PDA

View Full Version : kachel niet heet

arthur
14-12-2009, 09:22
Goedemorgen heren,

De kou is weer neer gedaald in het mooie land.
De kachel van de mk2 staat weer flink aan.

Nu is het mij opgevallen dat mijn kachel niet echt heet wordt.
Hij wordt een beetje lauwig, net tegen het warme aan.

De motor komt goed op temperatuur, meter staat mooi in het midden.
Ik rijd bijvoorbeeld 30 minuten met de kachel op zijn heetste stand en dan wordt het een beetje aangenaam.
Ik kan me herinneren me vorige golf binnen 10/15 minuten zo warm was dat ik hem kouder moest zetten.

Samenvatting:
-Motor komt op temperatuur dus thermostaat OK.
-Kachel wordt lauw.

Zou mijn kachel radiator verstopt zijn, of kan het nog iets anders zijn?
Zoja kan ik hier wat aan doen zonder heel dat ding eruit te slopen, want dat is iets waar ik geen trek/zin in hebt.

gr

oettinger_18
14-12-2009, 09:31
optie 1
Het zal waarschijnlijk.. de foam van je kachelkleppen zijn..
http://www.volksforum.com/forum/sho...ighlight=kachel

optie 2
je kachelradiateur kan lek zijn heb je last van stoombad.. binnen in de auto?

KJ-Golf
14-12-2009, 09:33
Klinkt misschien stom, maar check eens hoe je koelvloeistofpijl is. Ik had vorige week nog ongeveer hetzelfde probleem en het bleek dat mijn koelvloeistof zo goed als op was en ik dit dus even bij moest vullen.

arthur
14-12-2009, 09:41
Het foam vliegt al tijden om me oren.
Verwacht dat daar het in probleem zit.
Ik heb net even de zoekfunctie gebruikt.
Komt erop neer dat ik de middenconsole eruit moet slopen.
Van het weekend maar is goed voor gaan zitten.

bedankt heren.

Kaj_A
14-12-2009, 09:44
Koelsysteem ontluchten!

oettinger_18
14-12-2009, 09:45
niet slopen he.. maar maken..:D succes..

tim_j
14-12-2009, 10:25
Het foam vliegt al tijden om me oren.
Verwacht dat daar het in probleem zit.
Ik heb net even de zoekfunctie gebruikt.
Komt erop neer dat ik de middenconsole eruit moet slopen.
Van het weekend maar is goed voor gaan zitten.

bedankt heren.

Het foam vormt een afscheiding tussen het koude kanaal (lucht van buiten) en het warme kanaal (warmte van de kachelradiator)

Als het foam weg is staan de 2 kanalen in verbinding met elkaar, waardoor de verwarming in de warmste stand niet echt warm zal worden, omdat het gemengt word met koude lucht van buitenaf.

De koude lucht zal niet optimaal koud worden, idem dito.

Andere optie:

Thermostaat kan open blijven staan.
de kvs stroomt voortdurend door de radiator, waardoor kvs continue word gekoeld door rijwind.
vaak zie je dat de kvs niet goed op temperatuur is op je metertje.
vaak merk je dat ie in de stad wel warm word, door het opwarmen van de bestaande lucht.
en op de rijksweg flink afkoelt.
oplossing is dan een nieuwe thermostaat. (84 graden)

Andere optie:

kvs peil te laag,
dan gaat het lampje meestal ook knipperen.
kvs peil te laag komt door een lek.

breadfan83
14-12-2009, 16:35
Kleppen d'r uit halen, nieuw schuim d'r op, en weer terug er in bouwen. Heb ik ook gedaan bij de gti, en heb nog nooit zo'n goede verwarming in een mk2 gehad!

tim_j
14-12-2009, 20:43
kan er geen sticky gemaakt worden over de verwarming?

golf mkII 16v
14-12-2009, 20:57
Moet er ook aan geloven[bij die van de vrouw

tim_j
14-12-2009, 21:15
koude voeten achter het stuur jan :D

golf mkII 16v
14-12-2009, 21:24
koude voeten achter het stuur jan :D
Nee,ik niet maar de vrouw heb het koud :screwy:
Ze rijd nu in een seat inca :thumbup:

NeoGeniX
14-12-2009, 21:44
Heb precies hetzelfde probleem, binnenkort maar ff openhalen dan...

arthur
14-12-2009, 22:01
kan er geen sticky gemaakt worden over de verwarming?

Ik zal een how-to overwegen. ;)

NeoGeniX
14-12-2009, 22:20
Dat zou deze medekoukleum zeer op prijs stellen, hoef ik niet meer met handschoenen aan en muts op in de auto :D

zuivere311
14-12-2009, 23:30
Bij mij komt er nu ook allemaal schuim deeltjes uit de ventilatie kanalen. De auto wordt nog wel lekker warm, dus van het voorjaar maar eens kijken of ik schuim ga plakken.

