View Full Version : Aansluiten motor.
Hoi,
Ik heb een golf 1 carb motortje een 1.1 uit 1979.
Nu wil ik de electonica aansluiten. De bobine moet een + en - hebben.
Het gebeuren bij de carb moet een + hebben. maar nu heb ik een groene draad over op de verdeler, waar is deze voor en waar moet deze aan?
Oja ook draait de motor erg zwaar, kan dit aan de startmotor liggen? De startkabels smelten haast en de motor draait super sloom rond. Of heeft het te maken met dat ik de leidingen voor de interieurverwarming afgedopt heb, zodat er druk opbouwd?
Tnx! :thumbup:
patjetta
16-11-2009, 21:45
kan aan de start motor liggen
maar probeer de poelie ook eens te draaien en kijk of deze niet abnormaal zwaar draait
Met de hand is het zeer zwaar, ik krijg de pulley bijna niet rond. Of heeft het te maken met dat ik de leidingen voor de interieurverwarming afgedopt heb, zodat er druk opbouwd?
P.s. Foto van het kabeltje
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/6/0/1/16112009669_14196.jpg
patjetta
16-11-2009, 22:06
nee daar ligt het niet aan als je je bougie`s er uit draait gaat het dan nog steeds zwaar?
Zonder de startmotor er op, gaat het net.
Zonder de startmotor en boegies gaat licht
Met Startmotor en boegies geen beweging in te krijgen.
Als ik de startmotor los draaien laat komt de krans wel naar buiten maar gaat niet vanzelf weer naar binnen, en hij heeft echt een gierend geluid en draait vervolgens steeds langzamer.
PS iemand nog aansluittips? Groene snoertje ect?
martiepartie
17-11-2009, 21:25
groen kabeltje is van de condensator, moet naar de aansluiting op je bobine.
Slecht ronddraaien = motor zit vast/roest in de cilinderwanden
OF een slechte massaverbinding van het motorblok naar de accu.
Aan de + of - aansluiting op de bobine?
patjetta
17-11-2009, 21:54
heb je wel een orgineele startmotor voor dat blok?
Het kan zijn dat je starttandwiel tegen je vliegwiel aan duwt en zo de weerstand geeft.
Die startmotor zat in de 4 bak.
Maar de motor draait echt sloom rond, en dan beginnen de klemmen van de startkabel al te gloeien. Als ik de startmotor los heb jengelt deze als er stroom op staat.
mark89769
18-11-2009, 21:56
draai alleen je bougies eruit en laat dan de motor is draaien door de startmotor, gaat het nog zwaar dan ligt het aan je startmotor of wat hierboven als is vermeld een slechte verbinding naar de aarde/massa.
Kijk daar kan ik wat mee, ik ga het morgen direct even proberen!
Starmotor heb ik opgefrist, die draait lekker.
Nu zit ik dat de vonk het niet doet. een boegie direct aan de bobine wil wel maar, via de verdelerkap wil het niet ??? :confused:
Verder hoe moet ik de condensator aansluiten? :confused:
@Mod's:
Misschien is het beter om de titel aanpassen naar iets van "Motor aan de gang krijgen" :D
Help!
Kan iemand mij opweg helpen met de ontsteking!?
Dat groene draadje moet je aansluiten op de '+1' aansluiting van de bobine.
Kijk, daar kan ik wat mee!
Verder nog iemand hoe ik de vonk voorbij de verdelerkap krijg?
Oja en ik heb het kleppendeksel even gestraald en gespoten in Ly3d (tornadorood). Luchtfilter huis en Distributie kap volgen nog in Semi-gloss Black :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/6/0/1/kleppendekseltuning.jpg
Iemand een iedee hoe ik de ontsteking weer goed krijg? :confused:
contactpunten stellen ???
zit koolstifje wel boven in je verdeelkap
verdeelkap oxidatie vrij
Hoi,
Hoe moet dat dan Het stellen van de contactpunten en hoe controleer ik dat?? :confused:
Er zit wel oxidatie op de contactjes.
Het stiftje zit er wel in. Heb nog wel een nieuwe kap liggen van een bigblock, anders probeer ik die wel even.
