View Full Version : Marktplaats weert Friese advertenties
stufenheckfahrer
01-03-2009, 14:16
http://www.nu.nl/internet/1924720/marktplaats-weert-friese-taal.html
Lijkt me logisch!
Marktplaats.fr ?
Het is niet zo moeilijk om iemand te vinden die de taal controleert. Waarom zou je dan wel Engels toestaan en geen Fries?'' De raad overweegt een proefproces te beginnen.
Dit soort reacties zijn altijd zo dom. Blijkbaar is het de man niet opgevallen dat heel Nederland wel redelijk engels begrijpt maar dat fries voor veel mensen onbegrijpelijk is.
Ik heb niets tegen fries ofzo maar ik hoef geen Friese advertenties tegen te komen, het is wel te ontcijferen voor sommige mensen maar handig is het absoluut niet.
Ik zeg, goed punt van Marktplaats.
golf3freak
01-03-2009, 14:53
sluit me bij dexter aan.
GerardMkIIVR6
01-03-2009, 14:53
:thumbup:
beter een friese advertentie dan de meest onleesbare breezah, msn, alie advertenties
Vind het hier op het forum ook wel eens irritant in een topic...als sommige in het fries opmerkingen gaan maken tegen elkaar....90% van de bezoekers snapt er niks van....doe dat lekker op msn zou ik zeggen...
Jurgen Santana
01-03-2009, 15:22
Vind het hier op het forum ook wel eens irritant in een topic...als sommige in het fries opmerkingen gaan maken tegen elkaar....90% van de bezoekers snapt er niks van....doe dat lekker op msn zou ik zeggen...
Bovendien kunnen moderators van Volksforum op die manier ook niet controleren of de tekst soms aanstootgevend of illegaal is :)
beter een friese advertentie dan de meest onleesbare breezah, msn, alie advertenties
JA EN DAT FYN IK NO EK :thumbup: :thumbup:
breadfan83
01-03-2009, 20:21
Bovendien kunnen moderators van Volksforum op die manier ook niet controleren of de tekst soms aanstootgevend of illegaal is :)
:D
Ik weet dat die Friezen met hun chromosomen-huishouding een beetje in de war zijn, maar ook zij beheersen de Taal de Nederlanden voldoende om een normale advertentie in abn op Marktplaats te zetten.. lijkt mij.
Dalijk krijg je nog klachten binnen dat de Swahili-gemeenschap ook in haar moers-taal trommels en geitenpiemels op Marktplaats wil verkopen.
Of is dat Fries gewoon een dekmantel voor het analfabethisme in het noorden?
evilnyntje
01-03-2009, 20:31
Ik word steeds meer fan van Friesland! Ach dat Fries is wel lachen, ik versta er niks van en kan het niet lezen maar echt druk maken erom kan ik me nu ook niet. Misschien dat een van de jongens ons een cursus wil aanbieden? :)
Dalijk EN analfabethisme
Deze foutief getypte woorden zeggen dan ook iets over de omgeving Sittard??? ;)
Beetlefreak
02-03-2009, 15:58
2 man sterk nog wel! :tongue:
de Taal de Nederlanden?
Ik heb er ook nog een gevonden!
martiepartie
02-03-2009, 16:43
Ik heb er ook een schurfthekel aan, maar knijp dan mijn ogen even dicht lees het topic niet verder. Ik hoef het niet te lezen natuurlijk ;)
Kan mij geen ene moer schelen of iemand persé in het Fries zijn spullen wil verkopen, ik hoor dan blijkbaar niet bij de doelgroep. Domme idioot die zijn spullen op een landelijke site aanbiedt terwijl het voor 95% van de Nederlanders niet te begrijpen is :cool:
Ik word steeds meer fan van Friesland! Ach dat Fries is wel lachen, ik versta er niks van en kan het niet lezen maar echt druk maken erom kan ik me nu ook niet. Misschien dat een van de jongens ons een cursus wil aanbieden? :)
Dan is EduFrysk (www.edufrysk.nl) wat foar dy!
Belachelijk initiatief van MP. Ik heb het geprobeerd, m'n voorruit-advertentie werd inderdaad rap verwijderd.
Vraagje aan de niet-friestaligen: is dit nou echt zo onbegrijpelijk?