SHReK
15-12-2009, 00:00
Hey

Mensen hoe zit dat bij een MK1
wat zijn daar de optie!
heb al karton voor de radiator
dat helpt maar dan nog!

Grtz..

Djinn_4fun
16-12-2009, 09:05
Ik zal een how-to overwegen. ;)

Met foto's?

LuukGTI
16-12-2009, 10:54
Ik ben ook bezig met mijn kachel.. heb overal foto's van gemaakt.. Ook maten genoteerd voor je nieuwe schuim.. etc etc. :D Zal t wel effe bundelen

NeoGeniX
19-12-2009, 13:43
Dat zou erg mooi zijn, begint nu wel erg koud te worden :X

sixpack
27-01-2010, 07:04
Sticky it is, goede tip van dat foam ! :thumbup:

Roy 1.6
27-01-2010, 07:37
http://www.volksforum.com/forum/showpost.php?p=849826&postcount=194

GEEN foam van sponsdoekjes gebruiken! Kan niet tegen de hitte en mijn hele auto stond vol met wittige mist.

Evt een ander materiaal eerst testen met een föhn ofzo...

geizer
28-01-2010, 21:22
kan het dan ook zijn, dat als je foam eruit ligt, dat de aanjager dan haast niet meer blaast?

Turbo-Variant
13-02-2010, 19:59
Ben zelf nu ook op zoek naar een fatsoenlijk middel om mijn kachelhuis te reviseren. Die sponsdoekjes klinken alleszins niet slecht, kan ook wel redelijk tegen vocht lijkt me...

Iemand anders wellicht nog goede suggesties?

tim_j
13-02-2010, 20:02
kan het dan ook zijn, dat als je foam eruit ligt, dat de aanjager dan haast niet meer blaast?

in theorie haast onmogelijk, maar is makkelijk te controleren.

even de kachel eruit draaien en je ziet het vanzelf.

Turbo-Variant
13-02-2010, 20:10
Beter kijk je via de motorruimte door het rooster in de waterbak of je de aanjager ziet draaien. ;)

Archiebald
18-02-2010, 13:41
Ik ga ook even op deze how-to wachten!

Het schuim vliegt mij ook om mn oren... en als hij warm is (de motor dus) wordt het interieur niet echt heel warm, en soms blaast hij zelfs alleen maar koude lucht :( dus als iemand me in jip&janneke taal het e.e.a kan uitleggen :P

Ralfons
18-02-2010, 14:19
Zou van dat vilt voor onder stoelpoten e.d. niet kunnen? Bij de Gamma verkopen ze die als vel bijvoorbeeld met een afmeting van ongeveer 15 bij 20 cm. Geen idee of het goed blijft zitten door de hitte, maar misschien een idee? Je kan zelfs kiezen tussen wit of bruin :D

golfcabriomk1
18-02-2010, 18:33
ik wacht even gezellig met jullie mee! de golf blijft winterskoud van binnen.

Dennis

Matje
26-02-2010, 16:33
Ik heb dus ook de kachel stuk (foam)
Nu heb ik via het forum een andere kachel geregeld maar deze past niet :(

De monteur zei dat deze naar de zijkant loopt en de mijne omhoog waardoor ze het dashboard ook moeten verwijderen.
Gaat om een jetta '91.
Iemand die weet of dit echt waar is? gaat me anders wel een hoop knaken kosten ben ik bang.

oettinger_18
26-02-2010, 18:35
Ik heb dus ook de kachel stuk (foam)
Nu heb ik via het forum een andere kachel geregeld maar deze past niet :(

De monteur zei dat deze naar de zijkant loopt en de mijne omhoog waardoor ze het dashboard ook moeten verwijderen.
Gaat om een jetta '91.
Iemand die weet of dit echt waar is? gaat me anders wel een hoop knaken kosten ben ik bang.

als goed zit er geen verschil in kachelhuis van jetta en golf en je kunt hem demonteren zonder dashboard eruit te halen... scheelt je veel werk en tijd..

Matje
27-02-2010, 10:25
Wazig , de garage waar ik hem heen heb gebracht zegt dus van wel..

Nouja ik haal hem vandaag wel weer op en zoek wel een ander bedrijf.

E.W.Troudes
02-03-2010, 21:05
Heb ik daarom een condensplekje in het midden op de voorruit dicht bij de uitblaasopening?

LuukGTI
02-03-2010, 21:19
GEEN foam van sponsdoekjes gebruiken! Kan niet tegen de hitte en mijn hele auto stond vol met wittige mist.

