PDA

View Full Version : Loslopende aandrijfasbouten.


MrMiljon
26-03-2009, 21:09
Net met 'pech' langs de weg gestaan. Ik had de daily volgegooid, reed weg bij de pomp en kon direct de berm weer in. Aandrijfas lag eraf, opgehangen met een snelbinder (en mensen maar zeuren over mijn volle kofferbak). Pa gebeld en die heeft me naar de werkplaats gesleept.

Bleek dus dat alle aandrijfasbouten (links) eruit gelopen waren en eentje is geknapt. Ik weet zeker dat ik ze de laatste keer goed aangedraaid heb. Bouten heb ik nu 2 keer los gehad. Een keer bij koppeling vervangen en een keer bij het vervangen van de bak.

Zijn het soms rekbouten :) . Morgen bel ik zowiezo de dealer (Century Groningen) of ze de bouten hebben liggen. Zullen wel niet de wereld kosten.

En is het verstandig om ze met loctite vast te zetten?

Alvast bedankt.

Zollie
26-03-2009, 22:21
altijd locktite gebruiken! heb t ook wel ns gehad met mn golfje, na een blokwissel (en zonder locktite)

ik gebruik het sindsdien altijd, en heb geen problemen meer ;) en gewoon goed stevig vastzetten natuurlijk :)

Jel Golf 2 GTI
26-03-2009, 23:52
zitten de plaatjes er nog tussen die altijd 2 bouten met elkaar verbinden?

Voor stevigheid en tegen lostrillen.

Heb hier niet zo snel een foto van wat ik bedoel.

Grtz Jel :thumbup:

Marcski
27-03-2009, 10:12
die halve maantjes horen er inderdaad tussen, dan zullen ze niet meer loslopen

Area51
27-03-2009, 10:17
Mijn broer heeft het ook gehad met z'n TDi en daar zaten de halve maantjes echt wel tussen.
Ook tijdens de wintertrail 2009 (http://www.spijlbussen.nl/smf/index.php/topic,3324.0.html) hadden we een bus met achter IRS waar de boutjes van losgelopen waren en die bus had (na de IRS ombouw) toch al gauw zo'n 12.000km gereden.

1982kameiX1
27-03-2009, 11:04
weet niet of het een serieuze vraag was:
maar rekbouten zijn het niet.
loc-tite lijkt me idd erg nuttig om te gebruiken.
volgens mij zit het er al standaard op als je nieuwe bouten koopt.

wel om en om vast draaien. dus je begint bij 1 dan 3 dan 5 dan 2 etc.

kameraad van me dacht na 1 rondje klaar te zijn. maar dat is schijn. vaker bovenstaande serie aflopen is een goed plan.

contropleer gelijk even of je hoes niet kapot is gegaan en of er geen zand en shit in je vet zit. anders kan je binnenkort weer overnieuw beginnen.

Gr.

Golf_1_gts
27-03-2009, 12:07
Och die dingen liepen bij mij ook altijd los, beste kun je ze aandraaien als de auto met de wielen op de grond staat.

Loctite is idd niet verkeerd ;-)

Marcski
27-03-2009, 13:09
beste kun je ze aandraaien als de auto met de wielen op de grond staat.

:rolleyes: mag je mij es uitleggen wat daar de toegevoegde waarde van is..

Golf_1_gts
27-03-2009, 13:13
:rolleyes: mag je mij es uitleggen wat daar de toegevoegde waarde van is..

Omdat ze bij mij altijd losliepen nadat ik ze op de brug had aangedraaid met de wieltjes in de lucht (voetjes v/d vloer zegmaar), naderhand...langs de weg...als ze eenmaal weer losgelopen waren :rolleyes: ...draaide ik ze weer vast met de wielen op de grond. Sindsdien liepen ze niet meer los.




(p.s. dit verhaal is gebaseerd op jarenlange ervaring in loslopende assen)

1982kameiX1
27-03-2009, 14:14
buiten dat.

met de pootjes op de grond loopt de aandrijfas wat horizontaler en kan je beter bij de homokineet

Zollie
27-03-2009, 14:18
bovendien heb je dan wat meer 'tegendruk' dus kan je m steviger aandraaien

Golf_1_gts
27-03-2009, 14:24
:thumbup:

Dat bedoelde ik ook :D

buiten dat.

met de pootjes op d egrond loopt de aandrijfas wat horizontaler en kan je beter bij de homokineet

bovendien heb je dan wat meer 'tegendruk' dus kan je m steviger aandraaien

Marcski
27-03-2009, 14:31
Omdat ze bij mij altijd losliepen nadat ik ze op de brug had aangedraaid met de wieltjes in de lucht (voetjes v/d vloer zegmaar), naderhand...langs de weg...als ze eenmaal weer losgelopen waren :rolleyes: ...draaide ik ze weer vast met de wielen op de grond. Sindsdien liepen ze niet meer los.

(p.s. dit verhaal is gebaseerd op jarenlange ervaring in loslopende assen)

Hmm kee, mijn werktuigbouwkundige kennis en jarenlange ervaring met assen die vast blijven zeggen dat het geen invloed heeft, maar goed, iedereen zijn eigen...

