PDA

View Full Version : En ja hoor, koppakking eraan?


sansan
28-09-2004, 14:16
Hallo, ik hou jullie wel bezig hè? maar ik ontdekte, nadat de motor van mijn golf II ineens niet meer soepel draaide (vooral in stationair), dat mijn koelvloeistofreservoir leeg was :confused: . Er heeft nog nooit (afgelopen 3 jaar dat ik hem heb) iets gelekt in mijn koelsysteem. probleem=> slagroom aan de binnenkant van mijn oliedop :frown: (vorige week toevallig mijn olie vervangen na 1 jaar). Betekent dit dat mijn cilinderkoppakking naar de klote is en koelvloeistof in mn motor loopt?
Ik heb hier geen ervaring mee. als het daaraan ligt wil ik die pakking vervangen. Heb ik dan naast een vraagbaak en een momentsleutel nog ander speciaal gereedschap nodig? En over die vraagbaak, weet iemand hoe ik aan een 2dehands of desnoods een nieuwe vraagbaak kan komen? [Golf/Jetta katalysatormodellen 1986-1991].
Graag first/second/third/fourth/... opinions, zodat ik niet voor verassingen kom te staan. ALVAST BEDANKT!

RotterSan

Tjaap
28-09-2004, 14:24
ja diezelfde 12 kant die je voor je aandrijfassen al had gekocht geloof ik...

klinkt inderdaad als je koppakking. zeker de combi van geen koelvloeistof en slagroom in de oliedop,
slagroom kan ook komen door veel korte stukjes, en koelvloeistof kan gewoon een lek zijn, maar zo samen vermoed ik het ergste inderdaad

FMA
28-09-2004, 14:31
www.jetta.be.tf

genoeg papier in je printer rammen en afdrukken en je hebt de vraagbaak

sansan
28-09-2004, 14:40
ja diezelfde 12 kant die je voor je aandrijfassen al had gekocht geloof ik...

Haha, ja oke was dus toch niet voor eenmalig gebruik..

klinkt inderdaad als je koppakking. zeker de combi van geen koelvloeistof en slagroom in de oliedop,

ja precies!
slagroom kan ook komen door veel korte stukjes, en koelvloeistof kan gewoon een lek zijn, maar zo samen vermoed ik het ergste inderdaad
ja, zoals ik al zei, vorige week olie ververst, nu al slagroomtaart

Mijn kleppen/klepstoters tikken heel erg (ik weet, is typisch Golf), is het verstandig die gelijk ook te "doen"? (ook geen ervaring mee, maar met vraagbaak gaat het misschien wel lukken)

Stijn
28-09-2004, 14:42
Laat, voordat je de kop weer opnieuw monteert, deze op zijn minst vlakken bij een revisiebedrijf (overdenk de optie op totale revisie...)

Buiten een nieuwe koppakking(en alle andere pakkingen) heb je ook nieuwe kopbouten nodig. Dit zijn rekbouten en zijn maar 1x te gebruiken.

Speciaal gereedschap: momentsleutel en een dikke torkx voor de kopbouten, weet zo de maat niet (niet dezelfde als van de aandrijfassen), en zeker als dit je eerste keer is: een vraagbaak (ook voor op tijd zetten van ontsteking en nokkenas enzo).

Succes...

Zestienkleppen
28-09-2004, 15:06
De olving vraagbaak, zoals die ook op jetta.be...staat is niet echt geweldig vind ik. De Heynes (of Haynes?) manual is stukken beter.

sansan
28-09-2004, 15:06
www.jetta.be.tf

genoeg papier in je printer rammen en afdrukken en je hebt de vraagbaak
Bedankt, ik was effe de site aan het bekijken, das nog 'ns handig. ik kopieer hem effe naar Word en print hem uit.

Tjaap
28-09-2004, 15:14
De olving vraagbaak, zoals die ook op jetta.be...staat is niet echt geweldig vind ik. De Heynes (of Haynes?) manual is stukken beter.
en de Haynes valt weer in het niets bij de Bentley.. maar die zijn allebei vrij prijzig. amazon.com heeft ze in ieder geval, en denk dat bol.com ze ook wel heeft

Bussie komt zo
28-09-2004, 15:15
Ik heb er nog 1 liggen van een golf 2 waar ik niks mee doe.

