PDA

View Full Version : Motor wordt erg warm in file ondanks kou buiten

Mikkem
16-12-2009, 14:11
Als ik in een file of een lange rij voor een verkeerslicht terecht kom, dan loopt het temperatuurmetertje op het dashboard akelig snel omhoog en komen er enkele dunne witte wolken vanonder de motorkap (het vriest dan wel).

Pas vrij laat (maar nog wel een paar mm voor de rechtse witte streep) slaat de vin aan. Ook dan daalt de temperatuur amper. Zet ik de ventilator aan met de schuif zover mogelijk naar rechts dan komt er een zware zoetige Maggilucht in het interieur en daalt de motortemperatuur tot de meter grofweg recht omhoog staat.

Tijdens normaal rijden staat de meter een stukje links van het midden, het interieur warmt normaal op, er zit voldoende koelvloeistof in en er zit geen rare geur in het koelvloeistofreservoir.

Hoe wordt dit probleem veroorzaakt en wat kan ik er aan doen? Het voelt niet echt fijn aan zo.

LuukGTI
16-12-2009, 14:18
Die zoete maggi lucht is dezelfde lucht als die onder je motorkap hangt.. De luchtinlaat van je blower zit namelijk onder de kap.
Trek de motorkap eens open, kan goed zijn dat er KVS onder je kop vandaan lekt, dan heb je een lekke koppakking.
Of een van je slangen lekt op je blok..

Gewoon je auto lopend neerzetten, wachten tot ie op die temperatuur is en begint te roken, kijk dan maar eens waar het vandaan komt.

Mikkem
16-12-2009, 18:19
OK, ga ik proberen. Lekke koppakking, heeft die nog meer kenmerken?

Vanmiddag op weg naar huis met normale rijen voor het stoplicht blijft het metertje braaf op z'n plek.

Gijs
16-12-2009, 18:25
Lekke koppakking, heeft die nog meer kenmerken?

Ja, genoeg. Vermogenverlies, externe en intere lekkages (de laatste zijn dus niet altijd te zien), witte uitlaat rook, olie bij het koelwater, koelwater verbruik etc.. Dit alles hoeft niet allemaal tegelijk te zijn he ;)

LuukGTI
16-12-2009, 18:25
3 manieren:

1. KVS lekt in je cilinder = Witte pluimen uit je uitlaat
2. KVS in je olie kanalen = Witte drap tussen je olie (soms ook aan de binnenkant van je vuldop te zien)

3. Ik DENK, dat als ie naar buiten lekt, dat ie dan verdampt op je blok.. en daarom rook veroorzaakt.

Maar kan dus ook goed een andere slang zijn oid.

Succes!:thumbup:

golfdriver
16-12-2009, 19:44
Ik heb ook een gelijkaardig probleem:

Een kleine maand geleden spoot de kvs uit men expansievat. Hierna een nieuwe gaan halen en geen probleem meer gehad tot nu. De temperatuur stijgt enorm snel, de expansievat lekt weer en er komt stoom uit. Weet er iemand een raad mee ?

Alvast bedankt.

bugsnbusses
16-12-2009, 21:59
ik zou es de thermostaat vervangen! kan best dat deze blijft hangen! heb ik eens gehad met mn passat is ook niet zo een duur ding dus is het proberen waard denk ik!

Sjoerd-mkI
16-12-2009, 22:08
@ Golfdriver... Nieuwe dop op je expansievat
@ Mikkem... het zelfde als bovenstaand plus ook ff je thermostaat

tim_j
16-12-2009, 22:31
Ik heb ook een gelijkaardig probleem:

Een kleine maand geleden spoot de kvs uit men expansievat. Hierna een nieuwe gaan halen en geen probleem meer gehad tot nu. De temperatuur stijgt enorm snel, de expansievat lekt weer en er komt stoom uit. Weet er iemand een raad mee ?

Alvast bedankt.

waar lekt het uit?

aansluiting slang, of dop?

Mikkem
17-12-2009, 11:03
Vandaag bij de garage geweest, eigenlijk voornamelijk vanwege een ander probleem (koppeling).

Die dachten aan de thermosensor, met name omdat de vin akelig laat aan slaat. Lekkage was nauwelijks te vinden, alleen een piepklein beetje onderaan de radiateur. Maar het ruikt wel naar kvs.

Geen witte rook, geen vermogensverlies (gelukkig maar, het zijn al zo weinig ponykrachten).

peerke112
17-12-2009, 11:07
Ik zou toch ook is beginnen met de thermostaat, is niet zo duur en kan nooit kwaad deze te vervangen. weet je in ieder geval dat het daar niet meer aan kan liggen. Vaak is de thermostaat ook het probleem als hij warm word.

golfdriver
17-12-2009, 13:44
waar lekt het uit?

aansluiting slang, of dop?