Der leit noch in hurde rút foar in VW Kever by my yn it hok. Hy komt út in Kever fan 1971; orizjineel VW en is te brûken foar Kevers fan 1965 oant 2003 oan ta.
It rút is brûkt en hat sadwaande wat kraskes. Oer de priis wurde wy it wol iens...
En dat betekent dus
Er ligt nog een harde ruit voor een VW Kever bij mij in het hok. Hij komt uit een Kever van 1971: origineel VW en is te gebruiken voor Kevers van 1965 tot en met 2003.
De ruit is gebruikt en heeft zodoende wat krasjes. Over de prijs worden wij het wel eens...
Inderdaad: als je iets wilt verkopen is het veel handiger je advertentie in het Nederlands op te stellen. Dus niet in Mokrotaal, Breezahtaal, SMStaal, Russisch, Arabisch of wat dan ook. Als ik iets wil verkopen in de rest van Nederland (en wat boeit mij dat wie mijn meuk koopt), dan doe ik een advertentie in het Nederlands. Wil ik dat iets in Fryslân blijft, of weet ik dat alleen Friezen interesse hebben (bv voor een Frysktalich boek) dan mag ik toch zelf weten of ik een advertentie in Fries opstel?
Dat MP advertenties verwijdert die niet begrijpelijk zijn, soit.
Maar het Fries is echt niet bijster afwijkend van het Nederlands, voor iemand die zowel het Nederlands, Duits en Engels beheerst is vrijwel ieder woord te herleiden... zeker in een advertentie. "Beetje dom", MP-ers!
Ff wat achtergrondinformatie voor de mensen die weinig van de status van de Friese taal weten:
in het Europees Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden staat onder andere een verbod op verplichte assimilatie beschreven. In ons land zijn de Friezen de enige erkende nationale minderheid.
Nederland gebruikt dit soort artikelen graag om met een vingertje te wijzen naar landen als Roemenië, Bulgarije en Turkije te wijzen als het gaat om de Roma (zigeuners), Turken (een minderheid in Bulgarije) of Koerden te beschermen.
Wanneer de Friezen echter over zo'n verdrag beginnen, zijn we direct 'drammers'.
Rare jongens, die Hollanders :shake:
Jens
Marktplaats.fr ?
precies... :rolleyes:
a.busser
02-03-2009, 18:52
Goeie actie!
Een groot gedeelte van Nederland zou over bijvoorbeeld Marokanen heen vallen als die hier, of op MP in het Marokaans gaan posten.
Dus lijkt me dat voor friesen het zelfde regeltje telt, gewoon, normaal begrijpelijk Nederlands.
En ander gewoon lekker een www.volksfries.com oprichten....
Of het te begrijpen is in het Fries??Nee.....wat denk jijzelf?
Neem aan dat elke Fries gewoon Nederlands op school heeft gehad?
JA EN DAT FYN IK NO EK :thumbup: :thumbup:
:goodpost: :D
Ik kan het prima volgen, maar op dit forum is een Nederlandse en een Internationale sectie. Op die internationale sectie word voornamelijk Engels "gesproken", af en toe echter ook de moedertaal van de "international posters".
Zoals ik al zei, ik kan het prima volgen, maar ik vind dat je in de Nederlandse sectie gewoon Nederlands moet posten, kun je dit niet, dan moet je maar topic aanmaken in de internationale sectie. M.a.w. wil je in het Fries iets posten dan kan dat op dit forum, maar dan wel alleen in de internationale sectie.
Ik kan namelijk ook niet geloven dat de Friezen onder ons het niet verschikkelijk asociaal/niet netjes/niet Nederlands/"elke andere term die je wilt hier invullen" vinden als turken/marokanen/chinezen etc. in hun eigen taal gaan praten terwijl je er direct naast staat. Zeggen ze namelijk iets over je, mocht je het willen, dan kun je er niet eens op reageren, laat staan ze helpen.
Een goed voorbeeld hiervan is de reclame die momenteel op TV is, een campagne om iedereen die in Nederland woonachtig is, Nederlands te laten leren.
