PDA

View Full Version : Hoe versnellingsbak olie verversen?

twistile
23-09-2009, 14:25
Is er ergens een handleiding op internet te vinden hoe versnellingsbak olie te verversen?
En ook voor de motorolie?

breadfan83
23-09-2009, 14:56
Ja, die heet "SEARCH". ;)

VWRickGTI
23-09-2009, 17:16
Handleiding is vrij kort.

Motorolie:
Stop in de carterpan eruit draaien. +/- 4 liter olie eruit of minder. Dan nieuw koperring om de stop doen. Dan oliefilter voor op je blok eraf draaien. (vaak met een hulpmiddel bijv een ketting).
Dan nieuw oliefilter monteren met op de rubberring beetje oude olie smeren zodat het nieuwe filter goed afsluit. Stop in de carterpan en olie bijvullen. Even opzoeken hoeveel ligt aan het blok. FF starten 15 sec laten lopen. ff rusten en weer peilen.

Versnellingbakolie:
Stop links onder (zie achter je linkervoorwiel dus op de kop van de bak) eruit draaien. Olie eruit. Stop erin. Bijvullen via de vulplug aan zijkant op de bak op ong. helft van de hoogte van de bak.

Kaj_A
23-09-2009, 17:41
Als je een automaat hebt, dan moet de hele carterpan er af om de olie er uit te halen.

EelcoB
23-09-2009, 18:15
Bijvullen via de vulplug aan zijkant op de bak op ong. helft van de hoogte van de bak.

Ja, dus totdat het eruit komt lopen :) !

A.D GOLF1 1976
23-09-2009, 18:25
Als je een automaat hebt, dan moet de hele carterpan er af om de olie er uit te halen.

Bij die van mij niet hoor, zit gewoon een stop in. :confused:

Kaj_A
23-09-2009, 20:33
Bij mijn 1.5 uit '83 niet :rolleyes:

sdi-tje
23-09-2009, 21:09
Bij die van mij niet hoor, zit gewoon een stop in. :confused:
bij mij ook een stop onderin :)
maar heb geen peilstokje erin zitten hoe kan ik hem dan peilen?
maar bij automaat moet je toch ook het filter vervangen?
dan moet het pannetje toch wel even los?

jelle vda
23-09-2009, 21:11

Motorolie:
Stop in de carterpan eruit draaien. +/- 4 liter olie eruit of minder. Dan nieuw koperring om de stop doen. Dan oliefilter voor op je blok eraf draaien. (vaak met een hulpmiddel bijv een ketting).
Dan nieuw oliefilter monteren met op de rubberring beetje oude olie smeren zodat het nieuwe filter goed afsluit. Stop in de carterpan en olie bijvullen. Even opzoeken hoeveel ligt aan het blok. FF starten 15 sec laten lopen. ff rusten en weer peilen.

Versnellingbakolie:
Stop links onder (zie achter je linkervoorwiel dus op de kop van de bak) eruit draaien. Olie eruit. Stop erin. Bijvullen via de vulplug aan zijkant op de bak op ong. helft van de hoogte van de bak.

even aanvullen , oliefilter handvast monteren !!
want zo krijge we er genoeg in de garage , met de sleutel of ketting vastgedraaid en er voor geen mm meer af te krijgen :mad:

VWRickGTI
23-09-2009, 21:33
want zo krijge we er genoeg in de garage , met de sleutel of ketting vastgedraaid en er voor geen mm meer af te krijgen :mad:

Heb het ook over losdraaien van het filter.

EelcoB
24-09-2009, 08:27
bij mij ook een stop onderin :)
maar heb geen peilstokje erin zitten hoe kan ik hem dan peilen?

Vulstop eruit, en dan met een schone vinger voelen, want hij moet vol tot de stop ;) ...

bjuriaan
24-09-2009, 12:24

Neem aan dat je het dan niet over de mototolie hebt...

Kaj_A
24-09-2009, 13:32
Ik heb het over versnellingsbakolie van een automaat. De motorolie carter heeft inderdaad een aftapplug.

Reuvers
24-09-2009, 18:55

meestal steek ik er dan een schroevendraaier doorheen. Maar idd heel vervelend want dat zit alles onder...