Log in

View Full Version : Mk1 blijft niet meer lopen?

Mitta
29-03-2009, 19:30
Hallo,

Vandaag lekkere dag naar het D.A.F geweest, auto deed het perfekt...

Toen ik terug naar huis wou begonnen de problemen...

- auto sloeg maar net aan bij starten op het D.A.F, maar liep dus ik dacht akku zal wel leeg wezen en verder niet naar om gekeken want die laad op tijdens het rijden...

- op de snelweg functioneerde de meters niet meer naar behoren, gestopt, zekeringen gechecked alles nog heel.

- wou verder rijden/voltanken wou de auto niet starten, start motor doet niks meer... Ook al de +/- van de akku rechtstreeks op de startmotor gezet, gebeurd niks. Ver genoeg gereden om de akku op te laden, mocht deze leeg zijn dus dat kon het niet wezen.

- Na aanduwen/tanken/weer aanduwen verder gereden, na ongeveer een half uur begon de auto gigantisch in te houden... merkbaar ging de auto het ontstekings tijdstip veranderen, ploffen uit de uitlaat en inhouden... Na even paar keer volgas werkte alles weer naar behoren...

- Na weer een half uur begon de auto zover in te houden dat ik niet boven de 2500 RPM kwam waarbij deze het gelijk maakte van een launch control... Na beetje kutten/doen deed hij het weer even, meters/ruitenwissers/verwarming deden niks meer...

Verder viel een maatje van me op dat als ik me knipperlicht aan doe me remlicht/dimlicht mee gaan knipperen (wel om en om) en dat de auto af en toe gigantisch naar benzine stonk...

Ik zou echt niet weten wat het probleem is! Zelf denk ik dat de akku (plotseling?) dood is en de startmotor de geest heeft gegeven... Maar dat van me meters e.d snap ik niet...

Het gaat hier om een Golf 1 uit 1977 met een 1.6 FP motor... Wie-o-wie weet wat het zijn kan voor ik dure onderdelen ga bestellen...

Alvast bedankt!

ScareMercy
29-03-2009, 19:32
Ik zou eens een andere zekeringskast proberen, lijkt er heel erg sterk op dat deze intern is doorgebrand. Komt regelmatig voor bij die oude kastjes. Heb er hier ook al 3 liggen die dit hebben gehad

martiepartie
29-03-2009, 19:33
Massaproblemen? meeknipperende lampen duidt vaak op kortsluiting of een massaprobleem.

Mitta
29-03-2009, 19:56
Massaproblemen? meeknipperende lampen duidt vaak op kortsluiting of een massaprobleem.

maar waar maakt hij die kortsluiting? Want aan me achterlichten zijn gewoon goed...

Ik zou eens een andere zekeringskast proberen, lijkt er heel erg sterk op dat deze intern is doorgebrand. Komt regelmatig voor bij die oude kastjes. Heb er hier ook al 3 liggen die dit hebben gehad

Of is dit het antwoord hierop :)

martiepartie
29-03-2009, 20:07
Dat zou heel goed kunnen.

Mitta
29-03-2009, 21:13
wie-o-wie heeft nog een GOEIE zekeringen kast liggen of weet waar ik een nieuwe kan kopen!?

VeeDubber
29-03-2009, 21:17
Heb je de massakabel van de accu naar de versnellingsbak al bekeken?

Mitta
29-03-2009, 21:25
Heb je de massakabel van de accu naar de versnellingsbak al bekeken?

Nee nog niet, dat kan ik morgen wel even doen! Weet wel zo uit me hoofd al dat deze nogal roestig is, maar dat is de kabel zelf weet niet hoe de bevestigingspunten er bij staan...

martiepartie
29-03-2009, 21:30
Kijk aan, niet zomaar dingen gaan vervangen, eerst de oorzaak zoeken.

De zekeringenkast moet ook redelijk 'verbrand' ruiken als deze intern kortgesloten is.

