Ik heb wat probleempjes met mijn mk1 diesel met de koudstart...

Normaal is het 1x voortgloeien en strak lopen. Met het koudere weer was het 2x gloeien en starten lopen, met deze vrieskoude lijkt dat zelfs niet goed genoeg, dan loopt hij de eerste seconden erg onrustig en rookt hij wat :)

Gloeispiralen zijn niet lang geleden vervangen dus die sluit ik uit... Brandstoffilter heb ik al leeg laten lopen (ik dacht dat er misschien water in zat, wat dan aanvriest met deze temperaturen, maar dat heeft ook weinig verschil gemaakt)

Is het misschien zo dat er verschillende lengtes geleverd zijn?

Kan het aan het gloeirelais of iets dergelijks liggen? Ik hoor graag wat opties :)

Erik_vw
16-12-2009, 17:32
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63325

Dit misschien?

ben zine
16-12-2009, 17:52
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63325

Dit misschien?

Met deze temperaturen mag goede diesel niet gaan vlokken tenzij je water en/of bacterievorming in je tank hebt. Vanaf eind oktober wordt er (behalve bij een paar louche bedrijven waar je al helemaal niet zou moeten tanken) alleen maar winterdiesel verkocht.
En als je dan toch iets wilt bijvoegen, neem dan liever petroleum dan benzine.

Melvin
16-12-2009, 17:53
Ja ik denk ook niet dat dat het probleem is, maar ik zou het kunnen proberen natuurlijk!

Ik tank overigens bij Shell, dus die moeten allang winterdiesel verkopen...

ben zine
16-12-2009, 17:58
Compressie wel goed? Want als je dieselmotor wat minder wordt kom je daar pas 's winters achter. Kan ook nog zijn dat je startmotor van het verkeerde type is en hij net niet hard genoeg rond gaat.

Melvin
16-12-2009, 18:00
Startmotor is in orde, compressie weet ik niet, kan ik niet meten, maar verbruik (min. 1 op 20) en vermogen is perfect!

Ik heb het idee dat hij beter moet gloeien... Zijn er verschillen in gloeiers? EDIT: net gecontroleerd, wordt maar 1 aangegeven..

ben zine
16-12-2009, 18:07
Of er verschil is in gloeibougies weet ik niet

Zal wel eentje stuk zijn dan, dat verklaart ook het onregelmatige lopen als hij wel aanspringt.

mk1diesel
16-12-2009, 18:11
Of er verschil is in gloeibougies weet ik niet

Zal wel eentje stuk zijn dan, dat verklaart ook het onregelmatige lopen als hij wel aanspringt.

dat is niet mogelijk, zitten namelijk zins vorig jaar 4 nieuwe in.

zoals ik via pb al zei, denk ik dat 1 van de verstuivers misschien niet goed opent als het koud is.

Melvin
16-12-2009, 18:12
Sja, als er 1 echt defect is, dan zou die dat altijd moeten doen lijkt me zo, ook bij minder koud weer zou die cilinder dan moeite hebben... En dat is niet het geval namelijk...

mk1diesel
16-12-2009, 18:13
o ja, het is ook origineel een CAV brandstof systeem en er zit nu een bosch pomp op.
misschien dat daar ook nog wat mee is

aangezien CAV swinters vaak problemen heeft met starten (heeft mijn witte golf 1 ook, maar die rijd swinters toch niet).

mk1diesel
16-12-2009, 18:14
Sja, als er 1 echt defect is, dan zou die dat altijd moeten doen lijkt me zo, ook bij minder koud weer zou die cilinder dan moeite hebben... En dat is niet het geval namelijk...

das idd zo, verder zou ik het ook niet weten

Melvin
16-12-2009, 18:20
o ja, het is ook origineel een CAV brandstof systeem en er zit nu een bosch pomp op.
misschien dat daar ook nog wat mee is

aangezien CAV swinters vaak problemen heeft met starten (heeft mijn witte golf 1 ook, maar die rijd swinters toch niet).

Daar zeg je wat... toen ik hem net had zag ik het filterhuis en dacht ik :eek: CAV :eek: , maar toen ik verder keek zat er gelukkig wel een Bosch pomp op :)

Verder is er nu niks meer CAV systeem in principe, een filter is maar een filter en de pomp is :thumbup: ...

Eigenlijk start ik dit topic te vroeg, ik wil zelf nog even de kabels loshalen en naar het gloeirelais kijken enzo, maar ik vind het te koud nu!

ben zine
16-12-2009, 18:26
Sja, als er 1 echt defect is, dan zou die dat altijd moeten doen lijkt me zo, ook bij minder koud weer zou die cilinder dan moeite hebben... En dat is niet het geval namelijk...

