PDA

View Full Version : Blauw rode draadjes

breadfan83
31-10-2009, 14:56
De search kon me niks zinnigs geven, dus dan maar alweer een nieuw topic op m'n naam zetten...

Een tijd terug stopte de radio van de auto van m'n pa er opeens mee. Vandaag even de zekeringen nagekeken, en de zekering in de kast was inderdaad door.

De radio deed het weer, tot ik het dashboard kastje dicht knalde. Radio er maar uitgehaald, en er zat een zwart kabeltje als brug tussen twee rood-blauwe kabels ingepropt, welke door het dichtslaan van het kastje los is geschoten.

Het is dus niks origineels, en verklaart misschien ook de lekstroom van enige tijd terug, maar ik zou dus willen weten waar die kabeltjes voor zijn.

Het gaat om de stekker waar ook de plus-kabel in zit. Daar zitten twee kabels in, in rood-blauw. Als die met elkaar verbonden worden is er stroom, maar als ze niet met elkaar verbonden zijn doet de radio niks. Beide kabels gaan naar een pinnetje in de radio, dus beide hebben ze een functie.

Wie helpt?

Arne
31-10-2009, 15:01
Wat voor auto is het, en wat voor radio?

breadfan83
31-10-2009, 15:02
Audi 80 uit 1990 of 1991. De radio is een oud Sony-dingetje.

Maar de kleur van de draden zal toch per auto en radio niet verschillen, of wel?

Arne
31-10-2009, 15:09
ISO stekkers zijn altijd gelijk:

http://12vhifi.nl/isoconnectors.html

Roodblauw zegt me echter weinig. Heb je ze al doorgemeten?

breadfan83
31-10-2009, 15:13
Voor Audi 80 staat ie niet in jouw link, maar in een linkje op die pagina. ;)

A7 = blauw/rood, continu 12 V in

Ik ga eens proberen die plugjes uit die stekker te pulken, en om te wisselen. Kwaad kan het sowieso niet, als de radio wel werkt als er een lus tussen beide kabels zit. Het is dus in ieder geval een 12v kabel.

Doormeten lukt helaas niet, heb geen multimeter hier. Maar volgens mij kom ik er met jouw linkje wel Arne, bedankt!

Edit: nog even goed naar de stekker in de auto, en die op de site gekeken. Er zijn twee rood-blauwe kabels in de auto, op locatie A4 en A7. Op de site is A4 echter leeg, en zit in A7 de continu 12v. Ik denk dus dat de kabel die in A4 zit naar A7 moet, en de kabel van A7 in de kliko gaat.

Arne
31-10-2009, 15:29
Haha, toevallig dat de Audi 80 erbij staat, had het geeneens gezien.

Er is een lus gemaakt tussen geschakeld en permanent, omdat je radio geheugen heeft (voorkeuzezenders/instellingen) heeft ie ook permanent 12v nodig. Dit was vroegah nog niet nodig voor cassettedecks en analoge tuners, vandaar.

Wat je moet doen is een geschakelde 12v erbij leggen, vanaf de zekeringkast, en die aansluiten op A7, A4 moet continu 12v krijgen. Gaat je radio ook automatisch aan/uit op contact, zal ie nu niet doen denk ik :)

breadfan83
31-10-2009, 16:17
Nu doet ie dat inderdaad niet. Zonder die lus doet ie niks, maar met die lus kun je hem gewoon aan zetten zonder dat de auto op contact staat.

't Is onderhand te laat om 't vandaag nog te doen, moet dalijk naar 't werk. Komende week maar eens de auto uit elkaar halen. In de tijd dat ik bij de Audi 80 het eerste schroefje gevonden heb, zou ik bij de mk2 al het hele dashboard uitgebouwd hebben, dus dat wordt nog een uitdaging...