De stoom komt langs de dop, nu deze is handvast aangedraaid. Bij het vorige expansievat kwam de kvs via de lasnaad van 2 helfden.

tim_j
17-12-2009, 23:04
De stoom komt langs de dop, nu deze is handvast aangedraaid. Bij het vorige expansievat kwam de kvs via de lasnaad van 2 helfden.
dan is de dop ook niet echt goed, maar heeft wel een andere oorzaak

Mikkem
29-12-2009, 19:05
De garage heeft de thermosensor vervangen, de vin springt nu veel eerder aan (als de meter net iets voorbij het midden is).

Is het normaal dat - na een paar minuten stationair draaien - bij de huidige temperaturen de motortemperatuur oploopt, of moet ik me zorgen gaan maken voor de zomer?

Roy 1.6
29-12-2009, 20:05
Is redelijk normaal, je hebt namelijk geen koeling door de rijwind als je stilstaat.

Mikkem
29-12-2009, 21:37
Is redelijk normaal, je hebt namelijk geen koeling door de rijwind als je stilstaat.
OK, dan ben ik gerustgesteld.

Nu nog van de koelvloeistoflucht af zien te komen. Er lijkt niets lek te zijn.

Ik krijg het idee dat er van dat spul in een van de slangen zit (van een oude lekkage of zo). Het ruikt in ieder geval niet prettig.

tim_j
03-02-2010, 19:18
OK, dan ben ik gerustgesteld.

Nu nog van de koelvloeistoflucht af zien te komen. Er lijkt niets lek te zijn.

Ik krijg het idee dat er van dat spul in een van de slangen zit (van een oude lekkage of zo). Het ruikt in ieder geval niet prettig.

thermostaat hebben we samen vervangen, nu moet dit goed zijn:thumbup:

ik denk dat dit de kachelweerstand is omdat de 1 niet werkt.
de 1 is doorgebrand, en wat je ruikt is de electronica , die door het kapotte deel van het weerstand gaat en daarmee een smeulend geurtje maakt :thumbup:

Mikkem
03-02-2010, 19:30
thermostaat hebben we samen vervangen, nu moet dit goed zijn:thumbup:

Samen :tongue:

Jij hebt vervangen, ik heb toegekeken en koffie gebracht :redface:

ik denk dat dit de kachelweerstand is omdat de 1 niet werkt.
de 1 is doorgebrand, en wat je ruikt is de electronica , die door het kapotte deel van het weerstand gaat en daarmee een smeulend geurtje maakt :thumbup:

En toch snap ik het niet.
De Golf 2 die ik jaren geleden had, had ook geen stand 1 meer en die stonk ook niet. De geur is wel vreemd en komt meestal pas voor na een herstart.
(voor het uitzetten gaat de blower altijd op stand "uit")

Minomatic
03-02-2010, 23:20
Erg herkenbaar allemaal...

bij nat weer kan ik er op rekenen dat de temperatuur van de koelvloeistof in mijn G60 enorm stijgt. Dit gaat dan gepaard met een raar zoevend geluid, krachtverlies en het verdwijnen van het motorgeluid (lekker rustig!). Alle koelvloeistof stoomt er dan uit en ik kan er dan weer 4 liter in gooien.

Kleine kans dat een van jullie hetzelfde hebben, maar bij mij bleek het dus aan de riem te liggen die slipt door de regen. Deze riem drijft de G-lader, dynamo en waterpomp aan. De riem draait niet, water staat dus stil, wordt heet en verdampt met veel drama.

Gelukkig gaat er spoedig een (originele) kap om de riem heen.

Mikkem
04-02-2010, 11:07
Dat is wel heel extreem. Brrr.

De lucht die bij mij uit de blower komt (die ik eerder als "Maggilucht" omschreef) is niet hetzelfde als de geur van de koelvloeistof. Daar hebben we gisteren toch behoorlijk lang met onze neus in en boven gehangen en zelfs met de handen door de emmer met vloeistof gegaan (op zoek naar gevallen onderdelen). Dat ruikt véél minder sterk.

tim_j
04-02-2010, 11:11
@minomatic,
bij de 1.3 zit de waterpomp in de distributie lijn, getand, dat kan niet slippen. :)

@mikkem,
ik heb nog steeds het idee dat het electronisch is.
warme KVS ruikt zoet, niet maggi.

ik heb weleens een massa probleempje gehad in een Boardcomputer van een andere auto, dit uitte zich in een vies zwaar warm luchtje door de blower. (maggi :D)
eerst eens de kachel met weerstand vervangen, kijken wat het doet.
enige wat in de verbinding staat met de kachelkanalen is de kachelradiator en de kleppen die wat schuimstukjes kan geven :tongue: en kan lekken met een gevolg van natte matten en zoete lucht in de auto, de ventilator kan moeilijk lopen, massa probleem wat gaat stinken.