Log in

View Full Version : HELP! Hydraulische Klepstoters Vervangen....

GSPT
23-09-2004, 10:11
Hey mede-volkswagen-eigenaars!

Ik heb sinds 2 dagen mn golf aan de kant staan omdat een klep erg tikt. Nou is het niet duidelijk waardoor dat komt, meer omdat ik hier nog geen verstand van heb....

Ik heb een Golf II 1800 CL 8V met 90PK. De auto is op de wereld gezet in 1990.

Mijn vragen:

- Hoe werkt het Hydraulisch Kleppen (of Klepstoter) systeem?
- Hoe weet ik welke Hydraulische Klepstoter ik nodig heb voor mijn golf?
- Wat kost zo'n ding ongeveer?
- Kan ik ze beter alle 8 tegelijk vervangen, of gewoon alleen de defecte?
- Hoe monteer/demonteer ik de Hydraulische Klepstoters?

Bij voorbaat dank!

PS een Workshop/foto's zijn altijd handig!

Allart-Ghetta
23-09-2004, 10:57
1: Zit er genoeg olie in de motor? Zo niet dan krijgen de klepstoters niet genoeg oliedruk en gaan ze tikken.
2: bij de dealer of imitatieonderdelenhandel kan je met je motorcode (sticker in achterbak tegen achterpaneel) de juiste onderdelen krijgen.
3: rond de 16 euro geloof ik
4: ligt aan je budget, als er maar eentje rot is kan je die vervangen, maar je kan ook meteen alles doen. (TIP: je kan ze ook eerst proberen schoon te maken in een bakje met oplosmiddel, ja kan ze ook nog uit elkaar halen voor een beter resultaat, gewoon hard op een plankje ofzo slaan tot ze uit elkaar vallen).
5: haal de nokkenas eruit en pak de stoters er voorzichtig uit.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld kom dan maar bij mij langs.

GSPT
23-09-2004, 11:30
1: Zit er genoeg olie in de motor? Zo niet dan krijgen de klepstoters niet genoeg oliedruk en gaan ze tikken.
2: bij de dealer of imitatieonderdelenhandel kan je met je motorcode (sticker in achterbak tegen achterpaneel) de juiste onderdelen krijgen.
3: rond de 16 euro geloof ik
4: ligt aan je budget, als er maar eentje rot is kan je die vervangen, maar je kan ook meteen alles doen. (TIP: je kan ze ook eerst proberen schoon te maken in een bakje met oplosmiddel, ja kan ze ook nog uit elkaar halen voor een beter resultaat, gewoon hard op een plankje ofzo slaan tot ze uit elkaar vallen).
5: haal de nokkenas eruit en pak de stoters er voorzichtig uit.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld kom dan maar bij mij langs.

De stoter kun je eruit pakken, en de nieuwe er gewoon weer indoen? Zonder extra handelingen?

Er zit genoeg olie in het blok ja... (gewoon carterolie bedoel je? 5W40 Full Synthetic)

Schoon maken in oplosmiddel... Wat is er dan vies aan? Want ik neem aan dat hij nu lekt?

Waardoor is zoiets versleten?

johangolf1
23-09-2004, 11:36
dit klinkt me bekend in de oren...
me broertje heeft een '89er 1.8 66kw die tikt ook als de neten...
maar ja dat komt nog wel een keer hij rijd al denk een ruim jaar zo dus...
en al begeeft ie het hele goede reden om gelijk een GTI in te bouwen ;)

GSPT
23-09-2004, 11:39
Ja maar dan sta je wel gelijk stil! En kun je niet verder tot je het gti blok erin hebt liggen

Tip: Koop 8 nieuwe klepstoters OF fix alvast een GTI blok!

Pedaalemmer
23-09-2004, 11:51
mijne tikt al anderhalf jaar :D en loopt nog steeds als een trein!

GSPT
23-09-2004, 12:09
Dat klinkt toch voor geen meter?

Marcski
23-09-2004, 12:16
Het klinkt idd niet, maar het kan niet heel veel kwaad. Wat je hoort is de nokkenas tegen de stoter aantikken.

9 van de 10 keer wil schoonmaken helpen, en vervangen is idd niet zo moeilijk.
merktekens zetten
distributie los
kleppendeksel los
nokkenas los
stoters eruit tillen

GSPT
23-09-2004, 12:18
Zal nu wel gaan lukken denk ik :) Wie niet waagt...

Zestienkleppen
23-09-2004, 12:49
De kapotte stoter kun je toch vinden door uit te zoeken welke je in kunt drukken? Ik weet dat het een beetje ukkelig klinkt maar daar komt het toch op neer?
Slijt je nokkenas extra van versleten klepstoters?

GSPT
23-09-2004, 12:57
1 is JA, maar onder voorbehoud... ik weet niet of dat de enigste manier is! Misschien zijn er meer manieren.

Het lijkt mij wel ja dat je nokkenas daarvan slijt... tesamen met je klepstoter! Normaal glijden deze over elkaar, en nu klapt hij er telkens tegenaan...

GSPT
21-02-2006, 17:20
Grappig, zo heb ik in november 2004 deze vraag gehad. Inmiddels al veel meer kennis vergaart.

Om even nog de oplossing te geven, ik heb toen de stoters vervangen (was er trouwens maar 1) en toen was het over. Ik heb er toen trouwens 24 euro voor betaald, later kwam ik er weer achter dat ik ze ook voor 6 kon krijgen.

Groeten Geert-Jan

Melvin
21-02-2006, 17:46
vind dit best interessant, had het ook met mijn vorige motor... (niet dat die daaraan is overleden maar dat is een ander verhaal)..

zou het lukken om de nokkenas los te halen zonder alles opnieuw af te stellen? dus dat je overal (waar precies?) duidelijke merktekens zet waarna alles weer in elkaar kan?

Clifton
21-02-2006, 20:41
Kijk ook hier even: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=194979#post194979