Log in

View Full Version : bizarre race configuraties


Tjaap
08-12-2008, 00:11
Here is a very unusual Supermodified from 1979 built by Ken Reece.

It has 4 wheels per the rules, but 3 of them are on the right side and only 1 on the left. It was banned from racing at Oswego Speedway in NY before it got a chance to race. The car was tested by NASCAR star Tim Richmond at Sandusky, Ohio. It performed well enough in testing that the officials got nervous and banned it after previously indicating it would be allowed to run. The car owner, Ken Reece, got mad after he spent all the cash building it and cut it up.

The single wheel on the left side and the center wheel on the right side were the drive wheels. The front and rear wheels on the right side were used for steering, but turned opposite each other.

Supermodifieds are the fastest and wildest short track oval cars and for a period of time there were virtually no rules limiting what could be raced. They have 500 c.i. aluminum injected big blocks and no tire rules. They have beeen built in the past with front engines, rear engines, off set side engines and all wheel drive variations.

http://i202.photobucket.com/albums/aa151/indyrand/richmondsuper.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa151/indyrand/reecesuper-1.jpg


:wow:

Dutch_Jetta_GT
08-12-2008, 19:15
:eek: Dabbeljoe-tee-ef???????? :screwy:

vwmk2driver
18-12-2008, 12:54
haha wel een uitvinding...
als je alleen maar linkse bochten maakt kan je het ook makkelijk doen..

1982kameiX1
18-12-2008, 13:13
haha wel een uitvinding...
als je alleen maar linkse bochten maakt kan je het ook makkelijk doen..


ik denk juist dat het beter is om alleen maar rechtse bochten te maken... bocht naar links dan gaat de linker kant omhoog, en juist links heeft deze weinig tegengewicht...


foto 1: lekker die brandplekjes op je elleboog en steenslag op je gezicht. jamjam.

Stijn
18-12-2008, 13:23
Ik denk dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk gewicht op rubber te plaatsen, en zo zoveel mogelijk grip te creeeren. Ik kies dus toch voor bovenstaande meneer en niet voor 1982KameiX1 deze keer :)

1982kameiX1
18-12-2008, 13:51
maar het meeste gewicht zit in dit geval op het "single" wiel. (nl. het motorblok) of begrijp ik je nu verkeerd?


edit:

op foto 2: staat een racetrack met een linkse bocht. en aangenomen dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn ga ik nu maar even mijn mond houden.... ;)

grt.

Pedaalemmer
18-12-2008, 14:02
Gaaf, dit zijn ontwikkelingen die vaak het alternatieve denken in gang zetten om achter de huidige standaard een vraagteken te zetten. Dit zijn dingen die de autosport radicaal zou kunnen veranderen.

Lexo
18-12-2008, 14:14
Als je door een links bocht rijd komt het gewicht door de middelpunt-uitvliedende kracht naar buiten en dus op de kant met de 3 wielen.

Een motorrijder gaat toch ook naar de binnenkant van de bocht liggen? De wielen dragen dan al het gewicht, en die zitten aan de buitenzijde.

Als je met skiën een bocht naar links maakt, druk je je rechter ski wat dieper in de sneeuw, die draagt dan ook het meeste gewicht.


Enz enz.

Lexo
18-12-2008, 14:17
Overigens was er in het verleden een formule 1 auto die met rubberen skirts werkte. (aan de buitenste zijden onderkant) Deze gleden over de grond (konden dus in en uit de bodemplaat glijden) en zo kon er een vacuüm onder de auto worden gecreëerd.

Meer downforce als met de grootste spoilers. Omdat de wegligging van deze wagen zo geweldig goed was, is de techniek verboden... De anderen waren kansloos in bochten namelijk.

1982kameiX1
18-12-2008, 14:23
@lexo:
2de post, ik dacht dat Lotus dat bedacht heeft, met die skirts, erg leuke techniek.

Lexo
18-12-2008, 15:56
Dat kan zomaar, weet het niet precies meer..