Ik heb meer verstand van diesel dan van gloeipitten

http://img686.imageshack.us/img686/5870/kopievandscf1484.jpg

Melvin
17-12-2009, 17:08
Vandaag even wat doorgemeten, en ik vind iets vreemd...

Voltage op de gloeiers is maar 9,5-10V en zo ook op dat ding wat tegen het schutbord zit...

De dikke rood-witte kabel die vanaf de zekeringkast naar dat ding op het schutbord gaat is in orde, als die niet aangesloten is op dat ding, geeft de zekeringkast gewoon 12V door...

Hoort dit?

Wat ik begreep is dat de gloeiers minimaal 11 of dus gewoon 12V moeten hebben, lijkt me ook logisch... ofniet?

Arne
17-12-2009, 17:32
Massakabel van blok naar carrosserie goed? Meet daar de weerstand anders eens op..

Melvin
17-12-2009, 17:51
Wat bedoel je precies?

Ik heb de spanning over de accu gemeten (12,x) volt, en de spanning tussen de pluspool en willekeurige punten op het blok is ook 12,netzoveel volt... dus dat is goed dunkt me!

Marco
17-12-2009, 19:18
Dat ding tegen het schutbord is de zekering van de gloeipluggen, staat daar in serie mee.

Als je die lagere spanning meet (tijdens het gloeien), meet dan ook eens je accuspanning.. Als deze ook zo laag is, dan is denk ik je accu naar zn grootje

Melvin
17-12-2009, 19:27
oké alleen een weerstand... Accuspanning had ik ook gemeten, bleef goed! Voor de zekerheid zal ik het nog eens doen want ik heb vanalles gemeten dus heb allerlei waarden in m'n hoofd zitten! Als die af zou wijken had ik het ook opgemerkt en wist ik het ook eigenlijk!

edit: ik had die kabels losgehad, en ingespoten met siliconenspray... ik moet zeggen dat hij net gewoon oke startte. Ondanks dat, denk ik dat de gloeispanning meer moet zijn ofniet?

sjampoo
17-12-2009, 19:58
voltage van de gloeipluggen ligt volgens mij gewoon lager, zo rond de 9 volt ( dacht ik ).


Maar ik verwacht, eigenlijk: verstuivers. Ondergeschoven kindje, want hoeven eigenlijk nooit vervangen binnen de normale, economische levensduur. Soms worden ze gereinigd, maar zelden echt vervangen. Diesel die koud(er) is, verstuift gewoon niet zo lekker als bij zomerse temperaturen. Vooral het tijdelijk ff niet lekker mee lopen, en daarna alsnog oppakken: ook al gloeit de boel als een dolle, pas als de voorkamer goed warm gestookt wordt door enkele gelukte verbrandingsslagen gaat de cilinder toch echt mee doen,..

Melvin
17-12-2009, 20:14
Klinkt logisch! Hoe weet je zoiets zeker?

karretje
17-12-2009, 21:25
Heeft jouw blok ook een koelvl.temp.sensor??

Zo ja kan die defect zyn die bepaald de gloeityd..

Melvin
17-12-2009, 21:45
Ja zit er wel in, maa die werkt. Als ie warm is gloeit ie niet en als ie koud is wel (lampje gaat aan en je merkt het wel ;))...

karretje
17-12-2009, 22:40
ok..maar als hy de verkeerde weerstand afgeeft kan hy nog steers wel gloeien,maar dan byv te kort...en dat merk je nu al t vriest..dingetje van 10 euri en het is uitgesloten.. ;)

Melvin
17-12-2009, 22:49
Klopt, en je input wordt ook gewaardeert, maar ik denk niet dat dat het is... Het is ook maar een simpele golf 1 en die geeft gewoon precies aan als hij gloeit, en ik weet dus ook hoe lang hij gloeit... (als het lampje aan is)...

Kunnen meer mensen bevestigen dat de 9+ V genoeg is aan de gloeiers? Ik lees in een onderdelenprogramma dat het min. 11V is (staat er telkens bij)

Melvin
18-12-2009, 18:38
9V? Iemand? Zekeringkast geeft wel 12V af dus hoe komt het dat ik dan 9V meet als alles is aangesloten?

ScareMercy
19-12-2009, 01:45
Mijn gloeiers werken gewoon allemaal op 12 volt.. Maar ik heb dan ook zelf een kabelboompje gemaakt. Je zou je zekering na kunnen kijken. als deze oud of dun is kan die ook nog wel eens problemen geven. Voor de rest zit er niets tussen dat voor zo'n daling in voltage kan zorgen. Eventueel mischien het relais. Iets in het circuit moet in ieder geval als weerstand werken.

Melvin
19-12-2009, 03:33
Iets in het circuit 'moet' als weerstand werken of iets in het circuit werkt blijkbaar als weestand bij mij?

