PDA

View Full Version : Niet starten Bora TDI: waar zit de voorgloeizekering?

Neill_s
09-12-2008, 12:30
Mijn Bora TDI 66kw van '99 wil niet meer starten. Alles wijst op niet voorgloeien. Het kan zijn dat er nieuwe gloeispiralen in moeten maar het zou ook kunnen zijn dat de voorgloeizekering stuk is. Vooral gezien het feit dat het niet starten ineens begonnen is.

Maar.... waar zit die zekering?!?!

Grz Niels

Tomvw
09-12-2008, 12:43
Hallo Niels,
Als het voorgloeien het niet zou doen kan je hem nog proberen te slepen. Dit zou hij wel moeten doen.
http://wiki.tdiclub.nl/Afbeelding:Zekeringschema-golf4.gif
Volgens mij zat deze zekering in het kastje boven je accu!
Ik zou hem trouwens ook even uitlezen als ik jou was.
Succes!

Neill_s
09-12-2008, 13:19
Ha Tom,

Bedankt voor je reactie, maar volgens mij zit ie niet in het kastje boven de accu. Daar zitten 3 kleine zekeringen en de zekering voor het gloeien moet naar mijn idee wel iets zwaarder zijn. Ik heb ergens gelezen dat de zekering tegen het schutbord zou moeten zitten, maar ik kon daar gisteren (in het donker met zaklamp :( ) niks ontdekken.
Ik kan vanavond weleens proberen te slepen, al lijkt me dat niet werken, aangezien de startmotor wel rondgaat.
Schema van de TDI club is wel handig, zit nu in m'n archief ;) Ik kan verder nergens iets van een electrisch schema vinden van een Golf4/Bora...

Grz Niels

Tomvw
09-12-2008, 17:22
Als je auto niet start door de gloeispiralen dan zou deze wel aan gesleept kunnen worden.
Dan is het alleen een kwestie van meten of de spiralen ook echt de oorzaak is. Je kan er één stekker af halen en even meten of je een spanning meet.

Neill_s
12-12-2008, 15:32
Gloeispiralen waren wel kapot (iig 2 stuks). Dit heb ik getest door de schroefdraad op massa te houden en een directe draad vanaf de accupool (+) op de gloeibougie te houden. Ook de voorgloeizekering gevonden. Er zat inderdaad nog meer onder dat klepje ;)
Maar...... Na montage van 4 nieuwe gloeibougies start de auto nogsteeds niet.. Het voorgloeilampje blijft vrij lang branden voor het uitgaat, dus ik vermoed idd geen spanning op de gloeibougies. Mijn idee is dat het relais niet stuk is, aangezien het lampje wel aan en uit gaat. Draadbreuk of corrosie aan de stekkers lijkt mij het meest logisch. Vanavond maar weer eens verder zoeken.. :-S

Grz Niels

Wolfje GTI
18-12-2008, 22:56
ik ken het elektrische schema niet van deze auto maar dat het lampje aangaat hoeft niet te betekenen dat het relais van de gloeibougies werkt.
Inderdaad "Meten is weten" dus :thumbup:

Suc6

FEMME
19-12-2008, 13:00
relais 109 kappot denk ik....

Neill_s
13-01-2009, 19:52
Het is dan al wel ff opgelost (door de garage, vagcom kabel stuk :-S ) maar volgens de garagist lag het aan een versleten klep in het inlaattraject die dicht bleef staan...

Iedereen iig hartelijk bedankt voor het meedenken en als er iemand nog een goed relais 109 zoekt :D

Gz Niels