Pedaalemmer
18-12-2008, 15:59
http://www.project34.co.uk/images/archive/P34Archive006.jpg

http://www.autotrader.co.uk/EDITORIAL/editorial_images/non_imported/p34.jpg

link: http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrrell_P34


The six-wheeled Tyrrell P34 looked like the mutant offspring of an F1 car mated with a truck.
But nonetheless this freak of a car served the team for two seasons and even won a Grand Prix.
With regular LATWOT writer Stuart Milne away, Trackside’s Keith Collantine has stepped in to pick one of his all-time favourite racing cars.
The F1 hacks assembled for the launch of the 1976 Tyrrell might have thought they’d seen it all before.
But when the covers were pulled back on a racing car with six wheels there was stunned silence. Renowned scribe Denis Jenkinson muttered, “I think I’d better go out and come back in again.”
Formula 1 has always been about finding the unfair advantage over your rivals - the stroke of technical genius that puts your team a quantum leap ahead and renders your rivals obsolete.
In 1976, British team boss Ken Tyrrell and designer Derek Gardner dreamt up the revolutionary idea of using four small wheels to steer the car rather than two large and aerodynamically inefficient ones.
It was a sound idea on paper – but it produced an ugly duckling of a car.
The Tyrrell team had won three championships with Jackie Stewart just three years earlier. But new driver Jody Scheckter complained about the P34’s strange handling.

Even when he won the Swedish Grand Prix at Anderstorp with it he still wasn’t convinced. Over the course of 1976 and 1977 he would be proved correct.
Te P34’s Achilles’ heel was the special tiny tyres needed for the 25cm wheels at the front. Tyre supplier Goodyear was too busy concentrating on their normal tyres to make sure Tyrrell’s had the latest compounds.
Its engine was the same V8 Ford DFV that powered most other cars on the grid.
Originally Tyrrell planned to add a Renault turbo engine to the car, which is why the car originally bore yellow stripes alongside the Tyrrell blue. It would probably have created a fearsome car with enormous power and unpredictable handling – but the deal fell through.
The P34 won no further races and was replaced by a more conventional machine in 1978.
But the concept of six-wheeled racing cars didn’t die with the P34. F1 teams March and even Ferrari dabbled with the concept.
Then in the early 1980s Williams produced a six-wheeled test car with four wheels at the back, rather than the front. This proved a masterstroke and it proved instantly quicker than the regular car.
But when the sport’s governing body got wind of its results, they introduced a maximum limit of four wheels on Grand Prix cars, banning it on the spot,
Had they not, it’s likely that every car on the F1 grid today would have six wheels.



http://www.autotrader.co.uk/EDITORIAL/editorial_images/2007/sixwheelwilliams.jpg

De Limburger
19-12-2008, 21:35
jep Lotus heeft dat ontwikkeld, is later vernoden omdat het voor te veel grip zorgde, en dat vonden ze on eerlijk tegenover andere rijders.

Tjaap
23-12-2008, 22:48
http://i41.photobucket.com/albums/e297/barsaleau/CARZ/Chaparral-2J_4.jpg

Stijn
23-12-2008, 23:06
http://i41.photobucket.com/albums/e297/barsaleau/CARZ/Chaparral-2J_4.jpg

Hey, dat ding ken ik van de Playstation :)

NickP16v
11-06-2009, 20:26
Dat is een Chapparall , die 2 ventilatoren aan de achterkant zijn motoraangedreven een die zuigen lucht van onder de wagen , waardoor er een vacuum wordt verkregen.
Daarom heeft die wagen ongelooflijk veel downforce en een schitterende wegligging.

MauSeR35
12-06-2009, 11:03
Geweldig allemaal, wat zou er niet uit kunnen komen als er een echte vrije raceklasse zou zijn met de huidige F1 budgetten!?!?

Pedaalemmer
12-06-2009, 11:22
Naja, probleem is dan dat ze er straalraketten opzetten en over het circuit gaan vliegen. Sommige regels hebben wel degelijk nut, zie bijvoorbeeld het om de zoveel jaar verminderen van het aantal cilinders in de formule 1. of de turbo's die werdern verboden. Heeft allemaal geleid tot ontwikkelingen die weer positief zijn.
Regels moeten ze gebruiken om de autosport in de juiste richting te sturen, niet om het tegen te houden.

Richard
12-06-2009, 11:27
het hield allemaal op met de beindiging van group B... dat waren pas auto's...

Richard
12-06-2009, 11:33
The thing that amazes me the most is that in 1986 the rally of Portugal had a special stage in the GP circuit of Estoril and he laped the track with a time that would've qualified him 6th for the F1 gran prix of that year. And you need to remember this was the era of turbo F1's and when they go out to qualify they have less fuel and different setup than when they race. A rally car weighs more, less power, less aerodynamic and with 2 people inside. Senna got the pole position that year by the way.

Henri Toivonen met de lancia...

dekilo
12-06-2009, 11:45
Is daar een filmpje van?