Zo'n nederlandse vraagbaak.

sansan
28-09-2004, 15:18
Laat, voordat je de kop weer opnieuw monteert, deze op zijn minst vlakken bij een revisiebedrijf (overdenk de optie op totale revisie...)

het moet een betaalbare klus blijven, ik denk dat totale revisie een vrij dure grap is (eigenlijk geen idee wat dat kost als je dat laat doen. Weet iemand een revisiebedrijfje in/omstreeks Rotterdam?
Buiten een nieuwe koppakking(en alle andere pakkingen) heb je ook nieuwe kopbouten nodig. Dit zijn rekbouten en zijn maar 1x te gebruiken.

Speciaal gereedschap: momentsleutel en een dikke torkx voor de kopbouten, weet zo de maat niet (niet dezelfde als van de aandrijfassen), en zeker als dit je eerste keer is: een vraagbaak (ook voor op tijd zetten van ontsteking en nokkenas enzo).

Succes...
momentsleutel heb ik, ik heb al eerder de distributieriem vervangen, dus dat op tijd zetten lukt wel. zo'n torkx-achtige zal ik dan moeten kopen.
weet iemand verder nog wat ik, terwijl ik mijn koppakking vervang, kan controleren op slijtage (zo van: "als je dat er toch af hebt kun je gelijk effe kijken of ... nog goed is") THX

sansan
28-09-2004, 15:24
Ik heb er nog 1 liggen van een golf 2 waar ik niks mee doe.

Zo'n nederlandse vraagbaak.
Waar woon je? wat wil je er voor hebben? is katalysatormodellen 1986-1991?

serge pot
28-09-2004, 16:07
veeltand 12 voor de kopbouten ,gebogen segering tang voor de spanrol,monument sleutel(1e 40nm 2e 60 nm 3e 90 graden 4e 90 graden )
sleutel of dop 12 uitlaatspruitstuk ,lange bolkop inbus 6 met pijpje ,bouten inlaatspruitstuk,vag slangeklem tang of waterpomptang(pas op vingers),
sleutel of dop 10,13 15,17.een hoop geduld ,koffie is een pre als je het voor het eerst doet ,kopbouten mbv kort verlengstuk en vaste t stuk met een 50cm pijp los halen ,ze willen nogal vast gaan ziten (of luchtsleutel )

Cabby 82 TDi
28-09-2004, 17:02
Als je toch de kop er af hebt liggen, kun je meteen overwegen de distributieriem te vervangen als ie daar aan toe is. Dan wel de spanrol mee vervangen aub.
Tevens de nokkenas goed kontroleren op deuken/beschadigingen.

vwleusden
28-09-2004, 21:27
Distributieriem met spanrol dan altijd doen, uitlaatpakking, pakking voor de inlaat. Voel ff of je een forse stootrand heb.... zo ja... ff laten opfrissen, zuigerveren vv.

Let wel op dat je kop onder spanning staat, kruislings los draaien van buiten naar binnen geloof ik en dan kruislings vast draaien met de momenten die serge aangaf. Er zullen ook wel wat vacuumslangen porues zijn denk ik en nieuwe bouten en moeren bespaard je een hoop moeite. Voor je begint, boutjes van inlaat en uitlaat ff lekker inspuiten met WD40, rustig paar bakkies koffie drinken en moed verzamelen en dan aan de slag gaan (je kan ook ff de koelkast vullen met bier voor als je klaar ben, heb je dan wel verdiend).

sansan
29-09-2004, 08:05
Voel ff of je een forse stootrand heb.... zo ja... ff laten opfrissen.
wat bedoel je met forse stootrand?

Let wel op dat je kop onder spanning staat, kruislings los draaien van buiten naar binnen geloof ik en dan kruislings vast draaien met de momenten die serge aangaf. Er zullen ook wel wat vacuumslangen porues zijn denk ik en nieuwe bouten en moeren bespaard je een hoop moeite. Voor je begint, boutjes van inlaat en uitlaat ff lekker inspuiten met WD40, rustig paar bakkies koffie drinken en moed verzamelen en dan aan de slag gaan (je kan ook ff de koelkast vullen met bier voor als je klaar ben, heb je dan wel verdiend).
Die momenten: dus eerst alles 40nm, dan 60, maar dan staat er 90 graden, is dat 90nm?
ennuh...dat bier komt zeker aan het eind.. :biggrin:

Bedankt :)

Marcski
29-09-2004, 08:22
als je de cilinderkop eraf hebt, verdraai de krukas dat alle zuigers naar een beetje naar beneden staan. Dan kan je met je vingers de cilinderwand voelen, deze moet redelijk vlak zijn. Het stootrandje is het bovenste randje van die binnenste cilinderwand.

