PDA

View Full Version : Naafgat uitdraaien van 56.6 naar 57.1 MM

Larsv5
19-11-2009, 18:58
Wie weet er een goed adres in midden nederland om het naafgat uit te laten draaien van me stalen opel hoepels van 56.6 MM naar 57.1 MM...???

Wat misschien ook een optie is is zelf uitdraaien, wie heeft daar tips voor... :D

Thanks,

Lars

breadfan83
19-11-2009, 19:03
Misschien een stomme opmerking, maar misschien met zo'n lamellen-schuur-schijf. Die zou zichzelf redelijk moeten centreren. Als je er eentje neemt die goed past zou je die paar tiende mm's er zo uit moeten hebben.

Aan de andere kant, ik heb er ook totaal geen verstand van, dus het kan net zo goed compleet de verkeerde kant uit gaan. :D

Larsv5
19-11-2009, 19:05
Misschien een stomme opmerking, maar misschien met zo'n lamellen-schuur-schijf. Die zou zichzelf redelijk moeten centreren. Als je er eentje neemt die goed past zou je die paar tiende mm's er zo uit moeten hebben.

Aan de andere kant, ik heb er ook totaal geen verstand van, dus het kan net zo goed compleet de verkeerde kant uit gaan. :D

Is misschien wel iets.... :confused:

(Aangezien ik erook niet uit kan komen.... :D )

Mister Cool
19-11-2009, 19:06
Dat van die lamellenschuurschijf op de boormachine is een prima idee opzich, alleen weet ik niet hoe goed dat met staal wil. Heb het wel eens met aluminium gedaan, dat ging prima :thumbup:

jones
19-11-2009, 19:33
heb ook opel staal voor op de golf en heb het naafgat groter gemaakt met een soort freesje op een luchttolletje, rustig rondgegaan tot het gat precies groot genoeg was, ging echt prima!
maar heb vandaag mn alu velgen laten uitdraaien en iets van de harten afdraaien en dat was 7,5 euro per velg dus kun je eigenlijk niet voor tobben
was alleen niet echt bij jou in de buurt

johan8vplus
19-11-2009, 19:59
met zon lamelleschuurschijf is t een fluitje van een cent.

johan

joostvw
19-11-2009, 22:14
ik heb zo'n lamellending nog liggen. die is tegen de 60 mm en kun je er dus mooi rond invouwen.
mocht je in de buurt zijn mag je hem wel lenen hoor.
zelf nog nooit gebruikt.

en eeh intern heet het geen draaien maar "kotteren".

ErikvanBilsen
19-11-2009, 22:26
Kotteren is toch wanneer het werkstuk stil staat en de beitel/frees beweegt
en draaien als het werkstuk draait en de beitel stil staat?

Gertjan
19-11-2009, 22:53
Idd Erik, het naafgat moet uitgedraaid worden.

Larsv5
20-11-2009, 09:55
Ok thanks mannen, ik kan het dus ook nog altijd eens proberen met een lamelle schijf...

Eerst nog even kijken of ik het voor een paar centen kan uit laten draaien door mensen die er wel voor geleerd hebben....

MeerArosa
20-11-2009, 10:07
WheelCare doet dit bijvoorbeeld en is een van de goedkopere op dit gebied. Zelf doen is natuurlijk nog goedkoper.

jettaracing
20-11-2009, 10:16
Dat van die lamellenschuurschijf op de boormachine is een prima idee opzich, alleen weet ik niet hoe goed dat met staal wil. Heb het wel eens met aluminium gedaan, dat ging prima :thumbup:

Met staal gaat dat ook heel best hoor :thumbup:

Doe het altijd zo met opel staal .

frank77
20-11-2009, 12:45
Vraag me niet hoe, maar wij hebben wel eens stalen astra velgen op een golf 2 gelegd zonder enig aanpassing.

0,5mm op de straal, wat is de tolerantie op dat gat - naaf uberhaupt.
Ik bedoel het zijn geen milimeters die aangepast moeten worden.

breadfan83
20-11-2009, 12:45
Kotteren is toch wanneer het werkstuk stil staat en de beitel/frees beweegt
en draaien als het werkstuk draait en de beitel stil staat?

Dus als je het werkstuk stil legt, en de lamellenschijf laat draaien, kotter je je wielnaafgat. ;)

joostvw
20-11-2009, 12:56
naja mij is laatst verteld dat als het werkstuk stilstaat het frezen heet.
als het werktstuk draait, draaien heet.
en als het werkstuk draait maar je intern gaat frezen het weer kotteren heet.

maar dan zal ik misschien mijn roemeense leraar verkeerd hebben begrepen ;)

breadfan83
20-11-2009, 12:59
Hoe dan ook, er is er minstens één die het fout heeft. :D

Larsv5
20-11-2009, 13:19
Met staal gaat dat ook heel best hoor :thumbup:

Doe het altijd zo met opel staal .