Alle massapunten van de motor naar de carrosserie nalopen. Een roestige kabel/aansluiting kan heel de stroomkring in de war sturen. Die zoekt toch de weg van de minste weerstand.

Mitta
29-03-2009, 21:53
Kijk aan, niet zomaar dingen gaan vervangen, eerst de oorzaak zoeken.

De zekeringenkast moet ook redelijk 'verbrand' ruiken als deze intern kortgesloten is.

Alle massapunten van de motor naar de carrosserie nalopen. Een roestige kabel/aansluiting kan heel de stroomkring in de war sturen. Die zoekt toch de weg van de minste weerstand.

Dan ga ik checken:

- verbrandengeur bij zekeringenkast (maar dan moet die ook in de auto te ruiken zijn, dat heb ik niet geroken maar toch nog even checken)
- alle massa punten van de motor naar carroserie checken,
- akku polen kijk ik meteen even na,
- de dynamo zal ik nog even doormeten voor de zekerheid,

verder nog speciale dingen? :rolleyes: (mechanisch weet ik veel van oudere auto's, maar zodra er elektronica bij komt kijken word het allemaal wat minder :redface: )

Mitta
30-03-2009, 19:33
- verbrandengeur bij zekeringenkast (maar dan moet die ook in de auto te ruiken zijn, dat heb ik niet geroken maar toch nog even checken)
Ruikt niet verbrand, ziet er ook niet verbrand uit ofzo van achteren.
- alle massa punten van de motor naar carroserie checken,
Zijn gewoon goed...
- akku polen kijk ik meteen even na,
Even schoongemaakt en opnieuw er opgezet, dus moet ook goed zijn...
- de dynamo zal ik nog even doormeten voor de zekerheid,
Dat kon niet, multi meter is stuk :mad:

Bovenstaande allemaal gechecked, wel ben ik achter een aantal nieuwe dingen...

De auto wou starten, alleen de akku was leeg maar met startkabels geen probleem. Tot ik de verwarming aanzetten, toen sloeg de motor af... Na 10 minuten konm ik de auto weer starten op startkabels...

Zodra de motor loopt doet de verwarming e.d het niet meer, zet ik die weer aan gebeurd er niks of slaat de auto af... Na weer +/- 10 minuten te hebben laten lopen sloeg de auto uit zichzelf af...

ScareMercy
30-03-2009, 20:07
Zekeringskast hoeft niet perse verbrand te ruiken of er verbrand uit te zien. Je zou kunnen vragen aan iemand uit de buurt of je even het zekeringskastje mag omsteken om het uit te proberen. Als je om de hoek woonde wou ik wel ff helpen.

Mitta
30-03-2009, 20:32
Zekeringskast hoeft niet perse verbrand te ruiken of er verbrand uit te zien. Je zou kunnen vragen aan iemand uit de buurt of je even het zekeringskastje mag omsteken om het uit te proberen. Als je om de hoek woonde wou ik wel ff helpen.

hier in de buurt rijden amper MK1's :mad:

ScareMercy
30-03-2009, 21:51
Lol, dat is dan wel weer heel vervelend..

Hier in het dorp (ongeveer 2000 inwoners) rijden alleen al 6 dichte mk1's rond.. en nog een stuk of 8 crossers.. Cabrio's ook nog een hoop..

Ik kom binnenkort wel naar Lelystad. De vraag is alleen wanneer. Moet namelijk nog een pakketje afwachten, half uurtje werk om dat te monteren. En dan nog een afspraak maken met de RDW voor een geluidskeuring.. dus denk dat het te lang duurt..

Mitta
30-03-2009, 22:13
Lol, dat is dan wel weer heel vervelend..

Hier in het dorp (ongeveer 2000 inwoners) rijden alleen al 6 dichte mk1's rond.. en nog een stuk of 8 crossers.. Cabrio's ook nog een hoop..