Nee, echt 90 graden, kwart slag dus...

sansan
29-09-2004, 08:33
veeltand 12 voor de kopbouten ,gebogen segering tang voor de spanrol,monument sleutel(1e 40nm 2e 60 nm 3e 90 graden 4e 90 graden )
sleutel of dop 12 uitlaatspruitstuk ,lange bolkop inbus 6 met pijpje ,bouten inlaatspruitstuk,vag slangeklem tang of waterpomptang(pas op vingers),
sleutel of dop 10,13 15,17.een hoop geduld ,koffie is een pre als je het voor het eerst doet ,kopbouten mbv kort verlengstuk en vaste t stuk met een 50cm pijp los halen ,ze willen nogal vast gaan ziten (of luchtsleutel )
Bedankt voor de informatie. alleen www.spottuning.nl doet het niet.
groeten. nog meer kopvlakkers in/rondom Rotterdam?

Stijn
29-09-2004, 08:35
De zuigerveren in de zuigers komen zelfs met de zuiger in de bovenste stand niet helemaal tot aan de bovenrand van het motorblok. Als de motor begint te verslijten dan wordt de cylinder dus langzaam 'wijder' maar niet helemaal...dat bovenste stukje waar de zuigerveren niet komen slijt minder. Die 'richel' die je daar krijgt heet stootrand en is een indicatie van de status van je motor.

Even aan de tecnische boys: de stootrand onstaat ook voor een klein deel door opstuwing van het materiaal, of niet?

sansan
29-09-2004, 09:32
De zuigerveren in de zuigers komen zelfs met de zuiger in de bovenste stand niet helemaal tot aan de bovenrand van het motorblok. Als de motor begint te verslijten dan wordt de cylinder dus langzaam 'wijder' maar niet helemaal...dat bovenste stukje waar de zuigerveren niet komen slijt minder. Die 'richel' die je daar krijgt heet stootrand en is een indicatie van de status van je motor.

Even aan de tecnische boys: de stootrand onstaat ook voor een klein deel door opstuwing van het materiaal, of niet?
Oke, das dan duidelijk, maar wat als dat een flinke rand is geworden (vwleusden noemde het opfrissen) wat doe je daar mee? uit laten boren of gebruik je de informatie alleen om te weten hoe ver je motor heen is (zit trouwens al 236000 op te teller, dus zal wel randje zijn).
Groet,
San (heet eigenlijk Sanne, maar dan denkt iedereen vast dat ik een meid ben)

VeeDubber
29-09-2004, 09:36
Stootrand is het gevolg van slijtage veroorzaakt door de zuigerveren. Wanneer het door opstuwen zou gebeuren, zou er een meer golf-achtig patroon moeten ontstaan, vergelijkbaar met asfalt bij kruisingen waar veel vrachtwagens stoppen. Bovendien staat de grootste kracht op de zuigerwand bij de compressieslag net na het BDP en dat is een neergaande beweging.

Naar mijn mening dus alleen slijtage en geen opstuwing....

Stijn
29-09-2004, 10:01
OK, duidelijk...vroeg het me gewoon af :)

Stijn
29-09-2004, 10:57
Da's dus het vreemde; de cylinderwand, die van het hardste metaal is, slijt het meest.

Marcski
29-09-2004, 11:43
de zuigerveren oefenen een bepaalde druk en wrijving uit op de cilinderwand, vandaar de slijtage aan zuigerveren en wand, maar niet aan de zuiger.
Kantelende zuigers zou je wel kunnen meten met alleen de kop eraf, met een 3punts meter en de zuiger in ODP..
Als ik er over nadenk, met een ordinaire schuifmaat is het ook wel te doen, slijtage is toch het meest aan de leibaanzijde.. Als je de diameter vergelijkt met de dwarsmaat, daar zal de slijtage het minst zijn namelijk..

sansan
29-09-2004, 12:41
ben nu bezig, om de kop eraf te halen is het sowieso nodig om de in en uitlaatspruitstukken los te halen zeker.. met hoeveel bouten zit de uitlaat vast en met hoeveel de inlaat. kan het slecht zien namelijk (zonder brug of wat) is het handig om eerst de pierburg van het spruitstuk te halen om vervolgens het spruitstuk los te halen van de kop? uiteindelijk wil ik alleen de koppakking vervangen.

Bussie komt zo
29-09-2004, 13:14
ben nu bezig, om de kop eraf te halen is het sowieso nodig om de in en uitlaatspruitstukken los te halen zeker.. met hoeveel bouten zit de uitlaat vast en met hoeveel de inlaat. kan het slecht zien namelijk (zonder brug of wat) is het handig om eerst de pierburg van het spruitstuk te halen om vervolgens het spruitstuk los te halen van de kop? uiteindelijk wil ik alleen de koppakking vervangen.