Inderdaad is het krom dat Marktplaats.nl zomaar een stop gooit op Fries-talige advertenties, maar zeg nu zelf: Bijna niemand kan het volgen, waarom ga je dan in godsnaam in het Fries iets verkopen? Bang dat iemand buiten Friesland het koopt? Is dat het? Post het dan lekker op een Friestalige website waar alleen in Friezen kunnen begrijpen wat je verkoopt ;)
Vreemd genoeg kan ik op de website van MP.nl niets terug vinden over de verplicht te gebruiken taal als er een advertentie geplaatst gaat worden. Op grond hiervan vind ik dat MP.nl erg fout bezig en vind ik het belachelijk dat ze alle Fries-talige advertenties verwijderen. Dit uit een "juridisch" ;) oogpunt gezien.
Mijn eigen mening luid nog steeds: Kom het buiten Friesland/Is het een Nederlandse website? Post dan alleen in het Nederlands of helemaal niet.
Ik weet dat die Friezen met hun chromosomen-huishouding een beetje in de war zijn, maar ook zij beheersen de Taal de Nederlanden voldoende om een normale advertentie in abn op Marktplaats te zetten.. lijkt mij.
Dalijk krijg je nog klachten binnen dat de Swahili-gemeenschap ook in haar moers-taal trommels en geitenpiemels op Marktplaats wil verkopen.
Of is dat Fries gewoon een dekmantel voor het analfabethisme in het noorden?
Analfabetisch noemt hij ons :screwy: , wij zijn wel bijna allemaal drietalig opgevoed in onze chromosome huishoudings EN WE ZIJN ER TROTS OP!! maar dat je een advertentie in het abn op marktplaats moet zetten ben ik met jullie eens. Maar dat jullie zo jaloers zijn dat wij een EIGEN TAAL hebben dat had ik nou niet verwacht... :D :D
jettaracing
02-03-2009, 22:48
Er zit toch ook een fries in het volksforumteam? :tongue:
Haha, de trots laat je andere woorden lezen als dat er in het ABN geschreven worden ;)
Mijn spelling en grammatica zijn niet altijd even fijn maar als we dan toch bezig zijn: FEMME lees je eigen reply eens ;)
Achja als de hollandertjes ,het beu zijn in nederland/buitenland [je waant je in sommige plaatsen net int buitenland].
Verkopen ze hun woning en komen ze hierheen , om de rust op te zoeken .
En dan liggen zeuren als er wat lawaai is
Was Grutte Pier nog maar levend ,dan kwam daar ook een stop op.
Jammer genoeg is het hem vroeger niet gelukt ,anders was een friese adv op mp geen probleem geweest
Haha, de trots laat je andere woorden lezen als dat er in het ABN geschreven worden ;)
Mijn spelling en grammatica zijn niet altijd even fijn maar als we dan toch bezig zijn: FEMME lees je eigen reply eens ;)
Weet ik ben ook maar een normale jongen met een autobedrijfje :thumbup: Heb ook maar alleen LTS motorvoertuigen :D :D :D
Beetlefreak
02-03-2009, 22:58
Er zit toch ook een fries in het volksforumteam? :tongue:
ben zine
02-03-2009, 23:11
Het frais is ook hailemoal gain toal. De eerste dei zo pruit was ain grunneger mit ain hoazelibbe.
(Het fries is ook helemaal geen taal, de eerste die zo sprak was een groninger met een hazelip) :lmao:
vergeleken bij die hollanders 3 man sterk....
jettaracing
02-03-2009, 23:18
:rock:
bring it on little bitch :mad: :D :D :D
moet ik je krullen stijken, oh sexy back..;)
:D lit se baste :D
wat in gekken jirre :D
weet je wat vaak het meest pijnlijke is.
Friezen zijn trots op haar/zijn afkomst, haar/zijn taal en de Friese geschiedenis. hiervoor springen wij vaak in de bres tegen bv andere provincies die weinig hebben om trots op te zijn qua cultureel geschiedenis. beetje misgunning is het vaak door een bepaald gemis.
neemt niet weg dat we erg koppig zijn, maar daar ben ik trots op.
Brabanders kunnen er ook wel wat van hoor, pffff :D
a.busser
03-03-2009, 00:30
Persoonlijk heb ik helemaal niets tegen Friesen.
Ze maken zelfs een heerlijk bittertje!
En dat ze trots zijn op een prachtige provincie, ook dat kan ik helemaal volgen.
Ook ik ben trots op Arnhem en Gelderland, en geloof me ook daar zit geschiendenis genoeg.
Ik snap alleen niet waarom die trots steeds weer door middel van (voor ons) onleesbare verhalen naar buiten toe moet worden gebracht.
