Log in

View Full Version : 83er golf 2 ombouwen


heine 1 cabrio
24-10-2008, 21:20
ik ben al een tijdje bezig met de restauratie van mijn 83er golf 2 met 1300 motor.
nou ik wil er een 89er 1.8 8v motor inzetten en ook wil ik de auto laten keuren bij de rdw ivm de verzekering die evt moeilijk kan doen.

heeft iemand hier ervaring mee?

doet de rdw hier erg moeilijk over of valt het mee ,het is wel meer dan 40% meer vermogen wat er in komt.
en moet je ook de kat overzetten naar een 83er golf?+de remkrachtverdeler die een 89er wel heeft op de achteras heeft en de 83er niet.

greetings

heine.

heine 1 cabrio
25-10-2008, 17:01
niemand????

steven16v
25-10-2008, 17:32
Als je het echt wil ombouwen had ik gewoon alles van de 89er auto overgezet. Is allemaal plug & play.

wob8v
25-10-2008, 18:22
das niet helemaal waar, volgens mij kun je die co pot er niet in zetten, in oud en nieuw type mk2 zit in het motorruim ook nog verschil....

groetjes

TT-TDI MANIAC
25-10-2008, 19:19
Of de rdw moeilijk doet? denk et niet die motor is toch geleverd in een golf 2, dan is er ook een type goedkeuring voor dus geen dure testen in Lelystad. Wat je even moet doen is Pon een mail sturen wat je van plan bent en vragen of ze een type goedkeuring kunnen sturen, het kost wel wat meende 30 euri? bind me er niet op vast. Met dat papier ga je naar een rdw station, en als alles goed en netjes in gebouwd is krijg je de nwe papieren thuis gestuurd.

golf mkII 16v
25-10-2008, 21:56
Als je het echt wil ombouwen had ik gewoon alles van de 89er auto overgezet. Is allemaal plug & play.
Denk ik er ook over :thumbup:
Je kunt zelfs de portieren en de motorkap [ivm ruitensproeiers]over zetten

Gijs
25-10-2008, 22:09
Niet ombouwen, origineel laten. De 83'ers Golfjes 2 liggen niet voor het oprapen ;)

T!m
26-10-2008, 11:59
Zoals Gijs al zegt. Origineel laten, of in originele staat terug brengen.
Een 83er mk2 Golf is vrij zeldzaam aan het worden.

heine 1 cabrio
26-10-2008, 18:29
ik ben het met jullie eens een 83er golf 2 moet je orgineel laten,en dat ga ik ook zoveel als mogelijk doen.
maar ik wil de auto voor dagelijksgebruik gebruiken en vind dan een 1300 carb echt te weinig vermogen leveren vandaar de 1.8 i waar ik erg schappelijk aan kon komen.

golf mkII 16v
26-10-2008, 20:52
Een 1.8i![RH,GX,RP of een 1P]
Denk dan dat de zekeringkast anders is
RH en GX hebben het oude model zekeringkast de andere het nieuwe
Of is het een GTI [PFof PL]

passatje2
27-10-2008, 06:53
Een 1.8i![RH,GX,RP of een 1P]

daar heb je t al,een 18i of gti blok is tochff wat anders...
als je iets gaat ombouwen wees een wat specefieker over wat je prcies gaat doen met welke motor en anders......begin er gewoon aan of laat die 1300 erin liggen en laat em zo.

martiepartie
27-10-2008, 08:52
Een 1.8i heeft ook maar 90 pk's.. Hang er anders een polo6n/golf3 1.6 motor in. Deze is qua motorsteunen etc. gelijk aan de 1.3, en dan heb je toch direct 20 pk meer (75)

heine 1 cabrio
27-10-2008, 22:19
ik heb een 1.8 rp blok liggen met 90 pk en 90.000 km en heb de kabelboom en pomp etc etc al aangelegt.
maar aangezien dit blok 90 pk heeft en het 1300 blok 55 pk zit ik boven de 40% vermogenswinst en moet ik de auto opnieuw laten keuren.
dus vroeg ik mij af of ik de katalysator ook moet overzetten op mijn 83er golf.
je zou zeggen aangezien de auto 25 jaar oud is dat dat niet hoeft maar het nieuwe 1.8 blok heeft standaart wel een kat.

greetings

heine.

Gertjan
27-10-2008, 22:46
Een 1.8i heeft ook maar 90 pk's.. Hang er anders een polo6n/golf3 1.6 motor in. Deze is qua motorsteunen etc. gelijk aan de 1.3, en dan heb je toch direct 20 pk meer (75)

Kwa motorsteunen kom je bij een Golf 2 niet in de knoei, die zitten op het subframe en niet op het chassis :)

martiepartie
27-10-2008, 23:10
DDDDDDDDDDDDDDenkfoutje :)

Tjaap
27-10-2008, 23:37
Nee je hoeft geen kat te hebben.

RubenD
28-10-2008, 00:32
Zoals eerder ook al gezegd is, als de motor fabrieksaf in dat model auto geleverd is of als er een typegoedkeur voor bestaat dan is die 40% vermogenstoename niet interessant.

Als je alles wat bij je nieuwe originele Golf/Jetta Mk2 motor hoort (remmerij dus ook overzetten) ook overbouwt dan kun je naar de RDW en voor een paar honderd euro heb je dan je aangepastte kentekenpapieren. En dus geen 1500 euro aan kosten.

Tjaap
28-10-2008, 00:41
je kunt onder de 100 klaar zijn hoor, is alleen schouwen..

joostvw
28-10-2008, 11:34
je kunt onder de 100 klaar zijn hoor, is alleen schouwen..

ja joh? maar de rest van dat verhaaltje boven jou post klopt? dat het bij een motor die erin geleverd is die 40% niet uit maakt?
dus ik zou er gewoon een g60 in kunnen leggen, als ik ook maar de g60 remmerij neem en dan ben ik onder de 100 klaar bij rdw?
dat klinkt interessant.

Pedaalemmer
28-10-2008, 11:52
Is de ABS verplicht bij een g60?

martiepartie
28-10-2008, 12:49
Een G60 heeft toch ook beperkingen aan de carrosserie?

heine 1 cabrio
28-10-2008, 18:59
heb ff gebeld met de rdw,en die zei inderdaad dat het niet echt veel problemen moet geven.
ik moet alleen een type goedkeuring hebben dus zal ik maar ff met pon mailen of die wat voor mij kunnen regelen.
ik hoefde indaad ook geen kat er onder te zetten ivm de leeftijd van de auto.

golf mkII 16v
28-10-2008, 19:37
Als het een geregelde is zou ik het wel doen
Dus 1 met lambda

heine 1 cabrio
28-10-2008, 21:03
waarom is het beter dan wel een katalysator te monteren?