MauSeR35
12-06-2009, 11:48
IDD :D, maar Youtube bestond tonen nog niet ;)

Richard
12-06-2009, 11:54
zoek maar op lancia s4..

is een bekend verhaal .. alleen niet op you tube

MauSeR35
12-06-2009, 11:55
Ja, krijg je ook gelijk dat wrak te zien wss dat ze uit de bossen trekken...

Richard
12-06-2009, 12:03
jup. maar een brilliant rijder en auto's..
http://www.youtube.com/watch?v=44iibIEeWGM&feature=fvw

Richard
12-06-2009, 12:09
http://www.youtube.com/watch?v=St7LDUUWVdo

en dan was het group s tijdperk nog niet eens aangebroken..( group b tot 300pk)

MauSeR35
12-06-2009, 12:21
Geweldig idd, liever zo'n wagen dan ene of andere Lambo of Ferratsie als ik ooit nog eens geld zou hebben... ;)

OldSkool-II
12-06-2009, 12:22
Group B is legendarisch, zoals ook al in de comments van het 1e filmpje wordt gezegt, het WRC van nu is er niks bij.

Group B zou egt terug moeten komen, maar de WRC tenminste weer interessant...

Tjaap
06-02-2010, 22:49
WRC word vanaf volgend jaar verplicht een 1.6 turbo...

ben benieuwd of er dan weer meer dan 2 merken gaan rijden.

Der Ghopmeister
07-02-2010, 09:22
http://www.youtube.com/watch?v=5FoF1CiXclw

http://www.youtube.com/watch?v=jOqqYfrsgEE

http://www.youtube.com/watch?v=Wj98qvluvBY

Laatste filmpje geluid wat harder zetten ;) :D

knedel16vweber
07-02-2010, 09:41
http://www.youtube.com/watch?v=5FoF1CiXclw

http://www.youtube.com/watch?v=jOqqYfrsgEE

http://www.youtube.com/watch?v=Wj98qvluvBY

Laatste filmpje geluid wat harder zetten ;) :D
laatste filmpje is in eschdorf heerlijk stukje asvalt daar...
1e weekeind van mei gaat het weer los aldaar.

knedel16vweber
07-02-2010, 10:00
deze mag ook wel in dit topic dacht ik zo.
bizar is in iedergeval :)

http://www.ame-racing.de/images/AME_Polo_VWBlasen.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/8/AME_16VT_Marek.jpg

http://www.ame-racing.de/images/AME_Polo_Stoppi.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/8/AME_Kraftprobe5.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=o6mOTT0_QhQ

Dasher
07-02-2010, 10:15
Snelle auto? Nee gewoon Lupo met een dieseltje :eek: :eek:

http://www.youtube.com/watch?v=sC_IxLCNEy8&feature=related

M.I.V.W
07-02-2010, 11:41
De Brabham-Alfa BT46B van Niki lauda

http://www.1a-partner.ch/images/Formel%201/BT-46B%201.jpg

http://i36.tinypic.com/29mkhns.jpg

sixpack
07-02-2010, 14:09
Ventilator/turbine om een vacuum onder de auto te creeren :cool:

Broer Konijn
03-04-2010, 09:33
het hield allemaal op met de beindiging van group B... dat waren pas auto's...

Ja of niet dan! echt monsters*klik* (http://www.youtube.com/watch?v=jA4jqpgBnAM) Dat geluid van die S1 bij 25 sec :jacks:

Black Devil
03-04-2010, 12:46
Dit is echt te ziek!

Geert_Sneek
03-04-2010, 13:17
Wil iemand een s1 ruilen tegen een Mercedes 280se? :rock:

Pb me :D

Domi
03-04-2010, 13:23
Tering :eek:

Heb even de laptop op de 42"plasma tv aan gesloten en het geluid via de home audio entertainment :thumbup: :D :D

Kickuuuuu :thumbup:

P.MK3Dub.
12-04-2010, 20:39
Haha gekke dingen allemaal hier :P

joostvw
13-04-2010, 22:53
ik kwam die lupo laatst ook tegen op youtube, maar dan in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=DFy83fz7nNQ&feature=related
echt een leuk ding,
rijd in zn 2 nog met piepende banden :D

breadfan83
13-04-2010, 23:04
ik kwam die lupo laatst ook tegen op youtube, maar dan in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=DFy83fz7nNQ&feature=related
echt een leuk ding,
rijd in zn 2 nog met piepende banden :D

Die zal mevrouw Halsema ook leuk vinden. :D