View Full Version : Piepen na het starten, oorzaak nog niet gevonden!!
martinus83
01-10-2008, 17:35
Betreft een Golf 3, 110 pk TDI uit 1997, AFN blok.
Al enige tijd piept er iets onder de kap enkele seconden (3 sec ongeveer) nadat ik de auto start. Tijdje geleden heb ik mijn stuurbekrachtigingsriem al vervangen.
Ik heb vandaag mijn d-riem laten vervangen, heb mijn auto net weer opgehaald.
Wat is er gebeurd:
Distributieriem, spanrol en looprol vervangen.
Multiriem vervangen
Krukasbout vervangen
Nokkenaskeering vervangen.
Wat bleek namelijk, de nokkenaskeering lekte, van boven af naar beneden was alles nat van de olie. Nu dacht ik, kijk, dat was misschien de oorzaak van het enkele seconden piepen na het starten.
Ik reken af, loop naar buiten, start de auto, en weer het piepen. Balen, er is dus een andere oorzaak, maar wat, iemand enig idee???
Martinus
De Limburger
01-10-2008, 17:59
heb je airco? misschien is het die riem wat piept of hebben die geen riem aandrijving?
Gr Ronnie
martiepartie
01-10-2008, 18:27
aircopomp aandrijving gaat bij een golf3 via de multiriem.
ik zou het dan zoeken in de draaiende delen;
dynamolagers
stuurbekrachtigingspomp
aircopomp
etc.
Laat anders iemand de auto starten en jij met je hoofd onder de kap. Misschien kan je duidelijk horen waar de gier vandaan komt.
martinus83
01-10-2008, 18:58
Heb geen airco op de auto zitten.
Dynamo zou mss kunnen, maar het is ook alleen bij het starten he, verder echt nooit.
vento tdi
01-10-2008, 19:00
matrinus stuur me je nr via pb even dan zal ik je even helpen
martinus83
02-10-2008, 09:54
Heb je een bericht gestuurd.
Ik heb het idee dat het geen riem oid is maar inderdaad iets anders, in de richting van lagers oid?!
Franky B
03-10-2008, 11:16
het kan ook je vrijloop poelie zijn. ik heb ook een piepend geluid gehad (tijdens stationair lopen.) dit waren korte piepjes steeds achter elkaar. bij mij bleek de vrijloop poelie van mijn dynamo vast te zitten.
groeten frank
Ik heb ook het vermoeden dat het je dynamo is. Haal anders de multiriem eraf en kijk of het geluid weg is. Bij mij is het dan in ieder geval weg. Heb toen de spanner al vervangen maar dat mocht niet baten. Ik moet mijn dynamo nog eens na laten kijken of daar het geluid uitkomt.
Heb jij trouwens ook dat hij meer geluid maakt als het koud is?
Bij een MK2 is dit altijd de startmotor!
@lunatik ik denk dat jij een gierend geluid bedoeld na het starten. Dat is niet alleen bij mk2 maar ook bij mk3,mk4, audi TT, polo etc. Is zeg maar een vw kwaaltje :)
Jurgen Santana
03-10-2008, 16:22
@lunatik ik denk dat jij een gierend geluid bedoeld na het starten. Dat is niet alleen bij mk2 maar ook bij mk3,mk4, audi TT, polo etc. Is zeg maar een vw kwaaltje :)
Meer een Bosch kwaaltje :D
martinus83
09-10-2008, 19:17
Zou best mn dynamo kunnen zijn, vaker bij koud weer, zou ook kunnen.
Als ik weg rijd hoor ik het heel soms nog even in lage toeren, ik ga idd ook aan mn dynamo oid denken, ben er nog niet achter, moet nog tijd vrij maken om die MR eraf te gooien..
Franky B
11-10-2008, 11:24
volgens mij kan je zo horen of het je vrijloop poelie is.
als je de auto uit zet loopt je dynamo nog even na en krijg je zoon geluid wat je krijgt als je een stofzuiger uitzet. zoon naloop gefluit. Als ie dit niet doet ligt het aan je vrijloop poelie.
die kan je trouwens gewoon los vervangen. kost een paar tientjes.
succes!
groeten frank
patjetta
26-03-2009, 22:35
is het probleem al verholpen? ik heb namelijk het zelfde probleem komt door de dynamo als je die vervangt is het over
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.