Ik zat nu te kloten met een verkeerde verdeelkap, vanmiddag maar even een nieuwe rotor en verdeelkap halen....
martiepartie
27-11-2009, 10:14
contactpunt vooropening op 0.4mm stellen, als de contactpunten geoxideerd/ingebrand zijn de punten vervangen. Je kan ze ook eerst ff opschuren met een schuurpapiertje.
Draait de motor nu wel rond?
Ja de motor draait nu wel. als ik de rotor op de positie draai van een contactpunt en ik geef spanning aan de bobine krijg ik geen vonk. Als ik de boegie direct aan de bobine heb wel. Ik ga zometeen wel eventjes naar klaasboer.....voor een andere verdeelkap en kablerij.
martiepartie
27-11-2009, 15:11
Ik zou het eerder in je verdeler (slechte contactpunten/ kapotte condensator) zoeken, Als je op geen van de 4 bougies een vonk hebt is de kans heel klein dat alle 4 de bougiekabels rot zijn. Zelfs een volledig gecorrodeerde verdelerkap+ rotor zou nog een heel klein vonkje moeten geven.
Nieuwe boegiekabels en verdeelkap. dus ik zet de rotor op het punt van een contactje en geef de bobine spanning. Niks nada noppes. Dus ik maak de onsteking open maar dat ziet er bijster slecht uit. Op de sloop kon ik ook geen onsteking vinden op de smallblockjes..... Allemaal al weggeroofd :(
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/6/0/1/ontstk.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/6/0/1/ontstk2.jpg
Die heeft wel even stilgestaan zo te zien. Is het nou gesmolten kabel-isolatie die onderin het huis ligt? Het lijkt net of de kabel bloot ligt en kortsluit met het huis?
Ja de isolatie is gesmolten. Ook stinkt het ding.
Ja de isolatie is gesmolten. Ook stinkt het ding.
haha geen wonder als ie kortsluiting heeft......
is het niet een beetje cheap-ass te fixen dan?
Dus dat draadje moet het probleem zijn? Dan ga ik wel even met tape/krimpkous aan de gang....
Het valt te proberen om nieuwe contactpunten te monteren (kosten maar een paar euro), maar of dat de oorzaak is van het doorsmelten...
Het kan zijn dat het draadje niet zo best meer is omdat ik de condensator wel een keer perongelijk op de + heb gehad...
Het kan zijn dat het draadje niet zo best meer is omdat ik de condensator wel een keer perongelijk op de + heb gehad...
lekker bezig Freek (http://www.youtube.com/watch?v=VH6DpBwqEes) :D
ik zelf zal zien dat ik ff nieuwe puntjes er in kreeg alles even goed schoon maken en dan weer aansluiten
anders blijf je zoeken
suc 6
Ik heb nu de ontsteking uit elkaar, vanmiddag ff schoonmaken nieuw draadje in solderen. en inelkaar zetten.
Goed heb nu wel vonk op de boegie als ik de rotor goed zet. Als de motor draait niet.
Moet de contactpuntjes dus nog stellen op 0,4mm en het huis nog goed zien te zetten :shake:
Zoals ik het nu bekijk staan mijn puntjes wel op 1.5mm, morgen zet ik ze op 0.4
Ik heb de puntjes op 0.4 gezet, maar helaas geen vonk :(
Als ik de condensator meet staat de meter op 0.1nf is dat een goede waarde?
draait de ontsteking wel mee?je hebt wel vonk als je de ontsteking met de hand draait?
Anders heb ik nog wel een redelijk werkende complete ontsteking liggen?
@pul.
Misschien kijk ik vanavond wel even. Ben er momenteel ff zat van... krijg het steeds maar niet goed :drill:
@Gertjan, Jou optie houd ik nog eventjes open.
Het zit zo, van de ontsteking heb ik de ballen verstand. Dus dat julie mij er doorheen proberen te loodsen vind ik toppie :thumbup: :goodpost:
Gertjan kan mij aan een andere ontsteking helpen, dus ga ik daar voor.