Ga nu afzuigkap foam gebruiken van de blokker... Zou vlamdovend zijn. :thumbup:
Goodluck.

breadfan83
02-03-2010, 21:24
Wazig , de garage waar ik hem heen heb gebracht zegt dus van wel..

Nouja ik haal hem vandaag wel weer op en zoek wel een ander bedrijf.

Kan zijn dat je een kanaal bovenop je kachelhuis hebt voor een C of CL model zonder grote middenconsole.

Je hebt dan de asbak in je dashboard zitten, op de plek van de middelste ventilatieroosters. Het kanaal dat normaal open is, moet nu dus dicht zijn. Als dat zo is bij jou, kun je dit er gewoon afschroeven, en vervangen door het kanaal van je eigen kachelhuis.

Ik heb dan eventueel wel belang bij dat kanaaltje dat je er nu op hebt zitten. :D

breadfan83
02-03-2010, 21:26
Heb ik daarom een condensplekje in het midden op de voorruit dicht bij de uitblaasopening?

Dat komt waarschijnlijk door een lekke kachelradiator.

Jboss
04-03-2010, 14:18
Heb dit probleem ook gehad vorig jaar...... :(

Ik heb het volgende ondervonden.
Omdat de radiatortjes zwak waren is er in een terugroepactie een kachelmodificatie uitgevoerd (warmteregelaar zoals jij het noemt). Helaas blijkt dit uitstel van executie.

Het kan zijn dat (net zoals in mijn geval) de warmteregelaar kapot is door ouderdom. Ik heb deze er compleet tussenuit gelaten, en 2 koperen buizen op mijn kachelslangen aangesloten zodat deze weer werkt. En wat werkt het goed. Loop nu alleen wel risico dat de kachelradiateur klapt. :wow: Maar heb dat gelukkig nog niet gehad. :D Was wel lekker warm in die koude periode

vwjohnny
06-05-2010, 07:03
hallo

mijn golf is sinds gister middag raar aan het doen met de kachel
de motor tempratuur zit tegen het knipperen aan maar de kachel wordt niet warm :S

geizer
06-05-2010, 09:49
kijk eens naar je koelvloeistof niveau.......
waarschijnlijk staat dat (veel) te laag.

vwjohnny
06-05-2010, 11:16
kijk eens naar je koelvloeistof niveau.......
waarschijnlijk staat dat (veel) te laag.

is wel aan de lage kant maar potje is niet leeg :confused:
mogelijk lucht in het systeem?

patjetta
11-05-2010, 20:26
Ik heb dit probleem ook maar ik wil dus graag weten welk materiaal ik het beste kan gebruiken om de kachel kleppen mee te bedekken.
Heeft iemand enig idee?

J.v.G
11-05-2010, 21:30
Een maatje van me had het ook met zijn Golf mk2.
Hij had plaatjes lexaan op maat geknipt en op de kleppen geplakt (gekit).
Na een uurtje drogen werd de auto echt heel warm!!
Heerlijk voor in de winter:P
Ik heb alleen wel eht gevoel dat ik dat binnenkort ook met mijn Jetta moet gaan doen...
Maar daar heb ik de heeelleee zomer (als die maar mooi word!!) voor :D:D

Hopelijk heb je hier iets aan, na zoon beetje op het forum rond geneust te hebben leek mij dit ook de beste oplossing :P

Kan jaaarreeennn mee ;)

patjetta
12-05-2010, 21:40
Dicht dat wel goed af?
Ik heb vandaag een stapel van die schoonmaak doekjes gekocht.
Dat probeer ik eerst als het goed gaat heb ik geluk en anders moet ik weer opnieuw beginnen.

J.v.G
12-05-2010, 21:42
ja dat dicht cker goed af.
door kit komt niks heen als het goed gebeurt :D

Dutch_Jetta_GT
15-07-2010, 14:03
Heb laatst ook dit probleem gehad, Kachelradiateur was onderweg gesprongen.....

Heb er toen wel wat foto's van gemaakt, ook van hoe het zit met de kleppen.

Ik heb het kapotte foam vervangen door stukken tochtband te gebruiken van de bouwmarkt, werkt ideaal!

Foto's zijn hier te vinden:

http://www.mijnalbum.nl/Album=DJ7HECBL

Hopelijk een beetje duidelijker hoe het in elkaar steekt, mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!

DÁ-BRT
27-09-2010, 10:58
Gisteren een andere ventilator gemonteerd en vervolgens hete stoom uit de kachel na 5 jaar stilstand... ;)

Het repareren van de ventilator weerstand, zodat je ook meer standen ventilator hebt? Iemand evaring mee?

gizmo98
23-11-2010, 21:17
Heb de kleppen af geplakt met aluminium plak band wat ook gebruikt wordt voor verwarmde luchtkanalen eod
werkt goed !!!

vwjohnny
23-11-2010, 23:34
Na het vervangen van mijn gewone radiateur heb ik gezeik met mn kachel.
de ene keer doet hij het gewoon goed en is de motor tempratuur ook goed.
de andere keer komt er koude lucht uit en is de motor heet. Ik denk zelf dat er lucht in het systeem zit. Want het potje zit vol. Kan iemand mij vertellen hoe ik mn koelsysteem het beste kan ontluchten?