Kan je misschien wat tips geven over hoe of wat (aangezien jij alles mooi krijgt), mss is het wel iets voor een sticky.... :D

Larsv5
20-11-2009, 13:22
Vraag me niet hoe, maar wij hebben wel eens stalen astra velgen op een golf 2 gelegd zonder enig aanpassing.

0,5mm op de straal, wat is de tolerantie op dat gat - naaf uberhaupt.
Ik bedoel het zijn geen milimeters die aangepast moeten worden.

Ik weet namelijk niet wat toelaatbaar is, maar voor de zekerheid is het misschien wel slim om het op maat te hebben. kijk als het naafgat nou groter zou zijn zou je het op kunnen vangen met een centreer ring. Die halve MM die die te kort komt gaat volgens mij niet echt passen....

joostvw
20-11-2009, 13:38
volgens mij loopt het conisch, dus als je opel staal eroverheen zou krijgen centreerd het misschien net wel, maar zal je velg denk ik zelf niet tegen de naaf aan zitten :S

heb het ooit gehad met een paar golf 3 velgen (ook 4x100 57.1) op een Nissan 100NX
en toen was het dus zo als ik het net beschrijf.

maar een sticky met foto's is wel leuk.

Larsv5
20-11-2009, 13:41
Is dus niet echt handig ze er zo op te drukken...???

Ik ga morgen ochtend de wielen weg brengen naar van de Mik in Vinkeveen om te laten verbreden. Moet nog even goed bedenken hoe breed ze gaan worden (7,5/8/8,5)...

jettaracing
20-11-2009, 15:17
je krijgt ze er wel op zonder uit de draaien /frezen/ kotteren :D ,maar dan krijg je ze er niet weer af !
Het gaat immers maar om 0,5 mm ! ,dus met zo'n lamellenschijf is het zomaar klaar ,die 0,5 mm .

Met zo'n ding dus http://img-europe.electrocomponents.com/images/R690007-13.jpg

Daar is het binnen 5 min mee klaar ,

die kun je krijgen in 60 mm ,die druk je in het gat ,de boormachine rustig laten draaien ,en dan controleren met een schuiifmaat (of even op de naaf passen ) ,tot de gewenste maat is bereikt . simpeler kan niet :thumbup:

Larsv5
20-11-2009, 15:19
Jij bent echt goed.....(had ik zelf ook wel kunnen verzinnen... :redface: )

thanks man.

Lars

martiepartie
20-11-2009, 16:47
en eeh intern heet het geen draaien maar "kotteren".

beetje beter opletten in het vervolg ;) :D

Kotteren doe je op een freesbank, naafgaten uitdraaien op een draaibank.

Ik heb op mijn oude polo coupe ook zonder enige moeite Opel staal op de naven gezet, het kwam er ook zo weer af.
't is maar 0,5mm (0,25 rondom), dat is misschien net iets meer dan de laklaag die er op zit.

Voor dat kleine beetje zou ik de boel niet laten uitdraaien als je zelf geen connecties hebt.

ErikvanBilsen
20-11-2009, 17:08
En als ik van een oude meneer op mijn stageplek toendertijd begreep was frezen in verticale richting en kotteren in horizontale richting,
Weet alleen niet of deze meneer het goed had.

Larsv5
20-11-2009, 18:22
Thanks mensen, ik laat ze eerrst verbreden en dan ga ik even kijken of het pas (dat geluk heb ik nooit, dus ik ga er van uit dat ik even met lamelle schijf tekeer moet gaan)

frank77
20-11-2009, 19:06
Thanks mensen, ik laat ze eerrst verbreden en dan ga ik even kijken of het pas (dat geluk heb ik nooit, dus ik ga er van uit dat ik even met lamelle schijf tekeer moet gaan)

Misschien gewoon eerst even je naven en gaten meten, dan weet je of je iets moet doen.
Daarnaast kan de verbreder je misschien ook wel even helpen, neem namelijk aan dat als je kunt verbreden, het naafgat aanpassen kinderspel is. :thumbup:

Larsv5
21-11-2009, 08:43
Hij doet niet aan naafgat uitdraaien, heb ik al gevraagd. Deze man is alleen van het verbreden. Maar eerst maar eens zien idd hoeveel ze te klein zijn en dan maar eens kijken of het nodig is om uit te draaien. Ik ga straks weg om ze weg te brengen.

Lars

Larsv5
21-11-2009, 09:56
Zo ben weer terug van de verbreder. Er stond een duitser die even 20 setjes velgen kwam brengen en ook weer halen...??? Dat doet die al 8 jaar deze man, snap ik dat v d Mik werk genoeg heeft... Wel een aardige man, hij stopt er mee omdat die het al 40 jaar doet en hij heeft de mooie leeftijd gehaald van 80 jaar.

DUB
21-11-2009, 10:50
als je nog geen adres hebt voor dat uitdraaien, kun je naar machinefabriek buitendijk in weesp

http://www.buitendijkspecials.nl/concept/velgen.html

ik heb daar al veel laten doen, is tot nu altijd perfect bevallen,