Volgens mij kan je de uitlaatspruitstuk laten zitten hoef je hem alleen bij de bolle overgang los te halen. 2 klemmen eromheen(of dit alleen bij een GTI)

Wat niet los hoeft lekker laten zitten anders moet je nog meer pakkingen enzo gaan vernieuwen.

Allart-Ghetta
29-09-2004, 14:48
ja diezelfde 12 kant die je voor je aandrijfassen al had gekocht geloof ik...

klinkt inderdaad als je koppakking. zeker de combi van geen koelvloeistof en slagroom in de oliedop,
slagroom kan ook komen door veel korte stukjes, en koelvloeistof kan gewoon een lek zijn, maar zo samen vermoed ik het ergste inderdaad

Tjapieo toch! De 12 punts-sterdop voor de kopbouten is veel maatjes groter hoor.

Tjaap
29-09-2004, 14:56
ja werd al verbeterd door Stijn. :o oops

sansan
29-09-2004, 15:59
toen ik op het punt stond om zo'n 12tand te gaan kopen kwam mn buurman er aan met een torx (6tand), deze paste zo mooi dat ik die heb gebruikt. Ze gingen er prima af. heb al de hele kop eraf liggen nou. ik hoop dat ik het allemaal weer goed terug krijg. ik heb niet de uitlaat en inlaat spruitstukken eraf gehaald. maar idd alleen de uitlaat van het spruitstuk af. die twee klemmen krijg ik er nooit meer op, maar dat zie ik dan wel (of heeft iemand daar een trucje voor?).
en de cilinders zien er goed uit, inderdaad zijn die hone/hoon- streepjes (gedraaid motief) nog zelfs te zien en nergens groeven of krassen. ook de "stootrand" is bijna gelijk aan daaronder, bij de zuiger. er zat enkel wat vettigheid.
ik ga nu proberen (morgen) een zaak te vinden waar ze die kop kunnen vlakken (blok hoeft niet gevlakt te worden? is dat omdat dat van gietijzer is en de cil niet??).

ik wil gelijk zo'n beetje alle slangen vervangen (benzine en koelsysteem) kan ik daar bij een autozaak universele slangen voor halen? en die kopbouten, ook bij een autozaak?
zo, ik hoor het wel van de kenners :D

vwleusden
29-09-2004, 17:24
Voor het vast zetten van de kopbouten adviseer ik je echt die 12 kant torx !!

Cabby 82 TDi
29-09-2004, 21:25
idd even investeren in een 12 kant. Je hebt veel mazzel gehad, want het is de eerste niet die de kop zot draait en dan dus uit kan boren met alle risico's van dien........

Vlakken kan vaak ook bij de betere autoslopen.....

Kijk bij je koppakking het aantal gaatjes even na. Niet die van de cylinders, maar het merktekentje aan de buitenkant van de pakking. Kan trouwens ook kerfjes zijn. 1, 2 of 3.

Stijn
29-09-2004, 21:26
Is dat niet alleen bij diesels?

Fred
30-09-2004, 08:36
Nee ook de pakkingen van benzine motoren zijn er in verschillende diktes, dan kun je de compressie verhouding weer normaal maken als bijvoorbeeld de kop gevlakt is ........

Stijn
30-09-2004, 08:40
hmm ok, weer wat geleerd. Wist wel waarvoor ze dienden, maar dacht alleen bij diesels.
Oftewel, zoek de dunste die ze hebben ;)

sansan
30-09-2004, 12:54
wat een tips/ valkuilen nog steeds. Superhandig!! van die sloperijen ga ik proberen, even rondbellen. hier in R'dam zitten er zat. Ook van verschillende diktes pakkingen had ik nog niet eerder gehoord, die 1, 2 en drie houden zeker de millimeters in?
Ik ga nu de kop eraf is toch maar de in en uitlaatstukken demonteren, de inlaat lekt heel erg zie ik nu. Jullie hebben gelijk ik ga zo'n 12-kant halen. Het ging wel heel goed hoor met die torx, paste echt exact, maar ik neem maar geen risico's met nwe bouten. Ik hoorde van iemand trouwens dat als ik alles weer erop heb, na +/- 500 km nog een keer met het juiste moment alle bouten aan moet draaien? moet weer het kleppendeksel eraf? of geld dat misschien alleen voor motoren (motorfietsen)?