Het gaat trouwens om een 1.3 I (NZ)

Ik ben al 3 dagen bezig en mn kvs is op dus voor ik nieuwe haal wil ik eerst weten hoe ik dit kan oplossen.

please help!!!!!

grtn vwjohnny

gizmo98
30-11-2010, 19:34
ik denk dat je problemen kunnen onstaan door... je thermoschakelaar,voor de (Fan) of thermostaat,

of je kachel radiateur kan verstop zitten heb je iets gebruikt om een lek proberen te dichten (pil).....

ontluchten kan je doen door de moter rustig te laten lopen en de dop van resovior ?
paar slagen los te draaien zodat de lucht bellen weg kunnen.....

Sa2_hidup
30-11-2010, 21:12
Tuurlijk kom ik er nu pas achter, nu het koud is, dat mijn kachel het niet goed doet...
Eerst had ik enkel stand 1 en 2. Deze heb ik met een nieuw weerstandje opgelost.
Maar mn kachel wordt niet echt heet.

Wel wat warme lucht, maar das alles. Ik dacht dat het mn thermostaat was. Ik heb deze vervangen en gelijk mn koelvloestof ververst. Maar nogsteeds lauwe lucht.
Temperatuurwijzertje komt wel in de buurt van het midden, maar gaat er nooit overheen.
De bovenste slang naar mn radiator wordt wel goed warm, die onderste dikke slang wordt ook warm, maar veel minder dan de bovenste.

Ik heb het koud in de auto :angryv: . Wat is er aan de hand, wat kan ik er aan doen? Iemand een idee?

Gerard Polo MK2
30-11-2010, 23:59
Ik heb bijna hetzelfde probleem al vwjohnny hierboven. (1300 MH)

Alleen mijn KVS temp is altijd top, kachel leid een eigen leven.
Rijd vaak stukken van 15/20km en dan wordt de kachel geleidelijk behoorlijk warm, maar niet echt heet. Tegen die tijd is de moter net goed op temp en ben ik op de bestemming.

Rijd ik echter naar Groningen (70km), wordt de lucht na een km of 25/30 steeds koeler en koelt langzaam af naar bijna buitentemp.
Daarna auto uurtje in de parkeergarage gehad en weer teruggereden.
Eerste 7km warme lucht, daarna weer langzaam terug naar ijskoud (met dit weer).

Kachelkleppen zien er perfect uit overigens.
Tevens koelsysteem ontlucht.
En geen maggi luchtjes of condensplekken op de voorruit.

Heb het idee dat: Veel rijwind (snelweg) is sneller afkoelen naar 0 warmte.

Ik verdenk dat extra thermostaatje(?) wat voor de slangen naar de kachel zit?

Anyone?

http://gerardknol.nl/auto/RN75ZT/kachelslangen.jpg

oettinger_18
01-12-2010, 00:38
zit ik een klepje in die willen wel eens vastzitten die zul je met een schroevendraaien wrikken todat die weer los komt..

tim_j
01-12-2010, 10:39
@gerard: Termostaatje, en de retourklep even door-meppen met een schroevendraaier in de bankschroef. (zodat die altijd 'open' staat)

Gerard Polo MK2
01-12-2010, 12:19
@gerard: Termostaatje, en de retourklep even door-meppen met een schroevendraaier in de bankschroef. (zodat die altijd 'open' staat)

Vanmiddag maar eens de auto in de schuur zetten (KOUD) en even rossen!

Edit: owjah en even KVS halen :D

sebasz
02-12-2010, 22:05
Vanmiddag maar eens de auto in de schuur zetten (KOUD) en even rossen!

Edit: owjah en even KVS halen :D

als je de kachelradiateur ooit heb vervangen of hij is al vervangen kan je die by-pass (thermostaat voor de kachel radiateur) er gewoon weg halen want de kachel radiateur is nu sterk genoeg om tegen die druk te kunnen dus gewoon die by-pass weg halen en klaar ben je gewoon met je koperen buisjes heb ik ook gedaan bij mij golf 2 en hij word nu warm moet hem gewoon zachter zetten anders ga ik dood van de warmte.

Gerard Polo MK2
21-03-2011, 22:43
Zo het is even geleden, maar heb de oorzaak laatst achterhaald.

