Log in

View Full Version : V-snaar vervangen Golf II GTI 1.8 16v KR


Heleen
18-03-2009, 19:15
http://photos-h.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v2574/140/53/820364125/n820364125_2313927_3272738.jpg

En zo kwam ie een week geleden door de keuring... echt vakmanschap :shake:

Naar het schijnt is vervangen van de V-snaar binnen vijf minuutjes gepiept. Dus als iemand even kort stap voor stap uit zou willen leggen? Foto's niet nodig, maar liever geen stappen overslaan want ik moet morgen ook gewoon weer naar mijn werk :thumbup:

Alvast bedankt.

Jurgen Santana
18-03-2009, 19:21
En zo kwam ie een week geleden door de keuring... echt vakmanschap :shake:

Als je met "de keuring" de APK bedoelt kun je de :shake: wel achterwege laten. Een APK is geen onderhoudsbeurt, maar een keuring waarbij de V-snaar niet aan bod komt.

Koop voor een paar Euro een vraagbaak op MP of Ebay en dan kun je dit soort simpele reparatie's zo uitvoeren aan de hand van de vraagbaak.

Je kunt ze ook downloaden.

Bij de meeste VW's is dit klusje van de bouten van de dynamo lossen, dan door de dynamo te verdraaien de snaar ontspannen, snaar vervangen, snaar spannen en de bouten weer aandraaien. Er zit een speciale bout aan de dynamo om de snaar te spannen.

Ik heb zelf nooit een 16V gehad maar denk wel dat bovenstaand verhaal voor zowel 8 als 16V opgaat.

Heleen
18-03-2009, 19:25
Kan zijn. Maar als ik mijn auto naar de garage breng met volledig achtergrondverhaal (ruim 4 jaar stil gestaan) en het verzoek tot goed nakijken, dan vind ik het vreemd dat ik als leek,nog geen week nadat ik hem meekrijg, iets dergelijks constateer. In mijn ogen bestaat er zoiets als klantvriendelijkheid, service, etcetera. Dus: bellen wanneer de auto niet op de afgesproken dag/tijd klaar zal zijn, om welke reden dan ook. Contact houden over het hoe en wat. Daar is niets van gebeurd en als dit er dan ook nog eens bijkomt dan vind ik dat ik wel terecht een beetje kribbig mag worden... Verder was er ook om een grote beurt verzocht. Ik ga toch zeker nog wel even onder die auto liggen om wat dingen te bekijken voordat ik die rekening betaal, want ik krijg serieus wat twijfels nu.

wob8v
18-03-2009, 19:34
schroef de stuurbekrachtigingspomp los, dat de bouten er nog wel in zitten, maar zodat de pomp kan kantelen zeg maar. achter op de pomp zit een stelbout, deze mag ook helemaal los.

nu kun je deze snaar eraf halen.

de dynamo losschroeven, i x bout 13 bovenaan, 1x bout 17 onderaan de dynamo op het blok

als het goed is is de dynamo nu los, en kun je deze snaar vervangen

de snaar van de dynamo span je dmv een gekartelde ring (ik dacht sleutel 22) de achter de bout zit bovenaan de dynamo.

als je de snaar iets meer dan een kwartslag kun draaien is hij op spanning.

zelfde verhaal weer met de stuurbekrachtigingsnaar; snaar op spanning dmv de stelbout achterop/onderaan de pomp en de hele mik weer vastbouten

succes!

wob8v
18-03-2009, 19:35
ik zie net dat je die gekartelde ring bovenaan de dynamo niet heb; dynamo omhoog kantelen en tegelijkertijd de bout aandraaien

groeten

Jurgen Santana
18-03-2009, 19:43
Als eerste de snaar van de stuurbekrachtiging loshalen is wel een goed idee inderdaad:D

Als de auto een grote beurt heeft gehad zou ik niet zelf gaan kloten maar terug gaan naar de garage.

Heleen
18-03-2009, 19:54
Mee eens... ware het niet dat de garage 2 uur rijden verderop ligt ;)

Bedankt jongens, ik sta morgen vroeg op en dan zullen we zien wat het wordt. Kan altijd nog met OV naar het werk (al duurt dat letterlijk 3x zo lang :rolleyes: ). Moet wat over hebben voor je 'hobby'!

golf mkII 16v
18-03-2009, 20:10
lukt het niet kom gerust zaterdag even langs

Heleen
18-03-2009, 21:44
Thnx, als het idd niet lukt en hij knapt niet dan houd ik je daar zeer waarschijnlijk aan!

jetta mk1 '82
19-03-2009, 04:15
lukt het niet kom gerust zaterdag even langs


is je schuur al klaar jan ;) ?


gr. Martijn

Heleen
19-03-2009, 11:49
Ik heb mijn gevoel gevolgd en ben er niet zelf aan begonnen. Is maar goed ook: ik heb een soort van sloop annex doe het zelf garage dicht in de buurt en heb daar gevraagd of ze me even wilden helpen vanochtend: geen probleem. Ook zij keken op van het geklepper en geflapper dat bij een draaiende motor hoorbaar was. Binnen vijf minuten was het bekeken: dynamo (lager) gaar. En het voordeel van zo'n sloop is dat je dan binnen vijf minuten een dynamo uit een andere 16v getrokken hebt. Dus binnen een uurtje alles weer spik en span en af van de nare geluiden! De snaar was trouwens echt bijna helemaal door, bij navraag was het antwoord: dat is gewoon bij 1x starten gebeurt, dat de dynamo vast zat. En ja hoor, toen kwam mijn geheugen ook weer op gang: 1x ongeveer een jaar geleden denk ik een flinke rookpartij gehad bij het starten. Toen niet verder gekeken omdat ie toch nog stil zou blijven staan en het de tweede keer starten gelijk weg was. Ik ben in ieder geval voorlopig blij: topic closed!

martiepartie
19-03-2009, 11:54
Toppie. Gelukkig zijn er altijd nog garages met behulpzaam personeel.

golf mkII 16v
19-03-2009, 22:58
is je schuur al klaar jan ;) ?


gr. Martijn
Neee,hoop met de grote vakantie
Maar buiten kan ook
Heb vorige week nog bij Arne de distibutie vervangen[buiten :D ]

Arne
20-03-2009, 09:10
Idd, en dat ging prima :thumbup: