View Full Version : Zomer- en winterstand koeling 16v
breadfan83
02-01-2009, 18:55
Is er iemand die me kan vertellen of de gti 16v (kr) een zomer- en winterstand heeft op de koeling?
En waar zouden de twee gaten aan de onderkant van het luchtfilterhuis mee in verbinding moeten staan? Het zijn twee (soort van) rechthoekige gaten, waar iets van luchtkanalen op moeten worden aangesloten...
Het probleem is namelijk dat de temp. van het koelwater veel te laag blijft. Op het dashboard gaat het metertje niet eens omhoog.
Dit geldt overigens alleen tijdens het rijden. Als de auto stilstaat met lopende motor loopt de meter keurig op naar het midden.
De olie-temperatuur volgens mfa is zo rond de 70 graden onder het rijden. Bij stilstand loopt deze ook wat op, maar hoever precies heb ik nog niet nagekeken... klopt dit wel?
Thanks! :thumbup:
Fast Eef
02-01-2009, 19:10
is je thermostaat wel goed?
heb namelijk nog nooit zoiets gezien op het luchtfilter.
breadfan83
02-01-2009, 19:23
is je thermostaat wel goed?
heb namelijk nog nooit zoiets gezien op het luchtfilter.
In de onderstel helft van het luchtfilterhuis zitten die twee openingen. Een aan de linker en een aan de rechter kant.
In beide zit een soort van "grof rooster" waar eigenlijk alle rijwind zo naar binnen kan. Ik kan me voorstellen dat er op die manier alleen maar ijskoude lucht naar binnen komt, en geen verwarmde lucht...
De gaten zijn in ieder geval wel origineel. Ik heb de andere luchtfilterhuizen die ik heb er naast gehouden, beide van een KR, en beide hebben ze die zelfde openingen.
Olie temp is 70 gr tijdens rijden?? Dat is niet erg hoog. Normaal zit rond de 95gr
Het gat rechtsachter is voor je winterstand. daar hoort een buis op te zitten die naar je uitlaat gaat. Daar zit een blikken ding op de uitlaat waar je hem op schuift.
Via vacuum (en nog wat meer) wordt in de luchtfilterbak geregeld waar hij zijn lucht weg haald. Als je motor warm is haalt hij het aan de voorzijde.
Bertus_01
02-01-2009, 19:35
Denk niet dat de gaten in je luchtfilterhuis te maken hebben met een te lage Temperatuur.
Aangezien je motorolie 70graden is, zou je temperatuur meter in ieder geval uit moeten slaan als je thermostaat in orde is!
Dus ik verdenk idd de thermostaat van de te lage koelvloeistof temperatuur ;)
Bertus_01
02-01-2009, 19:36
Olie temperatuur is te laag inderdaad.
Maar komt ook door een te goed gekoelde motor...
cabrio82er
02-01-2009, 19:46
Heb hetzelfde probleem gehad met de 16v, 100% zeker dat de thermostaat de boosdoener is....
Fast Eef
02-01-2009, 19:48
je thermostaat blijft denk ik open staan. Haal hem er is uit en kijk of die open staat.
anders moet je hem testen en kijken bij welke tempratuur die opent
200 % de termostaat , mijn winter auto had het ook
Is er al eens een topic over je nieuwe aanwinst?
Jij koopt ook altijd auto`s waar je de volgende dag aan moet sleutelen volgens mij.. :D
Maarre...idd...foto`s? Witte 16V?
breadfan83
03-01-2009, 00:34
Zal morgen gelijk de motor even laten lopen zonder ermee te rijden, eens zien wat de temperatuur van de olie dan is. Als die mooi naar de 90 graden oploopt zou het dus zoals Domi zegt aan het ontbreken van die buizen liggen.
Loopt ie niet op, ga ik effe het thermostaat van de Passat ruilen tegen dat van een KR, die zit namelijk nog nieuw in de verpakking. :D
Jij koopt ook altijd auto`s waar je de volgende dag aan moet sleutelen volgens mij.. :D
Maarre...idd...foto`s? Witte 16V?
Anders is 't ook zo makkelijk hè. :D
Morgen kan ik waarschijnlijk foto's maken. Kan de cam van m'n schoonpa lenen, de mijne kan ik hier niet op de computer aansluiten.
Is er al eens een topic over je nieuwe aanwinst?
Nog niet... komt wel nog. ;)
Bertus_01
03-01-2009, 00:54
Als je stilstaat wordt je motor altijd warmer!
Dit omdat je geen rijwind koeling meer hebt.
breadfan83
03-01-2009, 01:11
Als je stilstaat wordt je motor altijd warmer!
Dit omdat je geen rijwind koeling meer hebt.
Dat begrijp ik.
Maar het verschil is dan normaal niet zo groot...
zo gauw ik begin te rijden zie ik de naald van de temp. meter gewoon omlaag gaan, en nog geen 10 seconden nadat ik ben begonnen met rijden is deze van het midden, dus prima temp., naar helemaal nul gezakt. Dat is normaal niet zo.
Maar zoals ik al zei, ik ga morgen even kijken wat de olie zegt als ik de motor laat lopen en niet ga rijden.
Owja, René, het is geen witte, maar een groene. ;)
En het kan zijn dat ie ook snel weer weg is, mede om die reden. :D
breadfan83
03-01-2009, 01:16
Het kanaaltje dat hier net rechts van de luchtfilterbak te zien is, heb ik niet er aan zitten. Bij mij zit gewoon een gat:
http://pic60.picturetrail.com/VOL1769/7825168/17029252/263608483.jpg
Hoort hier verder nog iets op te zitten? En zo ja, waar gaat dit heen?
Op zo'n beetje dezelfde plek, maar dan links van de bak, zit een gat twee keer zo groot als het aan de rechter kant.
golf mkII 16v
03-01-2009, 08:15
Gat links hoort dicht te zitten met een deksel
Rechts hoort bij de koplamp uit te komen,als het er nog zit dan hoort er op de slotplaat een plastic kap te zitten,waar deze op aan zit
passatje2
03-01-2009, 08:50
die gaten horen daar te zitten voor het aanzuiggeluid :)
nieuw thermostaatje erin en klaar,zit ie ook goed om,en je kunt t toch voelen aan de onderste en bovenste radiateurslang
Djinn_4fun
03-01-2009, 09:51
Mijn golf heeft hetzelfde probleem, naald blijft hangen in het witte blokje op de meter.
Bij stilstand komt de naald netjes rond het midden te staan.
Maar na wegrijden binnen 40-50 sec weer in het witte blokje.
Waar zit die thermostaat en is het zelf makkelijk te vervangen?
breadfan83
03-01-2009, 13:23
Net even laten warmlopen, en de olie blijft rond de 92 graden schommelen.
Als ik dan weer ga rijden is ie snel weer op 70 terug...
Toch waar eens op zoek gaan naar de rest van het luchtfilterhuis en 'n nieuw thermostaat.
breadfan83
03-01-2009, 13:27
Gat links hoort dicht te zitten met een deksel
Rechts hoort bij de koplamp uit te komen,als het er nog zit dan hoort er op de slotplaat een plastic kap te zitten,waar deze op aan zit
Jan, heb jij die onderdelen toevallig nog liggen? :D
Fast Eef
04-01-2009, 00:10
maakt niet zoveel uit dat die er niet op zitten hoor,
thermostaat zit aan de uitgaande koelslang bij de kop. en is makkelijk zelf te vervangen
Bij mij zaten die er ook niet op Chris, maar maakte voor de temperatuur geen klap uit. Dus ga er maar gewoon van uit dat je thermostaat aan stront is...
Nu met mij RVS luchtfilterbak heb ik echt geen last van een te koude motor...
(Naja, ik rij helaas nog steeds niet, heb nog steeds mijn Ebay onderdelen niet ontvangen :()
golf mkII 16v
04-01-2009, 12:27
Jan, heb jij die onderdelen toevallig nog liggen? :D
Het enigste wat ik heb is de kap bij de koplamp op de slotplaat
Heb het er bij mij ook niet op[zat er niet op]
De slang voor warmelucht van het spruitstuk heb ik er ook niet op[moet ik ook wel ergens hebben]
Met je temperatuurprobleem,denk ik dat je met het vervangen van de thermostaat al heel ver komt met het oplossen van het probleem :thumbup:
breadfan83
04-01-2009, 13:24
Thermostaat vervang ik sowieso volgende week even, zodra de Brezan open is.
Voor het complete zou ik dan toch de rest van het luchtfilterhuis er bij hebben... maar als het niet meteen vindbaar is, is dat ook geen ramp. ;)
I'll keep you posted.
breadfan83
04-01-2009, 14:48
Bij deze: http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=50033
:D
Thermostaat komt er morgen in.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.