Ding op de foto hierboven losgehaald, daar zaten stukjes wokkel uit de kachelradiateur in:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HPQDJOSG.jpg
(Gejat van Dutch Jetta GT)

Daardoor was de doorgang zo goed als geblokkeerd.
Verklaard ook weer waarom ie bij hogere toeren kouder werd denk ik.
Hogere toeren> meer stroming > meer druk op die rotzooi = dicht!

Goed, fixed dus :d

Bral
10-10-2011, 11:31
ik hoor als oplossing dat een hand vol soda in je kvs ook zou helpen als je kachelradiatuer verstopt zit, weet iemand of dit klopt ?

Bral
10-10-2011, 11:34
en kan iemand met vertellen wat ongeveer de normale stand is van je temp. meter ?

ik denk namelijk dat mijn thermostaat open blijft staan gezien het tempo waarin de auto warm wordt (vrijwel niet, behalve in de stad)..

arthur
10-10-2011, 18:15
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/4/8/temp-indicatie.JPG

Let niet op het gekalk, foto heb ik ergens van het forum geplukt.
Hij moet zoiets staan, bij snelweg recht in het midden, mischien net ervoor.

Maar als ik jou zo hoor is de thermostaat gewoon kapot.
Als je een beetje handig bent zo gemaakt.

Bral
10-10-2011, 19:00
dat denk ik ook maar voor ik aan het sleutelen ga wil ik wel graag weten waaraan, heb een hekel aan dubbel werk...heb zo al werk genoeg ;-)

mijn metertje komt eigenlijk alleen in de stad met warm weer zoals vorige week een beetje uit de hoek, normaal komt ie dat linker witte vlakje niet uit tenzij je even stilstaat ;-)

arthur
10-10-2011, 20:40
Dan zal je thermostaat zeker kapot zijn

Ik heb ooit een tutorial gemaakt.

Gevonden

http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/how-to-thermostaat-vervangen-mk2-t77736.html

Nou moet het wel lukken denk ik.

suc6 ;)

Sa2_hidup
11-10-2011, 12:44
Hey, ik heb precies hetzelfde....

Ik dacht dat het bij mij aan mn thermostaat lag, dus had ik er een nieuwe ingeplugd. Maar helaas, nogsteeds hetzelfde.

Zou ik het proberen met een handje vol soda? Als ie dan ontploft, dan weten we dat ook meteen :D .

Bral
13-10-2011, 12:17
ik heb ff gekeken maar die upgrade tussen de kachelslangen, die overloop, die heb ik niet, dus het is of de thermostaat, of de kachelpot zelf...wat zou het meest logisch zijn ?

thermostaat vervangen is aardig minder werk dan die kachel dus dat doe ik denk ik eerst maar eens...

en dat verhaal met die soda in de KVS, is dat wat of is dat flauwekul ?

PuttenMKII
02-11-2011, 11:42
http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii-jetta-vento-problemen-f11/golf-2-kachel-word-soms-niet-warm-t133925.html
hier nog met foto's ..

afplakken is ook een optie, kan dat geen kwaad ?

Bral
04-11-2011, 14:19
ben er wel achter waarom mijn kachel het niet deed :

http://i135.photobucket.com/albums/q133/bralphotos/Fotos-0028-1.jpg

als dit een thermostaat is dan ben ik ... ;-)

(wat te denken geeft is dat de zeer oude dame die vorige eigenaar was de auto altijd bij auto bourguinon in leeuwarden in onderhoud heeft gehad, afgestempelde boekjes en alles....ik mag toch lijden dat die dit niet zo in elkaar hebben gezet..pff..)

The_Maxx
04-11-2011, 14:44
Even een opmerking. Een kapotte thermostaat hoeft niet persee een koude kachel op te leveren.

Ik rij dan wel in een polo, maar de thermostaat blijft open staan. Motor komt niet goed op temperatuur, maar de kachel wordt wel degelijk normaal warm.

Bral
04-11-2011, 14:46
bij mijn auto kwam de temp.meter niet eens uit de hoek, nu met nieuwe thermostaat (20,40 E, wat een geld) doet alles het weer zoals wolfsburg het bedoeld had in 1991 ;-)

sten_golf2
13-12-2011, 14:12
beste allen,

haa lekker ik ben gelukkig niet de enige haha. kachel wordt ook niet meer dan lauw terwijl de motor prachtig op temperatuur is. Nu staat hier veel over opnieuw foamen? bij mij komt er regelmatig ook ietsjes uit. Is hier misschien een howtodo van oid? en welke zaken kan ik beter als eerste checken? zoals een bepaald klepje opzetten waar 1 van jullie het over had? misschien zit het probleem namelijk in iets kleins, deze wil ik dan eerst langs lopen kan iemand me helpen? ben namelijk nog nooit aan de gang geweest met kachels! thanx

Sethenor
08-01-2012, 15:25
Even snel een vraagje over de kachelradiator. Zit hier nog verschil in tussen een oud en nieuw type golf 2?

volksfahrer
17-03-2012, 14:50
bij mij kwam de temperatuur niet boven een kwart behalve als ik veel stil stond met de auto dan steeg die tot een stukje boven de helft en sloeg de fan aan.op de snelweg etc altijd ongeveer op een kwart of iets minder.dus vandaag kijken of de thermostaat open bleef staan.thermostaat zit gewoon netjes dicht?heb de slang eraf gehaald en er komt geen kvs vanuit de thermostaat.wat kan het nu zijn?

