PDA

View Full Version : afstellen versterker icm presets autoradio

martiepartie
10-08-2009, 12:04
Ik heb een aantal vragen over het afstellen van de ICE in een Fiat Doblo van de schoonfamilie. In mijn vorige/huidige autotjes zat alleen een geschikte radio met wat luidsprekers (waar ik meer dan tevreden mee ben btw)

Ik heb (zelf) geinstalleerd:

Audio System composet met scheidingsfilter/ 13cm midrange en losse tweeters
Monoblock versterker (2 kanaals)
Parrot bluetooth carkit
Pioneer headunit (type 'nieuw en ongezellig duur')

De Pioneer radio is een zeer uitgebreid apparaat, kan daar verschillende presets kiezen, maar natuurlijk ook zelf met de equaliser spelen. Daar raak ik het spoor al bijster, kan o.a. verschillende scheidingsfilters kiezen/ frequenties regelen etc. etc.

Nu heb ik het volgende 'probleem':

de midrange speaker vervormd nogal snel. Het geluid is erg vol/warm/helder, maar bij hogere volumes klinken de midrange speakers erg 'bagger'.
De versterker staat dan op:
*Full (tussen high- en low-pass in)
*Gain ongeveer op 50%
*Bass regeling ook op 50%

De Head Unit equalizer staat op 'Natural', met Loudness op 'OFF' en de bassversterking op een normaal niveau. De std. presets zijn niet uit te schakelen, vandaar dat ik voor de natuurlijke weergave heb gekozen :tongue:

Dit is natuurlijk op te lossen door de bassregeling terug te schroeven, maar die staat al niet hoog. De lage tonen vallen dan helemaal weg, vooral bij snelwegkm's is het geluid dan erg slecht.
Als ik de versterker op 'low pass filter' zet, is het geluid niet meer vervormd, maar dan zijn de lage tonen ook zo goed als verdwenen.

Deze set heeft erg veel geld gekost, en moet naar mijn idee goed af te regelen zijn.

Heeft iemand een idee hoe je de Head Unit het beste kan instellen om ervoor te zorgen dat het geluid bij de midrange speakers niet vervormd?
De standaard trucjes om de versterker af te stellen heb ik al geprobeerd:
*gain zo laag mogelijk
*radio op 80% van max volume
*gain opdraaien tot het geluid vervormd

Ik kan alleen aan zoveel instellingen prutsen dat ik niet weet waar te beginnen.

ALVAST DANK!

sjors corteccia
11-08-2009, 12:07
EQ gewoon op flat laten staan, net als alle boost en loudness knopjes, die verneuken het geluid alleen maar.
je moet je amp op low pass zetten vanaf 100 hertz ongeveer.
als dat klopt kan je e.e.a. nog wel lichtelijk corrigeren met je eq.

Arne
11-08-2009, 12:15
deuren dempen, midrange stevig(er) monteren.

sjors corteccia
11-08-2009, 22:42
dat kan zowiezo nooit kwaad, dan zal je al zien dat je midje al lekkerder speeld, die dingen kunnen echt wel wat vermogen aan.

martiepartie
11-08-2009, 22:55
Midrange speaker zit goed vast, daar zit het probleem niet. De deurbevestiging is degelijk genoeg (stalen frame direct aan de deur). Het dempen van de deuren kan zeker een verbetering zijn, al is het geluid nu zo slecht dat ik zeker weet dat daar niet de hoofreden ligt van dit slechte geluid.

En de sub op lowpass zetten is niet de oplossing, dat is voor het gebruik van een subwoofer. Een composet zonder sub zou op highpass of maximaal fullpass moeten staan. Als ik de boel op lowpass zet, krijg ik alleen nog lage dreunen en geven zelfs de tweeters geen hoge tonen meer af. Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar dat is zeker niet de oplossing.

Vanmiddag heb ik de speakers in het dashboard gemonteerd (beetje zagen en snijden), daar werd het al veel beter van. Volgens mij is het grootste probleem dat de versterker zwaar overbemeten is (800W) tov de speakers. Ik kan regelen wat ik wil, maar het geluid blijft uit balans. De donkere tonen die ik in mijn polootje zonder versterker/sub hoor, krijg ik in deze 10x duurdere set niet te horen.

sjors corteccia
14-08-2009, 11:44
'k bedoelde het ook andersom, dat je het sub laag uit je compo filterd.

Arne
14-08-2009, 11:56
heb je de rca kabels wel goed aangesloten? niet dat je speakers op t subkanaal van de hu zitten oid. een overbemeten amp lijkt me sterk, zet er sowieso eens wat merk en typenamen bij...