Heel ander vraagje trouwens: Kan ik de aandrijfassen van een golf 1 op een achteras van een kever maken? Want ik wil straks wat maken met achterwielaandrijving en dat lijkt mij makkelijker dan 2 fussees perfect in lijn te zetten.
De eerste cilinder(distri kant) heb ik in het BDP gezet, de krukas staat op het teken, toen de kruk 1cm naar links gedaait en de onsteking op z'n merkteken afgesteld. niks nada noppes :(
Kables 1432
Vandaag weer geprobeerd, gesteld volgens de merktekens in de bak en op het blok. 1e cilinder aan de kant van de distributie riem op bovenste tuimelpunt. Dan de krukas net voor het "visje"zetten. en dan de ontsteking op z'n merkteken zetten. dan staat ie als het goed is op 6graden vooronsteking. Maar helaas weer geen vonk. wel als ik de boegie direct aan de bobine heb en ook als ik de onsteking een beetje draai en pruts krijg je op gegeven moment wel een vonkje. Maar als de motor draait en de bobine aan de 12v hangt gebeurt er niet veel bijzonders?
De onstekingsvolgorde is 1432 en als de 1e cilinder in bdp staat is de plek waar de rotor naar toe wijst de 1e cilinder.
moeilijk gevoel massa gebrek ??
Ik zal eens een draadje spannen van het verdelerhuis naar de - van de bobine! :)
Terpstra
15-12-2009, 20:14
uhh.. je onstekingsvolgorde is 1-3-4-2;)
en heb je een hall voeler of een contactpuntonsteking? miss staat het wel ergens maar ben te lui om te lezen :D
Ja dat bedoel ik ;), ik heb contactpuntjes.
Back in topic :)
Ik had eerst de bobine direct aan de plus en de min. Na dat ik laatst iets las dacht ik dat klopt niet.
Dus heb ik een schema getekend van hoe het denk ik hoort. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten en dan ook vertellen waar ik goed of fout zit :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/6/0/1/Planducampagne.JPG
Ik heb een screenshot gemaakt van een schema voor je. Met rode cirkel er om zijn de bobine en verdelerhuis.
http://i45.tinypic.com/2akejvq.jpg
http://i45.tinypic.com/2akejvq.jpg
-Edit- Nu wel het goede schema.
Vandaag weer geprobeerd, gesteld volgens de merktekens in de bak en op het blok. 1e cilinder aan de kant van de distributie riem op bovenste tuimelpunt. Dan de krukas net voor het "visje"zetten. en dan de ontsteking op z'n merkteken zetten. dan staat ie als het goed is op 6graden vooronsteking.
Wat bedoel je precies met 'de ontsteking op z'n merkteken zetten'?
Wijst de rotor dan het contactje voor de bougie van cilinder 1 aan? (Als het merkteken van de krukas op het visje staat)
Dan wijst de inkeping op het verdeelhuis naar de achterkant van de rotor.
@Kaj_A
Ik heb een blok waar nog geen ecu bij zit. (golf 1)
Sorry, ik zie nu pas dat ik die van een gti heb gepakt! :redface:
Ik heb nu voor je wel het goede schema er neergezet in de post waar eerst de verkeerde stond.
Hee dankje,
Ik heb het even bestudeerd en dit haal ik daar uit over de ontsteking.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/6/0/1/Ontstekingschema_original.jpg
golf mkII 16v
12-02-2010, 23:29
Is goed
is idd goed,maar zo had je het ook zitten toch?
ik denk dat je ontsteking niet op het juiste moment staat,als ie op de kruk- en nokas goed staat moet de rotor op de inkeping staan/ernaartoe wijzen.
Ik had eerst de bobine aan de + en - geknupt :redface:
dus we zullen zien of er nog leven in komt :thumbup: maar eerst ff ontbijten :screwy:
Hehe :rolleyes:
Nou ff getest. Nu heb ik tijdens het starten wel een vonk :D
Ook ruiken de boegies naar benzine. maar nog geen lopende motor helaas.
Vraagje: Er zit een quickstop klep op mijn carb. Als ik wil starten moet er dan wel of juist niet stroom op die solenoid staan?
Groeten.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.