Ik kom binnenkort wel naar Lelystad. De vraag is alleen wanneer. Moet namelijk nog een pakketje afwachten, half uurtje werk om dat te monteren. En dan nog een afspraak maken met de RDW voor een geluidskeuring.. dus denk dat het te lang duurt..

mocht hij het niet doen dan ben je zeker welkom :thumbup: en anders ook wel hoor voor een bakkie koffie ofzo :)

martiepartie
31-03-2009, 08:49
klinkt toch echt als kortsluiting.

Er is toch vast wel iemand die een doos met golf1 troep heeft liggen en jou daar een zekeringkastje van kan opsturen?

En nog even een 'zeikpuntje':

Massakabels zijn gewoon goed.. Hoe bedoel je dat? Een geoxideerde aansluiting/ roestige kabel kan een hoop verkloten. Ik weet niet of je bedoelt dat de kabels er nog zitten/ nog 1 geheel zijn of dat je de aansluitingen echt schoongemaakt hebt met een staalborstel oid.

Sponze®
31-03-2009, 17:25
Het printje achter je cockpit ;)

Denk dat je die ff moet bekijken...
(Toevallig ook heel zwak licht in je koplampen?)

Mitta
31-03-2009, 17:43
Hoe bedoel je dat? Een geoxideerde aansluiting/ roestige kabel kan een hoop verkloten. Ik weet niet of je bedoelt dat de kabels er nog zitten/ nog 1 geheel zijn of dat je de aansluitingen echt schoongemaakt hebt met een staalborstel oid.

De kabel is idd beetje bruinig van de axidatie maar de aansluitpunten zien er gewoon goed uit... morgen maar even voor de zekerheid een nieuwe massakabel bestellen...

Het printje achter je cockpit ;)

Denk dat je die ff moet bekijken...
(Toevallig ook heel zwak licht in je koplampen?)

Als ik startkabels op de akku heb en de auto nog NIET gestart heb heb ik gewoon alle lichten en werkt alles naar behoren... Zodra ik de auto start begint alles te spacen en heb ik geen dimlicht meer...

zodra ik dan een stroomverbruiker aan zet zie ik dat in me toerenteller/snelheids meter, die gaan schieten eerst een heel eind terug en gaan dan langzamer staan als het oorspronkelijke toerental...

Mitta
31-03-2009, 19:11
Net even een multimeter gekocht en aan het meten geslagen, hier onder wat resultaten:

- Massa kabel van akku naar carroserie/versnellingsbak, weerstand: 0Ohm
- Akku, weerstand: 0Ohm
- Akku, Volt: 12,4 met startkabels 14,4
- Akku, Ampere: 0
- Massa kabeltje ontsteking, weerstand: 0Ohm
- ALLE zekeringen, weerstand: 0Ohm,
- ALLE zekeringen, volt gelijkstroom: O Volt
- ALLE zekeringen, Volt wisselspanning: 0 Volt
- ALLE zekeringen, ampere: 0

De zekeringen kan ook aan mijn meet wijze liggen, maar heb de pootjes van de multimeter op de beugeltjes gezet waar de zekering tussen zit... Op de stand dat ie weergeeft (voorbeeld) 12,4

Misschien heeft iemand iets aan deze waardes?

Mitta
01-04-2009, 18:41
Weer even de zekeringen gemeten, de belangrijke zekeringen doen het... Daarbij ben ik gaan zoeken in het instructie boekje, en kwam ik het volgende tegen:

''zekering 9: achterruitrijlampen, claxon, brandstof-slagklep (diesel motor), automatische choke en stationaire afslagklep (carburatiemotor)''

Op zekering 9 heb ik spanning, op het moment dat ik me achteruit rij lichten aan zet met lopende motor slaat de auto af. Dus pakt hij naar mijn inzien de stroom bij de 'stationaire afslagklep' weg waardoor de auto afslaat...

