PDA

View Full Version : Ombouw Mk2 remklauwen naar Mk4 remklauwen - achteras


RubenD
09-05-2009, 19:35
Hallo Allemaal,

Iedereen met een Mk2 met klauwen op de achteras die weet er wel van, die klauwen kunnen vast rotten. Dan gaat het om de handrem, die blijft vast zitten.

Nu kun je als modificatie remklauwen van een Mk4 monteren, de versie voor de niet geventileerde schijf om precies te zijn.

Ik ben al even aan het zoeken geweest maar kom er toch niet helemaal wat nu wel en niet kan.

Wat heb je nodig:
- Remklauwen Mk4, bouwjaar 2000 en jonger;
- Adaptertje voor de remslang;
- Correcte handremkabel.

Je zou verder alle boutjes, de schijven en blokken ook kunnen vervangen, maar volgens mij kun je in principe alles van de Mk2 weer gebruiken en heb je van de Mk4 echt alleen de klauw zelf nodig, de Mk4 ankerplaat moet je bijvoorbeeld ook niet gebruiken (past niet).

Nu zit ik met enkele vragen:

1. De remklauw, klopt het dat je er eentje van na '99 moet hebben? Of passen alle klauwen voor niet geventileerde schijven (heeft volgens mij met het handremmechniek te maken.

2. Het adaptertje voor de remslang, waarom is deze nodig? Want volgens mij hebben beide klauwen gewoon M10x1 draad. Is de ene mannelijke draad en de andere vrouwlijke draad ofzo? Ik heb namelijk ook al een keer ergens een post gezien waar iemand melde dat zijn remmerij op de adapter werd afgekeurd (stukje koperleiding met 2 aangefelsde moeren).
Ook bestaat er namelijk van Goodridge een speciaal adaptersetje, veel Corrado rijders in the UK zeggen dat dit nodig is. Hoe zit het nu precies?

3. Welke handremkabels zijn geschikt? Ik heb wel gezien dat ze verlegd moesten worden en de geleidingsstukken bijgebogen moeten worden.

Als ik alles duidelijk heb dan wil ik de onderdelen aanschaffen en de boel ombouwen, daarna schrijf ik dan een how-to!

Enkel links die ik al wel gevonden heb:
Op de website van vwgolf-info.nl staat wel een "how-to" maar daar heb ik helaas nog niet afdoende aan.
http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/index.php onder workshops te vinden.
Afbeelding uit deze How-To:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/88100_1028_b.jpg

De adapterset van goodridge:
http://www.awesome-gti.co.uk/product.php?xProd=6959

Groet,
Ruben

Losha
09-05-2009, 20:44
was hier niet laatst al een topic over ?
ik meende gelezen te hebben dat iemand gewoon bestaande handrem kabel had gebruikt :confused:

de mk2 - mk4 swap staat bij mij ook op de lijst, dus je how-to is wel welkom straks :thumbup:

RubenD
09-05-2009, 23:46
Die handremkabel is niet mijn grootste zorg, het gaat mij voornamelijk om de remslangen, met name de adaptertjes.

saus
09-05-2009, 23:53
Ik rij er ook al een tijd mee. Eerst had ik van die adapters ertussen zoals op die foto.

Maar ik ben gewoon naar goodridge gegaan en heb het setje gevlochte slangen ervoor gekocht.

Handremkabel is gewoon plug en play.

De remankerplaat van de MK4 klauw past inderdaad niet.

RubenD
10-05-2009, 12:08
Ook, mooi om te weten, maar waarom heb je adapters nodig? En is de Mk2 remslang ansich lang genoeg om te passen zonder problemen?

En zit het probleem in de draadmaat? Of ergens anders in?

saus
10-05-2009, 13:01
Of het dezelfde maat draad is weet ik echt niet meer. De standaard slang is inderdaad sowieso te klein om de bocht te halen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQ8LEIPC.jpg
Met zo een adapter had ik het eerst.
Komt er gewoon mee door de APK, bij mijn standaard 16v voorremmen zat het ook met zo een soort verloopstukje. Kunnen ze je auto nooit op afkeuren lijkt mij.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JJVX7EPB.jpg
De linker 2 slangen met de bouten horen bij de achterremmen.

RubenD
10-05-2009, 13:29
Een set gewapende slangen heb ik namelijk al liggen, dan houd ik er daar weer 2 van over. Als ik de lengte van de slangen zo zie zijn ze gewoon even lang, alleen zit er nog een banjo koppeling aan...

Die ze ook weer los verkopen bij Goodridge.

jettaracing
10-05-2009, 13:48
En als je nu gewoon een set originele Mk2 remklauwen (goed!) reviseerd ,dan heb je helemaal er geen werk van en kun je alles origineel laten !.
Ik rij er zelf al jaren mee en heb al meer dan 7 verschillende sets gereviseerd ,en er zijn nog geen problemen mee geweest !

RubenD
10-05-2009, 14:00
Dat is inderdaad ook een optie, maar ik wil 38mm achter hebben omdat ik voor G60 klauwen heb.

Als ik dan toch geld uit moet geven aan 2 klauwen, dacht ik, waarom geen mk4 klauwen...

jettaracing
10-05-2009, 14:03
Daar heb je ook weer gelijk in ,daar heb ik niet eens aan gedacht ,ik heb namelijk al 38 mm achter zitten .
En inderdaad zijn de meeste gti's 36 mm .
Dan kun je gelijk beter de Mk4 klauwen kopen :thumbup:

O ,ja de remslang past zo niet in de remklauw van de Mk4 ,die draad is groter in diameter in de remklauw ,vandaar die ombouwsetjes .
Origineel zit het mee een banjobout op de remklauw .