sansan
30-09-2004, 15:06
Keb een bedrijf gevonden om m'n kop te vlakken. Hofland automaterialen en gereedschappen. doen het voor 25 eutjes. Moet alleen toch mijn in- en uitlaatspruitstukken eraf halen. anders kunnen ze hem niet vast zetten. hoeveel wordt er dan meestal afgedraaid? 0,5mm ofzo (ik zeg maar wat)?
nu moet ik dus kop-, klepdeksel-, inlaat-, uitlaat-, waterpomp-, uitlaatring-pakkingen kopen (worden er steeds meer). ook een meter benzineslang, kapitaaltje aan koelslangen (nog nooit gebeurd volgens mij), kopbouten, uitlaatspruitstukmoertjes, bergje slangenklemmen, waterpijp(en dan niet zo'n turkse), koelvloeistof, olie, oliefilter, en waarschijnlijk nog iets vergeten.

Fred
30-09-2004, 15:20
wat een tips/ valkuilen nog steeds. Superhandig!! van die sloperijen ga ik proberen, even rondbellen. hier in R'dam zitten er zat. Ook van verschillende diktes pakkingen had ik nog niet eerder gehoord, die 1, 2 en drie houden zeker de millimeters in?
Ik ga nu de kop eraf is toch maar de in en uitlaatstukken demonteren, de inlaat lekt heel erg zie ik nu. Jullie hebben gelijk ik ga zo'n 12-kant halen. Het ging wel heel goed hoor met die torx, paste echt exact, maar ik neem maar geen risico's met nwe bouten. Ik hoorde van iemand trouwens dat als ik alles weer erop heb, na +/- 500 km nog een keer met het juiste moment alle bouten aan moet draaien? moet weer het kleppendeksel eraf? of geld dat misschien alleen voor motoren (motorfietsen)?


NEE, je hoeft na 500 km de kop niet na te trekken, daar zijn die speciale rekbouten voor, die trek je al op een bepaalde voorspanning. Dat is ook gelijk de reden waarom ze slecht één keer gebruikt mogen worden

Tommy
30-09-2004, 15:46
cilinderkop is van alu, blok gietijzer.. daarom blok alleen vlakken indien je (zoals ik) een hoog compressieblokje wil bouwen....


http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-55931-000_1206.jpg


Kop dus laten vlakken, kan bij elke automaterialen zaak die meer verkoopt dan spinners en wunderbaum-pjes..
Bouten, pakkingen etc: bij de automaterialen zaak. Slangen van koelsysteem zal moeilijker worden, omdat die voorgevormd zijn. Benzineslangen enz enz zijn bij de automat.zaak weer wel te krijgen. Prijzen schelen enorm!

Hoeveel laat je het onderblok vlakken sjampoo? en wat voor onderblok is dit? heb namelijk een AEA en ABU liggen, waarvan ik waarschijnlijk alleen de ABU gebruik, maar is het aan te raden deze ook te vlakken? en de kop? of moet ik dan weer oppassen met uitstekende klepjes die men zuigerts kunnen raken?

Wil er of een 1300 tuimelaar kop op zetten, of de ori kop bewerkt en wel... Weet alleen niet welke het grootste voordeel, of het meeste effect heeft voor het hoogste vermogen zonder veel aanpassing, en zonder al te grote slijtage... standaard kop heeft wel grotere kleppen(inlaat iig)... Voor de tuimelaarkop moet ik alleen nog een tandwiel aanpassen, maar dat is op zich goed te doen...

nog een paar vragen:

betekent hoonsporen altijd weinig slijtage? en als je nog hoonsporen hebt, mag je er dan vanuit gaan dat je lagerschalen ook nog oke zijn? en zijn er bepaalde onderdelen in het onderblok die je ook nog extra moet controleren? (kogel)lagers ofzo?

en voor een kop.. waar kun je bij een kop de slijtage aan zien? een nette nokker betekent een goeie kop? als alles goed ronddraait met de hand is dan alles oke? ik hoorde over kromme kleppen, maar die zouden toch niet goed sluiten en op en neer willen? aan de klepstoters nog dingen te bekijken?

jahaa.. zit ook vol vragen, dus dacht ik haak gelijk maar even in.. :D

Allart-Ghetta
02-10-2004, 14:16
hmm ok, weer wat geleerd. Wist wel waarvoor ze dienden, maar dacht alleen bij diesels.
Oftewel, zoek de dunste die ze hebben ;)

In 2x is mijn kop in totaal nu 1mm gevlakt dus ik wilde een dikkere pakking, nee die bestond niet. Nu heb ik natuurlijk wel een segmentenpakking (staal en kunststof) en niet een normale 'papiere' Elring pakking.