De zekeringen kast heb ik er uit gehaald en de puntjes e.d zien er gewoon goed uit en daarom weet ik bijna zeker dat het probleem NIET bij de zekeringenkast ligt. Na beetje nadenken kwam ik tot de volgende conclussie:

Dynamo niet 100% --> Akku dood --> Stationaire afslagklep bij stroomverbruiker niet genoeg stroom om te blijven lopen

Akku niet meer goed --> Laat niet meer bij --> Stationaire afslagklep bij stroomverbruiker niet genoeg stroom om te blijven lopen

Auto blijft met startkabels lopen, dus stationaire afslagklep is goed. Dus ik denk dat ik de Dynamo maar ga vervangen aangezien de akku eerst goed was...

Wie kan zich hierin vinden, steek je hand op :)

martiepartie
01-04-2009, 18:47
Bij draaiende motor, zonder stroomverbruikers, moet de laadspanning ergens in de buurt van de 14V zijn (meten over de polen van de accu). Is dat het geval, dan is de dynamo gewoon goed.

De afslagklep trekt echt heel weinig stroom, maar is wel essentieel voor een goede motorloop.
Als de motor loopt en je blijft gasgeven (beetje pompen), dan moet de motor blijven draaien. Dan heb je de afslagklep omzeilt, door via de acceleratiepomp benzine in te spuiten.

Ik kan me niet vinden in je redenatie. Je kan toch meten wat de spanning over de afslagklep doet bij het inschakelen van je verlichting?
Een afslagklep die geen stroom meer krijgt hoor je heel duidelijk 'klikken' (dichtslaan).

+ pen in je afslagventielstekker, - op de carrosserie of massapunt van het blok en de multimeter tegen het raam. In de auto zitten en de verlichting inschakelen, dan kan je zo zien of de spanning ineens inzakt.

Campion
01-04-2009, 19:03
kan me ook niet vinden in je redenatie, en ook niet in je meet manieren. Zo kan je meer stuk maken dan dat je meet....

meten is weten, maar dan moet je wel weten hoe te meten.

Maar toch verdenk ik idd je dynamo, is de v-snaar nog goed op spanning? Brand het acculampje in je dashboard?
Meet je +- 14 volt over de accu (gelijkstroom) bij draaiende motor zonder startkabels?

Mitta
01-04-2009, 20:40
Bij draaiende motor meet ik 12Volt met 0 Ampere, akku lampje blijft ook branden...

ScareMercy
01-04-2009, 20:43
Dan klopt er iets niet met je dynamo.. ff opnieuw spannen en de aansluitingen controleren. Mocht dat niet baten dan ben ik bang dat hij (of eerder de spanningsregelaar) overleden is.

Mitta
02-04-2009, 20:07
Dan klopt er iets niet met je dynamo.. ff opnieuw spannen en de aansluitingen controleren. Mocht dat niet baten dan ben ik bang dat hij (of eerder de spanningsregelaar) overleden is.

riem e.d zit allemaal goed, dus morgen een gereviseerde halen... Na nog even wat testen en doen weet ik nu bijna zeker dat het de dynamo is, hoop dat het ook is want dan kan ik van het weekend nog even cruisen :rolleyes:

carbreaker de autosloper
02-04-2009, 20:31
accu met startkabels dus een extra lopende auto ????
14 volt met zonder 12 dan is de dynamo toast hij moet stationair tussen de 13.7 en 14,5 volt zitten ....dus de dynamo is stuk ,,,zetje de aanjager nu aan dan heeft de onsteking te weinig stroom en zal ie wel uitvallen ja,,,,,

Mitta
04-04-2009, 00:17
de spanningsregelaar op de dynamo vervangen en het probleem is verholpen!

Alleen me achterlichten die blijven spacen, soms doen ze het niet, soms doet alleen links het, soms alleen rechts, dan weer alles, dan alleen me remlicht en ga zo maar door:P Morgen maar eens even neuzen...

Campion
04-04-2009, 20:34
kijk je stekkers ff na, of het massa draadje wat achterin je kofferbak zit.