Log in

View Full Version : zelfbouw schroefset polo2

martiepartie
07-07-2009, 17:12
Voor de 86(c) en audi 80, passat 32b e.d. zijn alleen peperdure schroefsetjes te koop. Het fusee en de veerpoothouder zijn bij deze modellen 1 geheel, waardoor de setjes niet in goedkopere serieproducten gemaakt worden, maar alleen te krijgen zijn als maatwerk. Ik dacht bij mezelf; laat ik eens proberen hoeveel tijd/moeite het kost om een schroefset te maken voor mijn polo.

Vanmorgen begonnen met ;

20x10x1,5 staalprofiel a 1m
M8 boutjes en moeren
Metaalzaag met nieuw zaagblad
lasapparaat
Veerpoot polo 2f.
Supersport schroefset golf1

Het plan was:
*onderste veerschotel verwijderen
*pitman arm op lager punt vast maken (ivm max. verlaging)
*deel boven pitman arm voorzien van een draadbus met demperborgring

De veerpoot had ik vooraf gedemonteerd (veer los, demper verwijderd)

Daarna een lasmal gemaakt om ervoor te zorgen dat:
*de pitmanarm op precies dezelfde orientatie terug wordt geplaatst, maar dan 4cm lager.
*alle delen na het loszagen weer in lijn gemonteerd worden, om te voorkomen dat het een schots en scheve bedoening wordt.
*de totale lengte van de demperhouder incl. borgingsring exact gelijk is aan de originele situatie. De demper moet wel goed opgesloten zitten in de patroonhouder. Zo kan elke soort demperpatroon gemonteerd worden, dus naar keuze van de eindgebruiker. Koni of Ta-technix, het maakt niet uit.

Na een hoop teken/meet/zaag en laswerk heb ik een eerste poot klaar. Ben van 10 tot 5 bezig geweest, inclusief de lasmal (en zonder pauze lekker puh). De lasmal is gelukkig ook toepasbaar op de andere poot (ivm spiegelen!), doordat een aantal delen schroefbaar en om te draaien zijn.

Hier het resultaat;

http://lh4.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/SlNrgUCjRCI/AAAAAAAABbg/8MlWCJ9VWNg/s400/S7001217.JPG
De pitmanarm is lager gemonteerd, hier is nog een weggeslepen lasje te zien;
http://lh6.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/SlNrhTmZBJI/AAAAAAAABbY/-q17Y-IPogA/s512/S7001219.JPG

Eerst nog een poot voor de andere kant maken, dan onder de auto monteren om het effect te zien. Ik verwacht dat er echt laag geschroefd kan worden (met of zonder hulpveer) aangezien de pitmanarm verlaagd is (raakt deze de carrosserie ook niet meer)

Bij een passat 32b of audi80 werkt dit precies hetzelfde. Bij de volgende weerpoot zal ik een iets gedetailleerde fotosessie maken van de tussenstappen. Het kan dus wel, kost alleen veel tijd en meetwerk. Bij de volgende poot weet ik ook hoeveel sneller het kan met behulp van mijn lasmal.

Roy 1.6
07-07-2009, 17:15
Leuk, echt lekker beun style thuis iets fabrieken :D

Arne
07-07-2009, 17:25
Supergaaf! Als je op een 32b wilt oefenen houd ik me aanbevolen trouwens ;)

RubenD
07-07-2009, 17:31
Goed bezig.

Wat doet de lokatie van je stuurstangkogel nu, als we naar bump- en brake steering kijken?

cartman
07-07-2009, 17:40
goed bezig

carbreaker de autosloper
07-07-2009, 17:43
jep,,,mooi stuk werk maaaar,,,en das geen afkraken van jouw werk,,

idd je krijgt bumpsteer om dat de lijnen van stuurstang en draagarm verschillen ,,,,das dan een recept wat niet gaat werken zolang je in deze opzet het stuur huis op de zelfde plaats houd ...

Gijs
07-07-2009, 17:48
Volgens mij heb ik nog een set voorpoten liggen voor een 32b... ik moet van de week nog even naar m'n opslagje en dan kijk ik voor je. Als kleine bijdrage voor dit super-idee mag je ze zo hebben.