20harmen20
09-10-2012, 20:52
Heb dit ook gehad. Heb het foam vervangen voor tape en de thermostaat vervangen. Beide keren werd de kachel niet warm. Toen de bypass vervangen. Deze zit waar de slangen het motor ruim in komen vanuit binnen.

Deze vervangen wil ook wel eens helpen!

CAR-POOL
11-12-2012, 00:11
die is van mij word helaas ook niet lauw , motor komt goed op temparatuur , het schijnt toch aan het klepje te liggen , die tussen kachelslangen zit? in motorruim? Wat moet ik aan dit klepje doen? Tussenweg laten? of is dat niet verstandig nieuw krijgen zal ook wel moeilijk zijn denk ik , welk schuim is nu wel aan te belevelen aan foam? voor goede prijs?

Dutch_Jetta_GT
11-12-2012, 00:16
Klepjes ertussen uit halen, kachelradiateur vervangen en de foam op de kleppen vervangen of de klepjes helemaal luchtdicht maken (metaal of kunststof plaatje erop kitten)..

Gegarandeerd dat je kacheltje dan binnen 3 min weer heerlijk warm stookt! :D

CAR-POOL
11-12-2012, 00:21
Bedankt voor de reactie:)
Wat voor schuim moet daar op? Of spul? Wat is een goede vervangen? En waar is het verkrijgbaar?

Zal dat het echt zijn? Ik merkte wel dat hij steeds meer troep begon te blazen , uit de luchtroosters ,

maar het zou dus niet aan klepje kunnen liggen (die retourklep tussen de kachelslangen richting de kachelradiateur?)

CAR-POOL
11-12-2012, 00:22

dit klepje bedoelde ik

Dutch_Jetta_GT
11-12-2012, 00:34
ik snap welk klepje je bedoelde, die metalen (rechterkant op de foto) die willen nog weleens onmogelijk vast komen zitten,... Waren vroeger bedoeld om de eventuele overdruk voortijdig om te leiden zodat de kachelradiateur bespaart zou blijven,..

De radiateurtjes van tegenwoordig zijn hier veel sterker mee en die worden er op gemaakt om ook zonder de klepjes een lang leven te hebben,..

En voor t foam, ik heb weleens gewoon een paar velletjes simpel plakvilt van de bouwmarkt gehaald, werkte super en jarenlang geen omkijken meer naar!

CAR-POOL
13-12-2012, 17:20
Oke bedankt voor de reactie :) Weet je ook precies welk spul ik daar voor nodig heb? En hoe dat heet ? Er zit hier in Karwei in de buurt.
Alvast bedankt.

maar na aanbrengen van nieuwe kachelradiateur kan dat klepje bij kachelslangen er wel tussen uit?

GolfIII White
14-12-2012, 00:15
Ik heb het zelfde probleem als hieronder beschreven, maar gaat het dan om de linker of de rechter slang op de foto?

Eerst is de kachel gewoon lekker warm en na ongeveer 15 a 20 kilometer dan daalt de temp. behoorlijk af in de auto.

Ik heb bijna hetzelfde probleem al vwjohnny hierboven. (1300 MH)

Alleen mijn KVS temp is altijd top, kachel leid een eigen leven.
Rijd vaak stukken van 15/20km en dan wordt de kachel geleidelijk behoorlijk warm, maar niet echt heet. Tegen die tijd is de moter net goed op temp en ben ik op de bestemming.

Rijd ik echter naar Groningen (70km), wordt de lucht na een km of 25/30 steeds koeler en koelt langzaam af naar bijna buitentemp.
Daarna auto uurtje in de parkeergarage gehad en weer teruggereden.
Eerste 7km warme lucht, daarna weer langzaam terug naar ijskoud (met dit weer).

Kachelkleppen zien er perfect uit overigens.
Tevens koelsysteem ontlucht.
En geen maggi luchtjes of condensplekken op de voorruit.

Heb het idee dat: Veel rijwind (snelweg) is sneller afkoelen naar 0 warmte.

Ik verdenk dat extra thermostaatje(?) wat voor de slangen naar de kachel zit?