Ik kan trouwens beter bij een bout als de aandrijfas er schuin van weg staat, raar eigenlijk ;)

en tegendruk is er niet, de homokineten kunnen niet voor niets schuiven over de spieverbinding

Golf_1_gts
27-03-2009, 14:41
Mijn jarenlange idem WTB ervaring zal er dan idd ook weinig invloed op hebben gehad, denk ik. :D



Hmm kee, mijn werktuigbouwkundige kennis en jarenlange ervaring met assen die vast blijven zeggen dat het geen invloed heeft, maar goed, iedereen zijn eigen...

Ik kan trouwens beter bij een bout als de aandrijfas er schuin van weg staat, raar eigenlijk ;)

en tegendruk is er niet, de homokineten kunnen niet voor niets schuiven over de spieverbinding

1982kameiX1
27-03-2009, 15:01
ja, hallo, nou niet met diploma's gaan gooien he :D

met de scirocco kan ik er alleen van onder bij en dat is echt makkelijker als de as zo recht mogelijk loopt. anders kom ik er met de ratel niet bij.

maar goed.

is mrMiljon al geholpen eigenlijk?

Marcski
27-03-2009, 15:14
wie heeft het over diploma's? :rolleyes: :D

denk het wel, als hij na halve maantjes én loctite nog losloopt heb je hem gewoon niet vastgedraaid :D

MrMiljon
27-03-2009, 16:46
Bedankt voor de vele reacties :thumbup: . Vandaag bij de dealer nieuwe bouten gehaald, meteen 12 gehaald want ben dan toch bezig. Bouten zijn wel volledig voorzien van draad in tegenstelling tot de originele. Halve maantjes zitten er gewoon op. Bouten draai ik vast als de wielen vrij van de grond zijn, wel blokkeren door remmen oid. Als de auto op de grond staat kan ik amper onder de auto komen.


Homokineet zal ik even schoonmaken want die zit nu vol met gras en modder. Maarja liever dat dan stilstaan op een 80kmh weg.

golf mkII 16v
27-03-2009, 17:26
Let op dat er tussen de flens en de homokineet geen vet zit

Berserker
27-03-2009, 17:58
Na hele middag goed gassen in het mergelland met de audi, nergens last van..

Rijd weer de bebouwde kom in, op rotonde af, schakel terug naar de 2 en kloemp, as (ook de linker) eronder uit, en 1 bout krom..

Langs de weg weeg gemonteerd, met 1 bout minder en sindsdien nooit meer losgelopen..

Nu blok gewisseld, dus ik verwacht eigenlijk wel dat er binnenkort weer een as los gaat...

Daar houd je dan natuurlijk rekening mee en dus neem je gereedschap mee :redface:

martiepartie
27-03-2009, 17:59
loc-tite lijkt me idd erg nuttig om te gebruiken.
volgens mij zit het er al standaard op als je nieuwe bouten koopt.


Gr.


Er zal nooit Loctite op geleverde bouten zitten, dat is uitgedroogd als je het wilt monteren. Loctite pas aanbrengen als de boel goed vetvrij is (lastig met een homokineet) en direct vastdraaien.

Tegendruk van de homokineet is onzin, dat is niet mogelijk (het hele idee van een homokineet:) ) Ik heb nog nooit loctite gebruikt bij die bouten en ook nog nooit losgelopen bouten gehad. Kan natuurlijk toeval zijn :rolleyes:

cabrio82er
27-03-2009, 18:31
Zal vast niet dé manier zijn, maar met de luchtsleutel op stand 1 á 2 heb ik nog nooit aandrijfas boutjes gehad die loslopen :D

timberland
27-03-2009, 18:52
gewoon netjes met de 35nm vastzetten heb je er ook geen last van.
doe dit dagelijks en er nog nooit eentje gehad die hiermee terug gekomen is

jurie
27-03-2009, 20:32
ik heb ook nog nooit loctitegebruikt,1x een boutje losgelopen,daarna steeds gezorgd dat er geen vet tussen de flensen de kineet zat ,de boutjes perfect schoon en onbeschadigd[anders direct vernieuwen]bv met remmenreiniger,goed passende inbus [torx]

en goedvastzetten!

Turbo-Variant
27-03-2009, 21:23
@Jurie, een inbus zou ik niet gebruiken. Zijn namelijk 12kant bouten wat erop zitten. Met een inbus of torx zijn ze (uiteraard) snel rond.

jurie
28-03-2009, 07:36
@Jurie, een inbus zou ik niet gebruiken. Zijn namelijk 12kant bouten wat erop zitten. Met een inbus of torx zijn ze (uiteraard) snel rond.
je hebt helemaal gelijk ! is aangepast. :thumbup:

vedett
28-03-2009, 08:23
ik heb vorig jaar 2a3 dagen voor worthersee de moter er terug in gelegd en is niks losgekomen tijdens de rit naar daar of zo....
en zitten nog steeds goed vast.(veronderstel ik toch)

denk dat de ene gewoon de pech heeft en de andere niet....

MrMiljon
28-03-2009, 17:29
Vandaag de boel weer netjes vastgezet. Alles goed ontvet met remmenreiniger, nieuwe bouten, loctite en alles op moment aangetrokken (45nm volgens haynes).