Overleven ze de hele tijd 12V wel? Hoort het ook 12V te zijn of echt 9V?

Sowieso zal ik nog eens wat meten morgen...

AD G60
19-12-2009, 08:08
Voor zover ik weet is het 12V, heb je wel een goede massa van het blok naar de accu/het chassis? De gloeibougies maken namelijk massa via het blok.

ScareMercy
19-12-2009, 13:37
Iets in het circuit 'moet' als weerstand werken of iets in het circuit werkt blijkbaar als weestand bij mij?

Overleven ze de hele tijd 12V wel? Hoort het ook 12V te zijn of echt 9V?

Sowieso zal ik nog eens wat meten morgen...

Iets in jou circuit werkt als weerstand, anders kun je niet op die 9v bij de gloeiers komen als de accu 12v geeft.

Melvin
19-12-2009, 13:45
Ja, gek is dat...

Ik vermoed iets in die zekering en anders misschien toch een massa-probleempje... Dat ga ik even uit zoeken...

Maar ik twijfel wel, omdat Sjamp zegt dat 9V normaal is... Dalijk fix ik het zo dat er 12V op komt en zijn ze in een paar weken uitgegloeid :D... Staat dat nergens in de papieren?

ScareMercy
19-12-2009, 13:51
Ik zal zo eens even in het grote boek kijken voor de zekerheid :P Maar bij mij werkt het al meer als een jaar op 12v.

Melvin
19-12-2009, 13:54
Top! Ik kan het in mijn boek niet vinden... ik ga nog even dubbelchecken..

vento tdi
19-12-2009, 14:02
zal vanaaf wel even bij mijn jetta meten melvin...............

tsx
20-12-2009, 18:20
Hey jongens zouden jullie mij kunnen uitleggen hoe ik de voltage op de gloeibougies het beste kan meten?(met draaiende motor?) ik heb zelf ook een mk1 diesel.

Groetjes!

Melvin
20-12-2009, 20:01
@TSX: wat denk je zelf :D? Multimeter in je hand pakken, de plus op je gloeibougie duwen en de min op je carrosserie, motorblok of op de min van de accu duwen.. iets met kinderen en de was ofzo ;) Succes!

Vento: Heb je al gemeten?




Ik merk trouwens dat de eerste keer gloeien 9,5 volt op komt wat langzaam oploopt, 2e keer 10,beetje en loopt op... Het lijkt alsof het relais het niet aankan! Morgen nog even direct 12V erop proberen!

ScareMercy
20-12-2009, 20:25
Ik ga ff mijn boek zoeken voor je :)

ScareMercy
22-12-2009, 17:13
Kheb het even opgezocht, en even nagemeten bij een originele sloop mk2 die ik hier had staan. En ik kom uit op 12v.

Ff voor de zekerheid, je meet bij cilinder 4?

Melvin
22-12-2009, 17:17
Jep, ik meet bij cil 4... heb er nu zelf een relais tussengemaakt, krijgt nu meer spanning en start nu perfect!

Ik denk dat het originele relais te zwak is geworden of dat er ergens een klein draadbreukje zit waardoor hij niet genoeg spanning kan pakken ofzo...

ScareMercy
22-12-2009, 17:42
Top :thumbup:

karretje
22-12-2009, 19:19
Even V4 meting doen...Kind kan de was doen toch! :thumbup:

Melvin
22-12-2009, 21:51
Tuurlijk, V4 meting... Waar heb je het over :)

karretje
23-12-2009, 22:40
ffe googelen...dan kan je gewoon echt het probleem vinden i.p.v een apart relais te plaatsen! ;)

Marco
23-12-2009, 23:18
Iets in jou circuit werkt als weerstand, anders kun je niet op die 9v bij de gloeiers komen als de accu 12v geeft.


Wat te denken van de weerstand van de gloeiplug zelf?? ;) Je meet de spanning immers OVER de gloeiplug :)

ScareMercy
24-12-2009, 00:05
Wat te denken van de weerstand van de gloeiplug zelf?? ;) Je meet de spanning immers OVER de gloeiplug :)

Jups, maar als je bij de 4e cilinder meet, meet je over alle gloeibougies heen, en moet je op 12v uitkomen. Gloeibougies zijn altijd een weerstand, maar als je over alle weerstanden heen meet, krijg je 12v. Oftewel, er werkt nog iets anders als weerstand als je bij het meten over de gloeibougies niet op 12v uitkomt..

mischien niet helemaal helder geformuleerd, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel :tongue:

capisce :thumbup:

allana13
24-12-2009, 00:58
Hi,

Sorry i am posting in the wrong place but i would like some help.

I am looking for a MK1 Golf Diesel.

Will appreciate if some one can point me in the right direction.

thanks

Max