Anyone?

volksburg
20-01-2013, 15:31
Als je dashboard er uit moet, kan ik je wel verder helpen met wat los moet en wat niet :-)

Ik hoor het wel

MacToob
04-03-2013, 15:25
Hallo allemaal,

ook mijn kachel wordt niet goed heet, ik heb inmiddels de kleppen dichtgemaakt met ducktape en het is wel iets beter geworden. Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat de kachelradiateur het wel doet maar dat het dus aan de klepjes tussen de 2 schutbordslangen (om ze maar even zo te noemen) ligt.
Als ik de verbinding tussen deze twee weghaal en de 2 tussenstukjes ook en de slangen weer aan elkaar maak (individueel dus) zou het beter moeten zijn?

Groet,

MT

MacToob
05-03-2013, 13:06
Update: Heb het klepje in het metalen bypass stukje gesloopt zodat het open blijft staan en de kachel doet het eindelijk weer als nieuw!
Uiteraard net als je hem niet mee nodig hebt, maar goed ;)

ar1g3
08-03-2013, 21:35
MacToob, misschien had je toch beter ook hittebestendig schuim op de kleppen geplakt.
Ten eerst zou ik ductape al niet vertrouwen op termijn als het lange tijd aan warmte wordt blootgesteld. Ten tweede steekt de schuim af fabriek ook een beetje uit langs de randen zodat het de kieren afsluit. Maar das maar een miniem puntje, denk niet dat het echt veel verschil maakt als die goed afsluiten of niet.
Ik zou ductape persoonlijk toch niet vertrouwen.

MacToob
09-03-2013, 21:05
Daar heb ik inderdaad over nagedacht, maar ik wist toen nog niet zeker dat dat het probleem was.
Als het niet zo gruwelijk koud is buiten wil ik het nog een keer netjes doen, inderdaad met schuim, maar voorlopig gaat t zo even goed!
Dank voor je advies!

T.C.Z.L
03-12-2013, 21:03
Even een probleempje waar ik nu tegen aan loop bij de beige jetta...

Kachelradiateur is vervangen voor een nieuwe, tevens is de foam vervangen.
Ik heb een aantal dagen warmere (NIET hete) lucht gehad.
Sinds een paar dagen krijg ik alleen nog maar koude lucht als ik de blazer op de warmste stand zet...
Als ik de blazer weer terugschuif naar volledig koud, wordt de lucht helemaal ijskoud :redface:
Iemand enig idee waaraan het kan liggen??

Ps. Thermosstaatbuis wordt gewoon warm, het metalen klepje in de motorruimte is ook open! Koelvloeistofniveau is ook goed!

Spike
03-12-2013, 21:17
worden de slangen je cabine in wel warm? (de uit en in?)

Zit er verschil in temperatuur tussen de blower en je dashboard? (de roosters die naar je toe blazen)

T.C.Z.L
03-12-2013, 21:22
Slangen naar het schutbord toe worden inderdaad wel gewoon warm.

Heb inderdaad het idee als ik de blower op het voorraam richt dat deze ietsjes warmer wordt dan wanneer ik deze richting mij richt(de auto in zeg maar).
Verschil is wel minimaal volgens mij...

JohanV
03-12-2013, 21:57
Hallo T.C.Z.L. ik denk dat er maar 2 opties overblijven:

- kachelradiateur toch niet goed
- foam toch niet dicht of weg

Hier kan je nog een keer heel goed zien hoe het geheel zit (dit is een handleiding voor kachel helemaal uitbouwen):

http://www.volksforum.com/albums/files/1/2/6/3/4/kachelG2.JPG

bertus c
14-12-2013, 15:09
kachelradiateur zit verstopt.

Tybo De Vriendt
13-07-2014, 12:57
kachel buizen die dashboard ingaan onder de motor kap omdraaien
wordt dan zo heet dat de warmte golven de koffer uit komen, bij mij toch :cool:

Fabi0_R
12-11-2014, 19:29
welk foam en welke kachelradiator hebben jullie gekocht mijne is ook stuk maar weet niet wat ik allemaal moet hebben :confused:

Dokter D
12-11-2014, 21:26
Ducktape werkt prima.

Bumper83
02-12-2015, 14:59
Ducktape zal een makkelijke en snelle oplossing voor de korte termijn zijn maar ik heb dit probleem ook aan de hand en wil dit graag in 1 keer weer voor lange tijd voor elkaar hebben. Welk soort (hittebestendig) foam is geschikt om hierop aan te brengen?

Graag advies

golf2 abuh
02-12-2015, 15:29
Ik heb dit 2 jaar geleden met goede kwaliteit ducktape gedaan, en werkt nogsteeds prima!!

Wel zorgen dat je de ondergrond goed schoonmaakt natuurlijk.