Ben benieuwd hoe het gaat worden/werken bij een 86c! :)

martiepartie
07-07-2009, 18:14
jep,,,mooi stuk werk maaaar,,,en das geen afkraken van jouw werk,,

idd je krijgt bumpsteer om dat de lijnen van stuurstang en draagarm verschillen ,,,,das dan een recept wat niet gaat werken zolang je in deze opzet het stuur huis op de zelfde plaats houd ...

al over nagedacht waar je pitmanarm heen gaat als je verlaagd? De lijn van stuurhuis naar stuurkogel is dan ook drastisch veranderd. Stuurhuis blijft altijd op dezelfde plek, de pitmanarm komt xxmm omhoog.

Een zwaar verlaagde polo heeft het probleem dat de spoorstang de carrosserie raakt, dus dat de pitmanarm veel te ver omhoog staat. Door de pitmanarm iets omlaag te plaatsen voorkom je dat de spoorstang de carrosserie gaat raken. De pitmanarm is van bovenaf gezien in precies dezelfde orientatie teruggeplaatst (vandaar de lasmal), afgezien van de hoogte zit de arm op dezelfde plek.

Daarbij heeft een polo ook nog eens een zwevend fusee; de stabi is een dragend element in de ophanging. Bij inveren/verlagen/uitveren verandert je caster/camber én de sporing.

Ik ben er niet zo bang voor dat ik een onrijdbare straatauto krijg. Ik wil er toch niet mee het circuit op. Dat het niet gaat werken is onzin, ik zal wel laten weten in hoeverre het rijdbaar of onrijdbaar is. ;)

RubenD
07-07-2009, 19:43
Wat de wielgeometrie aangaat blijft de polo inderdaad een rare auto. Maar ik dacht, als je weet op welke hoogte/laagte je het liefst wilt gaan rijden, dan kun je daar natuurlijk wel rekening mee houden in je ontwerp...

Marcski
07-07-2009, 20:08
mooi werk, zeg!

Ben je alleen van plan voor jezelf een setje te maken of een kleine productie?

martiepartie
07-07-2009, 20:25
Wat de wielgeometrie aangaat blijft de polo inderdaad een rare auto. Maar ik dacht, als je weet op welke hoogte/laagte je het liefst wilt gaan rijden, dan kun je daar natuurlijk wel rekening mee houden in je ontwerp...

Heb de kogel nu 4cm lager gemonteerd, en dan zou het met 4cm verlaging weer op OEM uitkomen idd.

omdat het toch al een brakke suspension is :D wil ik eerst de andere delen gaan aanpakken. Ik heb een setje draagarmen aangepast (ipv de dragende stabi :rolleyes: ), maar moet daar nog een stabi op zien te monteren. Na mijn vakantie zet ik de polo op bokken (voorkant) om alles in 1 keer goed aan te pakken.

martiepartie
07-07-2009, 20:28
mooi werk, zeg!

Ben je alleen van plan voor jezelf een setje te maken of een kleine productie?

De mallen wil ik zover gaan aanpassen dat het met meten/zagen/lassen klaar moet zijn :D Nu ben ik vooral veel tijd kwijt geweest om uit te vogelen hoe de mal mij werk zou kunnen besparen. Ik wil nog een tweetal ringen maken die als zaaggeleider dienen en tegelijk de afstand vastleggen. Als dat gedaan is moet het niet al te moeilijk zijn om 2 gelijke veerpoten te krijgen, het kost dan alleen nog tijd.
Dan wil ik best op aanvraag een schroefset maken :D

sixpack
07-07-2009, 20:31
Mooi werk ! :thumbup:

Gertjan
08-07-2009, 09:24
Goed bezig met mijn oude rommel :thumbup:
De meeste tijd was je zeker kwijt aan het schoonmaken van het zooitje? :D :screwy:

De Pul
08-07-2009, 12:16
goed bezig man,respect:thumbup:

martiepartie
08-07-2009, 14:53
Goed bezig met mijn oude rommel :thumbup:
De meeste tijd was je zeker kwijt aan het schoonmaken van het zooitje? :D :screwy:

nou.. :tongue: Het loskrijgen van de veerschotel was inderdaad een pokkeklus.. Het draad was niet overal even gangbaar :D :D

Arne
08-07-2009, 15:45
Martijn, hoe zit het met de passing van het toplager op de bovenste veerschotel eigenlijk? aangezien je een Golf 1 set gebruikt op een Polo?

RubenD
08-07-2009, 16:45
Heb de kogel nu 4cm lager gemonteerd, en dan zou het met 4cm verlaging weer op OEM uitkomen idd.

omdat het toch al een brakke suspension is :D wil ik eerst de andere delen gaan aanpakken. Ik heb een setje draagarmen aangepast (ipv de dragende stabi :rolleyes: ), maar moet daar nog een stabi op zien te monteren. Na mijn vakantie zet ik de polo op bokken (voorkant) om alles in 1 keer goed aan te pakken.

Dat klopt nu ook weer niet helemaal, je fuseekogel staat immers ook hoger. De geometrie veranderd dus wel degelijk.

Maar een setje draagarmen aangepast? Heb je er triangels van gemaakt? Dan kun je misschien wel gewoon een stabi van een mk1 Golf monteren...

knedel16vweber
08-07-2009, 17:07
ik vind het idee en het proberen echt super! maar als ik zo lees wat er allemaal bij komt kijken kun je misschien beter gewoon verlagen met veren/dempers...
dat wil niet zeggen dat als het werkt, ik het ook ga proberen :D

vind ut een tof idee!

groet frank

carbreaker de autosloper
08-07-2009, 17:31
ja sorry maar je houd bumpsteer en gaat daar mee erg rare dingen meemaken zou je dr mee gaan rijden,,,,,de lengte van de armen verschild immers ,,,,

sander_beer
08-07-2009, 17:36
mooi werk
denk dat het toch wel allemaal goed gaat werken want bij mijn fk schroefset voor polo is de pitmanarm ook lager gezet

knedel16vweber
08-07-2009, 17:44
mooi werk
denk dat het toch wel allemaal goed gaat werken want bij mijn fk schroefset voor polo is de pitmanarm ook lager gezet
en? merk je veel verschil dan? ik heb gewoon vaste verlaging maar dat gaat nog gewoon als een kart de bocht om (audi 50)
ik zou graag voor ook nog wat lager willen maar dus niet met losse veren...
wil je niet verklappen wat dat fk set gekost heeft?

groet frank

sander_beer
08-07-2009, 21:58
ja is ook net een kart
weet niet meer wat die set gekost heeft is ondertussen al 5 jaar ou ofzo
je kan de prijzen op de site van fk bekijken denk ik
maar als die pitmanarm niet verplaatst word kom je in de problemen met je stuurstang tegen de carosserie als je echt laag gaat

Dub-Detail
09-07-2009, 13:20
Bij supersport etc. verplaatsen ze die pitmanarm ook volgens mij.

mark2fpolo
09-07-2009, 17:21
FK konigsport, das dan met hardheid stelling., kost €812,- op ebay..

Das dus al wat goedkoper geworden.. De afgelopen maand zelfs 30,- bij deze aanbieder..

Zonder hardheid is nog goedkoper: €649,-

http://cgi.ebay.de/FK-Gewindefahrwerk-Highsport-VW-Polo-Derby-86-86C-2_W0QQitemZ270415669050QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item3ef607a73a&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C293%3A1%7C294%3A50

met hardheid:

http://cgi.ebay.de/FK-Gewindefahrwerk-Koenigsport-VW-Polo-Derby-86-86C-1_W0QQitemZ270415696471QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item3ef6081257&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C293%3A1%7C294%3A50

mark2fpolo
09-07-2009, 17:26
zelf een nederlandse aanbieder biedt hem al relatief goedkoop aan:

http://www.carfantasy.nl/product_info.php?products_id=8706?osCsid=1733776dd63e9003

Kan je nagaan wat een geld daarop verdient is de laatste jaren.. Zelfs op 2de hands sets wordt tot 650/700 geboden.. voor die 150/200 euro meer wist ik het dan wel ;)

Sjon
09-07-2009, 20:21
.

Berserker
10-07-2009, 11:25
Ik heb thuis nog een foto van mijn kw-set in vergelijking met originele armen, als zelfs KW ze lager monteert zal het toch wel goed zijn toch?

Maar Carbreaker leg eens uit wat je nu precies bedoelt waardoor je in de problemen komt..

VW_Mike
25-08-2009, 21:55
Hoever staat het met de schroefset? Ik ben wel benieuwd eigenlijk! :D