Bij mij roept het alleen maar "irritatie" op en geen bewondering voor Friesland.
Als je dan duidelijk wil maken dat je een trotse fries bent doe dit dan d.m.v je avatar of d.m.v. een onderschrift.
Persoonlijk heb ik helemaal niets tegen Friesen.
Ze maken zelfs een heerlijk bittertje!
En dat ze trots zijn op een prachtige provincie, ook dat kan ik helemaal volgen.
Ook ik ben trots op Arnhem en Gelderland, en geloof me ook daar zit geschiendenis genoeg.
Ik snap alleen niet waarom die trots steeds weer door middel van (voor ons) onleesbare verhalen naar buiten toe moet worden gebracht.
Bij mij roept het alleen maar "irritatie" op en geen bewondering voor Friesland.
Als je dan duidelijk wil maken dat je een trotse fries bent doe dit dan d.m.v je avatar of d.m.v. een onderschrift.
:goodpost: :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/jules.gif
Brabanders kunnen er ook wel wat van hoor, pffff :D
Dan ben je zeker nog nooit in limburg geweest....!? :D
Achja als de hollandertjes ,het beu zijn in nederland/buitenland [je waant je in sommige plaatsen net int buitenland].
Verkopen ze hun woning en komen ze hierheen , om de rust op te zoeken .
En dan liggen zeuren als er wat lawaai is
Was Grutte Pier nog maar levend ,dan kwam daar ook een stop op.
Jammer genoeg is het hem vroeger niet gelukt ,anders was een friese adv op mp geen probleem geweest
Hollandertjes? :confused:
In welk land woon jij dan??????
Volgens mij heet het toch nog echt NEDERLAND hoor.....
Yup zoals mijn friese voorgangers ook al melden................hollanders.
In het noorden ook wel wiesneuz'n genoemd. Weten alles, kunnen en kennen alles maar als je ziet wie het werk doen in het westen.............noorderlingen :tongue:
Friezen, Groningers en Drenthen. :thumbup:
;)
weet je wat vaak het meest pijnlijke is.
Friezen zijn trots op haar/zijn afkomst, haar/zijn taal en de Friese geschiedenis. hiervoor springen wij vaak in de bres tegen bv andere provincies die weinig hebben om trots op te zijn qua cultureel geschiedenis. beetje misgunning is het vaak door een bepaald gemis.
neemt niet weg dat we erg koppig zijn, maar daar ben ik trots op.
:goodpost: :goodpost:
GerardMkIIVR6
03-03-2009, 14:00
Hollandertjes? :confused:
In welk land woon jij dan??????
Volgens mij heet het toch nog echt NEDERLAND hoor.....
Waarom wordt dan altijd bij een orgineel Nederlandse ingevoerde auto gezegd ORGINELE HOLLANDER :confused:
Door de Hollanders ;)
In welk land ik woon ,laat het duidelijk zijn friesLAND
Helaas onderdeel van de Nederlandse staat :D
Oja naast de orginele hollander ,had je vroegah ook nog z,n ballen clubje
gti club holland
In welk land ik woon ,laat het duidelijk zijn friesLAND
Helaas onderdeel van de Nederlandse staat :D
Kijk eens op jouw identiteitskaart...of hebben jullie die in Friesland niet...?
Kijk eens wat er onder nationaliteit staat?????????
Of kunnen jullie ook al niet lezen....? :D :thumbup:
Waarom wordt dan altijd bij een orgineel Nederlandse ingevoerde auto gezegd ORGINELE HOLLANDER :confused:
Door de Hollanders ;)
Hoe zeg jij dat dan....? Origineel fries ofwa? :screwy:
Maar goed, uiteindelijk zijn we allemaal volkswagen liefhebbers toch?
Ik weet alleen niet hoe je het in het Fries moet zeggen.... :tongue:
GerardMkIIVR6
03-03-2009, 14:14
Hoe zeg jij dat dan....? Origineel fries ofwa? :screwy:
Duh nee dan zeg je toch orginele NEDERLANDER of ofwa :D :screwy:
Hoe je volkswagen int fries zegt moet je alberto effe vragen . HAHAHA
1982kameiX1
03-03-2009, 14:31
Dit gaat allang niet meer over M.P. en de friese taal. ik ga maar gauw over deze thread heen fierljepp'n.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.