Bumper83
02-12-2015, 16:59
Ik had zelf nog wat schuimrubber ondervloer liggen (voor onder laminaatvloeren), lijkt me ook wel redelijk spul om te plakken. Misschien maar eens in de bouwmarkt kijken voor schuimrubber die ze op vloeren aanbrengen met vloerverwarming, wellicht dat dat wat is.

Broer Konijn
17-01-2016, 17:40
Om even een extra topic te besparen vraag ik het hier even, wat doe ik aan een irritant piepende kachel motor ?

Jochemn
24-03-2018, 11:43
Hallo, na jaren lezen antwoorden op dit forum gevonden te hebben is dit dan mijn eerste post, want ik kom er echt niet uit.

Gaat om mijn Jetta 2 Avance waarvan de kachel ook koud blijft. Paar jaar geleden de kleppen opnieuw bekleed met aluminium tape, werkte perfect. Afgelopen winter opnieuw koud en natte voeten, dus ik moest eraan geloven om de kachelradiator te vervangen.

Daarnaast fikte de aanjager door, dus die ook vervangen. Enige is daar dat de weerstanden nog kapot van zijn, dus alleen standje 3.

Dat deed ik met de deze handleiding
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/Kachelradiateur-vervangen-GolfII.pdf

Welnu. De lucht blijft koud, niet lauw, maar koud. Zelfs na een ritje van 30 minuten of 15 minuten stationair draaien.

-ontlucht volgens de handleiding (2x)
-de bovenste slang naar de radiateur word warm;
-de onderste later ook;
-de beide slangen die door het schutbord gaan worden ook warm (heet).
-koelvloeistof is op pijl
-temperatuurmeter netjes in het midden, soms iets erover
-fan slaat netjes aan.

Mijn aanname: als alle slangen warm zijn, dan gaat er dus warm vloeistof door de kachelradiator. Toch? Er is een luchtstroom van de aanjager, de kleppen zijn volgeplakt. Waar blijft die warme lucht dan? Wat zie ik over het hoofd?

fcapri
24-03-2018, 20:11
als je aan de schuifjes draait op je dashboard (vooral die van warm naar koud), voel je dan weerstand of gaat het te vlot.
normaal kan je de kleppen net zien bewegen aan de voeten van de passagier (daar zitten namelijk de hendels).
ik vermoed dat er een klep losgekomen is en gekanteld waardoor de koude lucht altijd door geraakt (en niet door de radiator wordt gedwongen).

heb vandaag net mijn radiator nog eens vervangen. wat een prutswerk zeg...

heb je ook die mouse afsluit strips op je kachelradiator geplakt. anders kan de warmte er ook langs geraken (niet veel allesinds, dus zou nog warm moeten zijn).
mijn verwarming is weer loeiheet. je kan je hand er niet voorhouden voor meer dan 1minuut

Rinus66
30-01-2020, 20:25
Even inhaken op een oud topic. Temperatuurmeter van mijn 1.3 NZ komt niet meer uit de hoek(van de zomer nog net uit het eerste witte balkje) en kachel wordt niet warm. Eerste gedachte was de thermostaat, maar blijft de fan dan wel nadraaien na een kort ritje?

darksupra
31-01-2020, 09:56
hey rinus, als je ventilator al aan het draaien is terwijl de motor niet op temperatuur is klopt er al wat niet.
thermostaat kan je snel controleren door de auto te starten en dan aan de slangen van de radiateur te voelen, 1 hoort wat warm te worden en de andere koud tot dat de thermostaat open gaat.
als ze beide gelijk warm worden is de thermostaat stuk.

los daarvan kan de kachel ook verstopt zijn en je temperatuur afwijken van de temperatuurmeter.

luiwammes
30-05-2020, 04:49
Hallo,

lees deze topic maar effe door.

Op het einde heb ik daar een HOW TO lijstje opgemaakt over wat je moet controleren indien de verwarming het niet doet.

https://www.doppel-wobber.de/community/index.php?thread/37172-heizungsventil/&postID=616563#post616563

Bij mij waren de Bypass-Ventielen de oorzaak van alle miserie.

Misschien moet je het Duits effe door Google Translate halen, voor hen die het Duits niet meester zijn.

Staylow0181
05-06-2021, 22:46
Okey thanks, dat is een behulpzaam stappenplan. Vilt uit de hobbyzaak & eventueel op maat snijden dus? En die schroeven is als extra?

Alvast bedankt

DenJenMel
06-08-2021, 13:16
http://www.mijnalbum.nl/Album=DJ7HECBL

Met behulp van de foto's in bovenstaande link heb ik nu ook weer warmte uit mijn luchtkanalen :rock:

Niet dat het er nu de temperatuur voor is om het te gebruiken... Maar toch :thumbup: